Kan era sjuåringar knyta skorna?
_01 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Kan era sjuåringar knyta skorna?

    Hej!

    Lite nygammal här....har väl inte visat mig de senaste åren men nu har jag en fråga ang min 7-åring! Jag har tre barn födda pojke- 01, pojke-03 och flicka-07 och bor i Småland.
    Kallade mig Bunny i mitt tidigare AFF liv ;-)

    Jo frågan är: Kan era barn knyta skor, rosett etc? Och hur gör man egentligen när man ska visa en vänsterhänt, när man själv är högerhänt?? Jag har verkligen ingen aning om när det "förväntas" att man ska kunna knyta själv. A kan inte!

    Ha det bra!

    kram Hanna
    " En mamma är egentligen bara en liten flicka som blivit stor"
  2. 1
    Kan era sjuåringar knyta skorna? Hej!

    Lite nygammal här....har väl inte visat mig de senaste åren men nu har jag en fråga ang min 7-åring! Jag har tre barn födda pojke- 01, pojke-03 och flicka-07 och bor i Småland.
    Kallade mig Bunny i mitt tidigare AFF liv ;-)

    Jo frågan är: Kan era barn knyta skor, rosett etc? Och hur gör man egentligen när man ska visa en vänsterhänt, när man själv är högerhänt?? Jag har verkligen ingen aning om när det "förväntas" att man ska kunna knyta själv. A kan inte!

    Ha det bra!

    kram Hanna
  3. Linda m. Agosa
    #2
    Jodå, här har Agosa precis lärt sig. Men jag har från första skorna varit emot Kardborre (inte på sandaler dock) och alltid kört på snörskor. Intresset har kommit. Ok, fröknarna på dagis och förskola har inte varit glada. Men jag vet så många 10-åringar som inte kan knyta skor/rosett. Jag tycker barnen ska vara runt 7 år när de lär sig knyta. Men att lära sig knyta är ju också en utmaning och när poletten ramlat ner kommer de tycka det är urlätt.
  4. 2
    Jodå, här har Agosa precis lärt sig. Men jag har från första skorna varit emot Kardborre (inte på sandaler dock) och alltid kört på snörskor. Intresset har kommit. Ok, fröknarna på dagis och förskola har inte varit glada. Men jag vet så många 10-åringar som inte kan knyta skor/rosett. Jag tycker barnen ska vara runt 7 år när de lär sig knyta. Men att lära sig knyta är ju också en utmaning och när poletten ramlat ner kommer de tycka det är urlätt.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Vi har tränat lite på att knyta, men Jacob (som är lite lat ) tycker det är såå jobbigt...
    Han har lyckats nån enstaka gång, men vi ska nog träna lite till inom kort.
    Han har gympa-och fotbollsdojor med snören.

    Min pojke är också vänsterhänt, men det är väl ingen skillnad när man knyter skor
    ???
  6. 3
    Vi har tränat lite på att knyta, men Jacob (som är lite lat ) tycker det är såå jobbigt...
    Han har lyckats nån enstaka gång, men vi ska nog träna lite till inom kort.
    Han har gympa-och fotbollsdojor med snören.

    Min pojke är också vänsterhänt, men det är väl ingen skillnad när man knyter skor
    ???
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Vincent kan. Men han knyter enkla varianten med att vika två öglor och knyta ihop dem.
  8. 4
    Vincent kan. Men han knyter enkla varianten med att vika två öglor och knyta ihop dem.
  9. Medlem sedan
    Nov 2000
    #5

    Samuel har

    lärt sig precis vid skolstarten då vi hade Kaninöron skolan, där man fångade en kanin
    Det gick bra, så nu kan han knyta sina skor själv... om han behöver.. (främst gympaskorna )
    Anja m tre
  10. 5
    Samuel har lärt sig precis vid skolstarten då vi hade Kaninöron skolan, där man fångade en kanin
    Det gick bra, så nu kan han knyta sina skor själv... om han behöver.. (främst gympaskorna )
  11. Medlem sedan
    Sep 2000
    #6
    Jodå, Robert har för någon månad lärt sig. Vi ahde inte funderat på det tidigare förrän han fick riktiga löpskor med snören. Jag tog hans händer och följde med när vi tillsammans knöt knuten och sedan gjorde jag det bredvid samtidigt. Att göra det för en vänsterhänt borde inte vara någon större skillnad. Sambon som är vänsterhänt tar bara motsatt snörända (vänster) och gör omlott mot vad jag gör (höger omlott) när jag gör första knuten, sedan gör han första örat med höger hand och virar vänstra snöret runt. Har A tålamod bör det inte ta längre än 5 minuter att lära sig. Lycka till.
  12. 6
    Jodå, Robert har för någon månad lärt sig. Vi ahde inte funderat på det tidigare förrän han fick riktiga löpskor med snören. Jag tog hans händer och följde med när vi tillsammans knöt knuten och sedan gjorde jag det bredvid samtidigt. Att göra det för en vänsterhänt borde inte vara någon större skillnad. Sambon som är vänsterhänt tar bara motsatt snörända (vänster) och gör omlott mot vad jag gör (höger omlott) när jag gör första knuten, sedan gör han första örat med höger hand och virar vänstra snöret runt. Har A tålamod bör det inte ta längre än 5 minuter att lära sig. Lycka till.
  13. Medlem sedan
    Apr 2002
    #7
    Ja, hon kan, lärde sig förra året. Det var hennes fröken i förskoleklassen som lärde henne, så fråga om råd i skolan blir mitt tips. Lycka till!
  14. 7
    Ja, hon kan, lärde sig förra året. Det var hennes fröken i förskoleklassen som lärde henne, så fråga om råd i skolan blir mitt tips. Lycka till!
  15. Pernilla med L & I
    #8
    Linnéa kan knyta, men har än så länge inga skor med knytning. Däremot knyter hon på sina byxor t.ex.
    Vet inte om det skulle ta för lång tid att knyta skor än så länge..
  16. 8
    Linnéa kan knyta, men har än så länge inga skor med knytning. Däremot knyter hon på sina byxor t.ex.
    Vet inte om det skulle ta för lång tid att knyta skor än så länge..
  17. Medlem sedan
    Nov 2000
    #9

    Jo, hon visade sig kunna!

    Vi hade köpt nya skruvsnören till hennes nya jumpaskor, men tänkte att vi skulle se innan vi bytte, om hon kunde klara av att knyta. Hennes finmotorik är riktigt bra, men inte hennes tålamod, i allmänhet... Men det satt på bara någon minut!

    Hon är högerhänt, som sin pappa, så han fick lära henne det där. Hon hittade snabbt på en egen saga om det (tror det var om en drake som sprang runt ett träd och dök ner i en sjö).
    Själv är jag vänsterhänt, som min mor och bror, så jag har aldrig haft det där problemet. Däremot kan jag ju inte lära mina barn sånt, då rå. Båda rackarna har vansläktats och blivit högerhänta!
    Jag kan inte heller knyta en snygg rosett, men det är väl mer lathet att jag inte har intervjuat min man om hur han gör, så han får göra sånt åt mig.
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  18. 9
    Jo, hon visade sig kunna! Vi hade köpt nya skruvsnören till hennes nya jumpaskor, men tänkte att vi skulle se innan vi bytte, om hon kunde klara av att knyta. Hennes finmotorik är riktigt bra, men inte hennes tålamod, i allmänhet... Men det satt på bara någon minut!

    Hon är högerhänt, som sin pappa, så han fick lära henne det där. Hon hittade snabbt på en egen saga om det (tror det var om en drake som sprang runt ett träd och dök ner i en sjö).
    Själv är jag vänsterhänt, som min mor och bror, så jag har aldrig haft det där problemet. Däremot kan jag ju inte lära mina barn sånt, då rå. Båda rackarna har vansläktats och blivit högerhänta!
    Jag kan inte heller knyta en snygg rosett, men det är väl mer lathet att jag inte har intervjuat min man om hur han gör, så han får göra sånt åt mig.

Liknande trådar

  1. Knyta skorna!
    By lisalina in forum Skolbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 07:16
  2. Knyta skorna själv?
    By FruFet in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 10:42
  3. Frågor om sjuåringar
    By Hilda in forum Stora barn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 23:10
  4. sjuåringar, läggdags?
    By bridgetj in forum Ordet är fritt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 23:00
  5. Amma sjuåringar
    By Hildegard in forum Ordet är fritt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 23:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar