Dyspraxi? Hjälp!
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Dyspraxi? Hjälp!

    Hejsan!

    Efter att ha jagat upp mig i mitt förra inlägg så ringde jag till flera av dotterns kontakter på hab och pratade om allt som dottern har problem med. När jag ringde till sjukgymnasten och berättade om mina funderingar på dyspraxi så tyckte hon att det lät som att det kunde vara en del av poblemet. Så äntligen får man lite gensvar! Det känns underbart! För får vi bara veta vad som är fel så har vi ju större chans att hitta rätt sätt att hjälpa henne på! Vi skulle få komma till sjukgymnasten och arbetsterapeuten nu under oktober, så äntligen kanske det händer saker!

    Men nu till frågan jag hade: Jag hittade en sida på nätet med 18 olika symptom som dyspraktier kan ha, och dottern prickade in varenda en mer eller mindre. Men hur fungerar era barn med dyspraxi? Det är ju lite skillnad på att läsa om symptomen och hur de sedan ser ut i verkliga livet.

    Tacksam för hjälp!

    Emma
  2. 1
    Dyspraxi? Hjälp! Hejsan!

    Efter att ha jagat upp mig i mitt förra inlägg så ringde jag till flera av dotterns kontakter på hab och pratade om allt som dottern har problem med. När jag ringde till sjukgymnasten och berättade om mina funderingar på dyspraxi så tyckte hon att det lät som att det kunde vara en del av poblemet. Så äntligen får man lite gensvar! Det känns underbart! För får vi bara veta vad som är fel så har vi ju större chans att hitta rätt sätt att hjälpa henne på! Vi skulle få komma till sjukgymnasten och arbetsterapeuten nu under oktober, så äntligen kanske det händer saker!

    Men nu till frågan jag hade: Jag hittade en sida på nätet med 18 olika symptom som dyspraktier kan ha, och dottern prickade in varenda en mer eller mindre. Men hur fungerar era barn med dyspraxi? Det är ju lite skillnad på att läsa om symptomen och hur de sedan ser ut i verkliga livet.

    Tacksam för hjälp!

    Emma
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2
    min dotter har dyspraxi.
    vi fick reda på detta redan då hon var ca4.5 år.
    hon har haft stora uttalssvårigheter. nu då hon går 3an så har det blivit betydligt bättre.
    hon har svårigheter med r och vissa sje ljud.
    och även med vissa längre ord.

    jag har märkt att hon haft / har svårt att förstå vad vi säger ibland.
    ordförståelsen rent auditivt har varit svårt.
    däremot läser och skriver hon bra och förstår det skrivna ordet.

    hon är även lite sen i motoriken. inte så att det märkls mer än att hon tycker att alla hinner före henne hela tiden.
    men hon är nio och just ni ej i fas med livet i övrigt.

    du får gärna maila mig privat om du vill .
    vad har din får problem nu´?
  4. 2
    min dotter har dyspraxi.
    vi fick reda på detta redan då hon var ca4.5 år.
    hon har haft stora uttalssvårigheter. nu då hon går 3an så har det blivit betydligt bättre.
    hon har svårigheter med r och vissa sje ljud.
    och även med vissa längre ord.

    jag har märkt att hon haft / har svårt att förstå vad vi säger ibland.
    ordförståelsen rent auditivt har varit svårt.
    däremot läser och skriver hon bra och förstår det skrivna ordet.

    hon är även lite sen i motoriken. inte så att det märkls mer än att hon tycker att alla hinner före henne hela tiden.
    men hon är nio och just ni ej i fas med livet i övrigt.

    du får gärna maila mig privat om du vill .
    vad har din får problem nu´?
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3
    jag läste några rader ner mer om er.
  6. 3
    jag läste några rader ner mer om er.
  7. Medlem sedan
    Sep 2007
    #4

    ja...

    För att få klassificera enligt div diagnoskriterier så skall ju symtomen vara uttalade, varaktiga och det skall inte gå att härröra tillbarnets, kön, ålder eller annan utveckling. Det är ju rätt luddigt det med, men många barn har ju allt eller delar av det, men de barn som diagnostiseras har det ännu mer, av allt. Min dotter är fem år och har haft sin daignos verbal dyapraxi i drygt ett år efter utredning på barnhabliteringen av logoped, specialpedagog, arbetsterapeut, sjukgymast och läkare. Vi råkar ha sån tur att läkaren som utredde dottern är Sverige ledande på just dyspraxi och fått ett bra åtgärdsprogram med handlingsplan och uppföljningar. Dottern "pratar" mycket, men det är inte så många ljud som kan upprepas och kombineras, viljemässigt, med andra olikartade ljud. Vi håller fortfarande på med tvåstavningar och byter ljud i dem, ti-ta, pi-pa, istället för pippi, pappa etc som hon gjorde förut. Det mräks även i övrig motorik till viss del, att de viljemässiga impulserna är svårare att viljemässigt styra. I övrigt är hon en helt fantastisk tjej - med ernormt mycket vilja, styrka (fysisk o mental) och smittande skratt!
    " Jag kallas ett barn med särskilda behov...
    särskilda behov är inte särskilda - bara större
    och större behov har väl alla ibland" (fritt e. B. Schraub)
  8. 4
    ja... För att få klassificera enligt div diagnoskriterier så skall ju symtomen vara uttalade, varaktiga och det skall inte gå att härröra tillbarnets, kön, ålder eller annan utveckling. Det är ju rätt luddigt det med, men många barn har ju allt eller delar av det, men de barn som diagnostiseras har det ännu mer, av allt. Min dotter är fem år och har haft sin daignos verbal dyapraxi i drygt ett år efter utredning på barnhabliteringen av logoped, specialpedagog, arbetsterapeut, sjukgymast och läkare. Vi råkar ha sån tur att läkaren som utredde dottern är Sverige ledande på just dyspraxi och fått ett bra åtgärdsprogram med handlingsplan och uppföljningar. Dottern "pratar" mycket, men det är inte så många ljud som kan upprepas och kombineras, viljemässigt, med andra olikartade ljud. Vi håller fortfarande på med tvåstavningar och byter ljud i dem, ti-ta, pi-pa, istället för pippi, pappa etc som hon gjorde förut. Det mräks även i övrig motorik till viss del, att de viljemässiga impulserna är svårare att viljemässigt styra. I övrigt är hon en helt fantastisk tjej - med ernormt mycket vilja, styrka (fysisk o mental) och smittande skratt!

Liknande trådar

  1. Dyspraxi
    By Anonym idag in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 07:59
  2. verbal dyspraxi
    By victoria in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 18:21
  3. Dyspraxi!!
    By jossan30 in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 08:16
  4. Dyspraxi?
    By Viramamman in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 21:38
  5. Dyspraxi!!
    By jossan30 in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 23:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar