Översätta läkarspråk?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Översätta läkarspråk?

    Är det någon här som kan hjälpa mig att översätta lite ur min journal som jag tog nu när jag åkte hem från spec. bb? Har inte fått än, utan de misstänker havandeskapsförgiftning, men jag tror inte riktigt att allt är som det ska, även fast det låter som om det är sååå normalt på dem..
  2. 1
    Översätta läkarspråk? Är det någon här som kan hjälpa mig att översätta lite ur min journal som jag tog nu när jag åkte hem från spec. bb? Har inte fått än, utan de misstänker havandeskapsförgiftning, men jag tror inte riktigt att allt är som det ska, även fast det låter som om det är sååå normalt på dem..
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2

    Vad undrar du över?

    Jag jobbar inom ett annat område än bb/gyn men ord och begrepp brukar gå att förklara. Vilka ord är det du behöver ha översatta?
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  4. 2
    Vad undrar du över? Jag jobbar inom ett annat område än bb/gyn men ord och begrepp brukar gå att förklara. Vilka ord är det du behöver ha översatta?
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3
    Jo det är det här:

    Cor; RR
    Pulm: ren bilat
    BUk: mjuk, öm i epigaregistret. Ingen dunkömhet över arcci.
    LS:Pittingödem strax nedom knäna bilat.
    Perifera senreflexer svårprovocerade. Ingen klonus.
    Grovkraft bilat sidlika ua.

    Tillkomst av proteinuri 2+ urinsticka.
    Svullen viktuppg. 30 kg, anemi.
    Lab uva förutom anemi.

    U-prot:353 - vilket gör 0,5 g/d

    Lämnar U-prov. U-prot=2

    Har tagit prover enl. ord. Bt= 120/60 P=74
    Blodprover ua men u-prot 0,5 g/d

    Nu blev det lite mycket, men hoppas det är okej.

    Supertack för att du försöker dig på det!
  6. 3
    Jo det är det här:

    Cor; RR
    Pulm: ren bilat
    BUk: mjuk, öm i epigaregistret. Ingen dunkömhet över arcci.
    LS:Pittingödem strax nedom knäna bilat.
    Perifera senreflexer svårprovocerade. Ingen klonus.
    Grovkraft bilat sidlika ua.

    Tillkomst av proteinuri 2+ urinsticka.
    Svullen viktuppg. 30 kg, anemi.
    Lab uva förutom anemi.

    U-prot:353 - vilket gör 0,5 g/d

    Lämnar U-prov. U-prot=2

    Har tagit prover enl. ord. Bt= 120/60 P=74
    Blodprover ua men u-prot 0,5 g/d

    Nu blev det lite mycket, men hoppas det är okej.

    Supertack för att du försöker dig på det!
  7. Medlem sedan
    Apr 1999
    #4
    Inte Jalla men översätta kan jag nog:

    Cor; RR Hjärta; regelbunden rytm (som det ska vara)
    Pulm: ren bilat Lungor: när man lyssnat har det vara rena andningsljud på båda sidor. Inga rassel eller annat.
    BUk: mjuk, öm i epigaregistret. Ingen dunkömhet över arcci. Magen är mjuk, och ömmar över magsäcken och när de "slog" dig över nedre kanten på revbenen så gjorde det inte ont, dvs ingen misstanke om gallvägsproblematik.
    LS:Pittingödem strax nedom knäna bilat. Lokalstatus (tittar på en speciell del av kroppen) Ödem strax nedanför knäna på båda sidor. Ödemet är av en typ att när man trycker in ett finger så bildas en liten grop - pitting.
    Perifera senreflexer svårprovocerade. Ingen klonus. När man har knackat reflexerna över ben och armar så har de varit lite svåra att få fram. Inga småryckningar efter slaget.
    Grovkraft bilat sidlika ua. Du har klämt läkarens händer eller rest benen mot motstånd och kraften har kollats. Den är lika på båda sidor och ej nedsatt.

    Tillkomst av proteinuri 2+ urinsticka. Urinprovet visar protein i urinen. Det ska inte finnas där.
    Svullen viktuppg. 30 kg, anemi. Viktuppgång 30 kg. Blodbrist.
    Lab uva förutom anemi. De labprover man har tagit har varit normala förrutom Hb (hemoglobin) som visar på blodbrist. (Blodbrist är fel ord egentligen för du saknar inte blod!)

    U-prot:353 - vilket gör 0,5 g/d Protein i urinen.

    Lämnar U-prov. U-prot=2

    Har tagit prover enl. ord. Bt= 120/60 P=74 Prover är tagna som ordinerats. Blodtrycket 120/60. Puls 74.
    Blodprover ua men u-prot 0,5 g/d

    Hoppas det kan hjälpa.
  8. 4
    Inte Jalla men översätta kan jag nog:

    Cor; RR Hjärta; regelbunden rytm (som det ska vara)
    Pulm: ren bilat Lungor: när man lyssnat har det vara rena andningsljud på båda sidor. Inga rassel eller annat.
    BUk: mjuk, öm i epigaregistret. Ingen dunkömhet över arcci. Magen är mjuk, och ömmar över magsäcken och när de "slog" dig över nedre kanten på revbenen så gjorde det inte ont, dvs ingen misstanke om gallvägsproblematik.
    LS:Pittingödem strax nedom knäna bilat. Lokalstatus (tittar på en speciell del av kroppen) Ödem strax nedanför knäna på båda sidor. Ödemet är av en typ att när man trycker in ett finger så bildas en liten grop - pitting.
    Perifera senreflexer svårprovocerade. Ingen klonus. När man har knackat reflexerna över ben och armar så har de varit lite svåra att få fram. Inga småryckningar efter slaget.
    Grovkraft bilat sidlika ua. Du har klämt läkarens händer eller rest benen mot motstånd och kraften har kollats. Den är lika på båda sidor och ej nedsatt.

    Tillkomst av proteinuri 2+ urinsticka. Urinprovet visar protein i urinen. Det ska inte finnas där.
    Svullen viktuppg. 30 kg, anemi. Viktuppgång 30 kg. Blodbrist.
    Lab uva förutom anemi. De labprover man har tagit har varit normala förrutom Hb (hemoglobin) som visar på blodbrist. (Blodbrist är fel ord egentligen för du saknar inte blod!)

    U-prot:353 - vilket gör 0,5 g/d Protein i urinen.

    Lämnar U-prov. U-prot=2

    Har tagit prover enl. ord. Bt= 120/60 P=74 Prover är tagna som ordinerats. Blodtrycket 120/60. Puls 74.
    Blodprover ua men u-prot 0,5 g/d

    Hoppas det kan hjälpa.
  9. Medlem sedan
    Jan 2008
    #5
    Tusen tack! Jo det gjorde det lite lättare att förstå vad de menade iallafall
  10. 5
    Tusen tack! Jo det gjorde det lite lättare att förstå vad de menade iallafall
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6

    Nå då ska vi se...

    Jag kan inte förklara allt men en del i alla fall...

    Cor; RR
    Cor=hjärta, RR = mest sannolikt Regelbunden Rytm¨(innebär att hjärtat slår regelbundet - du har en jämn puls)

    Pulm: ren bilat
    Pulm = lungor: rena ljud (låter bra alltså ) på båda sidor (bi = båda, lat = förkortning av lateral = sida)

    BUk: mjuk, öm i epigaregistret. Ingen dunkömhet över arcci.
    Buk = mage epigastriet är högsta punkten i magen just under revbenen där de går ihop mitt fram. Bl.a. kan besvär från magsäcken ge ömhet i epigastriet. Det finns givetvis fler orsaker!!
    Arcci = revbensbågarna dvs revbenens "böj" just ovanför magen på båda sidor. Skulle tro att läkaren slagit/dunkat lätt med knuten hand över nedre kantenav dina revben på båda sidor och att det inte gjorde ont.

    LS:Pittingödem strax nedom knäna bilat.
    LS=lokalt status pittingödem är när det är svullet av vätska så det blir en grop i huden som finns kvar en kort stund efter att man tryckt med fingertoppen. bilat = båda sidor/båda benen (se ovan!) ödem = vätskeansamling. Du har vätskesvullnad i benen från under knäna och ner.

    Perifera senreflexer svårprovocerade. Ingen klonus.
    Det här kan jag inte så här säger jag pass.

    Grovkraft bilat sidlika ua.
    Här har du fått krama hårt med dina händer gissningsvis och du är lika stark på båda sidor (sidlika) och det är ua =utan anmärkning dvs normalt.

    Tillkomst av proteinuri 2+ urinsticka.
    Du har proteiner i urinen vilket man normalt inte ska ha.

    Svullen viktuppg. 30 kg, anemi.
    Viktuppgång 30 kg är en del. Antagligen är en del av viktuppgången att du samlat på dig vätska (därav vätskeansamling/svullnad i benen).
    anemi = "blodbrist" i dagligt tal dvs lågt blodvärde.
    (inte ovanligt vid graviditet som du säkert känner till)

    Lab uva förutom anemi.
    Lab = laboratorievärden dvs blodprover
    uva = utan väsentlig anmärkning = blodproverna ser bra ut/inget som avviker från normala värden förutom anemi = lågt blodvärde

    U-prot:353 - vilket gör 0,5 g/d
    Det här kan jag inte heller så jag säger pass (det betyder att det är proteiner i urin vilket man inte ska ha men vad det innebär i praktiken för dig vet jag inte.)

    Lämnar U-prov. U-prot=2
    Se ovan.

    Har tagit prover enl. ord. Bt= 120/60 P=74
    enl. ord = enligt ordination
    Bt = blodtryck som är 120/60 och det är helt normala värden.
    P=74 pulsen är 74 slag/min - normalt värde.

    Blodprover ua men u-prot 0,5 g/d
    Se ovan.

    Nu blev det lite mycket, men hoppas det är okej.
    Helt OK

    Vad gäller värderingen av innehållet i journalen är jag inte så pigg på att ge mig på det mer än vad jag gjort ovan eftersom det inte är mitt område (jobbar som syrra inom intensivvård) så jag tycker du ska ta med journalen till din BM och be henne förklara vad det innebär i detalj. Eller ringa tillbaka till doktorn som du träffat. Jag övertygad om att din BM kommer att fortsätta hålla koll på dig och kolla om både blodtryck och urinprov vid ett flertal tillfällen innan det är dags för bebis (om det nu inte är närmsta veckan det är dags .
    Sen tycker jag att du ska stå på dig tills du får svar som du känner dig trygg med.
    Hoppas du blev lite klokare och varmt lycka till!!
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  12. 6
    Nå då ska vi se... Jag kan inte förklara allt men en del i alla fall...

    Cor; RR
    Cor=hjärta, RR = mest sannolikt Regelbunden Rytm¨(innebär att hjärtat slår regelbundet - du har en jämn puls)

    Pulm: ren bilat
    Pulm = lungor: rena ljud (låter bra alltså ) på båda sidor (bi = båda, lat = förkortning av lateral = sida)

    BUk: mjuk, öm i epigaregistret. Ingen dunkömhet över arcci.
    Buk = mage epigastriet är högsta punkten i magen just under revbenen där de går ihop mitt fram. Bl.a. kan besvär från magsäcken ge ömhet i epigastriet. Det finns givetvis fler orsaker!!
    Arcci = revbensbågarna dvs revbenens "böj" just ovanför magen på båda sidor. Skulle tro att läkaren slagit/dunkat lätt med knuten hand över nedre kantenav dina revben på båda sidor och att det inte gjorde ont.

    LS:Pittingödem strax nedom knäna bilat.
    LS=lokalt status pittingödem är när det är svullet av vätska så det blir en grop i huden som finns kvar en kort stund efter att man tryckt med fingertoppen. bilat = båda sidor/båda benen (se ovan!) ödem = vätskeansamling. Du har vätskesvullnad i benen från under knäna och ner.

    Perifera senreflexer svårprovocerade. Ingen klonus.
    Det här kan jag inte så här säger jag pass.

    Grovkraft bilat sidlika ua.
    Här har du fått krama hårt med dina händer gissningsvis och du är lika stark på båda sidor (sidlika) och det är ua =utan anmärkning dvs normalt.

    Tillkomst av proteinuri 2+ urinsticka.
    Du har proteiner i urinen vilket man normalt inte ska ha.

    Svullen viktuppg. 30 kg, anemi.
    Viktuppgång 30 kg är en del. Antagligen är en del av viktuppgången att du samlat på dig vätska (därav vätskeansamling/svullnad i benen).
    anemi = "blodbrist" i dagligt tal dvs lågt blodvärde.
    (inte ovanligt vid graviditet som du säkert känner till)

    Lab uva förutom anemi.
    Lab = laboratorievärden dvs blodprover
    uva = utan väsentlig anmärkning = blodproverna ser bra ut/inget som avviker från normala värden förutom anemi = lågt blodvärde

    U-prot:353 - vilket gör 0,5 g/d
    Det här kan jag inte heller så jag säger pass (det betyder att det är proteiner i urin vilket man inte ska ha men vad det innebär i praktiken för dig vet jag inte.)

    Lämnar U-prov. U-prot=2
    Se ovan.

    Har tagit prover enl. ord. Bt= 120/60 P=74
    enl. ord = enligt ordination
    Bt = blodtryck som är 120/60 och det är helt normala värden.
    P=74 pulsen är 74 slag/min - normalt värde.

    Blodprover ua men u-prot 0,5 g/d
    Se ovan.

    Nu blev det lite mycket, men hoppas det är okej.
    Helt OK

    Vad gäller värderingen av innehållet i journalen är jag inte så pigg på att ge mig på det mer än vad jag gjort ovan eftersom det inte är mitt område (jobbar som syrra inom intensivvård) så jag tycker du ska ta med journalen till din BM och be henne förklara vad det innebär i detalj. Eller ringa tillbaka till doktorn som du träffat. Jag övertygad om att din BM kommer att fortsätta hålla koll på dig och kolla om både blodtryck och urinprov vid ett flertal tillfällen innan det är dags för bebis (om det nu inte är närmsta veckan det är dags .
    Sen tycker jag att du ska stå på dig tills du får svar som du känner dig trygg med.
    Hoppas du blev lite klokare och varmt lycka till!!

Liknande trådar

  1. Nån som pratar läkarspråk???
    By miffot in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 22:17
  2. Någon som förstår "läkarspråk"?
    By Carina m H03 & E05 in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 13:38
  3. Någon som förstår "läkarspråk"?
    By Carina m H03 & E05 in forum Förlossning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 13:54
  4. Någon som förstår läkarspråk?
    By Carina m H03 & E05 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 21:12
  5. kan ni översätta?
    By anko in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 17:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar