låna eller inte låna?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    låna eller inte låna?

    Står i begrepp att köpa ett hus! Vilket innebär ett höjt bostadslån. Men jössös, vågar man nu i dessa tider med allt prat om räntor...Ligger ni lågt eller kör ni på?
    Nu är det din stund på jorden.
  2. 1
    låna eller inte låna? Står i begrepp att köpa ett hus! Vilket innebär ett höjt bostadslån. Men jössös, vågar man nu i dessa tider med allt prat om räntor...Ligger ni lågt eller kör ni på?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Jag skulle ligga lågt eller så skulle jag räkna på en hög ränta och se om jag skulle klara mitt boende ändå. Jga skulle även ha med i beräkningen skulle jag ha råd om jag blev sjuk eller arbetslös.
  4. 2
    Jag skulle ligga lågt eller så skulle jag räkna på en hög ränta och se om jag skulle klara mitt boende ändå. Jga skulle även ha med i beräkningen skulle jag ha råd om jag blev sjuk eller arbetslös.
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3
    Jag skulle köra på! Innan var ju räntorna sjukt låga. I nuläget är de inte i närheten av hur det var på 90-talet. Och jag tror och hoppas att vi inte hamnar där igen.
  6. 3
    Jag skulle köra på! Innan var ju räntorna sjukt låga. I nuläget är de inte i närheten av hur det var på 90-talet. Och jag tror och hoppas att vi inte hamnar där igen.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    12,75 var vår ränta på när vi köpte vårt hus:-) Hhhahaaaa så jäkla mycket... Helt sjukt.
  8. 4
    12,75 var vår ränta på när vi köpte vårt hus:-) Hhhahaaaa så jäkla mycket... Helt sjukt.
  9. Medlem sedan
    Jul 2008
    #5
    21% när vi sålde och köpte hus
  10. 5
    21% när vi sålde och köpte hus
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6
    Ja det är helt galet sjukt. Så 6-7% är ju _lågt_.
  12. 6
    Ja det är helt galet sjukt. Så 6-7% är ju _lågt_.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Så hög har jag aldrig varit med om, detta var 1992.
  14. 7
    Så hög har jag aldrig varit med om, detta var 1992.
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Ja precis... vi har rörlig nu ligger runt 5.
  16. 8
    Ja precis... vi har rörlig nu ligger runt 5.
  17. Medlem sedan
    Jul 2008
    #9
    Pendlade mellan 18-21 % 91-93 någonstans för 94 köpte vi och då hade de sjunkit
  18. 9
    Pendlade mellan 18-21 % 91-93 någonstans för 94 köpte vi och då hade de sjunkit
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    Äh, det här är ju INGENTING i ränteväg.
    Hur stort lån? Bind 1/3 eller hälften i tre år om du är orolig. Ligger ni på håret nu så låna inte. Över 10% tror jag inte det blir på länge.
    MEN är det fyra miljoner ni ska låna så gör ju även ett par procent stor skillnad.
  20. 10
    Äh, det här är ju INGENTING i ränteväg.
    Hur stort lån? Bind 1/3 eller hälften i tre år om du är orolig. Ligger ni på håret nu så låna inte. Över 10% tror jag inte det blir på länge.
    MEN är det fyra miljoner ni ska låna så gör ju även ett par procent stor skillnad.
  21. Medlem sedan
    Apr 2000
    #11
    Även vi har rörlig. Mindre ränta än när vi flyttade hit för 5 år sen.
    Har svensken blivit så bortskämd?

    Egentligen är det ju bäst att köpa hus när räntorna är höga och priserna låga. Ska man bo ett tag gör man ofta ett rejält klipp.
  22. 11
    Även vi har rörlig. Mindre ränta än när vi flyttade hit för 5 år sen.
    Har svensken blivit så bortskämd?

    Egentligen är det ju bäst att köpa hus när räntorna är höga och priserna låga. Ska man bo ett tag gör man ofta ett rejält klipp.
  23. anchita
    #12
    Jag kör på. Letar bostadsrätt i Stockholms innerstad just nu. Jag är lyckligt lottad som kan påverka min ekonomi extremt mycket (en föruttsättning som deltidsstående ).
    Tex så tjänade jag 475 000 förra året, men eg låg lönen på drygt 320 000. Jag räknar kallt med att få mer jobb, eftersom jag skapar efterfrågan. Delmålet är att landa på 600 000.
  24. 12
    Jag kör på. Letar bostadsrätt i Stockholms innerstad just nu. Jag är lyckligt lottad som kan påverka min ekonomi extremt mycket (en föruttsättning som deltidsstående ).
    Tex så tjänade jag 475 000 förra året, men eg låg lönen på drygt 320 000. Jag räknar kallt med att få mer jobb, eftersom jag skapar efterfrågan. Delmålet är att landa på 600 000.
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Mne var inte ditt lånelöfte rätt lågt då, du borde få låna mer.
  26. 13
    Mne var inte ditt lånelöfte rätt lågt då, du borde få låna mer.

Liknande trådar

  1. Hyra eller låna ut husvagnen?
    By azza in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-26, 22:49
  2. Tömma bufferten eller låna?
    By Anonym #666# in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 14:43
  3. Betala av huslån eller låna mer?
    By Karro75 in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 17:33
  4. Låna eller inte?
    By anonym idag in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 08:29
  5. Får jag låna en tumme eller två?
    By UKU-naut in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 20:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar