Hur mång läxor?
_0112 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2001
    #1

    Hur mång läxor?

    Hur många läxor i veckan har era barn i ettan?

    Moa har tre; läsläxa, matteläxa och sedan en speciell "läxbok" .
    Jag tycker alla läxorna gör att det blir för mycket skola under hemmatiden, tid som i deras ålder borde innebära vila.
  2. 1
    Hur mång läxor? Hur många läxor i veckan har era barn i ettan?

    Moa har tre; läsläxa, matteläxa och sedan en speciell "läxbok" .
    Jag tycker alla läxorna gör att det blir för mycket skola under hemmatiden, tid som i deras ålder borde innebära vila.
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Colin har

    2/vecka.
    Han får hem dem på torsdagen och så skall det vara klara till nästa torsdag.
    En läsläxa och en matteläxa.

    Nu när vi fått rutin på det tycker jag att det funkar bra och är lagom mycket.
    Vi försöker göra läxorna på söndag em för att vardagarkvällar är det ofta fullt upp och det glöms lätt och som du säger- dom behöver lite vila från skolan.
    Nina med Colin 011217, Aimee 030628 & Kian 060213
  4. 2
    Colin har 2/vecka.
    Han får hem dem på torsdagen och så skall det vara klara till nästa torsdag.
    En läsläxa och en matteläxa.

    Nu när vi fått rutin på det tycker jag att det funkar bra och är lagom mycket.
    Vi försöker göra läxorna på söndag em för att vardagarkvällar är det ofta fullt upp och det glöms lätt och som du säger- dom behöver lite vila från skolan.
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3
    Oj vad mycket.
    Ludvig har en läxa i veckan.
    Väldigt enkel . Den här veckan var det att klippa ut tio kamraterna och sätta i hop dom.
    Förra veckan skulle han svara på frågor om svampen.
  6. 3
    Oj vad mycket.
    Ludvig har en läxa i veckan.
    Väldigt enkel . Den här veckan var det att klippa ut tio kamraterna och sätta i hop dom.
    Förra veckan skulle han svara på frågor om svampen.
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4
    Vi har 5 minuter per dag. Ungefär.
    Matte eller engelska.
    Sedan ska de läsa en bok i veckan. boken är baserad på deras läsnivå.

    Ibland tar det längre tid och ibland ska ju bara lillan ha rätt. Förra veckan kom läxan hem tre ggr... för hon och fröken hade olika åsikter.
    Men lillan argumenterade sin sak och fröken sin.... vet inte om de har kommit överrens ännu.
  8. 4
    Vi har 5 minuter per dag. Ungefär.
    Matte eller engelska.
    Sedan ska de läsa en bok i veckan. boken är baserad på deras läsnivå.

    Ibland tar det längre tid och ibland ska ju bara lillan ha rätt. Förra veckan kom läxan hem tre ggr... för hon och fröken hade olika åsikter.
    Men lillan argumenterade sin sak och fröken sin.... vet inte om de har kommit överrens ännu.
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5
    Nu går ju våra barn i samma klass... så hur många läxor han har behöver jag ju inte svara på, men jag håller med. Pratade med lågstadielärarna på jobbet- där har de EN läxa/vecka- och då hör ju den ändå till de skolor som utger sig för att vara "elitskolor"*haha*.
    Tycker tyvärr inte att våra barns lärare verkar vara den skarpaste kniven i lådan, av många olika anledningar- som inte bara kan bortförklaras med bristande erfarenhet. Tycker bl.a att det vore himla kul med info i tid om saker- och att det vore jättetrevligt om hon svarade på mail/ringde upp om man sökt henne.*muttrar om tre obesvarade mail och ett telefonsamtal*

    Jag tror att tanken m läxboken egentligen är att det ska vara en komplett läxbok som täcker alla ämnen- inte som nu, en av tre...

    De vars barn inte läser än måste ju ha det urjobbigt m alla dessa läxor- tycker det tar för mycket tid även för S som läser helt flytande... :-(

    Sedan ska ju läxa vara för att befästa kunskaper de fått i klassrummet- inte som nu, fullständiga nyheter (hälften/dubbelt hade de ju tex inte jobbat med alls...).
    Jag pratade med en av de gamla klf från förra året- M- och det verkade finnas en hel del missnöje i arbetslaget över hur vår klass har fått det.:-(
  10. 5
    Nu går ju våra barn i samma klass... så hur många läxor han har behöver jag ju inte svara på, men jag håller med. Pratade med lågstadielärarna på jobbet- där har de EN läxa/vecka- och då hör ju den ändå till de skolor som utger sig för att vara "elitskolor"*haha*.
    Tycker tyvärr inte att våra barns lärare verkar vara den skarpaste kniven i lådan, av många olika anledningar- som inte bara kan bortförklaras med bristande erfarenhet. Tycker bl.a att det vore himla kul med info i tid om saker- och att det vore jättetrevligt om hon svarade på mail/ringde upp om man sökt henne.*muttrar om tre obesvarade mail och ett telefonsamtal*

    Jag tror att tanken m läxboken egentligen är att det ska vara en komplett läxbok som täcker alla ämnen- inte som nu, en av tre...

    De vars barn inte läser än måste ju ha det urjobbigt m alla dessa läxor- tycker det tar för mycket tid även för S som läser helt flytande... :-(

    Sedan ska ju läxa vara för att befästa kunskaper de fått i klassrummet- inte som nu, fullständiga nyheter (hälften/dubbelt hade de ju tex inte jobbat med alls...).
    Jag pratade med en av de gamla klf från förra året- M- och det verkade finnas en hel del missnöje i arbetslaget över hur vår klass har fått det.:-(
  11. Jossan m Neo & Jonah
    #6
    En läxa/v och det är en läsläxa. De har en läsebok som finns i tre olika svårighetsgrader (samma innehåll i princip, men mer eller mindre lättläst) i vilken de ska träna på att läsa ett kapitel.

    Det kapitlet ska mamma eller pappa lyssna på hemma och sedan skriver vi in en liten notering på ett papper som sitter i läseboken. Slutligen har de "läxförhör" varje fredag där fröken lyssnar på varje elev och sätter en liten bock hon också
    Är de duktiga så får de en liten guldstjärna t.o.m...
  12. 6
    En läxa/v och det är en läsläxa. De har en läsebok som finns i tre olika svårighetsgrader (samma innehåll i princip, men mer eller mindre lättläst) i vilken de ska träna på att läsa ett kapitel.

    Det kapitlet ska mamma eller pappa lyssna på hemma och sedan skriver vi in en liten notering på ett papper som sitter i läseboken. Slutligen har de "läxförhör" varje fredag där fröken lyssnar på varje elev och sätter en liten bock hon också
    Är de duktiga så får de en liten guldstjärna t.o.m...

Liknande trådar

  1. läxor och barn, ni som är emot läxor
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 20:06
  2. Läxor
    By cia å tjejerna in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 21:09
  3. Läxor öht
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 17:58
  4. Eftersom mång kvinnor nu är så korkade
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 21:40
  5. Vad mång pedagoger vi var
    By Vovven med 2 valpar in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 19:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar