Intelligens viktigt?
Kärlek & relationer
  1. anonymt namn
    #1

    Intelligens viktigt?

    Har efter varit ensam länge träffat en riktigt fin kille.

    Han är söt, snäll, gosig, stabil. Har barn sen förr (inget problem) hus och stadigt jobb. Men man får ofta förklara vad man säjer och pratar om. Han är inte duktig på frågesport, trivial, jeopardy o dyl om man säjer så. Han säjer heller inte rakt ut om det är något han inte hänger med i, men det uppkommer ju efter ett tag.

    Även om jag uppskattar eq mer än iq så vet jag faktiskt inte vad mer jag vill säja. Har ni stått inför något liknande?
  2. 1
    Intelligens viktigt? Har efter varit ensam länge träffat en riktigt fin kille.

    Han är söt, snäll, gosig, stabil. Har barn sen förr (inget problem) hus och stadigt jobb. Men man får ofta förklara vad man säjer och pratar om. Han är inte duktig på frågesport, trivial, jeopardy o dyl om man säjer så. Han säjer heller inte rakt ut om det är något han inte hänger med i, men det uppkommer ju efter ett tag.

    Även om jag uppskattar eq mer än iq så vet jag faktiskt inte vad mer jag vill säja. Har ni stått inför något liknande?
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2
    Ja, iq är faktiskt viktigt, jag håller med. Eq är också viktigt men jag har svårt att hitta en kärlek i ngn som inte är allmänbildad.
    Jag vill ha någon som utmanar mig mentalt!
  4. 2
    Ja, iq är faktiskt viktigt, jag håller med. Eq är också viktigt men jag har svårt att hitta en kärlek i ngn som inte är allmänbildad.
    Jag vill ha någon som utmanar mig mentalt!
  5. Anonym
    #3
    Ibland undrar man vad är det som gör att man blir förälskad i någon ??
    Är tillsammans med en kille man absolut inte behöver skämmas över att visa upp för andra . Är intelligent, duktig på det mesta.
    En trygg och stadig hand att hålla i.
    Är tyvärr förälskad i en annan kille.. Han har Sååå många fel och brister det är helt sjukt !!! Jag fattar inte varför jag har kännslor för denna mannen. Jag bara älskar att vara i närheten av honom .Känner en sådan lycka när jag är tillsammans med honom. Vi har inte gjort något fysiskt bara pratat med varandra. Har såå kul ihop. Han luktar såå otroligt gott också.Honom skulle jag kunna älska bara för den han är !! inte för vad han kan prestera, ge mig. Han är absolut inte speciellt smart till och med dum på vissa saker.Gör inte samma misstag som jag !! välj någon du verkligen trivs tillsammans med som gör dig glad!! skit i om han passar in i släkten, bland kompisar. Det viktigaste är att ni trivs ihop. Man kan nog älska någon fast man inte tycker att personen är speciellt smart.
  6. 3
    Ibland undrar man vad är det som gör att man blir förälskad i någon ??
    Är tillsammans med en kille man absolut inte behöver skämmas över att visa upp för andra . Är intelligent, duktig på det mesta.
    En trygg och stadig hand att hålla i.
    Är tyvärr förälskad i en annan kille.. Han har Sååå många fel och brister det är helt sjukt !!! Jag fattar inte varför jag har kännslor för denna mannen. Jag bara älskar att vara i närheten av honom .Känner en sådan lycka när jag är tillsammans med honom. Vi har inte gjort något fysiskt bara pratat med varandra. Har såå kul ihop. Han luktar såå otroligt gott också.Honom skulle jag kunna älska bara för den han är !! inte för vad han kan prestera, ge mig. Han är absolut inte speciellt smart till och med dum på vissa saker.Gör inte samma misstag som jag !! välj någon du verkligen trivs tillsammans med som gör dig glad!! skit i om han passar in i släkten, bland kompisar. Det viktigaste är att ni trivs ihop. Man kan nog älska någon fast man inte tycker att personen är speciellt smart.
  7. anonymt namn
    #4
    Jo fast man känner sig otroligt elak och kräsen. Som om man sa -Jo han är bra på alla sätt och vis, men dålig på jeopardy så därför dumpade jag honom...

    Jag brukar falla för killar som är snabb i repliken och med vass humor. Lite "House". Har en väninna som varit tillsammans med sin karl i över 15 år med liknande situation, ibland är hon irriterad, men stannar för att det är "tryggt".
  8. 4
    Jo fast man känner sig otroligt elak och kräsen. Som om man sa -Jo han är bra på alla sätt och vis, men dålig på jeopardy så därför dumpade jag honom...

    Jag brukar falla för killar som är snabb i repliken och med vass humor. Lite "House". Har en väninna som varit tillsammans med sin karl i över 15 år med liknande situation, ibland är hon irriterad, men stannar för att det är "tryggt".
  9. anonymt namn
    #5
    Fast jag har inte hunnit falla än.. Men om jag ger det en chans så kommer jag nog med säkerhet att göra det. Frågan är bara hur det skulle hålla i längden. Precis som Busluren skrev, så känns det viktigt att få mental utmaning med. Även om trygghet är a och o men hur är det med o till ö (när man inte är en gamla grek)?
  10. 5
    Fast jag har inte hunnit falla än.. Men om jag ger det en chans så kommer jag nog med säkerhet att göra det. Frågan är bara hur det skulle hålla i längden. Precis som Busluren skrev, så känns det viktigt att få mental utmaning med. Även om trygghet är a och o men hur är det med o till ö (när man inte är en gamla grek)?
  11. Medlem sedan
    Mar 2008
    #6
    det du skriver om att han luktar gott är rätt intressant. Jag läste att kvinnor kan känna på doften vilken man som passar dem bäst genetiskt - den som de inte ha så många gener "lika". Äter man p-piller så sätts tydligen den förmågan ur spel. Så ska man skaffa barn ihop så får man lukta sig fram till partnern opåverkad;-)
  12. 6
    det du skriver om att han luktar gott är rätt intressant. Jag läste att kvinnor kan känna på doften vilken man som passar dem bäst genetiskt - den som de inte ha så många gener "lika". Äter man p-piller så sätts tydligen den förmågan ur spel. Så ska man skaffa barn ihop så får man lukta sig fram till partnern opåverkad;-)
  13. Medlem sedan
    Mar 2008
    #7
    för mig är intelligens jätteviktigt, även om det inte ensamt avgör vem jag vill leva med.
    Man kan dock ha olika slags intelligens.. Min man är inte kvick och slagfärdig, men han är mycket allmänbildad och har större minneskapacitet än jag - det han lär sig sitter där.
    Jag är mer av processor - fort in och ut. Tillsammans är vi rätt bra...
  14. 7
    för mig är intelligens jätteviktigt, även om det inte ensamt avgör vem jag vill leva med.
    Man kan dock ha olika slags intelligens.. Min man är inte kvick och slagfärdig, men han är mycket allmänbildad och har större minneskapacitet än jag - det han lär sig sitter där.
    Jag är mer av processor - fort in och ut. Tillsammans är vi rätt bra...
  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8
    Ja, men det är ju upp till dig om du tror att du kan och vill vara med någon som inte är lika allmänbildad eller smart som du "resten av livet".

    Jag hade en liknande situation och jag klarade två veckor..
  16. 8
    Ja, men det är ju upp till dig om du tror att du kan och vill vara med någon som inte är lika allmänbildad eller smart som du "resten av livet".

    Jag hade en liknande situation och jag klarade två veckor..
  17. Anonym
    #9
    Visst är det intressant !! Jag bara älskar hans doft !!
    Har aldrig känt att någon kille luktar så gott som han.
  18. 9
    Visst är det intressant !! Jag bara älskar hans doft !!
    Har aldrig känt att någon kille luktar så gott som han.
  19. Medlem sedan
    Aug 2008
    #10
    Det blir jobbigt i längden om han har stor skillnad i intelligens, till sist orkar man inte säga något för den andra förstår inte och ger inte gensvar. Man har på grund av olika intelligens också olika intressen oftast.
  20. 10
    Det blir jobbigt i längden om han har stor skillnad i intelligens, till sist orkar man inte säga något för den andra förstår inte och ger inte gensvar. Man har på grund av olika intelligens också olika intressen oftast.
  21. Medlem sedan
    Jan 1998
    #11

    Ja...

    ....jag har varit med om detta - och det funkade bara i några månader. En man med stor emotionell intelligens men intellektuellt...eh....korkad. Han hade noll koll på det mesta, förutom sånt som hörde till hans jobb eller intressen (friluftsliv). Han fattade aldrig skämt utan man måste förklara dem för honom (och han tyckte ändå aldrig det var kul med skämt...). Och det var som att han inte snappa de upp nåt alls och han hade de mest häpnadsväckande luckor. Kunde inte namnet på några filmer han sett, inte heller skådespelare, visste inte namnet på artister vars låtar han lyssnade på, bodde i Stockholm men visste inte vad en hel del välkända byggnader låg (Dramaten, Operan, Stadshuset, NK...), höll inte koll på vad som hände i världen, kände knappt namnet på en enda författare (även såna som ALLA läste i skolan) etc. etc. Man kunde lixom inte konversera med honom om nåt och i sociala sammanhang blev han sittade tyst för han visste ju inget om nåt (förutom om jordbruk och fjällvandringar och DET blev litet snävt). Man kunde inte diskutera med honom; han kunde inte argumentera utan bara lägga fram åsikter som han inte kunde underbygga. Oerhört frustrerande...

    Nä, det funkade inte...
  22. 11
    Ja... ....jag har varit med om detta - och det funkade bara i några månader. En man med stor emotionell intelligens men intellektuellt...eh....korkad. Han hade noll koll på det mesta, förutom sånt som hörde till hans jobb eller intressen (friluftsliv). Han fattade aldrig skämt utan man måste förklara dem för honom (och han tyckte ändå aldrig det var kul med skämt...). Och det var som att han inte snappa de upp nåt alls och han hade de mest häpnadsväckande luckor. Kunde inte namnet på några filmer han sett, inte heller skådespelare, visste inte namnet på artister vars låtar han lyssnade på, bodde i Stockholm men visste inte vad en hel del välkända byggnader låg (Dramaten, Operan, Stadshuset, NK...), höll inte koll på vad som hände i världen, kände knappt namnet på en enda författare (även såna som ALLA läste i skolan) etc. etc. Man kunde lixom inte konversera med honom om nåt och i sociala sammanhang blev han sittade tyst för han visste ju inget om nåt (förutom om jordbruk och fjällvandringar och DET blev litet snävt). Man kunde inte diskutera med honom; han kunde inte argumentera utan bara lägga fram åsikter som han inte kunde underbygga. Oerhört frustrerande...

    Nä, det funkade inte...
  23. Medlem sedan
    Jan 1998
    #12

    Ha ha, själv...

    ...kan jag "stoltsera" med meriten att ha dissat två killar för att du inte visste vem 1) Homeros 2) Carl Jonas Love Almqvist var.

    Ok det var inte BARA därför - men det hängde med en hel del o-allmänbildning med dessa bildningsluckor.

    Fast de som kan HOmeros och Almqvist utan och innan är det andra fel på istället ;-). Typ att de bara läser böcker och inte kan nåt i praktiken...
  24. 12
    Ha ha, själv... ...kan jag "stoltsera" med meriten att ha dissat två killar för att du inte visste vem 1) Homeros 2) Carl Jonas Love Almqvist var.

    Ok det var inte BARA därför - men det hängde med en hel del o-allmänbildning med dessa bildningsluckor.

    Fast de som kan HOmeros och Almqvist utan och innan är det andra fel på istället ;-). Typ att de bara läser böcker och inte kan nåt i praktiken...
  25. Anonym
    #13
    Intelligens är jätteviktigt för mig!
    Fast jag skiljer på intelligens och allmänbildning

    Kanske för att jag själv räknar mig till den intelligenta typen, men jag är inte jätteallmänbildad.

    Fast det viktigaste är nog att man pratar "samma språk" och i det bottnar nog att man någotsånär ligger på samma intelligensnivå.

    Det är ju hur viktigt som helst att kunna skämta med den man älskar, så att man kan skratta tillsammans
  26. 13
    Intelligens är jätteviktigt för mig!
    Fast jag skiljer på intelligens och allmänbildning

    Kanske för att jag själv räknar mig till den intelligenta typen, men jag är inte jätteallmänbildad.

    Fast det viktigaste är nog att man pratar "samma språk" och i det bottnar nog att man någotsånär ligger på samma intelligensnivå.

    Det är ju hur viktigt som helst att kunna skämta med den man älskar, så att man kan skratta tillsammans
  27. Medlem sedan
    Nov 2002
    #14
    Inte varit med om något liknande, jag har aldrig attraherats av någon som jag inte uppfattar som intelligent.

    Tre viktiga egenskaper hos en partner: humor, intelligens, självdistans. Det är attraktivt, tycker jag. Klart jag kan ha kul nån kväll då och då med någon som jag inte uppfattar som särskilt intelligent, men jag skulle aldrig välja att umgås på tu man hand någon längre tid med en sån person, hur snygg, snäll, trevlig, social och gosig han än var. Det intresserar mig helt enkelt inte.
  28. 14
    Inte varit med om något liknande, jag har aldrig attraherats av någon som jag inte uppfattar som intelligent.

    Tre viktiga egenskaper hos en partner: humor, intelligens, självdistans. Det är attraktivt, tycker jag. Klart jag kan ha kul nån kväll då och då med någon som jag inte uppfattar som särskilt intelligent, men jag skulle aldrig välja att umgås på tu man hand någon längre tid med en sån person, hur snygg, snäll, trevlig, social och gosig han än var. Det intresserar mig helt enkelt inte.
  29. Medlem sedan
    Nov 2002
    #15
    Jag hade en lunchkonversation för nåt år sen med några manliga arbetskamrater, civilingenjörer. Intelligenta, sociala och trevliga. Jag frågade av någon anledning en av dem vem det var som sa "endast Sverige svenska krusbär har". Ja, ridå. Det var den värsta lunch jag varit på i hela mitt liv.
  30. 15
    Jag hade en lunchkonversation för nåt år sen med några manliga arbetskamrater, civilingenjörer. Intelligenta, sociala och trevliga. Jag frågade av någon anledning en av dem vem det var som sa "endast Sverige svenska krusbär har". Ja, ridå. Det var den värsta lunch jag varit på i hela mitt liv.
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16
    Ja, ett tag träffade jag en kille som var rätt så.. får man säga korkad? Iallafall var det det jag tyckte han var. Det var inte alls så kul, jag behöver verkligen inte ha nån som är übersmart, men iallafall nån som ger mig lite motstånd.
    Och det är inte viktigt för mig att han är utbildad eller har nån slags akademisk bakgrund, viktigt för mig är att han är liksom smart, klipsk och rapp.
    Jag har svårt för den där förklararollen, eller att liksom vara min partners lärare eller jag vet inte hur jag ska förklara. Jag vill inte behöva förklara varenda gång jag använder ett "svårt" ord.
  32. 16
    Ja, ett tag träffade jag en kille som var rätt så.. får man säga korkad? Iallafall var det det jag tyckte han var. Det var inte alls så kul, jag behöver verkligen inte ha nån som är übersmart, men iallafall nån som ger mig lite motstånd.
    Och det är inte viktigt för mig att han är utbildad eller har nån slags akademisk bakgrund, viktigt för mig är att han är liksom smart, klipsk och rapp.
    Jag har svårt för den där förklararollen, eller att liksom vara min partners lärare eller jag vet inte hur jag ska förklara. Jag vill inte behöva förklara varenda gång jag använder ett "svårt" ord.
  33. Medlem sedan
    Jan 1998
    #17

    Jag minns...

    ...ett teveinslag för jättelänge sedan (undrar om det var Knesset?) när en panel skulle diskutera vad som är allmänbildning. Borde man veta att det nån gång funnits nån som hette Stagnelius och var poet, t.ex.? Och så gick de ut och haffade folk på stan (Stockholm, runt Stureplan verkade det som) och frågade om de kände till vem Geijer resp. Stagnelius var. En stressad börsmäklartyp frågade: – Person eller företag?

    Ja de frågade folk om Sverige var en monarki eller en republik också, och flera trodde att vi lever i en republik...
  34. 17
    Jag minns... ...ett teveinslag för jättelänge sedan (undrar om det var Knesset?) när en panel skulle diskutera vad som är allmänbildning. Borde man veta att det nån gång funnits nån som hette Stagnelius och var poet, t.ex.? Och så gick de ut och haffade folk på stan (Stockholm, runt Stureplan verkade det som) och frågade om de kände till vem Geijer resp. Stagnelius var. En stressad börsmäklartyp frågade: – Person eller företag?

    Ja de frågade folk om Sverige var en monarki eller en republik också, och flera trodde att vi lever i en republik...
  35. Medlem sedan
    Feb 2008
    #18

    Oj då!

    Ett enstaka citat borde man ju få bomma. Det är ju inte detsamma som att man är totalt oallmänbildad. Kunde de inget annat, dina bordskavaljerer?
    --- Skrev tidigare under nicket Anon Üm ---
  36. 18
    Oj då! Ett enstaka citat borde man ju få bomma. Det är ju inte detsamma som att man är totalt oallmänbildad. Kunde de inget annat, dina bordskavaljerer?
  37. Medlem sedan
    May 2002
    #19
    Jag har sett det i ett förhållande på nära håll, så att säga.

    Där var det också mannen som var lite mindre intelligent. Och han hade den otrevliga egenskapen att trycka ner kvinnan istället för att försöka lära sig. Lite kunskapsförakt. Oerhört destruktivt för dem båda. Alla diskussioner föll liksom platt eftersom han inte ens bemödade sig med att förstå hennes resonemang. Blev rätt så tydligt i umgänget också eftersom deras vänner skilde sig åt på motsvarande vis.

    Behöver jag säga att det inte höll?
  38. 19
    Jag har sett det i ett förhållande på nära håll, så att säga.

    Där var det också mannen som var lite mindre intelligent. Och han hade den otrevliga egenskapen att trycka ner kvinnan istället för att försöka lära sig. Lite kunskapsförakt. Oerhört destruktivt för dem båda. Alla diskussioner föll liksom platt eftersom han inte ens bemödade sig med att förstå hennes resonemang. Blev rätt så tydligt i umgänget också eftersom deras vänner skilde sig åt på motsvarande vis.

    Behöver jag säga att det inte höll?
  39. Medlem sedan
    Apr 2003
    #20
    Har vi dejtat samma kille? *fniss*
  40. 20
    Har vi dejtat samma kille? *fniss*
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Intelligens
    By Astaldoundome in forum Ordet är fritt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-11-29, 23:20
  2. Intelligens
    By Ben Dover in forum Medelålders 45+
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 17:36
  3. Testa din intelligens!
    By -Nike- in forum _0507 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 16:59
  4. Intelligens
    By Ben Dover in forum Kärlek & relationer
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 12:32
  5. Om intelligens
    By vittosvart in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 23:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar