Godmorgon - första skivan?
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Godmorgon - första skivan?

    Godmorgon på er. Sitter här i soffan med min lille 5 åring, vi är lediga idag. Min syster med familj är här, fast dom ligger och sover efter en lång bilresa från Danmark i går kväll.

    Nu undrar jag om ni minns vilken skiva ni köpte som er allra första? Blev lite full i skratt när jag kom att tänka på vad jag köpte som första: Syster Jane med Peter Holm. Inte alls något jag skulle lyssna på idag.

    Minns att jag spelade den om och om igen.
  2. 1
    Godmorgon - första skivan? Godmorgon på er. Sitter här i soffan med min lille 5 åring, vi är lediga idag. Min syster med familj är här, fast dom ligger och sover efter en lång bilresa från Danmark i går kväll.

    Nu undrar jag om ni minns vilken skiva ni köpte som er allra första? Blev lite full i skratt när jag kom att tänka på vad jag köpte som första: Syster Jane med Peter Holm. Inte alls något jag skulle lyssna på idag.

    Minns att jag spelade den om och om igen.
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Jag vet inte om jag köpte den eller min storasyster - antagligen var det hon och antagligen var det inte den första heller, men den här kommer jag ihåg:
    http://www.youtube.com/watch?v=BQaUs5J2wdI

    The Letter med The box Tops

    Och de är "still going strong" - precis som vi är
    http://boxtops.com/
  4. 2
    Jag vet inte om jag köpte den eller min storasyster - antagligen var det hon och antagligen var det inte den första heller, men den här kommer jag ihåg:
    http://www.youtube.com/watch?v=BQaUs5J2wdI

    The Letter med The box Tops

    Och de är "still going strong" - precis som vi är
    http://boxtops.com/
  5. Medlem sedan
    Mar 2008
    #3
    Bowie - ziggy stardust samt en av Bob Marley..
    Köpte dem samtidigt, så jag var väl inte så typad som många av kidsen är idag..
    Det där har gått i arv till dottern, som lyssnar på allt, från opera över beach boys till hiphop.
  6. 3
    Bowie - ziggy stardust samt en av Bob Marley..
    Köpte dem samtidigt, så jag var väl inte så typad som många av kidsen är idag..
    Det där har gått i arv till dottern, som lyssnar på allt, från opera över beach boys till hiphop.
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Hep Stars

    Ja jag minns vilken som var den första skiva som jag köpte. Det dröjde ett tag innan jag blev intresserad av musik och den första singelskiva som kom i min ägo var " I natt jag drömde" med The Hep Stars med Svenne Hedlund som frontfigur. Det var 1967 och jag skulle till att fylla 11 år.
  8. 4
    Hep Stars Ja jag minns vilken som var den första skiva som jag köpte. Det dröjde ett tag innan jag blev intresserad av musik och den första singelskiva som kom i min ägo var " I natt jag drömde" med The Hep Stars med Svenne Hedlund som frontfigur. Det var 1967 och jag skulle till att fylla 11 år.
  9. Medlem sedan
    Jun 1998
    #5
    Jag köpte Anita Hegerlands lp med Mitt sommarlov när jag var runt 6 år! Hade sparat och sparat. Tror den kostade 18 kronor, det bör ha varit 1970.
  10. 5
    Jag köpte Anita Hegerlands lp med Mitt sommarlov när jag var runt 6 år! Hade sparat och sparat. Tror den kostade 18 kronor, det bör ha varit 1970.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    minns den

    men jag undrar om jag inte var för liten när den kom. Fast minnet spelar en ju spratt ibland.
  12. 6
    minns den men jag undrar om jag inte var för liten när den kom. Fast minnet spelar en ju spratt ibland.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    Marley!

    Ohh jag köptemånga skivor med Bowie och Marley fast då var jag lite äldre. Såg Marley på Grönan, när det nu var.
  14. 7
    Marley! Ohh jag köptemånga skivor med Bowie och Marley fast då var jag lite äldre. Såg Marley på Grönan, när det nu var.
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8

    åhhh

    den minns jag med. Gud vad bra den var
  16. 8
    åhhh den minns jag med. Gud vad bra den var
  17. Medlem sedan
    Aug 2002
    #9

    Den hade jag med

    Kunde varje text på den där skivan. Minns nån "Mandolino" eller nåt och "Mitt sommarlov" såklart.
  18. 9
    Den hade jag med Kunde varje text på den där skivan. Minns nån "Mandolino" eller nåt och "Mitt sommarlov" såklart.
  19. Medlem sedan
    Oct 2007
    #10
    Godmorgon! Min första platta, som jag köpte själv eller minns?
    "Vi på saltkråkan" är nog den första skiva jag "minns" iaf, med skrållan på framsidan med sin blå kepa.

    Men singlar minns jag att vi hade ganska mycket av. Och Linguaphonekursen. *asg*
  20. 10
    Godmorgon! Min första platta, som jag köpte själv eller minns?
    "Vi på saltkråkan" är nog den första skiva jag "minns" iaf, med skrållan på framsidan med sin blå kepa.

    Men singlar minns jag att vi hade ganska mycket av. Och Linguaphonekursen. *asg*
  21. Medlem sedan
    Apr 2003
    #11
    Skriver fast jag "bara" är 42 år ;0)
    Min första skiva var Agneta Fäldskogs 11 kvinnor i ett hus, och den kostade 19.90 på Ica i Huddinge!
  22. 11
    Skriver fast jag "bara" är 42 år ;0)
    Min första skiva var Agneta Fäldskogs 11 kvinnor i ett hus, och den kostade 19.90 på Ica i Huddinge!
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12
    Åh, "The Letter" har jag på flera vinyl!
  24. 12
    Åh, "The Letter" har jag på flera vinyl!
  25. Medlem sedan
    Oct 2007
    #13
    *skrattar* Hur kommer du ihåg priset, eller har du prislappen kvar?
  26. 13
    *skrattar* Hur kommer du ihåg priset, eller har du prislappen kvar?
  27. Medlem sedan
    Aug 2004
    #14
    Jag minns inte just min egen första skiva, men minns jätteväl när jag och min äldre bror hade mässlingen och min pappa kom hem med en bärbar grammofon och hade köpte en LP med Beatles! Jag tror det var 1964, jag var 4 år och bror 8 år. På den skivan var She Loves You med. Sen hade pappa slagit till och köpt en singel till sig och mamma och det var en med Sven-Ingvars fast jag minns inte vilken
  28. 14
    Jag minns inte just min egen första skiva, men minns jätteväl när jag och min äldre bror hade mässlingen och min pappa kom hem med en bärbar grammofon och hade köpte en LP med Beatles! Jag tror det var 1964, jag var 4 år och bror 8 år. På den skivan var She Loves You med. Sen hade pappa slagit till och köpt en singel till sig och mamma och det var en med Sven-Ingvars fast jag minns inte vilken
  29. Medlem sedan
    Oct 2002
    #15
    Första LP var faktiskt Tjajkovskijs första pianokonsert i b-mobb op.23 (var det väl)
    Minns inte vilka som spelade, men just den inseplningen, 9:90 på reautgåva, sitter än. Andra låter "konstigt"
    Vann en EP med... Lasse Lönndahl. Inte min bag, Piccolissima serenata. Towa Carson var visst med.
    Smörigt som tusan, italienskt.Hade önskat en annan - North to Alaska med Johnny Horton, men den var slut. De tyckte väl det var motsvarande...
    Annars hade vi Umberto Marcato med Piove, den älskade mina kanariefåglar...
    Så ville jag ha den gamla Tea for two chacha med Perez Prado (?), men lyckades aldrig spela in den, aldrig få tag i den...
    Samma gällde Poretry in motion...
    EP-skivorna kostade väl 9:50 och singlar 6:-- prick då, tror jag...
    Köpte Martin Ljungs Fingal Olson, då jag råkat sabba min egen bandning...
    EP-pris, tyvärr... (= dyrt)
    Veckopengen fick väl drygas ut med tomflaskinlämning, eller så...
  30. 15
    Första LP var faktiskt Tjajkovskijs första pianokonsert i b-mobb op.23 (var det väl)
    Minns inte vilka som spelade, men just den inseplningen, 9:90 på reautgåva, sitter än. Andra låter "konstigt"
    Vann en EP med... Lasse Lönndahl. Inte min bag, Piccolissima serenata. Towa Carson var visst med.
    Smörigt som tusan, italienskt.Hade önskat en annan - North to Alaska med Johnny Horton, men den var slut. De tyckte väl det var motsvarande...
    Annars hade vi Umberto Marcato med Piove, den älskade mina kanariefåglar...
    Så ville jag ha den gamla Tea for two chacha med Perez Prado (?), men lyckades aldrig spela in den, aldrig få tag i den...
    Samma gällde Poretry in motion...
    EP-skivorna kostade väl 9:50 och singlar 6:-- prick då, tror jag...
    Köpte Martin Ljungs Fingal Olson, då jag råkat sabba min egen bandning...
    EP-pris, tyvärr... (= dyrt)
    Veckopengen fick väl drygas ut med tomflaskinlämning, eller så...
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16
    Billigt för en Lp då!!!
    "Jordgubbar å glasss..." med tjockt "l"
    Hon återkom några år senare...
  32. 16
    Billigt för en Lp då!!!
    "Jordgubbar å glasss..." med tjockt "l"
    Hon återkom några år senare...
  33. Medlem sedan
    Jun 1998
    #17
    Nåt år senare hade jag ändrat musiksmak (tur!) och var tokig i Popcorn - för den minns ni väl? En kompis storebror hade den på EP men var skitsnål och ville inte låta oss lyssna. Så fort han gick ut spelade vi järnet, hur många gånger som helst *s*
  34. 17
    Nåt år senare hade jag ändrat musiksmak (tur!) och var tokig i Popcorn - för den minns ni väl? En kompis storebror hade den på EP men var skitsnål och ville inte låta oss lyssna. Så fort han gick ut spelade vi järnet, hur många gånger som helst *s*
  35. Medlem sedan
    Oct 2002
    #18
    "I have en umbrella..."
    Ja, i tjusiga gröna och bruna väskor. 78-varvare hade mina föräldrar en del bl.a. från före kriget, men jag hade fått "En dag är stin... prinsen här" och "Önskevisan" från Snövit, filmen hade haft nypremiär i Sverige och jag minns också den scen som lär ha klippts bort, där häxan störtar ned i avgrunden och studsar... Och att det var mer i början av filmen, inte bara "direkt på" som i videoversionerna. Ja, vi såg den och den var tydligen berntillåten.
    Annars var jag kär i Askungen, i hennes arbetsdräkt (ingen glittrigt hemsk balklänning, även om mössen var trevliga och alla sydde bra)...
    Katten i Alice i Underlandet var också lite kul, och äcklig på samma gång - förundrades mycket
    Men tre små grisar gick ibland som förspel (!), jag undrade hur de kunde bygga så dåligt...
  36. 18
    "I have en umbrella..."
    Ja, i tjusiga gröna och bruna väskor. 78-varvare hade mina föräldrar en del bl.a. från före kriget, men jag hade fått "En dag är stin... prinsen här" och "Önskevisan" från Snövit, filmen hade haft nypremiär i Sverige och jag minns också den scen som lär ha klippts bort, där häxan störtar ned i avgrunden och studsar... Och att det var mer i början av filmen, inte bara "direkt på" som i videoversionerna. Ja, vi såg den och den var tydligen berntillåten.
    Annars var jag kär i Askungen, i hennes arbetsdräkt (ingen glittrigt hemsk balklänning, även om mössen var trevliga och alla sydde bra)...
    Katten i Alice i Underlandet var också lite kul, och äcklig på samma gång - förundrades mycket
    Men tre små grisar gick ibland som förspel (!), jag undrade hur de kunde bygga så dåligt...
  37. Medlem sedan
    Aug 2004
    #19
    Minns jag mycket väl! "jordgybbar" sjöng hon tilloch med
    Viktoria Khan med "Tro´t om ni vill" då? Jag minns att jag beundrade henne jättemycket, hon skulle köpa en häst för skivpengarna!
  38. 19
    Minns jag mycket väl! "jordgybbar" sjöng hon tilloch med
    Viktoria Khan med "Tro´t om ni vill" då? Jag minns att jag beundrade henne jättemycket, hon skulle köpa en häst för skivpengarna!
  39. Medlem sedan
    Jun 1998
    #20
    Ja, men sedan måtte inflationen ha slagit till, för jag minst bestämt att lp-skivor kostade 36 kronor bara 6-7 år senare, när jag gick i sexan. Vi gjorde en skoltidning och recenserade bl a Varning för barn, som var ungefär det roligaste man kunde lyssna på just då.
  40. 20
    Ja, men sedan måtte inflationen ha slagit till, för jag minst bestämt att lp-skivor kostade 36 kronor bara 6-7 år senare, när jag gick i sexan. Vi gjorde en skoltidning och recenserade bl a Varning för barn, som var ungefär det roligaste man kunde lyssna på just då.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Nu har jag köpt skivan
    By Cissi med G och A in forum Melodifestivalen
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 22:46
  2. Hack i skivan
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 20:09
  3. ESC-skivan...
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 20:48
  4. fel på dvd-skivan?
    By Jajja m A&A in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 09:04
  5. Fel på DVD-skivan, eller...?
    By Hoppas på svar in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 11:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar