läkarvård utomlands och självrisk
Resesnack
  1. anonymt namn
    #1

    läkarvård utomlands och självrisk

    Fick UVI på semestern i Turkiet. Frågade vad jag skulle betala för läkarbesök och medicin, var beredd att betala där och då. Läkaren ville dock inte ha några pengar utan sa att det skulle han lösa med försäkringsbolaget.

    Nu kom ett brev från försäkringsbolaget. 1200,- ska de ha i självrisk.

    1200,- skulle väl inte läkarbesöket kostat om jag fått betala där och då? Hade jag kunnat undvika denna saftiga räkning???
  2. 1
    läkarvård utomlands och självrisk Fick UVI på semestern i Turkiet. Frågade vad jag skulle betala för läkarbesök och medicin, var beredd att betala där och då. Läkaren ville dock inte ha några pengar utan sa att det skulle han lösa med försäkringsbolaget.

    Nu kom ett brev från försäkringsbolaget. 1200,- ska de ha i självrisk.

    1200,- skulle väl inte läkarbesöket kostat om jag fått betala där och då? Hade jag kunnat undvika denna saftiga räkning???
  3. Medlem sedan
    Sep 2000
    #2
    En undersökning kostar runt en tusenlapp sen tillkommer medicinen och den är inte subventionerad så du hade nog fått betala mer. En titt i halsen kostade 900 kr för oss kommer inte ihåg vad antibiotikan kostade men det var mer än här hemma.
  4. 2
    En undersökning kostar runt en tusenlapp sen tillkommer medicinen och den är inte subventionerad så du hade nog fått betala mer. En titt i halsen kostade 900 kr för oss kommer inte ihåg vad antibiotikan kostade men det var mer än här hemma.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Det var väl inte en så saftig räkning egentligen...
  6. 3
    Det var väl inte en så saftig räkning egentligen...
  7. Anonym
    #4
    Nej, det stämmer säkert att jag är dum i huvet, men om man inte är van att resa utomlands och inte hade räknat med att bli sjuk, så är det svårt att veta att det kostar helt andra summor i andra EU-länder. Jag hade med mig EU-kortet som ska ge fri vård i andra EU-länder, men de ville inte se på det utan var bara intresserad av mitt försäkringsbolag. Kanske Fritidsresor kunde varnat? Hade jag vetat, hade jag skippat läkarbesöket, så sjuk var jag inte.
  8. 4
    Nej, det stämmer säkert att jag är dum i huvet, men om man inte är van att resa utomlands och inte hade räknat med att bli sjuk, så är det svårt att veta att det kostar helt andra summor i andra EU-länder. Jag hade med mig EU-kortet som ska ge fri vård i andra EU-länder, men de ville inte se på det utan var bara intresserad av mitt försäkringsbolag. Kanske Fritidsresor kunde varnat? Hade jag vetat, hade jag skippat läkarbesöket, så sjuk var jag inte.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Nämen, hon skrev väl ändå inte att du var dum. Visst var det dyrt jämfört med vad vi är vana att betala här hemma, och hög för att vara självrisk. men jag tycker självriskerna på det mesta har blivit dyrt de senaste åren. Det är inte många länder som har så låga patientkostnader som vi är vana vid. Fråga resebolaget på plats innan du går till doktorn nästa gång, om läkarbesöket inte är akut.
  10. 5
    Nämen, hon skrev väl ändå inte att du var dum. Visst var det dyrt jämfört med vad vi är vana att betala här hemma, och hög för att vara självrisk. men jag tycker självriskerna på det mesta har blivit dyrt de senaste åren. Det är inte många länder som har så låga patientkostnader som vi är vana vid. Fråga resebolaget på plats innan du går till doktorn nästa gång, om läkarbesöket inte är akut.
  11. Medlem sedan
    Jun 1998
    #6
    Sverige har inte något sjukvårdsavtal med Turkiet utan ska man resa dit får man se till att komplettera med ett tilläggsskydd i sin försäkring - hade du gjort det?
  12. 6
    Sverige har inte något sjukvårdsavtal med Turkiet utan ska man resa dit får man se till att komplettera med ett tilläggsskydd i sin försäkring - hade du gjort det?
  13. Medlem sedan
    Jun 1998
    #7
    Mer: Det är jätteviktigt att kolla med Försäkringskassan vad som gäller innan man reser utomlands så att man inte får värsta smällen. På F-kassans hemsida står allt man behöver veta om sjukdomsfall utomlands och sådant, även vilka länder utom EU som vi har avtal med (ej många).

    Tur att det bara var uvi du drabbades av, om du nu inte hade någon extra försäkring!
  14. 7
    Mer: Det är jätteviktigt att kolla med Försäkringskassan vad som gäller innan man reser utomlands så att man inte får värsta smällen. På F-kassans hemsida står allt man behöver veta om sjukdomsfall utomlands och sådant, även vilka länder utom EU som vi har avtal med (ej många).

    Tur att det bara var uvi du drabbades av, om du nu inte hade någon extra försäkring!
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Fast Turkiet har inte något sjukvårdsavtal med Turkiet,´sådant måste man kolla innan man åker, jag tycker inte det är resebolagets uppgift att gå igenom era föräkringar innan, utan det är du som resande som ska kolla det.
  16. 8
    Fast Turkiet har inte något sjukvårdsavtal med Turkiet,´sådant måste man kolla innan man åker, jag tycker inte det är resebolagets uppgift att gå igenom era föräkringar innan, utan det är du som resande som ska kolla det.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Här finsn ett intyg du kan fylla i.

    http://www.forsakringskassan.se/pdf-blankett/5422.pdf
  18. 9
    Här finsn ett intyg du kan fylla i.

    http://www.forsakringskassan.se/pdf-blankett/5422.pdf
  19. Medlem sedan
    Dec 2001
    #10
    Om du är turist i Sverige, utan avtal, så kostar tex ett besök på akuten 2000kr (vanligtvist 260kr), inlöggning ca4000kr/dygn (vanligtvist 120kr)...
  20. 10
    Om du är turist i Sverige, utan avtal, så kostar tex ett besök på akuten 2000kr (vanligtvist 260kr), inlöggning ca4000kr/dygn (vanligtvist 120kr)...
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Här står lite på FKs sida

    Du får även sjukvård i andra länder utanför Europa.
    Sverige har avtal med Australien, Algeriet,
    Israel, provinsen Quebec i landet Kanada och Turkiet.
    Avtalen säger att du ska få samma läkarvård
    som de som bor i landet
    om du blir sjuk eller skadad.
    Men i de här länderna gäller inte EU-kortet.
    Tala alltid med Försäkringskassan
    så får du veta vad som gäller
    i det land du ska resa till.

    www.fk.se
  22. 11
    Här står lite på FKs sida

    Du får även sjukvård i andra länder utanför Europa.
    Sverige har avtal med Australien, Algeriet,
    Israel, provinsen Quebec i landet Kanada och Turkiet.
    Avtalen säger att du ska få samma läkarvård
    som de som bor i landet
    om du blir sjuk eller skadad.
    Men i de här länderna gäller inte EU-kortet.
    Tala alltid med Försäkringskassan
    så får du veta vad som gäller
    i det land du ska resa till.

    www.fk.se
  23. anonymt namn
    #12

    läropengar

    Jag tyckte nog att jag försökte ta reda på vad jag behövde i förväg, skaffade EU-kortet osv. En del är väldigt snabba med att ta tillfället att avreagera sig när någon är dum nog att berätta att man gjort något fel. Jag säger ju själv att jag känner mig dum och det är också de signaler jag uppfattat från en del av svaren.

    En tanke med mitt inlägg var att även varna andra för att tro att man kollat upp - kan inte tro att jag är den enda som trott att EU-kortet betydde att man fick läkarvård (jo, jag har läst på fks hemsida och där står att allmän vård ska ingå/man får ersättning) i andra EU-länder. Har inte tidigare fått indikationer på att jag skulle ha svag fattningsförmåga. Däremot kunde både fk, resebolagen och försäkringsbolagen vara tydliga med vissa fakta, kan jag tycka såhär i efterhand. Särskilt resebolaget tycker jag borde skärpa sin service och i första hand stötta resenären (jag påpekade att jag hade EU-kort, men de tog ingen notis) och inte prioritera att skaffa kunder till läkarna på plats, vilket verkar ha varit fallet här.
  24. 12
    läropengar Jag tyckte nog att jag försökte ta reda på vad jag behövde i förväg, skaffade EU-kortet osv. En del är väldigt snabba med att ta tillfället att avreagera sig när någon är dum nog att berätta att man gjort något fel. Jag säger ju själv att jag känner mig dum och det är också de signaler jag uppfattat från en del av svaren.

    En tanke med mitt inlägg var att även varna andra för att tro att man kollat upp - kan inte tro att jag är den enda som trott att EU-kortet betydde att man fick läkarvård (jo, jag har läst på fks hemsida och där står att allmän vård ska ingå/man får ersättning) i andra EU-länder. Har inte tidigare fått indikationer på att jag skulle ha svag fattningsförmåga. Däremot kunde både fk, resebolagen och försäkringsbolagen vara tydliga med vissa fakta, kan jag tycka såhär i efterhand. Särskilt resebolaget tycker jag borde skärpa sin service och i första hand stötta resenären (jag påpekade att jag hade EU-kort, men de tog ingen notis) och inte prioritera att skaffa kunder till läkarna på plats, vilket verkar ha varit fallet här.
  25. Medlem sedan
    Jun 1998
    #13
    Men Turkiet är inget EU-land! Det är där det har gått snett.
  26. 13
    Men Turkiet är inget EU-land! Det är där det har gått snett.
  27. anonymt namn
    #14

    :)

    OK, här är det jag som tänkt för lite igen...jag gjorde mig omaket att maskera mitt inlägg, för att inte bli igenkänd, och tog då ett annat land utan att fundera så mycket. Det land jag var i är ett EU-land (hoppa över mina inlägg, tror jag....det blir bara knepigare och knepigare märker jag)
  28. 14
    :) OK, här är det jag som tänkt för lite igen...jag gjorde mig omaket att maskera mitt inlägg, för att inte bli igenkänd, och tog då ett annat land utan att fundera så mycket. Det land jag var i är ett EU-land (hoppa över mina inlägg, tror jag....det blir bara knepigare och knepigare märker jag)
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Nu tycker jag tyvärr du är snar att döma oss andra som bara skrivit som det är och vikten av att kolla upp sina egna försäkringar innan man reser iväg och inte förlita sig på andra.
  30. 15
    Nu tycker jag tyvärr du är snar att döma oss andra som bara skrivit som det är och vikten av att kolla upp sina egna försäkringar innan man reser iväg och inte förlita sig på andra.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Om ditt land var ett EU-land så blev ju hela inlägget fel från början. Mne om du nu ska resa till Turkiet så vet du vad som gäller där. Jag tycker nog du kan be oss som försökt hjälpa dig om ursäkt.
  32. 16
    Om ditt land var ett EU-land så blev ju hela inlägget fel från början. Mne om du nu ska resa till Turkiet så vet du vad som gäller där. Jag tycker nog du kan be oss som försökt hjälpa dig om ursäkt.
  33. anonymt namn
    #17

    det är OK

    det får du tycka. Jag tycker att det var vissa som var snara att döma mig för att jag inte var erfaren nog att fatta att det där EU-kortet inte skulle räcka. Har du läst på fks hemmis? Jag fick då intrycket att det skulle utgöra ett mycket bra skydd. Fel hade jag! För oss är inte 1200 en liten summa, det innebär väsentligt kapad matkassa för resten av månaden för vår lilla familj, som sparade i tre år för semesterresan i fråga.
  34. 17
    det är OK det får du tycka. Jag tycker att det var vissa som var snara att döma mig för att jag inte var erfaren nog att fatta att det där EU-kortet inte skulle räcka. Har du läst på fks hemmis? Jag fick då intrycket att det skulle utgöra ett mycket bra skydd. Fel hade jag! För oss är inte 1200 en liten summa, det innebär väsentligt kapad matkassa för resten av månaden för vår lilla familj, som sparade i tre år för semesterresan i fråga.
  35. Anonym
    #18
    va? jag förstår inte vad du menar med att hela inlägget var fel från början. Ursäkta att jag skrev mitt ursprungliga inlägg, det var otroligt dumt gjort.
  36. 18
    va? jag förstår inte vad du menar med att hela inlägget var fel från början. Ursäkta att jag skrev mitt ursprungliga inlägg, det var otroligt dumt gjort.
  37. Medlem sedan
    Jun 1998
    #19
    Håhåjaja. I så fall tycker jag du ska vända dig till Försäkringskassan och be dem om hjälp. Har du kvitton kvar? Ibland kan de ersätta i efterhand har jag för mig.
  38. 19
    Håhåjaja. I så fall tycker jag du ska vända dig till Försäkringskassan och be dem om hjälp. Har du kvitton kvar? Ibland kan de ersätta i efterhand har jag för mig.
  39. Medlem sedan
    Jun 1998
    #20
    Men ÅH, vi svarade ju som vi gjorde eftersom du skrev Turkiet, och där går det inte att komma dragande med något EU-kort (även om de gärna vill vara med i EU, men det är en annan sak det)! Skulle vi ha fattat att du EGENTLIGEN hade åkt till ett EU-land?
  40. 20
    Men ÅH, vi svarade ju som vi gjorde eftersom du skrev Turkiet, och där går det inte att komma dragande med något EU-kort (även om de gärna vill vara med i EU, men det är en annan sak det)! Skulle vi ha fattat att du EGENTLIGEN hade åkt till ett EU-land?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Samma eller olika självrisk?
    By sprengja in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 18:18
  2. Fråga om bilkrock och självrisk....
    By Il_Capitana in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 12:00
  3. EMOT 10.000 kr i självrisk
    By lottalotta in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 19:47
  4. Utomlands
    By camaz in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 06:11
  5. Vi ska åka utomlands
    By mammis in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 09:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar