Hur länge sitter en "normal" förkylning
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2008
    #1

    Hur länge sitter en "normal" förkylning

    Nu är det sjätte dagen jag är sjuk och jag är banne mig inte på bättringsvägen heller. :/ Orkar bara sitta i sängen, typ, och jag klättrar snart på väggarna av frustration. *GAAAH*

    Hur länge ska man vara sjuk egentligen och när ska jag gå till läkare?
  2. 1
    Hur länge sitter en "normal" förkylning Nu är det sjätte dagen jag är sjuk och jag är banne mig inte på bättringsvägen heller. :/ Orkar bara sitta i sängen, typ, och jag klättrar snart på väggarna av frustration. *GAAAH*

    Hur länge ska man vara sjuk egentligen och när ska jag gå till läkare?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Snackar vi

    förkylning så brukar jag tänka på den gamla hederliga regeln "tre dar att bli sjuk, tre dar att vara sjuk och tre dar att bli frisk".
    Har du hög feber och halsont så kontakta läkaren efter 3-4 dar och få ett halsprov taget.
    Krya på!
  4. 2
    Snackar vi förkylning så brukar jag tänka på den gamla hederliga regeln "tre dar att bli sjuk, tre dar att vara sjuk och tre dar att bli frisk".
    Har du hög feber och halsont så kontakta läkaren efter 3-4 dar och få ett halsprov taget.
    Krya på!
  5. Medlem sedan
    May 2008
    #3
    Tack. Jag får avvakta en eller ett par dagar innan jag ringer. Det här är pest, jag vill upp och göra saker. :/
  6. 3
    Tack. Jag får avvakta en eller ett par dagar innan jag ringer. Det här är pest, jag vill upp och göra saker. :/
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Själva förkylningen kan ju hänga i (och när man är förkyld har man nedsatt försvar och kan få en till!) Men om du har feber som går upp, varar ett par dagar, går ner och sedan återkommer kan det vara värt ett läkarbesök.

    Förkylningar - orsakas av virus - kan man tyvärr inte göra så mkt åt. Medan följdinfektionerna kan vara bakteriella. Dock är man idag försiktig med antibiotikaanvändningen (äntligen) och är du frisk och stark i övrigt klarar kroppen ut den också.

    Så pyssla om dig själv med vila, mycket vätska, panodil, näsdroppar, hostmedicin, honungsvatten och en god bok Krya på sig.
  8. 4
    Själva förkylningen kan ju hänga i (och när man är förkyld har man nedsatt försvar och kan få en till!) Men om du har feber som går upp, varar ett par dagar, går ner och sedan återkommer kan det vara värt ett läkarbesök.

    Förkylningar - orsakas av virus - kan man tyvärr inte göra så mkt åt. Medan följdinfektionerna kan vara bakteriella. Dock är man idag försiktig med antibiotikaanvändningen (äntligen) och är du frisk och stark i övrigt klarar kroppen ut den också.

    Så pyssla om dig själv med vila, mycket vätska, panodil, näsdroppar, hostmedicin, honungsvatten och en god bok Krya på sig.
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Vet inte, jag blev precis frisk från en men vaknade med skitont i halsen i morse! Jag blir faktiskt förbannad *S*, mitt i arbetsträningen ska jag behöva säga "jag är sjuk", det _känns_ som om jag ljuger (fast jag inte missar tid utan bara flyttar dagarna framåt).

    Efter 10-14 dagar skulle jag gå till läkare (har för mig att jag nyligen läste tre veckor som gräns för när man skulle söka för hosta).
  10. 5
    Vet inte, jag blev precis frisk från en men vaknade med skitont i halsen i morse! Jag blir faktiskt förbannad *S*, mitt i arbetsträningen ska jag behöva säga "jag är sjuk", det _känns_ som om jag ljuger (fast jag inte missar tid utan bara flyttar dagarna framåt).

    Efter 10-14 dagar skulle jag gå till läkare (har för mig att jag nyligen läste tre veckor som gräns för när man skulle söka för hosta).
  11. Medlem sedan
    May 2008
    #6
    Tack! Sådär hade jag förra året och då hade jag fått bakteriell lunginflammation konstaterade min läkare och skrev ut penicillin. Jag hoppas att det inte är samma den här gången.

    Jag lägger mig väl helt enkelt platt här och... väntar på att det ska gå över och övar tålamod under tiden.
  12. 6
    Tack! Sådär hade jag förra året och då hade jag fått bakteriell lunginflammation konstaterade min läkare och skrev ut penicillin. Jag hoppas att det inte är samma den här gången.

    Jag lägger mig väl helt enkelt platt här och... väntar på att det ska gå över och övar tålamod under tiden.
  13. Medlem sedan
    May 2008
    #7
    Nej, vad trist! Och ännu tristare att man ska känna sig som en "smitare" när man faktiskt ÄR sjuk.
    Krya på dig!

    Jag klättrar på väggarna här och funderar på att skicka ut Baby och köpa en knyppeldyna eller nåt så att jag har NÅT att sysselsätta mig med här... korsning, vridning, korsning, vridning skulle jag nog orka med trots feber och skrällhosta.
  14. 7
    Nej, vad trist! Och ännu tristare att man ska känna sig som en "smitare" när man faktiskt ÄR sjuk.
    Krya på dig!

    Jag klättrar på väggarna här och funderar på att skicka ut Baby och köpa en knyppeldyna eller nåt så att jag har NÅT att sysselsätta mig med här... korsning, vridning, korsning, vridning skulle jag nog orka med trots feber och skrällhosta.
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8
    Ja jag är inne på andra veckan nu. Det sätter sig alltid i bihålor och öron på mig det är bara att vänta ut. Allra bäst är det på sommaren när man kan hoppa från trean och Splooosh! rensa bihålerna i ett enda stort plask Har försökt att köpa sån där nässpruta som man ska ha för att spruta in koksaltlösning i näsan, men huuuu vad läskigt det är. Och inte gör det någon större nytta heller
  16. 8
    Ja jag är inne på andra veckan nu. Det sätter sig alltid i bihålor och öron på mig det är bara att vänta ut. Allra bäst är det på sommaren när man kan hoppa från trean och Splooosh! rensa bihålerna i ett enda stort plask Har försökt att köpa sån där nässpruta som man ska ha för att spruta in koksaltlösning i näsan, men huuuu vad läskigt det är. Och inte gör det någon större nytta heller

Liknande trådar

  1. Missfall eller "normal blödning"
    By Matildis in forum Missfall
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 21:57
  2. Missfall eller "normal blödning"
    By Matildis in forum Gravidsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 11:29
  3. missfall eller "normal blödning"
    By Matildis in forum _1107 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 21:22
  4. Hur blir man "normal" igen?
    By Anonym nu in forum Kärlek & relationer
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 14:42
  5. Så skönt att vara "normal"
    By Imre in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 15:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar