Bo i ett fult hus?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Bo i ett fult hus?

    Skulle ni kunna tänka er att bo i ett hus som ni tycker är skitfult utvändigt? Nu menar jag inte fult som i slitet eller i behov av omfattande renovering, utan fult som i inte alls er stil/smak...?

    Sitter och letar hus så smått (vårt är på Hemnet nu) och det finns nästan inga som faller i smaken om man ser till exteriören. Jag kanske är larvig, men mig bär det verkligen emot tanken på att köpa ett hus jag tycker ser fult ut, även om det är aldrig så fint invändigt. Mexitegel från -70-talet, fyrkantiga skokartonger osv... *ryser* Känns fel att betala nästan 3 miljoner för något som sticker i ögonen. Fast man kanske vänjer sig?

    Hur viktigt var utsidan när ni valde hus? Hade ni kunnat tänka er att köpa ett hus ni tyckte var jättefult, om läge, planlösning osv stämde med era önskemål?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Bo i ett fult hus? Skulle ni kunna tänka er att bo i ett hus som ni tycker är skitfult utvändigt? Nu menar jag inte fult som i slitet eller i behov av omfattande renovering, utan fult som i inte alls er stil/smak...?

    Sitter och letar hus så smått (vårt är på Hemnet nu) och det finns nästan inga som faller i smaken om man ser till exteriören. Jag kanske är larvig, men mig bär det verkligen emot tanken på att köpa ett hus jag tycker ser fult ut, även om det är aldrig så fint invändigt. Mexitegel från -70-talet, fyrkantiga skokartonger osv... *ryser* Känns fel att betala nästan 3 miljoner för något som sticker i ögonen. Fast man kanske vänjer sig?

    Hur viktigt var utsidan när ni valde hus? Hade ni kunnat tänka er att köpa ett hus ni tyckte var jättefult, om läge, planlösning osv stämde med era önskemål?
  3. Medlem sedan
    Nov 2000
    #2
    HEj hej!
    Jag hade kunnat göra det! Läget och planlösningen är det viktigaste för mig Får man det bara fint inne och en hyffsad altan så är jag nöjd.

    Ert hus (det ni säljer) måste ändå vara liiite sorgligt att sälja! I ett sådant hus skulle jag helt klart kunna bo för det är så snyggt inne.. Men det är t ex ett sånt hus jag inte gillar utsidan av...

    Men nu är det heeelt fel del av landet samt fel prisklass så jag tänker inte buda
  4. 2
    HEj hej!
    Jag hade kunnat göra det! Läget och planlösningen är det viktigaste för mig Får man det bara fint inne och en hyffsad altan så är jag nöjd.

    Ert hus (det ni säljer) måste ändå vara liiite sorgligt att sälja! I ett sådant hus skulle jag helt klart kunna bo för det är så snyggt inne.. Men det är t ex ett sånt hus jag inte gillar utsidan av...

    Men nu är det heeelt fel del av landet samt fel prisklass så jag tänker inte buda
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3
    Det finns ju gränser. Vårt hus är väl inte världsasnyggt kanske, det är i visserligen rött tegel men typiskt sjuttiotalshus och så en farstukvist som är åttiotal.

    Fast det stör mig faktiskt inte värst. Insidan är det viktigaste trots allt.

    Men jag tror det finns gränser även för mig. Skulle ha svårt att bo i ett äldre hus som är väldigt sönderrenoverat typ 1800-talshus med sjuttiotalsfönster osv. Det skulle jag gå runt och störa mig på precis hela tiden. I vår förra lägenhet hade någon sabbat de bruna fanerdörrarna med klantig vitmålning och äckliga brackiga åttiotalshandtag. Huset var från femtiotalet. OK det var på insidan, men man kanske kan jämföra med när femtiotalshus får aluminiumfönster eller skitfula balkonger...
  6. 3
    Det finns ju gränser. Vårt hus är väl inte världsasnyggt kanske, det är i visserligen rött tegel men typiskt sjuttiotalshus och så en farstukvist som är åttiotal.

    Fast det stör mig faktiskt inte värst. Insidan är det viktigaste trots allt.

    Men jag tror det finns gränser även för mig. Skulle ha svårt att bo i ett äldre hus som är väldigt sönderrenoverat typ 1800-talshus med sjuttiotalsfönster osv. Det skulle jag gå runt och störa mig på precis hela tiden. I vår förra lägenhet hade någon sabbat de bruna fanerdörrarna med klantig vitmålning och äckliga brackiga åttiotalshandtag. Huset var från femtiotalet. OK det var på insidan, men man kanske kan jämföra med när femtiotalshus får aluminiumfönster eller skitfula balkonger...
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Ja, det är tråkigt att sälja, men fördelarna med en flytt överväger ändå (det är ju därför vi gör det!) så det känns bra, trots allt.
  8. 4
    Ja, det är tråkigt att sälja, men fördelarna med en flytt överväger ändå (det är ju därför vi gör det!) så det känns bra, trots allt.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5

    Ja, det finns gränser...

    ...men just nu känns mina gränser ganska så snäva. Fast man kanske kan komma över det. Fult renoverat kan jag hålla med om är verkligt osnyggt.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  10. 5
    Ja, det finns gränser... ...men just nu känns mina gränser ganska så snäva. Fast man kanske kan komma över det. Fult renoverat kan jag hålla med om är verkligt osnyggt.
  11. Medlem sedan
    Feb 2008
    #6
    Innan vi flyttade till sjuttiotalshus kan jag säga att jag ALDRIG trodde jag skulle bo i ett. Men när jag såg det som skulle bli vårt hus så ändrade jag mig helt enkelt. Jag tycker fortfarande inte att alla sjuttiotalshus är snygga, men jag kan leva med vårt.
  12. 6
    Innan vi flyttade till sjuttiotalshus kan jag säga att jag ALDRIG trodde jag skulle bo i ett. Men när jag såg det som skulle bli vårt hus så ändrade jag mig helt enkelt. Jag tycker fortfarande inte att alla sjuttiotalshus är snygga, men jag kan leva med vårt.
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Nä, faktiskt inte, särskilt inte byggnadsstilen (en del hus ser ut som byggbaracker, kan det vara tidigt 70-tal och trähus? MEN jag kan se charmen med många hus, även vissa 80-tals och 70-tals som jag eg. tycker är fula men på rätt ställe så passar de in!
  14. 7
    Nä, faktiskt inte, särskilt inte byggnadsstilen (en del hus ser ut som byggbaracker, kan det vara tidigt 70-tal och trähus? MEN jag kan se charmen med många hus, även vissa 80-tals och 70-tals som jag eg. tycker är fula men på rätt ställe så passar de in!
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8

    Utsidan inte estetiskt viktig

    För vår del var utsidan inte så viktig. Vi bor i 70-talshus 1½ plan, med tegel nedtill och trä upptill. Däremot kommer vi att fixa en del av fasaden (träet är slitet) och då passar vi även på att förnya med annan färg. För oss var det mer viktigt att inte hela huset var i trä för då är det så himla mycket som ska underhållas och måla om. Jag hade haft svårt att flytta in i ett hus som var fult OCH hade en konstruktion på fasaden som man vet inte är bra t.ex. ur fuktsynpunkt.
    Lycka är en resa inte en destination.
  16. 8
    Utsidan inte estetiskt viktig För vår del var utsidan inte så viktig. Vi bor i 70-talshus 1½ plan, med tegel nedtill och trä upptill. Däremot kommer vi att fixa en del av fasaden (träet är slitet) och då passar vi även på att förnya med annan färg. För oss var det mer viktigt att inte hela huset var i trä för då är det så himla mycket som ska underhållas och måla om. Jag hade haft svårt att flytta in i ett hus som var fult OCH hade en konstruktion på fasaden som man vet inte är bra t.ex. ur fuktsynpunkt.
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9
    Jag bor i ett hus som till utsidan är så långt ifrån mitt drömhus man kan komma. Huset är 1-plans, rött trähus med vita knutar, vit veranda, rött tegeltak, byggt -91 (bild finns i mitt galleri).
    Varför vi bor här ? Läget, läget, läget !
    .... och för att utbudet av drömhus är minimalt och vi vill heller egentligen inte flytta eller bygga.
    Däremot kan man säga så här, OM, hemska tanke, det skulle hända något så vi måste bygga upp huset igen från grunden... ja då skulle det bli något modernt funkisinspirerat, vit puts eller varför inte ett trähus målat i svart slamfärg.....
  18. 9
    Jag bor i ett hus som till utsidan är så långt ifrån mitt drömhus man kan komma. Huset är 1-plans, rött trähus med vita knutar, vit veranda, rött tegeltak, byggt -91 (bild finns i mitt galleri).
    Varför vi bor här ? Läget, läget, läget !
    .... och för att utbudet av drömhus är minimalt och vi vill heller egentligen inte flytta eller bygga.
    Däremot kan man säga så här, OM, hemska tanke, det skulle hända något så vi måste bygga upp huset igen från grunden... ja då skulle det bli något modernt funkisinspirerat, vit puts eller varför inte ett trähus målat i svart slamfärg.....
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10
    Vi letade i ett visst område och där fanns inga skolådor. Visst är vårt radhus kubformat (2 våningar och bara 6% lutning på taket), men det ser inte illa ut på samma sätt som enplanshus med helt platta tak som är fyrkantiga.

    Jag tror att jag hade vant mig vid en exteriör som inte faller mig i smaken, men inte ens som jag redan innan tycker är skitful

    70-tal i mexitegel är inte snyggt, men inte heller skitfult i mina ögon. Det hade jag nog kunnat ta utan problem om inte annat för att slippa måla om som med en träfasad.
  20. 10
    Vi letade i ett visst område och där fanns inga skolådor. Visst är vårt radhus kubformat (2 våningar och bara 6% lutning på taket), men det ser inte illa ut på samma sätt som enplanshus med helt platta tak som är fyrkantiga.

    Jag tror att jag hade vant mig vid en exteriör som inte faller mig i smaken, men inte ens som jag redan innan tycker är skitful

    70-tal i mexitegel är inte snyggt, men inte heller skitfult i mina ögon. Det hade jag nog kunnat ta utan problem om inte annat för att slippa måla om som med en träfasad.
  21. Medlem sedan
    Mar 2003
    #11

    Till en början..

    ..var det superviktigt för mig. Efter några års letande så insåg jag andra saker och til lslut blev det ett "fult" 70-tals hus för oss som jag inte alls velat ha från början Området var a och o och sen planslösningen, det andra fick lägre prio och det mesta går ju att ändra så småningom
  22. 11
    Till en början.. ..var det superviktigt för mig. Efter några års letande så insåg jag andra saker och til lslut blev det ett "fult" 70-tals hus för oss som jag inte alls velat ha från början Området var a och o och sen planslösningen, det andra fick lägre prio och det mesta går ju att ändra så småningom
  23. Medlem sedan
    Mar 2003
    #12

    Tillägg..

    Tror detta är extra märkbart när man "byter ned sig" från nybyggt till äldre (vilket var fallet hos oss). tyvärr var det andra för litet annars hade vi bott kvar.
  24. 12
    Tillägg.. Tror detta är extra märkbart när man "byter ned sig" från nybyggt till äldre (vilket var fallet hos oss). tyvärr var det andra för litet annars hade vi bott kvar.
  25. Medlem sedan
    Oct 2005
    #13

    Ja...

    Tidigare tänkte vi att det hade betydelse. Sedan köpte vi områdets fulaste hus Det är ett 40-talshus som på 70-talet fått mexitegelfasad och "nya" bruna fönster. Det ser för jävligt ut.

    Anledningen till att vi köpte det? Läget, läget, läget! Det ligger perfekt i relation till jobbet och det är ett jättetrevligt område.
  26. 13
    Ja... Tidigare tänkte vi att det hade betydelse. Sedan köpte vi områdets fulaste hus Det är ett 40-talshus som på 70-talet fått mexitegelfasad och "nya" bruna fönster. Det ser för jävligt ut.

    Anledningen till att vi köpte det? Läget, läget, läget! Det ligger perfekt i relation till jobbet och det är ett jättetrevligt område.
  27. Medlem sedan
    Aug 2002
    #14

    Vårt hus är nog rätt fult

    På utsidan är vårt hus långt ifrån mitt drömhus. Fast för mig räknas insidan, även när det gäller hus. Vi har dock gjort några justeringar på utsidan som gör att jag tycker bättre om det. Kolla gärna i min renoveringsblogg.

    Men till din fråga.............jag skulle inte kunna köpa ett hus efter utsidan.
  28. 14
    Vårt hus är nog rätt fult På utsidan är vårt hus långt ifrån mitt drömhus. Fast för mig räknas insidan, även när det gäller hus. Vi har dock gjort några justeringar på utsidan som gör att jag tycker bättre om det. Kolla gärna i min renoveringsblogg.

    Men till din fråga.............jag skulle inte kunna köpa ett hus efter utsidan.
  29. Medlem sedan
    Aug 2002
    #15
    Nu bor vi ett nybyggt hus som vi själva bestämde hur det skulle se ut.
    Därför blev just det här huset vackert även utanpå i våra ögon-vi kunde ju välja eftersom vi hade hittat
    en tomt med ett läge vi gillade i ett område vi trivdes i osv.
    Men om vi inte hade valt att bygga hus så hade husets exteriör inte varit avgörande utan främst läget och planlösningen.

    Tycker t.ex inte att mexitegelhus från 70-talet är vackra men är de välskötta så kan de vara ack så praktiska, vilket inte är att förakta
  30. 15
    Nu bor vi ett nybyggt hus som vi själva bestämde hur det skulle se ut.
    Därför blev just det här huset vackert även utanpå i våra ögon-vi kunde ju välja eftersom vi hade hittat
    en tomt med ett läge vi gillade i ett område vi trivdes i osv.
    Men om vi inte hade valt att bygga hus så hade husets exteriör inte varit avgörande utan främst läget och planlösningen.

    Tycker t.ex inte att mexitegelhus från 70-talet är vackra men är de välskötta så kan de vara ack så praktiska, vilket inte är att förakta
  31. Medlem sedan
    Jul 2007
    #16
    Eh... svårt alltså, jag tycker ju absolut att läget och planlösning är viktigast fast för mig är det viktigt att utsidan ser bra ut oxå så det är svårt att svara så här bara.

    Ett eternit skulle jag inte vilja ha men det går ju att göra något åt det om huset är fin stil på.

    Är det fint skick på det så kan man ju alltid piffa till det med fina nya fönster, en snygg dörr och en bra altan och lite "piff" med snygga krukor med blommor ute.......svårt svårt!

    Vi ska oxå flytta snart vi har tagit över min farmors fina underbar hus som vi ska totalrenorvera så om ett år eller så när det är klart flyttar vi. Det huset har puts som ska bli vitt (är nu beige) (jag älskar putsade hus)

    Hoppas verkligen ni hittar nåt som faller er i smaken men tänk på att läget är viktigast, det kan man aldrig ändra på

    Lycka Till
  32. 16
    Eh... svårt alltså, jag tycker ju absolut att läget och planlösning är viktigast fast för mig är det viktigt att utsidan ser bra ut oxå så det är svårt att svara så här bara.

    Ett eternit skulle jag inte vilja ha men det går ju att göra något åt det om huset är fin stil på.

    Är det fint skick på det så kan man ju alltid piffa till det med fina nya fönster, en snygg dörr och en bra altan och lite "piff" med snygga krukor med blommor ute.......svårt svårt!

    Vi ska oxå flytta snart vi har tagit över min farmors fina underbar hus som vi ska totalrenorvera så om ett år eller så när det är klart flyttar vi. Det huset har puts som ska bli vitt (är nu beige) (jag älskar putsade hus)

    Hoppas verkligen ni hittar nåt som faller er i smaken men tänk på att läget är viktigast, det kan man aldrig ändra på

    Lycka Till
  33. Medlem sedan
    Dec 2002
    #17
    För mig är utsidan också rejält viktig, men ändå flyttade vi ganska nyligen till ett "FULT" bostadsrätts radhus.
    Låg i rätt område, nära spec. dagis & jobb.Till ett bra pris fick vi ett renoveringsobjekt som känndes skoj. Planlösningen var för oss det viktiga här.

    Tyvärr e' dock huset fult och det är ju bostadsrättsföreningens sak... Att påverka över 100 andra hushåll om färgbyte är nog ingen hit...
  34. 17
    För mig är utsidan också rejält viktig, men ändå flyttade vi ganska nyligen till ett "FULT" bostadsrätts radhus.
    Låg i rätt område, nära spec. dagis & jobb.Till ett bra pris fick vi ett renoveringsobjekt som känndes skoj. Planlösningen var för oss det viktiga här.

    Tyvärr e' dock huset fult och det är ju bostadsrättsföreningens sak... Att påverka över 100 andra hushåll om färgbyte är nog ingen hit...
  35. Åsaa
    #18

    Jo, det skulle jag nog

    Nu bor jag i och för sig i ett hus som jag gillar både in- och utvändigt (egnahemsvilla från 1939) och nog faktiskt är mitt drömhus (i allafall när vi gjort alla de renoveringar som ska göras)

    Jag har väldigt svårt för själlösa 70/80-talshus med bruna fönsterfoder, lister, garbondörrar och plastmattor, men det är å andra sidan oerhört tacksamt att göra något åt för det blir alltid hundra gånger bättre och man behöver ju aldrig vara orolig för att grannarna tycker att man "renoverat ihjäl" huset.

    Man ska vara medveten om att det gamla rådet vid husköpet "Ett fult hus kan man göra åt men inte läget" så utgå från först VAR och HUR ni vill bo lägesmässigt och leta hus därefter.
  36. 18
    Jo, det skulle jag nog Nu bor jag i och för sig i ett hus som jag gillar både in- och utvändigt (egnahemsvilla från 1939) och nog faktiskt är mitt drömhus (i allafall när vi gjort alla de renoveringar som ska göras)

    Jag har väldigt svårt för själlösa 70/80-talshus med bruna fönsterfoder, lister, garbondörrar och plastmattor, men det är å andra sidan oerhört tacksamt att göra något åt för det blir alltid hundra gånger bättre och man behöver ju aldrig vara orolig för att grannarna tycker att man "renoverat ihjäl" huset.

    Man ska vara medveten om att det gamla rådet vid husköpet "Ett fult hus kan man göra åt men inte läget" så utgå från först VAR och HUR ni vill bo lägesmässigt och leta hus därefter.
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19

    Näe.

    Nej, jag skulle inte kunna. Men jag är ju också den som väljer att hellre renovera bort all min tid och alla mina pengar framför att köpa nyckelfärdigt, så alla behöver ju inte göra lika. Men för mig är det viktigt med ett vackert hus. Och bara det i sig, är ju jäkligt subjektivt...
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  38. 19
    Näe. Nej, jag skulle inte kunna. Men jag är ju också den som väljer att hellre renovera bort all min tid och alla mina pengar framför att köpa nyckelfärdigt, så alla behöver ju inte göra lika. Men för mig är det viktigt med ett vackert hus. Och bara det i sig, är ju jäkligt subjektivt...
  39. Medlem sedan
    Sep 2002
    #20
    Jag bor så.Asfult utanpå, men ljust och luftigt och med allt vi behöver inuti. Och som i allt annat är det insidan som räknas!!!
  40. 20
    Jag bor så.Asfult utanpå, men ljust och luftigt och med allt vi behöver inuti. Och som i allt annat är det insidan som räknas!!!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Är sex så fult.
    By FD sex in forum Sex & erotik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 18:53
  2. Fult
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 23:19
  3. Är det fult att ha lån?
    By Abigail in forum Ordet är fritt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 21:27
  4. fult ben!
    By Meya in forum Ur barnamun
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 21:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar