adhd utredning
Funktionshinder - vuxna
  1. Totikkin
    #1

    adhd utredning

    Jag står i kö för det i Stlm och har nu fått hematt jag kan använda mig av vårdgarantin. Är det meningen att jag ska hitta ett annat landsting som det går snabbare i att utreda? Eller ska jag hitta någon privat utredare? Eller???? Någon som har erfarenhet??

    Tack för svar!
  2. 1
    adhd utredning Jag står i kö för det i Stlm och har nu fått hematt jag kan använda mig av vårdgarantin. Är det meningen att jag ska hitta ett annat landsting som det går snabbare i att utreda? Eller ska jag hitta någon privat utredare? Eller???? Någon som har erfarenhet??

    Tack för svar!
  3. Medlem sedan
    Apr 2007
    #2
    vårdgarantin går väl ut på att om ditt landssting inte kan erbjuda utredning inom en viss tid, 4 mån tror jag det är, så har du rätt att söka dig till annat landsting där då ditt landssting står för kostnaderna. Men jag är inte helt hundra på vårdgarantireglerna så det bör du kolla upp.... bör finnas info om du googlar.....
  4. 2
    vårdgarantin går väl ut på att om ditt landssting inte kan erbjuda utredning inom en viss tid, 4 mån tror jag det är, så har du rätt att söka dig till annat landsting där då ditt landssting står för kostnaderna. Men jag är inte helt hundra på vårdgarantireglerna så det bör du kolla upp.... bör finnas info om du googlar.....
  5. Medlem sedan
    Oct 2008
    #3

    vårdgarantin

    Hej!

    När vi skulle göra dyslexiutredning meddelade den vi fått remiss till att de hade 36 månaders kö!!! Ja, det är sant.

    då kontaktade jag kommunens handläggare för vårdgarantin. Hittade rättperson via kommunens hemsida. Hon flyttade vår remiss till en annan vårdgivare som kommunen hade kontrakt med.

    Vi fick komma till logopeden inom 2 månader.
  6. 3
    vårdgarantin Hej!

    När vi skulle göra dyslexiutredning meddelade den vi fått remiss till att de hade 36 månaders kö!!! Ja, det är sant.

    då kontaktade jag kommunens handläggare för vårdgarantin. Hittade rättperson via kommunens hemsida. Hon flyttade vår remiss till en annan vårdgivare som kommunen hade kontrakt med.

    Vi fick komma till logopeden inom 2 månader.
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    Om det finns någon privatklinik som gör dessa utredningar och är landstingsansluten så kan du be dem ställa remissen dit istället, alltså omdirigera remissen. Likaså om det finns ett annat landsting som kan utföra utredningen snabbare. Man får själv ringa runt och fråga hur snabbt man kan få komma och om de vill ta emot remissen innan den vidarebefordras dit.
  8. 4
    Om det finns någon privatklinik som gör dessa utredningar och är landstingsansluten så kan du be dem ställa remissen dit istället, alltså omdirigera remissen. Likaså om det finns ett annat landsting som kan utföra utredningen snabbare. Man får själv ringa runt och fråga hur snabbt man kan få komma och om de vill ta emot remissen innan den vidarebefordras dit.
  9. Medlem sedan
    Feb 2008
    #5
    Det du kan göra, som jag inte visste om i tid, är att söka dig utomläns och sen be Vårdgarantin köpa utredningen av den du hittar. Jag kontaktade Ola Lundin i Uppsala och hade fått göra utredningen där om inte det hade löst sig här i Stockholm ändå.
  10. 5
    Det du kan göra, som jag inte visste om i tid, är att söka dig utomläns och sen be Vårdgarantin köpa utredningen av den du hittar. Jag kontaktade Ola Lundin i Uppsala och hade fått göra utredningen där om inte det hade löst sig här i Stockholm ändå.
  11. Medlem sedan
    Sep 2006
    #6
    Vart hittar man honom? På Akademiska?
  12. 6
    Vart hittar man honom? På Akademiska?
  13. Medlem sedan
    Feb 2008
    #7
    Var man hittar honom... Well, han har en egen mottagning, så googla på hans namn förslagsvis. Det var så jag hittade honom. De är lite kinkiga att få tag i. Bäst var att mejla märkte jag.

    Han ska ha en del egna neuropsykiatriska issues. Jag tyckte det var en fördel, men man kan uppleva honom som märklig har jag också hört.
  14. 7
    Var man hittar honom... Well, han har en egen mottagning, så googla på hans namn förslagsvis. Det var så jag hittade honom. De är lite kinkiga att få tag i. Bäst var att mejla märkte jag.

    Han ska ha en del egna neuropsykiatriska issues. Jag tyckte det var en fördel, men man kan uppleva honom som märklig har jag också hört.

Liknande trådar

  1. Utredning ADHD
    By Mitt ALLT in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-01-13, 17:42
  2. ADHD utredning
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 19:25
  3. Utredning för adhd.
    By tettesnutt in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 07:48
  4. ADHD-utredning av vuxna
    By viramamman in forum Bokstavsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 20:09
  5. Adhd-utredning?
    By anonymt namn in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 16:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar