kvarsittning
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2008
    #1

    kvarsittning

    Min son 11 år fick kvar sittning 20 min, för att han följt med en kompis hem som behövde byta kläder utan att säga till innan,
    Personligen så tycker jag att man kunde ha sagt att de va snällt att följa med kompisen men att man måste säga till innan !
    För satt de är jätteviktigt att veta var du är typ.
    Är det lagligt med kvarsittning ?
    För mig fanns det inte ens när jag gick i skolan ?
    Känns som de gör mer skada en nytta.
    Vad har ni för erfarenheter o vad tycker ni ??
    Är det ett vanligt handlande ?
    Har man inget som förälder att tycka till ?
  2. 1
    kvarsittning Min son 11 år fick kvar sittning 20 min, för att han följt med en kompis hem som behövde byta kläder utan att säga till innan,
    Personligen så tycker jag att man kunde ha sagt att de va snällt att följa med kompisen men att man måste säga till innan !
    För satt de är jätteviktigt att veta var du är typ.
    Är det lagligt med kvarsittning ?
    För mig fanns det inte ens när jag gick i skolan ?
    Känns som de gör mer skada en nytta.
    Vad har ni för erfarenheter o vad tycker ni ??
    Är det ett vanligt handlande ?
    Har man inget som förälder att tycka till ?
  3. Medlem sedan
    Jan 1998
    #2
    Båda mina killar har fått kvarsittning. Den ena då han vid flera tillfällen inte kom in i tid efter rasten - handlar om 2-3 minuter varje gång vilket samlades under terminen. Den andra för att kompisen kom för sent och vikarien blandade ihop barnen. Nu gjorde det inte så mycket då grabben var glad att han hann klart sina skoluppgifter i stället.
    Vi föräldrar i, numera bara minstingens, klass tycker att det är helt okej och till och med bra.Det har varit uppe på föräldramöten och alla föräldrar tycker att man tar igen den tiden man kommer för sent.
    Men i ert fall låter det inte rimligt - kontakta läraren!
  4. 2
    Båda mina killar har fått kvarsittning. Den ena då han vid flera tillfällen inte kom in i tid efter rasten - handlar om 2-3 minuter varje gång vilket samlades under terminen. Den andra för att kompisen kom för sent och vikarien blandade ihop barnen. Nu gjorde det inte så mycket då grabben var glad att han hann klart sina skoluppgifter i stället.
    Vi föräldrar i, numera bara minstingens, klass tycker att det är helt okej och till och med bra.Det har varit uppe på föräldramöten och alla föräldrar tycker att man tar igen den tiden man kommer för sent.
    Men i ert fall låter det inte rimligt - kontakta läraren!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Vill du att läraren ska ringa dig och fråga om det är okej med kvarsittning för att han inte var i skolan, eller vad menar du? Att inte vara i skolan när man ska är skolk. Förstår faktiskt inte varför du har problem med detta. Hade det varit mitt barn hade jag tyckt att markeringen var rimlig. Utan anledning hade han sumpat en stund och då får han ta ikapp den.
  6. 3
    Vill du att läraren ska ringa dig och fråga om det är okej med kvarsittning för att han inte var i skolan, eller vad menar du? Att inte vara i skolan när man ska är skolk. Förstår faktiskt inte varför du har problem med detta. Hade det varit mitt barn hade jag tyckt att markeringen var rimlig. Utan anledning hade han sumpat en stund och då får han ta ikapp den.
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Det är lagligt i grundskolan men inte i gymnasieskolan.

    Jag tycker nog att en kort stunds kvarsittning kan få några att tänka till i förväg.
  8. 4
    Det är lagligt i grundskolan men inte i gymnasieskolan.

    Jag tycker nog att en kort stunds kvarsittning kan få några att tänka till i förväg.
  9. Medlem sedan
    Aug 2008
    #5
    Min son reagerade med att han blev arg o ville inte samarbeta med läraren. inte göra läxor eller ens gå till skolan nästa dag.
    Jag tycker att det skapar jättemycket onödig negativ energi runt skolan.
    Jag tycker att det räcker med att säga som jag skrev längst ner.
    Jag tycker att man ska lägga energi på det som fungerar så blir hela skolans situation posetiv.
    Det är med viktigt att ta reda på varför det blev som det blev.
    Prata med eleven o komma fram tillsamans hur man ska gör aför att det inte ska hända igen.
    höja ribban i konfliktlösning.
    De är inte 1960 nu ..
  10. 5
    Min son reagerade med att han blev arg o ville inte samarbeta med läraren. inte göra läxor eller ens gå till skolan nästa dag.
    Jag tycker att det skapar jättemycket onödig negativ energi runt skolan.
    Jag tycker att det räcker med att säga som jag skrev längst ner.
    Jag tycker att man ska lägga energi på det som fungerar så blir hela skolans situation posetiv.
    Det är med viktigt att ta reda på varför det blev som det blev.
    Prata med eleven o komma fram tillsamans hur man ska gör aför att det inte ska hända igen.
    höja ribban i konfliktlösning.
    De är inte 1960 nu ..
  11. Medlem sedan
    Aug 2008
    #6
    varför är det olagligt i gymnasiet o inte i grundskolan ?
  12. 6
    varför är det olagligt i gymnasiet o inte i grundskolan ?
  13. Medlem sedan
    Jul 2008
    #7
    Det är lagligt med kvarsittning, men själv tycker jag såhär: "Skolan är inget staff, vilket det blir om man har kvarsittning"
    Det är alltid viktigt att säga till innan, men det finns andra sätt än att ge kvarsittning, prata med eleven, se till att han/hon har förstått att det inte är bra att bara sticka iväg sådär. Jag skulle inte bli så jätteglad på mina barns lärarare (mina barn har ej börjat skolan än, så jag vet inte hur jag hamna här egentligen) ifall det hände dom.
    Om detta upprepar sig eller om elevern helt och hållet ignorerar på ett: "Nej, du får inte följa med någon kompis"
    Så skulle jag vilja veta det innan som förälder att "Ja, vi ger kvarsittning i denna skola!"

    Men, jag har ingen erfarenhet direkt, det här är bara en sak jag tycker!!!
    "Du får vara ledsen idag, för imorgon är du säkert glad igen och man måste ju vallavera (variera) sig" - Severin (3år gammal)
  14. 7
    Det är lagligt med kvarsittning, men själv tycker jag såhär: "Skolan är inget staff, vilket det blir om man har kvarsittning"
    Det är alltid viktigt att säga till innan, men det finns andra sätt än att ge kvarsittning, prata med eleven, se till att han/hon har förstått att det inte är bra att bara sticka iväg sådär. Jag skulle inte bli så jätteglad på mina barns lärarare (mina barn har ej börjat skolan än, så jag vet inte hur jag hamna här egentligen) ifall det hände dom.
    Om detta upprepar sig eller om elevern helt och hållet ignorerar på ett: "Nej, du får inte följa med någon kompis"
    Så skulle jag vilja veta det innan som förälder att "Ja, vi ger kvarsittning i denna skola!"

    Men, jag har ingen erfarenhet direkt, det här är bara en sak jag tycker!!!
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    Har nog att göra med att gymnasieskolan är frivillig.
  16. 8
    Har nog att göra med att gymnasieskolan är frivillig.
  17. Medlem sedan
    Jul 2007
    #9
    På vilket sätt skulle den kvarsittningen "göra skada"? Ungen är ju 11 år, han fattar nog galoppen - att smita ifrån är att skolka. Varför skulle inte kompisen kunna knata hem och byta kläder själv (och varför behöver man byta kläder mitt på dagen)? Vadå "säga till innan", det är inget han kan "säga till", möjligen be om lov (men vilken vettig lärare som helst hade sagt nej). Jag förstår inte alls ditt problem med detta, jag tycker du borde vara glad att lärarna reagerar. Disciplin är superviktigt.
  18. 9
    På vilket sätt skulle den kvarsittningen "göra skada"? Ungen är ju 11 år, han fattar nog galoppen - att smita ifrån är att skolka. Varför skulle inte kompisen kunna knata hem och byta kläder själv (och varför behöver man byta kläder mitt på dagen)? Vadå "säga till innan", det är inget han kan "säga till", möjligen be om lov (men vilken vettig lärare som helst hade sagt nej). Jag förstår inte alls ditt problem med detta, jag tycker du borde vara glad att lärarna reagerar. Disciplin är superviktigt.
  19. Medlem sedan
    Aug 2008
    #10
    Han hade rammlat i en vattenpöl.
    Och är ny i klassen ,,, o min son ville vara snäll.
    De tänkte göra de på rasten men hann inte.
    Skadan blir att han inte ville göra läxan på hela veckan o inte gå till skolan..ont i huvudet o kände sig dålig.
    Det hade helt klart räkt med att säga att de va snällt tänkt att följa med. men att man måste säga till innan,.
    Jag tycker inte man ska behöva ta till de hårdaste på en gång.
    Man kan få diciplin på många sätt o jag tycker det här är de otrevligaste sättet.
  20. 10
    Han hade rammlat i en vattenpöl.
    Och är ny i klassen ,,, o min son ville vara snäll.
    De tänkte göra de på rasten men hann inte.
    Skadan blir att han inte ville göra läxan på hela veckan o inte gå till skolan..ont i huvudet o kände sig dålig.
    Det hade helt klart räkt med att säga att de va snällt tänkt att följa med. men att man måste säga till innan,.
    Jag tycker inte man ska behöva ta till de hårdaste på en gång.
    Man kan få diciplin på många sätt o jag tycker det här är de otrevligaste sättet.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Din son verkar ha problem med regler och ordning i så fall. Man gör inte som man vill i skolan. Man kan inte hålla på och jiddra och förhandla om allt. Fundera på vad du gör för ditt barn om du ger honom sådana signaler.
  22. 11
    Din son verkar ha problem med regler och ordning i så fall. Man gör inte som man vill i skolan. Man kan inte hålla på och jiddra och förhandla om allt. Fundera på vad du gör för ditt barn om du ger honom sådana signaler.
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    Vi har slutat med kvarsittning

    Som lärare upplevde jag det mest som att det var jag själv som blev straffad av kvarsittningen. Någon effekt i form av bättre uppförande var det inte heller tal om, för det var samma elever som satt kvar vecka efter vecka. I enstaka fall dök det pp någon som din son. Som hade gjort något som var fel en gång och som gärna tog sitt straff eftersom h*n visste att det faktiskt hade varit dumt. Men det var knappast kvarsittningens förtjänst. Skolorna får hålla kvar elever. Så är det. Men man kan ju diskutera poängen med det. Som förälder kan du lyfta frågan i skolråd, föräldraförening, föräldramöte eller annat. Lyfta till diskussion då. Du har, som förälder, inte rätt att kräva att skolan ändrar sitt sätt att hantera skolk och annat.

    Din son skolkade. Det ska noteras. Att följa med en kompis hem under skoltid för att byta om är inte snällt. Det är skolk. Behöver man byta kläder av någon anledning klarar en 11-åring av att göra det själv. Nu jobbar jag visserligen med äldre barn och de rör sig fritt på rasterna. Hinner de hem och tillbaka till skolan på rasten bryr vi oss inte om ifall hela klassen går. Men är en elev borta på lektionstid ska de ha en gräsligt bra ursäkt för att det inte ska noteras som otillåten frånvaro.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  24. 12
    Vi har slutat med kvarsittning Som lärare upplevde jag det mest som att det var jag själv som blev straffad av kvarsittningen. Någon effekt i form av bättre uppförande var det inte heller tal om, för det var samma elever som satt kvar vecka efter vecka. I enstaka fall dök det pp någon som din son. Som hade gjort något som var fel en gång och som gärna tog sitt straff eftersom h*n visste att det faktiskt hade varit dumt. Men det var knappast kvarsittningens förtjänst. Skolorna får hålla kvar elever. Så är det. Men man kan ju diskutera poängen med det. Som förälder kan du lyfta frågan i skolråd, föräldraförening, föräldramöte eller annat. Lyfta till diskussion då. Du har, som förälder, inte rätt att kräva att skolan ändrar sitt sätt att hantera skolk och annat.

    Din son skolkade. Det ska noteras. Att följa med en kompis hem under skoltid för att byta om är inte snällt. Det är skolk. Behöver man byta kläder av någon anledning klarar en 11-åring av att göra det själv. Nu jobbar jag visserligen med äldre barn och de rör sig fritt på rasterna. Hinner de hem och tillbaka till skolan på rasten bryr vi oss inte om ifall hela klassen går. Men är en elev borta på lektionstid ska de ha en gräsligt bra ursäkt för att det inte ska noteras som otillåten frånvaro.
  25. Medlem sedan
    Aug 2008
    #13
    Nej de har han inga problem med.
    Frågade de särskilt efter denna kattastrof.
    Det funkar alldeles utmärkt att lungt o sansat tala om vad som är rätt o fel och varför.
    Jag fattar inte varför man ska sätta hårt mot hårt på detta sätt.
    Konekvenserna blev ju svar nog på att det inte blev bra.
  26. 13
    Nej de har han inga problem med.
    Frågade de särskilt efter denna kattastrof.
    Det funkar alldeles utmärkt att lungt o sansat tala om vad som är rätt o fel och varför.
    Jag fattar inte varför man ska sätta hårt mot hårt på detta sätt.
    Konekvenserna blev ju svar nog på att det inte blev bra.
  27. Medlem sedan
    Aug 2008
    #14
    Bra svar !

    Jag tycker fortfarande att de är att hårddra det.
    20 min på en lektion tycker inte jag är något att bråka om,.
    Därimot om de skulle bli återkommande...tycker jag att man får boka ett samtal...o tala om att de kanske blir kvarsitting om de fortsätter.
    Men de är åxå viktigt att ta reda på vad problemet ligger... varför ett barn väljer att skolka.
    Det är inte bara att sätta hårt mot hårt...
    Det finns alltid en orsak som måste redas ut,.
  28. 14
    Bra svar !

    Jag tycker fortfarande att de är att hårddra det.
    20 min på en lektion tycker inte jag är något att bråka om,.
    Därimot om de skulle bli återkommande...tycker jag att man får boka ett samtal...o tala om att de kanske blir kvarsitting om de fortsätter.
    Men de är åxå viktigt att ta reda på vad problemet ligger... varför ett barn väljer att skolka.
    Det är inte bara att sätta hårt mot hårt...
    Det finns alltid en orsak som måste redas ut,.
  29. Medlem sedan
    Jul 2007
    #15
    Men du, hård mot de hårda, vadå "inte ville göra läxan och inte gå till skolan", du verkar ju helmesig! Kvarsittning i 20 minuter är ju inget att tala om och jag undrar om inte det är din egen attityd som färgar av sig på ditt barn. Man går inte i skolan för lärarnas skull - det är ett p r i v i l e g i u m att få en utbildning och det ligger i din sons intresse att ta den till sig. DET är vad du borde hjälpa honom förstå, inte gnälla över att en lärare varit "hård" och "skadat" din skolkande 11-åring. Herregud, den här typen av attutyd är verkligen provocerande tycker jag.
  30. 15
    Men du, hård mot de hårda, vadå "inte ville göra läxan och inte gå till skolan", du verkar ju helmesig! Kvarsittning i 20 minuter är ju inget att tala om och jag undrar om inte det är din egen attityd som färgar av sig på ditt barn. Man går inte i skolan för lärarnas skull - det är ett p r i v i l e g i u m att få en utbildning och det ligger i din sons intresse att ta den till sig. DET är vad du borde hjälpa honom förstå, inte gnälla över att en lärare varit "hård" och "skadat" din skolkande 11-åring. Herregud, den här typen av attutyd är verkligen provocerande tycker jag.
  31. Medlem sedan
    Dec 2000
    #16
    Va? Om min son hade varit borta i 2o minuter av en lektion hade jag tyckt det varit konstigt om han inte behövde ta igen det han missat. Man hinner jobba rätt mycket under 20 minuter. Det är inget straff.
    Dessutom hinner man som lärare bli rätt orolig när barnen är borta 20 minuter. Inte ok. Nej, sluta anklaga läraren och ta tag i din son. Han har trist attityd. Och tänk på att du i allra högsta grad påverkar hans attityd.
  32. 16
    Va? Om min son hade varit borta i 2o minuter av en lektion hade jag tyckt det varit konstigt om han inte behövde ta igen det han missat. Man hinner jobba rätt mycket under 20 minuter. Det är inget straff.
    Dessutom hinner man som lärare bli rätt orolig när barnen är borta 20 minuter. Inte ok. Nej, sluta anklaga läraren och ta tag i din son. Han har trist attityd. Och tänk på att du i allra högsta grad påverkar hans attityd.
  33. Lärare i år 6
    #17

    Vi har återläsning...

    Vi har återläsning på morgonen två dagar i veckan för elever i årskurs 4-6 på min skola. Enskilda lärare kan bestämma annan tid för återläsning också. Detta är alltså något som vi informerar om i veckobrev och på föräldramöten. Barnen vet vad som genererar en återläsning, det kan t.ex. vara upprepad sen ankomst, att elever bryter mot skolans regler, struntar i att arbeta på lektionerna o.s.v. Inför varje återläsning får eleverna hem ett brev med förklaring och tid för återläsning som föräldrarna ska skriva på.

    I det här fallet hade jag pratat med eleven, påtalat att om det upprepas blir det återläsning och jag hade skrivit ner vad som hänt och skickat hem för påskrift av föräldrarna. Det kan knappast kommit som en överraskning att man måste fråga sin lärare innan man lämnar skolans område. Jag låter elever gå hem och hämta glömda saker, byta kläder m.m. om de frågar mig innan, men det är ytterst sällan jag tillåter att en kompis följer med.
  34. 17
    Vi har återläsning... Vi har återläsning på morgonen två dagar i veckan för elever i årskurs 4-6 på min skola. Enskilda lärare kan bestämma annan tid för återläsning också. Detta är alltså något som vi informerar om i veckobrev och på föräldramöten. Barnen vet vad som genererar en återläsning, det kan t.ex. vara upprepad sen ankomst, att elever bryter mot skolans regler, struntar i att arbeta på lektionerna o.s.v. Inför varje återläsning får eleverna hem ett brev med förklaring och tid för återläsning som föräldrarna ska skriva på.

    I det här fallet hade jag pratat med eleven, påtalat att om det upprepas blir det återläsning och jag hade skrivit ner vad som hänt och skickat hem för påskrift av föräldrarna. Det kan knappast kommit som en överraskning att man måste fråga sin lärare innan man lämnar skolans område. Jag låter elever gå hem och hämta glömda saker, byta kläder m.m. om de frågar mig innan, men det är ytterst sällan jag tillåter att en kompis följer med.
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18
    Nedan har "Spirited Mom" och "Matilda M" skrivit bra svar till dig, tycker jag, så jag instämmer med dem.
  36. 18
    Nedan har "Spirited Mom" och "Matilda M" skrivit bra svar till dig, tycker jag, så jag instämmer med dem.
  37. Medlem sedan
    Oct 1998
    #19
    jag tycker kvarsittning är fånigt mot en grabb som hjälper en ny klasskamrat som ramlat i en vattenpöl och behöver nya kläder. DU kan ju iallfall berömma honom för att han var en bra kamrat.
  38. 19
    jag tycker kvarsittning är fånigt mot en grabb som hjälper en ny klasskamrat som ramlat i en vattenpöl och behöver nya kläder. DU kan ju iallfall berömma honom för att han var en bra kamrat.
  39. Medlem sedan
    Dec 2000
    #20
    Fånigt? Det handlar ju om att ta igen missat arbete. Jag tycker att man ska vara glad att läraren bryr sig.
    När man är 11 år är det dessutom inte tillåtet att lämna skolans område utan lärarens medgivande.
  40. 20
    Fånigt? Det handlar ju om att ta igen missat arbete. Jag tycker att man ska vara glad att läraren bryr sig.
    När man är 11 år är det dessutom inte tillåtet att lämna skolans område utan lärarens medgivande.
Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Kvarsittning
    By Anonym fundering in forum Skolbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-12-16, 14:30
  2. Kvarsittning
    By Anonym fundering in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-04, 19:21
  3. Kvarsittning...
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 20:17
  4. Kvarsittning
    By maremar in forum Skolbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 11:28
  5. Kvarsittning?
    By feather in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 09:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar