allergier och enäggstvillingar?
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    allergier och enäggstvillingar?

    Nån som vet om det är vanligast att båda tvillingarna blir allergiska eller om det bara är ena?
    Funderar lite på det då de ska vara genetiskt lika och eftersom de oftast växer upp i samma miljö så bode ju båda bli allergiska och mot samma saker, men jag känner tvillingar där ena är allergisk (mot ganska mycket) och den andra inte mot nånting. Undrade bara lite hur det var för andra tvillingpar.
    Det är en fas det går över.

    Den som inte tror att man kan göra nån skillnad bara för att man är liten har aldrig haft en mygga i sovrummet
  2. 1
    allergier och enäggstvillingar? Nån som vet om det är vanligast att båda tvillingarna blir allergiska eller om det bara är ena?
    Funderar lite på det då de ska vara genetiskt lika och eftersom de oftast växer upp i samma miljö så bode ju båda bli allergiska och mot samma saker, men jag känner tvillingar där ena är allergisk (mot ganska mycket) och den andra inte mot nånting. Undrade bara lite hur det var för andra tvillingpar.
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    också undrat

    Jag har inte sett någon statistik, men jag har också funderat på frågan. Jag känner ett tvillingpar (de är troligen enäggs), där bara den ena har diabetes. Det känns litet märkligt.
  4. 2
    också undrat Jag har inte sett någon statistik, men jag har också funderat på frågan. Jag känner ett tvillingpar (de är troligen enäggs), där bara den ena har diabetes. Det känns litet märkligt.
  5. Medlem sedan
    Aug 2008
    #3
    Jag kollade runt och hittade att matallergi hos enäggstvillingar oftast förekommer hos båda men kan ge olika symptom. Jordnötsallergi hos enäggstvillingar har befunnits i en undersökning ha det hos båda i 65% av fallen. Allergisk astma däremot förekom bara hos 20% av bägge enäggstvillingarna.
  6. 3
    Jag kollade runt och hittade att matallergi hos enäggstvillingar oftast förekommer hos båda men kan ge olika symptom. Jordnötsallergi hos enäggstvillingar har befunnits i en undersökning ha det hos båda i 65% av fallen. Allergisk astma däremot förekom bara hos 20% av bägge enäggstvillingarna.
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4
    Tack för info, det var ju lite spännade att höra. I det här fallet har både haft liknande sjukdomshistoria under de första 2 åren, men nu helt plötsligt så har ena tvillingen börjat reagera på massor av saker och tvilling 2 verkar itne reagera på nåt.
  8. 4
    Tack för info, det var ju lite spännade att höra. I det här fallet har både haft liknande sjukdomshistoria under de första 2 åren, men nu helt plötsligt så har ena tvillingen börjat reagera på massor av saker och tvilling 2 verkar itne reagera på nåt.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Visst känns det lite märligt. Man undrar ju i vad skillnaden ligger.
  10. 5
    Visst känns det lite märligt. Man undrar ju i vad skillnaden ligger.
  11. Medlem sedan
    Feb 1999
    #6

    Miljöfaktorer?

    Jag tänker att om tvillingarna börjat bli lite äldre, så kanske de inte lever exakt lika liv? De kanske utsätts för olika saker, har olika matpreferenser och de kanske varit olika mycket sjuka...?

    Är de enäggiga tvillingar?
  12. 6
    Miljöfaktorer? Jag tänker att om tvillingarna börjat bli lite äldre, så kanske de inte lever exakt lika liv? De kanske utsätts för olika saker, har olika matpreferenser och de kanske varit olika mycket sjuka...?

    Är de enäggiga tvillingar?
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7
    De är enäggstvillingar och under 3 år. De går i samma barnomsorg (int eolika avdelningar) så det känns inte som det finns några som helst miljöskillnader. Konstigt är det hur som helst.
  14. 7
    De är enäggstvillingar och under 3 år. De går i samma barnomsorg (int eolika avdelningar) så det känns inte som det finns några som helst miljöskillnader. Konstigt är det hur som helst.
  15. Medlem sedan
    Feb 1999
    #8

    För mina ungar

    sa man att Storas tidiga kikhosta (7 veckor gammal) triggade igång astman och efter det kom kvalsterallergin och sen var det liksom igång... Och för Lillas del var det en svår RS som triggade astman och sen följde kvalster och därefter blev det cirkus

    Nu har de taskiga gener från sin pappa som är svårt allergisk, men miljöfaktorer (kikhosta respektive RS) anses ha påverkat deras astmadebut.

    Är barnet allergiskt mot både inhalationsallergen och födoämnen?

    Jag tycker att det här var en väldigt intressant frågeställning
  16. 8
    För mina ungar sa man att Storas tidiga kikhosta (7 veckor gammal) triggade igång astman och efter det kom kvalsterallergin och sen var det liksom igång... Och för Lillas del var det en svår RS som triggade astman och sen följde kvalster och därefter blev det cirkus

    Nu har de taskiga gener från sin pappa som är svårt allergisk, men miljöfaktorer (kikhosta respektive RS) anses ha påverkat deras astmadebut.

    Är barnet allergiskt mot både inhalationsallergen och födoämnen?

    Jag tycker att det här var en väldigt intressant frågeställning
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9
    Fast eftersom man inte ärver specifika allergier, utan bara _dispositionen för att bli allergisk_ tycker inte jag att det är så konstigt. De hade lika väl kunnat bli allergiska båda två(och det kan ju fortfarande bli så) men mot olika saker.
    Immunförsvaret förändras ju hela tiden och nya allergier kan ju komma och gamla försvinna.För tvillingarna är det ju mao lika "sannolikt att bli allergiska"- men det är inte särskilt mer sannolikt att de blir allergiska mot samma sak baar för att de är enäggs, liksom. Följdaktligen kan en bli allergisk- och den andra klara sig. Sedan är det ju ofta så att tvillingar haft olika förutsättningar i magen etc.
  18. 9
    Fast eftersom man inte ärver specifika allergier, utan bara _dispositionen för att bli allergisk_ tycker inte jag att det är så konstigt. De hade lika väl kunnat bli allergiska båda två(och det kan ju fortfarande bli så) men mot olika saker.
    Immunförsvaret förändras ju hela tiden och nya allergier kan ju komma och gamla försvinna.För tvillingarna är det ju mao lika "sannolikt att bli allergiska"- men det är inte särskilt mer sannolikt att de blir allergiska mot samma sak baar för att de är enäggs, liksom. Följdaktligen kan en bli allergisk- och den andra klara sig. Sedan är det ju ofta så att tvillingar haft olika förutsättningar i magen etc.
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10
    Jag kan ju bara jämföra mina och Nora reagerar MYCKET starkare iallafall på allt. Hon klarar inte speciellt mycket laktos, hon är alltid dålig känns det som (jag tror fortfarande på gluten får väl se när jag lyckas övertala dem till att undersöka det ordentligt! ), hon har förkylningsastma det har inte Saga...så nog kan enäggstvillingar ha samma gener men det betyder ju inte att båda utvecklar allergin...det komiska i vårt fall är att Nora är den som är ammad mest och längst av de två...och det är inte fel på min mjölk för Lovis som istortsett är helammad i ett år reagerar inte alls på mjölk eller något annat sådant
  20. 10
    Jag kan ju bara jämföra mina och Nora reagerar MYCKET starkare iallafall på allt. Hon klarar inte speciellt mycket laktos, hon är alltid dålig känns det som (jag tror fortfarande på gluten får väl se när jag lyckas övertala dem till att undersöka det ordentligt! ), hon har förkylningsastma det har inte Saga...så nog kan enäggstvillingar ha samma gener men det betyder ju inte att båda utvecklar allergin...det komiska i vårt fall är att Nora är den som är ammad mest och längst av de två...och det är inte fel på min mjölk för Lovis som istortsett är helammad i ett år reagerar inte alls på mjölk eller något annat sådant
  21. Medlem sedan
    Feb 1999
    #11

    Enligt vår läkare

    finns studier som faktiskt visar på att man inte enbart ärver benägenheten att bli allergisk, utan även specifika allergier. Läkaren bad barnens pappa att åtminstone ta bort de saker flickorna är allergiska mot ur sin kost, för att försöka få bukt med sina svåra eksem och astma...
  22. 11
    Enligt vår läkare finns studier som faktiskt visar på att man inte enbart ärver benägenheten att bli allergisk, utan även specifika allergier. Läkaren bad barnens pappa att åtminstone ta bort de saker flickorna är allergiska mot ur sin kost, för att försöka få bukt med sina svåra eksem och astma...
  23. Medlem sedan
    Jul 2002
    #12
    Det är väl det som ska utredas. Vad jag vet så har de haft liknande sjukdomshistorik. De verkar ha haft ÖI samtidigt (eller med några dagars mellanrum), men jag har ju inte hela ders sjukdomshistorik.
    Jätteintressant frågeställning.
  24. 12
    Det är väl det som ska utredas. Vad jag vet så har de haft liknande sjukdomshistorik. De verkar ha haft ÖI samtidigt (eller med några dagars mellanrum), men jag har ju inte hela ders sjukdomshistorik.
    Jätteintressant frågeställning.
  25. Medlem sedan
    Jul 2002
    #13
    Jag tycker det är intressant att det slår så olika.
  26. 13
    Jag tycker det är intressant att det slår så olika.
  27. Medlem sedan
    Aug 2008
    #14
    Vissa allergier är ärftliga medan andra inte är det. Tyvärr minns jag inte vilka det var, men läkaren på sjukhuset pratade om det en gång.
  28. 14
    Vissa allergier är ärftliga medan andra inte är det. Tyvärr minns jag inte vilka det var, men läkaren på sjukhuset pratade om det en gång.
  29. Medlem sedan
    Mar 2019
    #15
    Jag vet att mitt svar kanske kommer lite sent. Jag skrier nu inte om mitt barn men om mig själv. Jag är enäggstvilling. Redan under mitt första år hade jag svår astma. Senare när jag var äldre har andra allergier som exem och hösnuva tillkommit. Min tvillinsyster har aldrig haft någon form av allergi i hela sitt liv. Eftersom min allergi kom under det första året kan man knappast säga att miljön var avgörande eftersom vi delade miljö. Hennes barn har allergi, laktos, som kommer från deras fars sida. Mitt barn har inga allergier.
  30. 15
    Jag vet att mitt svar kanske kommer lite sent. Jag skrier nu inte om mitt barn men om mig själv. Jag är enäggstvilling. Redan under mitt första år hade jag svår astma. Senare när jag var äldre har andra allergier som exem och hösnuva tillkommit. Min tvillinsyster har aldrig haft någon form av allergi i hela sitt liv. Eftersom min allergi kom under det första året kan man knappast säga att miljön var avgörande eftersom vi delade miljö. Hennes barn har allergi, laktos, som kommer från deras fars sida. Mitt barn har inga allergier.

Liknande trådar

  1. enäggstvillingar,kv 30-50 år, reklamfoto
    By gela in forum Efterlysningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 12:38
  2. Enäggstvillingar...
    By Fi76 in forum _1111 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 11:30
  3. ni som har enäggstvillingar
    By mandelblomma in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 20:42
  4. Enäggstvillingar
    By 75helene in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 13:26
  5. Allergier,allergier..*pust*
    By Nita och killarna in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 07:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar