var på dagis 40 timmar i en vecka
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    var på dagis 40 timmar i en vecka

    känn på miljön, ni får inte ta rast en endaste gång, ni får inte lämna byggnaden eller gården... om ni sa vila måste ni ligga i samma rum som kalle som ni egentligen är lite sur på...Om ni är trött måste ni ändå gå den dära promenaden, eller vara ute och leka... Ni måste göra en svamp i lera, för det ska alla göra... Kl 11 ska ni äta även om ni inte är hungrig. Var i den miljön 40 timmar en vecka, återkom sedan till mig... med vad ni tyckte...

    jag har inte tid eg med detta och jagvet jag stångar mig blodig och ja jag r korkad som inte fattar att dagis är för barnens bästa...
    Hjärtat har sina skäl som förnuftet aldrig kan fatta. Risp rasp och ingenting var sig längre likt.

    Jag är bäst, ingen protest! :-)

    Har en blogg.

    www.tisdags.blogg.se





  2. 1
    var på dagis 40 timmar i en vecka känn på miljön, ni får inte ta rast en endaste gång, ni får inte lämna byggnaden eller gården... om ni sa vila måste ni ligga i samma rum som kalle som ni egentligen är lite sur på...Om ni är trött måste ni ändå gå den dära promenaden, eller vara ute och leka... Ni måste göra en svamp i lera, för det ska alla göra... Kl 11 ska ni äta även om ni inte är hungrig. Var i den miljön 40 timmar en vecka, återkom sedan till mig... med vad ni tyckte...

    jag har inte tid eg med detta och jagvet jag stångar mig blodig och ja jag r korkad som inte fattar att dagis är för barnens bästa...
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2
    Min son tycker dagis är toppen! Alltid glad när jag lämnar på morgonen, äter som en häst, sover kanonbra, pratar om sina dagiskompisar, vill knappt gå hem när jag hämtar...
    Men alla tycker vi olika...
  4. 2
    Min son tycker dagis är toppen! Alltid glad när jag lämnar på morgonen, äter som en häst, sover kanonbra, pratar om sina dagiskompisar, vill knappt gå hem när jag hämtar...
    Men alla tycker vi olika...
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Mina barn gillade också dagis men de gillade även at vara hemma i sitt hem, eller vara med oss föräldrar någonstans , de tyckte om at tillbriinga mer vaken tid med oss än med dagisfolket.
  6. 3
    Mina barn gillade också dagis men de gillade även at vara hemma i sitt hem, eller vara med oss föräldrar någonstans , de tyckte om at tillbriinga mer vaken tid med oss än med dagisfolket.
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4

    Jag jobbar på en förskola

    Vi har absolut inte så som du beskriver. Alla måste inte göra allt! Visst vi har bara en 30 minutersrast på hela dagen för att vi äter pedagogiskt med barnen.

    Jag älskar mitt jobb och vill inte byta det mot något.
    Tack för mig
  8. 4
    Jag jobbar på en förskola Vi har absolut inte så som du beskriver. Alla måste inte göra allt! Visst vi har bara en 30 minutersrast på hela dagen för att vi äter pedagogiskt med barnen.

    Jag älskar mitt jobb och vill inte byta det mot något.
    Tack för mig
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    Min son älskade sin förskola så det gäller inte alla barn...

    Sedan är ju förskolegrupperna alldeles för stora idag och det blir stökigt för barnen pga det. Där borde en insats göras. Satsa på förskolan, mer personal och mindre grupper - det vore den rätta vägen att börja gå istället för att lagstifta om 40 timmar.
  10. 5
    Min son älskade sin förskola så det gäller inte alla barn...

    Sedan är ju förskolegrupperna alldeles för stora idag och det blir stökigt för barnen pga det. Där borde en insats göras. Satsa på förskolan, mer personal och mindre grupper - det vore den rätta vägen att börja gå istället för att lagstifta om 40 timmar.
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6
    Gärna skulle jag vara i den miljön! Åtminstone om det är vårt dagis vi pratar om. Däremot vet i 17 om jag skulle vilja vara 40 timmar på fritis, men stora killen gillar det.

    Och dessutom..... 40 timmar betyder ju dessutom att föräldern jobbarn deltid eller pusslar. För lunch och rast ingår ju oftast inte i den normala restiden och så tillkommer ju resa till och från jobbet.

    En ensamstående förälder som jobbar heltid och inte har någon hjälp med hämt och lämning har förmodligen sitt barn på dagis betydligt mer än 40 timmar, kanske 50 timmar eller mer.
    I much prefer whining to counting my blessings!
  12. 6
    Gärna skulle jag vara i den miljön! Åtminstone om det är vårt dagis vi pratar om. Däremot vet i 17 om jag skulle vilja vara 40 timmar på fritis, men stora killen gillar det.

    Och dessutom..... 40 timmar betyder ju dessutom att föräldern jobbarn deltid eller pusslar. För lunch och rast ingår ju oftast inte i den normala restiden och så tillkommer ju resa till och från jobbet.

    En ensamstående förälder som jobbar heltid och inte har någon hjälp med hämt och lämning har förmodligen sitt barn på dagis betydligt mer än 40 timmar, kanske 50 timmar eller mer.
  13. Medlem sedan
    Apr 2001
    #7
    rättning.

    Och dessutom..... 40 timmar betyder ju dessutom att föräldern jobbarn deltid eller pusslar. För lunch och rast ingår ju oftast inte i den normala ARBETStiden och så tillkommer ju resa till och från jobbet.
    I much prefer whining to counting my blessings!
  14. 7
    rättning.

    Och dessutom..... 40 timmar betyder ju dessutom att föräldern jobbarn deltid eller pusslar. För lunch och rast ingår ju oftast inte i den normala ARBETStiden och så tillkommer ju resa till och från jobbet.
  15. Medlem sedan
    Dec 2007
    #8
    Jag vill bara säga att jag håller återigen med dig. Så du vet att det finns människor som gör det.
  16. 8
    Jag vill bara säga att jag håller återigen med dig. Så du vet att det finns människor som gör det.
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9
    Alltså - har du någonsin jobbat??? Så där ser livet ut EllaNora lilla. Inte fan kan jag slappna av på jobbet, inte kan jag gå undan, och VILA är det inte tal om ens tillsammans med andra.

    Kom ner på jorden kära du.
  18. 9
    Alltså - har du någonsin jobbat??? Så där ser livet ut EllaNora lilla. Inte fan kan jag slappna av på jobbet, inte kan jag gå undan, och VILA är det inte tal om ens tillsammans med andra.

    Kom ner på jorden kära du.
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Så där upplever jag inte att det är på mina barns förskola. De är jättebra på att lyssna på individerna och utgå från deras önskemål.

    Vi utökade faktiskt barnens tider i våras för att de alltid var så ledsna när de blev hämtade (klockan 14), de grät och bad att få vara kvar och leka med kompisarna. Så maken gick upp i arbetstid och började hämta dem 15.30 istället.
  20. 10
    Så där upplever jag inte att det är på mina barns förskola. De är jättebra på att lyssna på individerna och utgå från deras önskemål.

    Vi utökade faktiskt barnens tider i våras för att de alltid var så ledsna när de blev hämtade (klockan 14), de grät och bad att få vara kvar och leka med kompisarna. Så maken gick upp i arbetstid och började hämta dem 15.30 istället.
  21. Medlem sedan
    Feb 2008
    #11
    Idag skulle jag inte vilja vara det. Man har ökat barngrupperna till alldeles för stora. Detta gjordes under borgarnas tid vid makten i början på nittiotalet.

    Men i lagom stora barngrupper tror jag det funkar.

    Hos vår dagmamma funkar det toppen, det är en så mysig liten grupp så där skulle jag kunna tänka mig att vara en vecka eller två. Dagmamman frågade imorse om jag inte var frestad att stanna och ha det mysigt med dem och JOOOOOO som fan! *S*
  22. 11
    Idag skulle jag inte vilja vara det. Man har ökat barngrupperna till alldeles för stora. Detta gjordes under borgarnas tid vid makten i början på nittiotalet.

    Men i lagom stora barngrupper tror jag det funkar.

    Hos vår dagmamma funkar det toppen, det är en så mysig liten grupp så där skulle jag kunna tänka mig att vara en vecka eller två. Dagmamman frågade imorse om jag inte var frestad att stanna och ha det mysigt med dem och JOOOOOO som fan! *S*
  23. Medlem sedan
    Oct 1999
    #12

    Så där är det väl på jobb oxå

    när jag jobbar måste jag vara trevlig och tänka på mitt bemötande hela tiden...oavsett humör och ork. Är det mkt att göra KAN vi inte gå ifrån och äta hur hungriga vi än är, vi får slänga i oss en macka i patientköket...rast kan vi oxå glömma de dagarna....rätt uselt betalt för slitet får vi oxå....Samtidigt är det ett väldigt roligt jobb och vi har kul ihop - ungefär som på förskolan. Allt är ju inte bara jobbigt och tråkigt och vid fel tidpunkt....
  24. 12
    Så där är det väl på jobb oxå när jag jobbar måste jag vara trevlig och tänka på mitt bemötande hela tiden...oavsett humör och ork. Är det mkt att göra KAN vi inte gå ifrån och äta hur hungriga vi än är, vi får slänga i oss en macka i patientköket...rast kan vi oxå glömma de dagarna....rätt uselt betalt för slitet får vi oxå....Samtidigt är det ett väldigt roligt jobb och vi har kul ihop - ungefär som på förskolan. Allt är ju inte bara jobbigt och tråkigt och vid fel tidpunkt....
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Även om jag inte håller med dig om att barn far illa på dagis så tycker jag att det är OK att ha den åsikten- man påverkas väl av hur barnets dagis var. Nu gick inte min son så långa dagar så jag kanske hade haft en annan uppfattning.
    Om det nu _är_ så att barn far illa så bör vi ta iuti med det- men då får man inte vara dum. Förslaget nedan är just dum och korkad eftersom det utsätter barn från fattiga hem i fara. Deras föräldrar kommer ändå inte ha råd= resultatet blir att de lämnas i tillsyn av de som inte bör ha hand om barn. Det är ett vanligt problem i England bla. Man hör ofta om olyckor när större syskon tar hand om småttingarna på lov när mamman jobbar- eller när aldeles för åldriga släkningar ta hand om de små.
    Tycker man att det är så viktig så får man hitta lösningar som fungera. Fast främst ska man kolla om det faktiskt _är_ så och viktigast bland vilka grupper.
    Att göra vågen varje gång någon enfaldig kommitte slänger ur sig något generell icke-lösning till ett specifikt problem tycker inte jag är så begåvad.
  26. 13
    Även om jag inte håller med dig om att barn far illa på dagis så tycker jag att det är OK att ha den åsikten- man påverkas väl av hur barnets dagis var. Nu gick inte min son så långa dagar så jag kanske hade haft en annan uppfattning.
    Om det nu _är_ så att barn far illa så bör vi ta iuti med det- men då får man inte vara dum. Förslaget nedan är just dum och korkad eftersom det utsätter barn från fattiga hem i fara. Deras föräldrar kommer ändå inte ha råd= resultatet blir att de lämnas i tillsyn av de som inte bör ha hand om barn. Det är ett vanligt problem i England bla. Man hör ofta om olyckor när större syskon tar hand om småttingarna på lov när mamman jobbar- eller när aldeles för åldriga släkningar ta hand om de små.
    Tycker man att det är så viktig så får man hitta lösningar som fungera. Fast främst ska man kolla om det faktiskt _är_ så och viktigast bland vilka grupper.
    Att göra vågen varje gång någon enfaldig kommitte slänger ur sig något generell icke-lösning till ett specifikt problem tycker inte jag är så begåvad.
  27. Medlem sedan
    Jul 2007
    #14

    Jobbar du där

    från 7-16 fem dagar i veckan? De flesta inom förskolan jobbar inte varje dag mig veterligen.
  28. 14
    Jobbar du där från 7-16 fem dagar i veckan? De flesta inom förskolan jobbar inte varje dag mig veterligen.
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Snyft, jag ska genast övertala min fru att gå ner i arbetstid och ta hem ungen från dagis. Själv får jag väl börja jobba övertid, men det är det minsann värt. (ursäkta sarkasmen)
    It´s nice to be important,
    but it´s more important to be nice.
  30. 15
    Snyft, jag ska genast övertala min fru att gå ner i arbetstid och ta hem ungen från dagis. Själv får jag väl börja jobba övertid, men det är det minsann värt. (ursäkta sarkasmen)
  31. Medlem sedan
    Feb 2001
    #16
    på mitt jobb har vi matrast och då äter man antingen man är hungrig eller ej
    tyvärr har vi ingen vila på mitt jobb men det hade jag uppskattat.
    visst kan dagis förskola vara jobbigt
    Men det finns gott om fysiskt jobbiga arbetsplatser
    så hur jämför man jobb och jobb vad är jobbigt för dig eller för mig?
  32. 16
    på mitt jobb har vi matrast och då äter man antingen man är hungrig eller ej
    tyvärr har vi ingen vila på mitt jobb men det hade jag uppskattat.
    visst kan dagis förskola vara jobbigt
    Men det finns gott om fysiskt jobbiga arbetsplatser
    så hur jämför man jobb och jobb vad är jobbigt för dig eller för mig?
  33. Medlem sedan
    Jul 2007
    #17

    Tror att de flesta kommer att

    svara ja..... en vecka kan man ju stå ut. Men om de skulle ha det så året runt, ja då tror jag svaren skulle bli annorlunda.

    Många brukar ju säga, när diskussioner om att vara hemma eller inte med barn, att de inte står ut att vara hemma med barnen för länge, utan måste ut och jobba, för att känna sig vuxna, träffa andra vuxna.... för att de inte kan stimulera sina barn så bra som pedagoger, det är jobbigt, tråkigt och allt vad det nu heter. Men i nästa andetag så försvarar man 40timmars veckor för ungarna.

    Så jag tror inte att så många utav dem som tycker att 40 timmar är helt ok för barnen, i själva verket skulle stå ut med det själva. Även om det låter så nu, när det är på tapeten.

    För det är väl knappast personer som hellre är hemma med sina ungar som tror att 40 timmars veckor är helt i sin ordning?
  34. 17
    Tror att de flesta kommer att svara ja..... en vecka kan man ju stå ut. Men om de skulle ha det så året runt, ja då tror jag svaren skulle bli annorlunda.

    Många brukar ju säga, när diskussioner om att vara hemma eller inte med barn, att de inte står ut att vara hemma med barnen för länge, utan måste ut och jobba, för att känna sig vuxna, träffa andra vuxna.... för att de inte kan stimulera sina barn så bra som pedagoger, det är jobbigt, tråkigt och allt vad det nu heter. Men i nästa andetag så försvarar man 40timmars veckor för ungarna.

    Så jag tror inte att så många utav dem som tycker att 40 timmar är helt ok för barnen, i själva verket skulle stå ut med det själva. Även om det låter så nu, när det är på tapeten.

    För det är väl knappast personer som hellre är hemma med sina ungar som tror att 40 timmars veckor är helt i sin ordning?
  35. Medlem sedan
    Jul 2007
    #18

    Eller varför inte

    tvärtom? Du går ner i tid och frugan din jobbar övertid.
  36. 18
    Eller varför inte tvärtom? Du går ner i tid och frugan din jobbar övertid.
  37. Medlem sedan
    Mar 1999
    #19
    Exakt så tyckte jag oxå innan! Att om barnen bara skulle vara på dagis hela veckorna, varför ska man då ens ha barn tyckte jag.
    Tills verkligheten slog till o jag stod där ensam med min dotter och enda sättet att få oss att överleva med dagens hyror och klädpriser (handlade mkt secondhand ändå) och matpriser var att jobba heltid. Inget jag VALDE, ibland har man f*n inget val! O min dotter älskade dagis o var där mer än gärna. Tror du på fullt allvar att ALLA KAN välja om barnet ska vara där 40 timmar lr inte? Jag pusslade o pusslade för att få den lilla torftiga lönen att räcka till trots det. Det är lätt att ha åsikter innan man sett andra sidan, det är JAG ett levande bevis på. O jag e sååå förbannat trött på denna diskussionen om dagis. Vill du inte - skit i det. Men för dom som måste ha det allternativet kan d faktiskt vara så att det tom är ett positivt alternativ för barnet. I slutänden handlar det väl ändå om VAD man gör på sin tid tillsammans med barnet? Vet många föräldrar som resonerar så att barnet ska minsann inte behöva vara på dagis så mkt, men likt förbannat när dom kommer hem så umgås dom inte med barnet utan flänger runt o städar lr dyl. Barnet får sitta själv lr titta på tv. E d då inte bättre att barnen får ha kul med sina kompisar?
  38. 19
    Exakt så tyckte jag oxå innan! Att om barnen bara skulle vara på dagis hela veckorna, varför ska man då ens ha barn tyckte jag.
    Tills verkligheten slog till o jag stod där ensam med min dotter och enda sättet att få oss att överleva med dagens hyror och klädpriser (handlade mkt secondhand ändå) och matpriser var att jobba heltid. Inget jag VALDE, ibland har man f*n inget val! O min dotter älskade dagis o var där mer än gärna. Tror du på fullt allvar att ALLA KAN välja om barnet ska vara där 40 timmar lr inte? Jag pusslade o pusslade för att få den lilla torftiga lönen att räcka till trots det. Det är lätt att ha åsikter innan man sett andra sidan, det är JAG ett levande bevis på. O jag e sååå förbannat trött på denna diskussionen om dagis. Vill du inte - skit i det. Men för dom som måste ha det allternativet kan d faktiskt vara så att det tom är ett positivt alternativ för barnet. I slutänden handlar det väl ändå om VAD man gör på sin tid tillsammans med barnet? Vet många föräldrar som resonerar så att barnet ska minsann inte behöva vara på dagis så mkt, men likt förbannat när dom kommer hem så umgås dom inte med barnet utan flänger runt o städar lr dyl. Barnet får sitta själv lr titta på tv. E d då inte bättre att barnen får ha kul med sina kompisar?
  39. Medlem sedan
    Jul 2007
    #20

    Men så ser livet ut för

    vuxna! Det är skillnad på barn och vuxna. Det vi vuxna gör för pengar.... tvingas barnen göra vare sig de vill eller inte. De har inte valt att tillbringa 40 timmar i veckan bland en massa folk, du har förhoppningsvis valt någorlunda var du arbetar?

    Barn har svårare att sortera intryck... svårare för att hantera dem och större behov av rutiner och vila osv.

    Du kan inte jämföra att "livet är så"... med hur det är på en arbetsplats och hur det är på ett dagis för småungar.
  40. 20
    Men så ser livet ut för vuxna! Det är skillnad på barn och vuxna. Det vi vuxna gör för pengar.... tvingas barnen göra vare sig de vill eller inte. De har inte valt att tillbringa 40 timmar i veckan bland en massa folk, du har förhoppningsvis valt någorlunda var du arbetar?

    Barn har svårare att sortera intryck... svårare för att hantera dem och större behov av rutiner och vila osv.

    Du kan inte jämföra att "livet är så"... med hur det är på en arbetsplats och hur det är på ett dagis för småungar.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Max 40 timmar/vecka på dagis
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 10:41
  2. 10 timmar på dagis i dag...
    By Eyrene in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 18:24
  3. Dagis 8 timmar?
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 10:34
  4. Dagis 15t timmar/vecka
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 09:36
  5. ang dagis och timmar
    By fröet in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 15:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar