Sluta med blöja på natten?
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2004
    #1

    Sluta med blöja på natten?

    Theo slutade med blöja på dagen för 9 månader sedan. Dock vägrar han gå på toa när jag ber honom tex innan vi ska gå ut. Så VÄLDIGT ofta kommer det lite kiss i kalsongen. Han kissar dock aldrig på sig hela han. Men varje dag när han är hemma är det lite kiss nån gång. Ibland så pass att hela kalsongen är blöt. PÅ dagis händer det aldirg något... hrm..

    Han sluitade med flaska på kvällen samma dag han fyllde 3. Nu undrar jagnär man kan ta bort blöjan på natten. Han kissar fortfarande i den fast han kissr innan han går och lägger sig. Med Ella var det aldrig några problem då hon sluta med allt detta själv. (!)
    Mamma till Ella 2002, Theo 2005. Meja 2008 och Milo 2010!
  2. 1
    Sluta med blöja på natten? Theo slutade med blöja på dagen för 9 månader sedan. Dock vägrar han gå på toa när jag ber honom tex innan vi ska gå ut. Så VÄLDIGT ofta kommer det lite kiss i kalsongen. Han kissar dock aldrig på sig hela han. Men varje dag när han är hemma är det lite kiss nån gång. Ibland så pass att hela kalsongen är blöt. PÅ dagis händer det aldirg något... hrm..

    Han sluitade med flaska på kvällen samma dag han fyllde 3. Nu undrar jagnär man kan ta bort blöjan på natten. Han kissar fortfarande i den fast han kissr innan han går och lägger sig. Med Ella var det aldrig några problem då hon sluta med allt detta själv. (!)
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Ingen aning...

    ... egentligen. De säger ju att man ska sluta när blöjan varit torr ett tag. Men min stora kille, som fyller 5 i november, har ännu aldrig haft en torr nattblöja (om vi inte tvingat upp honom två ggr per natt för att kissa). Så jag har inga som helst råd. Villes blöja är torr nästan varje natt, men han har den kvar symboliskt då det är jobbigt för storebror att lillebror kan men inte han. Det "konstiga" i det hela är att lillebror är den som dricker massor och storebror nästan inget. Lillebror dricker även vatten på natten men har torr blöja. Storebror kissar på sig.......

    Kiss i kalsongerna kommer det för Ville varje dag även om han är bra på att kissa i förebyggande syfte. Har för mig att det var så ett bra tag för storebror, men det känns som ett minne blott nu.

    Storebrors nattblöjor börjar bli ett "problem" som jag inte riktigt vet hur vi ska hantera. Han börjar själv tycka det är lite "pinsamt". Stackarn.....
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  4. 2
    Ingen aning... ... egentligen. De säger ju att man ska sluta när blöjan varit torr ett tag. Men min stora kille, som fyller 5 i november, har ännu aldrig haft en torr nattblöja (om vi inte tvingat upp honom två ggr per natt för att kissa). Så jag har inga som helst råd. Villes blöja är torr nästan varje natt, men han har den kvar symboliskt då det är jobbigt för storebror att lillebror kan men inte han. Det "konstiga" i det hela är att lillebror är den som dricker massor och storebror nästan inget. Lillebror dricker även vatten på natten men har torr blöja. Storebror kissar på sig.......

    Kiss i kalsongerna kommer det för Ville varje dag även om han är bra på att kissa i förebyggande syfte. Har för mig att det var så ett bra tag för storebror, men det känns som ett minne blott nu.

    Storebrors nattblöjor börjar bli ett "problem" som jag inte riktigt vet hur vi ska hantera. Han börjar själv tycka det är lite "pinsamt". Stackarn.....
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Jag skulle vänta tills han regelmässigt har torr blöja på morgonen. Varför så bråttom?

    Fast jag kan förstå Annika med M&W att hon börjar se det som ett problem när storkillen snart är fem år och lillkillen dessutom "hinner före". Fast från vad jag har läst så är det vanligt med nattblöja ända upp i femårsåldern så egentligen är det nog ingen fara på taket där heller...

    Lill-Katja har fortfarande nattblöja och har fortfarande blöt blöja 3-4 nätter av 7. Ibland vaknar hon mitt i natten och vill kissa på pottan och då får hon det men jag tänker inte ta bort blöjan förrän den är torr minst en vecka i streck.
  6. 3
    Jag skulle vänta tills han regelmässigt har torr blöja på morgonen. Varför så bråttom?

    Fast jag kan förstå Annika med M&W att hon börjar se det som ett problem när storkillen snart är fem år och lillkillen dessutom "hinner före". Fast från vad jag har läst så är det vanligt med nattblöja ända upp i femårsåldern så egentligen är det nog ingen fara på taket där heller...

    Lill-Katja har fortfarande nattblöja och har fortfarande blöt blöja 3-4 nätter av 7. Ibland vaknar hon mitt i natten och vill kissa på pottan och då får hon det men jag tänker inte ta bort blöjan förrän den är torr minst en vecka i streck.
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4
    Jag skulle vänta med att sluta med nattblöjan. Varför skynda? Om det för det mesta är kiss i den på morgonen, verkar han inte redo att sluta med den än.

    Hos oss slutade A med blöja dagtid när han var ganska exakt 3 år. Efter bara någon månad slutade han med blöja på nätterna också, för blöjan var ju ändå torr varje morgon när vi tog av den. En del olyckor har förstås inträffat nattetid, men det är ju inte så konstigt.

    T har fortfarande blöja dagtid, så det känns väldigt avlägset att sluta med nattblöja för hans del. Jag funderar över olika strategier för att sluta med blöja dagtid, men han är totalt ointresserad och har ingen känsla för det alls. Han känner när han behöver bajsa, men kisset rinner i strida strömmar om han har kalsonger. Nu har vi helt lagt ner "blöjslutarprojektet". Vi vill ju inte göra det tråkigt och tråka ut honom när det ändå inte går något vidare. Nästa sommar kanske? Eller så bestämmer han sig bar helt plötsligt en dag? Eller??? Tids nog så! Han lär ju knappast ha blöja dagtid när han blir 15!
  8. 4
    Jag skulle vänta med att sluta med nattblöjan. Varför skynda? Om det för det mesta är kiss i den på morgonen, verkar han inte redo att sluta med den än.

    Hos oss slutade A med blöja dagtid när han var ganska exakt 3 år. Efter bara någon månad slutade han med blöja på nätterna också, för blöjan var ju ändå torr varje morgon när vi tog av den. En del olyckor har förstås inträffat nattetid, men det är ju inte så konstigt.

    T har fortfarande blöja dagtid, så det känns väldigt avlägset att sluta med nattblöja för hans del. Jag funderar över olika strategier för att sluta med blöja dagtid, men han är totalt ointresserad och har ingen känsla för det alls. Han känner när han behöver bajsa, men kisset rinner i strida strömmar om han har kalsonger. Nu har vi helt lagt ner "blöjslutarprojektet". Vi vill ju inte göra det tråkigt och tråka ut honom när det ändå inte går något vidare. Nästa sommar kanske? Eller så bestämmer han sig bar helt plötsligt en dag? Eller??? Tids nog så! Han lär ju knappast ha blöja dagtid när han blir 15!
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5
    Men du, är det inte från 5 års ålder man kan få hjälp via bvc, eller VC? Min syster var sängvätare, och fick först nån nässpray, som inte funkade, sen en larmmatta, och inte en gång larmade den efter att hon fick den! Nu är det ju massor av år sen, men har du pratat med bvc? Om han tycker det är jobbigt själv, kan det ju vara så att han behöver hjälp.
  10. 5
    Men du, är det inte från 5 års ålder man kan få hjälp via bvc, eller VC? Min syster var sängvätare, och fick först nån nässpray, som inte funkade, sen en larmmatta, och inte en gång larmade den efter att hon fick den! Nu är det ju massor av år sen, men har du pratat med bvc? Om han tycker det är jobbigt själv, kan det ju vara så att han behöver hjälp.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Jag ska....

    ... ta ny kontakt med bvc snart. Hade det i början av året, men då kändes det som om sommaren skulle bli en möjlighet då vi kunde sluta med nattblöjan. Vi försökte verkligen också i somras, men det funkade bara inte. Han vaknar inte när han kissar. Så enkelt är det. (önskar ibland att jag kunde sova så hårt som han gör... )
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  12. 6
    Jag ska.... ... ta ny kontakt med bvc snart. Hade det i början av året, men då kändes det som om sommaren skulle bli en möjlighet då vi kunde sluta med nattblöjan. Vi försökte verkligen också i somras, men det funkade bara inte. Han vaknar inte när han kissar. Så enkelt är det. (önskar ibland att jag kunde sova så hårt som han gör... )
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    På många ställen har de höjt det till 6 år... men sedan kan man få hjälp.
  14. 7
    På många ställen har de höjt det till 6 år... men sedan kan man få hjälp.
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Gustav hade problem med nattkisseriet länge... han hade blöja fram till sommaren han skulle börja 6-års och det var samma som med din son... han vaknade helt enkelt inte när det var läge att gå på toaletten.

    Vi funderade på om det var läge att söka hjälp, men hemma hos oss har de höjt ålder för att få hjälp till 6 år och under tiden så löste det sig av sig själv.

    Men visst är det jobbigt och framför allt dyrt eftersom vi var tvugna att köpa specialblöjor från Huggie för 100 kr/15 st.
  16. 8
    Gustav hade problem med nattkisseriet länge... han hade blöja fram till sommaren han skulle börja 6-års och det var samma som med din son... han vaknade helt enkelt inte när det var läge att gå på toaletten.

    Vi funderade på om det var läge att söka hjälp, men hemma hos oss har de höjt ålder för att få hjälp till 6 år och under tiden så löste det sig av sig själv.

    Men visst är det jobbigt och framför allt dyrt eftersom vi var tvugna att köpa specialblöjor från Huggie för 100 kr/15 st.
  17. S-mamman
    #9
    Pröva ta bort den och se hur det går! vi tog bort Leahs nattblöja redan innan den varit torr en endaste gång, märkte helt enkelt att hon kissade i blöjan så fort hon fick på sig den fast hon annars var torr. Och det har gått jättebra. Nuförtiden går hon upp själv på natten och kissar på toa.
  18. 9
    Pröva ta bort den och se hur det går! vi tog bort Leahs nattblöja redan innan den varit torr en endaste gång, märkte helt enkelt att hon kissade i blöjan så fort hon fick på sig den fast hon annars var torr. Och det har gått jättebra. Nuförtiden går hon upp själv på natten och kissar på toa.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10

    Jobbigast är....

    ... det att lillebror kan men inte storebror. Samtidigt vill jag inte ha nattblöjan kvar på lillebror så länge till, så att han vänjer sig vid att den finns och börjar kissa i den med flit. Vi hoppas innerligt att det löser sig av sig självt, men tvekar heller inte att söka hjälp. Samtidigt vill vi inte göra det till en stor sak så storebror ska känna att han måste skämmas....
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  20. 10
    Jobbigast är.... ... det att lillebror kan men inte storebror. Samtidigt vill jag inte ha nattblöjan kvar på lillebror så länge till, så att han vänjer sig vid att den finns och börjar kissa i den med flit. Vi hoppas innerligt att det löser sig av sig självt, men tvekar heller inte att söka hjälp. Samtidigt vill vi inte göra det till en stor sak så storebror ska känna att han måste skämmas....
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Nej, det är viktigt att inte göra en stor sak av det... vi fick smussla mycket på slutet och sonen tyckte det var pinsamt att vara med och handla när jag köpte blöjor till honom så jag åkte själv och handlade...

    Hoppas det löser sig snart - du har ett snack här inne på Aff om sängvätnining och du känner att du vill bolla med några som verklingen känner till problematiken.
  22. 11
    Nej, det är viktigt att inte göra en stor sak av det... vi fick smussla mycket på slutet och sonen tyckte det var pinsamt att vara med och handla när jag köpte blöjor till honom så jag åkte själv och handlade...

    Hoppas det löser sig snart - du har ett snack här inne på Aff om sängvätnining och du känner att du vill bolla med några som verklingen känner till problematiken.
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12
    Lea har varit torr en längre tid nu, en kväll glömde vi att sätta på henne blöja och sen dess har hon inte haft den. Enda gången som hon sagt att hon vill ha blöja är när hon haft diarre.

    Barn brukar ju säga till när de känner att det är dags.
  24. 12
    Lea har varit torr en längre tid nu, en kväll glömde vi att sätta på henne blöja och sen dess har hon inte haft den. Enda gången som hon sagt att hon vill ha blöja är när hon haft diarre.

    Barn brukar ju säga till när de känner att det är dags.
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13
    jag skulle ta bort den när blöjan varit torr några nätter i rad. Robin har varit torr i blöjan på morgonen i över ett år, men vi tog inte bort den förrän han kunde gå på toa på morgonen.
  26. 13
    jag skulle ta bort den när blöjan varit torr några nätter i rad. Robin har varit torr i blöjan på morgonen i över ett år, men vi tog inte bort den förrän han kunde gå på toa på morgonen.
  27. Medlem sedan
    Dec 2004
    #14
    Har inga bra tips om att sluta med blöja på natten. Storebror i familjen har precis slutat här och han var då 4,5 år, men det kanske är ganska sent? Det kom av sig självt att han slutade kissa i blöjan. Ebba kissar i blöjan varje natt och då går hon ändå och kissar innan hon ska sova.
  28. 14
    Har inga bra tips om att sluta med blöja på natten. Storebror i familjen har precis slutat här och han var då 4,5 år, men det kanske är ganska sent? Det kom av sig självt att han slutade kissa i blöjan. Ebba kissar i blöjan varje natt och då går hon ändå och kissar innan hon ska sova.

Liknande trådar

  1. Sluta med blöja på natten?
    By Svammelmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 21:49
  2. Sluta med blöja på natten?
    By patka in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 20:38
  3. När sluta med blöja på natten?
    By Suuz in forum Föräldraskap
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 16:31
  4. Sluta med blöja på natten, när?
    By Ollemor in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 20:52
  5. När sluta med blöja på natten?
    By Therese & 3 små barn in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 12:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar