Latent sjukdom på G eller bara otur
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Latent sjukdom på G eller bara otur

    jag pratade med en bekant igår som berättade att hon den senaste tiden börjat bli orolig för sin hälsa.

    Dels har hon från och till stickningar i vänster hand - det känns tydligen som om handen är på väg att domna bort och det släpper när hon "handgymnastiserar"... men sedan har hon två gånger i sommar ramlat utan att hon egentligen själv vet hur det gick till... en gång i trappan dessutom.

    Är det bara otur eller finns det något i kroppen som inte visar tillräcklig ännu - hon skrattar bort det som ren klantighet, men jag (som har sett MS utvecklas hos en annan bekant) känner en viss oro...

    Någon som har några tankar...
    KMCB m. Minior 8 år & Junior 13 år


    Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla.
    Hjalmar Söderberg - Doktor Glas


    Fördomar sparar verkligen tid.
    Man kan bilda sig uppfattningar utan att bekanta sig med fakta.
    E. B. White
  2. 1
    Latent sjukdom på G eller bara otur jag pratade med en bekant igår som berättade att hon den senaste tiden börjat bli orolig för sin hälsa.

    Dels har hon från och till stickningar i vänster hand - det känns tydligen som om handen är på väg att domna bort och det släpper när hon "handgymnastiserar"... men sedan har hon två gånger i sommar ramlat utan att hon egentligen själv vet hur det gick till... en gång i trappan dessutom.

    Är det bara otur eller finns det något i kroppen som inte visar tillräcklig ännu - hon skrattar bort det som ren klantighet, men jag (som har sett MS utvecklas hos en annan bekant) känner en viss oro...

    Någon som har några tankar...
  3. Gretah
    #2
    Ännu värre, ALS. Hon bör gå till läkare i allafall.
  4. 2
    Ännu värre, ALS. Hon bör gå till läkare i allafall.
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Jag fick direkt en tanke på hjärtat. *s*
  6. 3
    Jag fick direkt en tanke på hjärtat. *s*
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    hm... ja, det vore nog värre (tror jag).

    Jag försökte få henne att boka en läkartid men hon menade bara att "vad ska de göra"... och det har hon ju i och för sig rätt i...
  8. 4
    hm... ja, det vore nog värre (tror jag).

    Jag försökte få henne att boka en läkartid men hon menade bara att "vad ska de göra"... och det har hon ju i och för sig rätt i...
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5
    Jag ramlade i en trappa när jag var gravid, ner för en hel trappa med huvudet före. Jag vet inte vad som hände (dvs jag minns inte att jag snubblade eller så) och vården tog jätteallvarligt på det!

    Jag tycker hon ska söka, åtminstone hos sin husläkare!
  10. 5
    Jag ramlade i en trappa när jag var gravid, ner för en hel trappa med huvudet före. Jag vet inte vad som hände (dvs jag minns inte att jag snubblade eller så) och vården tog jätteallvarligt på det!

    Jag tycker hon ska söka, åtminstone hos sin husläkare!
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Ja, hade det varit konstant fingerdarr så håller jag med dig... men som hon beskrev just den delen så tänkte jag mer på någon nerv i kläm (hon sitter på ett ganska statiskt jobb i kassan vissa dagar och då är det som värst tydligen)...
  12. 6
    Ja, hade det varit konstant fingerdarr så håller jag med dig... men som hon beskrev just den delen så tänkte jag mer på någon nerv i kläm (hon sitter på ett ganska statiskt jobb i kassan vissa dagar och då är det som värst tydligen)...
  13. Gretah
    #7
    Nej det har hon väl verkligen inte rätt i. Ingen vet ju vad felet är. Det kan faktiskt vara nåt som det finns hjälp för. Eller så är det inget alls, men då får hon ju ett svar i allafall.
  14. 7
    Nej det har hon väl verkligen inte rätt i. Ingen vet ju vad felet är. Det kan faktiskt vara nåt som det finns hjälp för. Eller så är det inget alls, men då får hon ju ett svar i allafall.
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Tyckte jag också, men hon tyckte inte att de kan göra något iallafall... man kanske inte vill veta heller...

    ...men nu när jag tänker på det så visst ramlade väl Marie Fredriksson ihop efter en joggingtur och det visade sig vara en hjärntumör... *usch - nu blir jag snart nojjig för hennes del*
  16. 8
    Tyckte jag också, men hon tyckte inte att de kan göra något iallafall... man kanske inte vill veta heller...

    ...men nu när jag tänker på det så visst ramlade väl Marie Fredriksson ihop efter en joggingtur och det visade sig vara en hjärntumör... *usch - nu blir jag snart nojjig för hennes del*
  17. Medlem sedan
    Oct 2007
    #9
    Whiplash? IMT
  18. 9
    Whiplash? IMT
  19. Medlem sedan
    Jun 2008
    #10
    Om hon har MS så finns det i och för sig verksamma bromsmediciner. (Vad ALS beträffar så vet jag faktiskt inte om det finns något som verkligen hjälper.)
  20. 10
    Om hon har MS så finns det i och för sig verksamma bromsmediciner. (Vad ALS beträffar så vet jag faktiskt inte om det finns något som verkligen hjälper.)
  21. Medlem sedan
    Feb 2002
    #11
    Kan vara "harmlöst". Jag har EDS (överrörlig) och det manifesterar sig i liknande symptom.
  22. 11
    Kan vara "harmlöst". Jag har EDS (överrörlig) och det manifesterar sig i liknande symptom.
  23. Medlem sedan
    Sep 2005
    #12
    Karpaltunnel syndrom tycker jag det låter som i händerna. Att hon ramlat utan att veta, tycker jag låter värre har det föregåtts av yrsel? kan det vara epilepsi?
  24. 12
    Karpaltunnel syndrom tycker jag det låter som i händerna. Att hon ramlat utan att veta, tycker jag låter värre har det föregåtts av yrsel? kan det vara epilepsi?
  25. Gretah
    #13
    Inget botemedel...Vet inte om det finns nån medicin som fördröjer förloppet.
  26. 13
    Inget botemedel...Vet inte om det finns nån medicin som fördröjer förloppet.
  27. Medlem sedan
    Aug 2005
    #14

    Brist på B12?

    Googla på det och se om något stämmer.
  28. 14
    Brist på B12? Googla på det och se om något stämmer.
  29. Medlem sedan
    Aug 2000
    #15
    OK...
  30. 15
    OK...
  31. Medlem sedan
    Aug 2000
    #16
    Det beror också på hur aggresiv MS man har - vissa klarar ju ett hyfsat bra liv länge medan andra (vår bekant t ex) har på 10 år gått ifrån fullt frisk till att numera bra kunna hålla och röra huvudet... helt beroende av assistenter dygnet runt
  32. 16
    Det beror också på hur aggresiv MS man har - vissa klarar ju ett hyfsat bra liv länge medan andra (vår bekant t ex) har på 10 år gått ifrån fullt frisk till att numera bra kunna hålla och röra huvudet... helt beroende av assistenter dygnet runt
  33. Medlem sedan
    Jun 2008
    #17
    Nej, inget botemedel - det finns det ju inte mot MS heller. Bara bromsmediciner, men de är ju bättre än inget.
  34. 17
    Nej, inget botemedel - det finns det ju inte mot MS heller. Bara bromsmediciner, men de är ju bättre än inget.
  35. Medlem sedan
    Jun 2008
    #18
    Japp! Jag vet... Önskar att någon kunde lösa gåtan snart. Antagligen är det så att kroppens eget immunförsvar angriper myelinet som nervtrådarna är isolerade med. Men ingen vet varför, eller hur man ska stoppa det.
  36. 18
    Japp! Jag vet... Önskar att någon kunde lösa gåtan snart. Antagligen är det så att kroppens eget immunförsvar angriper myelinet som nervtrådarna är isolerade med. Men ingen vet varför, eller hur man ska stoppa det.
  37. Medlem sedan
    Aug 2000
    #19
    Just det ordet letade jag efter... har för mig jag läst det här inne någon gång... men det går att fixa va?

    Jag vet faktiskt inte om hon var yr innan hon ramlade - vi pratade inte så långt
  38. 19
    Just det ordet letade jag efter... har för mig jag läst det här inne någon gång... men det går att fixa va?

    Jag vet faktiskt inte om hon var yr innan hon ramlade - vi pratade inte så långt
  39. Medlem sedan
    Aug 2000
    #20
    ...eller be henne göra det kanske
  40. 20
    ...eller be henne göra det kanske
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Otur eller vad?
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 19:59
  2. Tur eller otur
    By TTUK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 21:32
  3. Måndags ex eller bara otur??
    By Martha m H-05 & M-07 in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 20:39
  4. Ja otur eller!!
    By Tvilum in forum Singelmingel
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 20:28
  5. Har min grabb bara otur?
    By Anonym in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 19:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar