5årig pojke kissar 10-20ggr/h- hjälp!
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Sep 2008
    #1

    5årig pojke kissar 10-20ggr/h- hjälp!

    Hej!
    Jag behöver verkligen er hjälp..Min pojke är 5 år, sedan 4v tillbaka har han börjat kissa jätteofta det har blivit oftare och oftare.. ibland är det så mkt som 10-20ggr per timme..jag har varit på barnmedicin lämnat morgonurin som inte visade urinvägsinfektion, dem tog en odling och det visade heller ingenting..Men ska han behöva ha det såhär? sjuksköterskan säger att det kan vara tics eller en fixide eller stress..Vi har separerat men för 8mån sen.
    Kan man kolla så det inte är någon sjukdom på något annat sätt eller så det inte är något med njurarna? Dem såg iallafall på proverna att det var inget socker ingen bakterie i urinen alltså allt med urinblåsan..Men kan man se om det är något annat fel i kroppen ? Dem tog sänkan också men den visade inget..
    Så vad ska jag göra någon som har råd eller erfarenhet av liknande situation? På barnmedicin sa dem att jag skulle avleda honom från att tänka på kissa som göra saker, men han behöver gå och kissa ändå..Då kanske det bara är 10ggr i timmen..
    Snälla hjälp mig ..
    MVH Sara
  2. 1
    5årig pojke kissar 10-20ggr/h- hjälp! Hej!
    Jag behöver verkligen er hjälp..Min pojke är 5 år, sedan 4v tillbaka har han börjat kissa jätteofta det har blivit oftare och oftare.. ibland är det så mkt som 10-20ggr per timme..jag har varit på barnmedicin lämnat morgonurin som inte visade urinvägsinfektion, dem tog en odling och det visade heller ingenting..Men ska han behöva ha det såhär? sjuksköterskan säger att det kan vara tics eller en fixide eller stress..Vi har separerat men för 8mån sen.
    Kan man kolla så det inte är någon sjukdom på något annat sätt eller så det inte är något med njurarna? Dem såg iallafall på proverna att det var inget socker ingen bakterie i urinen alltså allt med urinblåsan..Men kan man se om det är något annat fel i kroppen ? Dem tog sänkan också men den visade inget..
    Så vad ska jag göra någon som har råd eller erfarenhet av liknande situation? På barnmedicin sa dem att jag skulle avleda honom från att tänka på kissa som göra saker, men han behöver gå och kissa ändå..Då kanske det bara är 10ggr i timmen..
    Snälla hjälp mig ..
    MVH Sara
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Jag håller på tic här, för sådär gjorde en av mina pojkar också tills jag blev galen och införde kissförbud. Pojkar verkar ha lätt för att få den här idén för du är inte den första som skriver om det här heller. De verkar tycka att man kan kissa överallt hela tiden. Det kan ju också vara så att vanan att hela tiden skvätta gör att man tydligare känner kisset i blåsan, men det handlar om en vana, en dålig sådan.

    Eftersom han är undersökt och allt är bra så tycker jag att du ska införa kissrestriktioner en tid.
  4. 2
    Jag håller på tic här, för sådär gjorde en av mina pojkar också tills jag blev galen och införde kissförbud. Pojkar verkar ha lätt för att få den här idén för du är inte den första som skriver om det här heller. De verkar tycka att man kan kissa överallt hela tiden. Det kan ju också vara så att vanan att hela tiden skvätta gör att man tydligare känner kisset i blåsan, men det handlar om en vana, en dålig sådan.

    Eftersom han är undersökt och allt är bra så tycker jag att du ska införa kissrestriktioner en tid.
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3

    Precis sa gjorde min son!

    När han var 5ar hade en period när han sprang och kissade hela tiden. Vi lät ocksa kolla hnm och det var inget fel. Var läkare sade att vi skulle säga till honom att man behöver inte ga pa toaletten mer än varannan timme och faktiskt sa funkade det. Visst, vi fick paminna honom,prata med hnm flera ggr etc men det gick över. Vi skulle säga till honom att from nu sa far han ga varannan timme, efter tva timmar sade vi till honom att ga(även om han inte var kissnödig). Sa han gick pa toaletten varannan timme och sedan bröt han cirkeln själv. Viktigt är att inte tjata/lata anklagande/less osv utan om han är pa väg till toaletten sa säg bara vänligt att det är inte dags ännu. Förklara att hans kropp behöver träna sig att halla sig och föräskra honom om att han inte kommer att kissa pa sig(det var var son rädd för). Det tog bara ett par dagar sa var det mkt bättre. Ni har ju kollat honom sa du vet ju att det inte är ngt fel. Han behöver helt enkelt halla sig sa att blasan fylls och sedan töms ordentligt.

    Lycka till!
  6. 3
    Precis sa gjorde min son! När han var 5ar hade en period när han sprang och kissade hela tiden. Vi lät ocksa kolla hnm och det var inget fel. Var läkare sade att vi skulle säga till honom att man behöver inte ga pa toaletten mer än varannan timme och faktiskt sa funkade det. Visst, vi fick paminna honom,prata med hnm flera ggr etc men det gick över. Vi skulle säga till honom att from nu sa far han ga varannan timme, efter tva timmar sade vi till honom att ga(även om han inte var kissnödig). Sa han gick pa toaletten varannan timme och sedan bröt han cirkeln själv. Viktigt är att inte tjata/lata anklagande/less osv utan om han är pa väg till toaletten sa säg bara vänligt att det är inte dags ännu. Förklara att hans kropp behöver träna sig att halla sig och föräskra honom om att han inte kommer att kissa pa sig(det var var son rädd för). Det tog bara ett par dagar sa var det mkt bättre. Ni har ju kollat honom sa du vet ju att det inte är ngt fel. Han behöver helt enkelt halla sig sa att blasan fylls och sedan töms ordentligt.

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. 5årig logik
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-13, 17:59
  2. 9-årig pojke som kissar på sig
    By Anonym in forum Sängvätning & inkontinens
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 11:29
  3. Pojke som kissar ofta
    By knotting in forum Barnsjukdomar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 20:55
  4. hjälp! min 4-åring kissar och kissar
    By fru_o in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 17:30
  5. Han kissar på sig. Hjälp!
    By Ledsen mamma in forum Föräldraskap
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 08:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar