antidepressiva + nässpray?
Känsliga snack
  1. anonymt namn
    #1

    antidepressiva + nässpray?

    Hej, hoppas det är okej att jag frågar här..
    Jag äter Sertralin. Har dragit på mig en förkylning och köpte Otrivin Comp på apoteket.. läste nu i bipacksedeln att sprayen "kan påverka eller påverkas av vissa läkemedel mot depression (MAO-hämmare samt tri- och tetracykliskt antidepressiva)"

    Borde jag köpa en annan nässpray eller är det bara "något att tänka på"? Tillhör Sertralin ens den gruppen antidepressiva? Jag vill inte läsa bipacksedeln för Sertralinet..
    Någon som har erfarenhet eller vet något, tar jag tacksamt emot svar.
  2. 1
    antidepressiva + nässpray? Hej, hoppas det är okej att jag frågar här..
    Jag äter Sertralin. Har dragit på mig en förkylning och köpte Otrivin Comp på apoteket.. läste nu i bipacksedeln att sprayen "kan påverka eller påverkas av vissa läkemedel mot depression (MAO-hämmare samt tri- och tetracykliskt antidepressiva)"

    Borde jag köpa en annan nässpray eller är det bara "något att tänka på"? Tillhör Sertralin ens den gruppen antidepressiva? Jag vill inte läsa bipacksedeln för Sertralinet..
    Någon som har erfarenhet eller vet något, tar jag tacksamt emot svar.
  3. Anonym
    #2
    Mycket konstig inställning att du inte vill läsa bipacksedeln - vad gör du nästa gång du får något läkemedel som du är osäker på? Väntar tills någon vänlig själ på Aff tyder papperet åt dig?

    www.fass.se
  4. 2
    Mycket konstig inställning att du inte vill läsa bipacksedeln - vad gör du nästa gång du får något läkemedel som du är osäker på? Väntar tills någon vänlig själ på Aff tyder papperet åt dig?

    www.fass.se
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    En del är känsliga för att läsa om biverkningar för de tror plötsligt att de har fått just alla dessa biverkningar.
  6. 3
    En del är känsliga för att läsa om biverkningar för de tror plötsligt att de har fått just alla dessa biverkningar.
  7. Anonym
    #4
    På min doktors order läser jag inte bipacksedeln.. av den anledning som Azucena nämner.
    Trodde kanske att det var just någon vänlig själ som visste. I vanliga fall skulle jag ringa min doktor, men det här kändes inte så särskilt allvarligt..
  8. 4
    På min doktors order läser jag inte bipacksedeln.. av den anledning som Azucena nämner.
    Trodde kanske att det var just någon vänlig själ som visste. I vanliga fall skulle jag ringa min doktor, men det här kändes inte så särskilt allvarligt..
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    #5
    Har inget svar men vill bara skicka en kram för du fick så snäsigt svarHoppas någon vet men det är inte så mycket trafik på den här sidan.
  10. 5
    Har inget svar men vill bara skicka en kram för du fick så snäsigt svarHoppas någon vet men det är inte så mycket trafik på den här sidan.
  11. Anonym
    #6
    hej!

    jag äter också sertralin (som mycket riktigt är en SSRI, dvs serotoninupptagande medicin och antidepressiv med andra ord). jag var sjuk i veckan och använde otrivin nässpray och jag lever än. men skämt åtsido jag upplevde inga biverkningar what so ever...
  12. 6
    hej!

    jag äter också sertralin (som mycket riktigt är en SSRI, dvs serotoninupptagande medicin och antidepressiv med andra ord). jag var sjuk i veckan och använde otrivin nässpray och jag lever än. men skämt åtsido jag upplevde inga biverkningar what so ever...
  13. Anonym
    #7
    blä vilket trist svar....fan om man läser om alla biverkningar då har man dom ju:-)
  14. 7
    blä vilket trist svar....fan om man läser om alla biverkningar då har man dom ju:-)
  15. Anonym
    #8
    Hej och tack!
    Jag misstänker väl att det inte är något att oroa sig för.. det var bara så konstigt när jag läste bipacksedeln på nässprayen (den kunde ju inte vara så farlig.. ) och det stod att man borde upplysa apotekspersonalen om all medicin man åt.
    Men liksom, inte tänker man väl på sånt när man köper nässpray..
    Tack för ditt svar och hoppas du kryat på dig.
  16. 8
    Hej och tack!
    Jag misstänker väl att det inte är något att oroa sig för.. det var bara så konstigt när jag läste bipacksedeln på nässprayen (den kunde ju inte vara så farlig.. ) och det stod att man borde upplysa apotekspersonalen om all medicin man åt.
    Men liksom, inte tänker man väl på sånt när man köper nässpray..
    Tack för ditt svar och hoppas du kryat på dig.
  17. Anonym
    #9
    Tack.
    Man får väl önsketänka att det är dålig trafik för att folk mår bra
  18. 9
    Tack.
    Man får väl önsketänka att det är dålig trafik för att folk mår bra
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10



    Sertralin är inte en MAO-hämmare eller tricyklisk, utan ett SSRI-prep, så vitt jag förstår från fass.


    Spraya på du och krya på dig
  20. 10



    Sertralin är inte en MAO-hämmare eller tricyklisk, utan ett SSRI-prep, så vitt jag förstår från fass.


    Spraya på du och krya på dig
  21. Medlem sedan
    Dec 2003
    #11
    Hm, mycket konstigt svar. Om du inte vill vara den vänliga själen, varför bryr du dig om att svara?
  22. 11
    Hm, mycket konstigt svar. Om du inte vill vara den vänliga själen, varför bryr du dig om att svara?
  23. Anonym
    #12
    Tack!
    Ska komma ihåg det till nästa gång
  24. 12
    Tack!
    Ska komma ihåg det till nästa gång
  25. Medlem sedan
    Mar 2017
    #13

    Sertralin & Otrivin rekommenderas ej!

    Trots alla lugnande besked ovan råkade jag idag ut för något jag misstänker bero på mixen av Otrivin Comp och Sertralin. Jag har varit förkyld under en längre period med riktgt svår nästäppa. Just nästäppan nådde sin kulmen i morse då jag fick jobbigt att överhuvudtaget andas.

    Jag är verkligen inget fan av nässpray, men såg ingen annan lösning då läget var så pass påfrestande. Tilläggas bör även att jag äter Sertralin sedan ett antal ål tillbaka. Jag hade Otrivin Comp hemma och fick verkligen kämpa för att "komma igenom" nästäppan, jag är även medveten om att jag säkert överdoserade något pga detta.

    När jag sedan kom till jobbet ca 30 min senare kånde jag direkt att jag började få svår hjärtklappning, följt av muntorrhet, svårigheter att svälja, huvudvärk, koncentrationssvårigheter samt i det närmaste panikångest. Då ska tilläggas att jag inte haft en tillstymmelse till ångest på 4-5 år. Detta tillstånd höll sedan i sig i flera timmar och trappade inte ned förrän jag fick lugnande av en kollega.

    Jag misstänker väldigt starkt att denna reaktion hade att göra med mixen av nässprayen och Sertralinet, Det famns helt enkelt inget annan jag kunde härleda detta till.

    Så vad det gäller mig själv kommer jag definitivt avstå Otrivin Comp och nässpray i allmänhet i framtiden...
  26. 13
    Sertralin & Otrivin rekommenderas ej! Trots alla lugnande besked ovan råkade jag idag ut för något jag misstänker bero på mixen av Otrivin Comp och Sertralin. Jag har varit förkyld under en längre period med riktgt svår nästäppa. Just nästäppan nådde sin kulmen i morse då jag fick jobbigt att överhuvudtaget andas.

    Jag är verkligen inget fan av nässpray, men såg ingen annan lösning då läget var så pass påfrestande. Tilläggas bör även att jag äter Sertralin sedan ett antal ål tillbaka. Jag hade Otrivin Comp hemma och fick verkligen kämpa för att "komma igenom" nästäppan, jag är även medveten om att jag säkert överdoserade något pga detta.

    När jag sedan kom till jobbet ca 30 min senare kånde jag direkt att jag började få svår hjärtklappning, följt av muntorrhet, svårigheter att svälja, huvudvärk, koncentrationssvårigheter samt i det närmaste panikångest. Då ska tilläggas att jag inte haft en tillstymmelse till ångest på 4-5 år. Detta tillstånd höll sedan i sig i flera timmar och trappade inte ned förrän jag fick lugnande av en kollega.

    Jag misstänker väldigt starkt att denna reaktion hade att göra med mixen av nässprayen och Sertralinet, Det famns helt enkelt inget annan jag kunde härleda detta till.

    Så vad det gäller mig själv kommer jag definitivt avstå Otrivin Comp och nässpray i allmänhet i framtiden...

Liknande trådar

  1. Antidepressiva, ja el nej...?
    By nora_ in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 16:25
  2. Ang grav och antidepressiva
    By H med E in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 11:32
  3. Antidepressiva
    By anonymt namn in forum Hälsa & välbefinnande
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 13:44
  4. Antidepressiva vid PMS?
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 10:21
  5. Antidepressiva o gravid?
    By Hjälp! in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 18:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar