är det tillåtet med bestraffningar?
Skolbarn
  1. 2-barnsmamman
    #1

    är det tillåtet med bestraffningar?

    Med tanke på inlägget under, är det verkligen tillåtet att bestraffa barn i skolan idag?
    Att det var så förr vet jag ju men idag? Är osäker och undrar därför.
  2. 1
    är det tillåtet med bestraffningar? Med tanke på inlägget under, är det verkligen tillåtet att bestraffa barn i skolan idag?
    Att det var så förr vet jag ju men idag? Är osäker och undrar därför.
  3. Anonym
    #2
    Min dotter fick kvarsittning för att hon pratat för mycket med bänkkamraten under en lektion. Hon har väldigt svårt att koncentrera sig och tappar lätt tråden. Är helt övertygad om att hon inte mognar av att bli bestraffad men känner mig maktlös.
  4. 2
    Min dotter fick kvarsittning för att hon pratat för mycket med bänkkamraten under en lektion. Hon har väldigt svårt att koncentrera sig och tappar lätt tråden. Är helt övertygad om att hon inte mognar av att bli bestraffad men känner mig maktlös.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3
    Då ska vi se - det jag hittills hört att de gör
    - fröken skriker och skäller i klassrummet.
    - fröken talar om att hon ringer hem till föräldrarna
    - ett barn får gå ut i korridoren
    - barn som smiter ut hämtas med handkraft in igen
    - på fritids tror jag enda straffet är att de som inte skött sig förbjuds göra en eftertraktad aktivitet den dagen

    Vad som är tillåtet har jag ingen aning om. Det enda av det här som står i vår skolas åtgärdstrappa är att ringa hem till föräldrarna.
  6. 3
    Då ska vi se - det jag hittills hört att de gör
    - fröken skriker och skäller i klassrummet.
    - fröken talar om att hon ringer hem till föräldrarna
    - ett barn får gå ut i korridoren
    - barn som smiter ut hämtas med handkraft in igen
    - på fritids tror jag enda straffet är att de som inte skött sig förbjuds göra en eftertraktad aktivitet den dagen

    Vad som är tillåtet har jag ingen aning om. Det enda av det här som står i vår skolas åtgärdstrappa är att ringa hem till föräldrarna.
  7. Anonym
    #4
    Ta igen förlorad lektionstid på fri tid är tillåtet, likaså att visa ut en elev under resten av en lektion.
    Någonstans måste eleverna också ta konsekvenser av deras handlingar. Vare sig man har en bosktavsproblematik eller ej så finns det behov av att göra skarpa markeringar så att det går att umgås i ett klassrum, allihopa.
  8. 4
    Ta igen förlorad lektionstid på fri tid är tillåtet, likaså att visa ut en elev under resten av en lektion.
    Någonstans måste eleverna också ta konsekvenser av deras handlingar. Vare sig man har en bosktavsproblematik eller ej så finns det behov av att göra skarpa markeringar så att det går att umgås i ett klassrum, allihopa.
  9. Anonym
    #5
    Tycker du att det du listade upp är fel?
    Vad anser du att en lärare kan ta till när den har en hel klass att ta hänsyn till, när någon eller några elever ständigt stör eller saboterar lektionerna?

    Att man tar tag i dessa elever utanför lektionstid och försöker komma underfund med varför de uppför sig som de gör är en självklarhet, som jag ser det. Men att läraren måste lösa situationerna när de uppstår är också en självklarhet och allt sådant går inte att lösa med sockrat prat.

    Jag har hört så många föräldrar som är helt utsjasade efter att ha haft ett barnkalas, men de tror att en lärare som har minst lika många barn på lektionerna som man har på ett barnkalas och dessutom ska se till att det blir lugn i rummet, ska klara av det utan att någonsin ens höja rösten...
    Bland dessa barn finns sådana som har koncentrationsproblem, utåtagerande av andra orsaker, är deprimerade, ledsna, uppskruvade. Jag skulle vilja se er ta tag i en lärares vardagssituationer.
  10. 5
    Tycker du att det du listade upp är fel?
    Vad anser du att en lärare kan ta till när den har en hel klass att ta hänsyn till, när någon eller några elever ständigt stör eller saboterar lektionerna?

    Att man tar tag i dessa elever utanför lektionstid och försöker komma underfund med varför de uppför sig som de gör är en självklarhet, som jag ser det. Men att läraren måste lösa situationerna när de uppstår är också en självklarhet och allt sådant går inte att lösa med sockrat prat.

    Jag har hört så många föräldrar som är helt utsjasade efter att ha haft ett barnkalas, men de tror att en lärare som har minst lika många barn på lektionerna som man har på ett barnkalas och dessutom ska se till att det blir lugn i rummet, ska klara av det utan att någonsin ens höja rösten...
    Bland dessa barn finns sådana som har koncentrationsproblem, utåtagerande av andra orsaker, är deprimerade, ledsna, uppskruvade. Jag skulle vilja se er ta tag i en lärares vardagssituationer.
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6
    öhh, nej, det tycker jag inte...
    verkade det så?

    och skulle en lärare ta tag i vardagssituationen i mitt jobb, skulle det inte heller gå så bra, kan jag säga. men nu var det ju inte det vi pratade om.
  12. 6
    öhh, nej, det tycker jag inte...
    verkade det så?

    och skulle en lärare ta tag i vardagssituationen i mitt jobb, skulle det inte heller gå så bra, kan jag säga. men nu var det ju inte det vi pratade om.
  13. Medlem sedan
    Jul 2007
    #7
    Bestraffning och bestraffning, man kan ju kalla det konsekvens också... Självklart måste eleverna få ta adekvat och åldersrelevant ansvar för sina handlingar och läraren måste ju skapa en miljö där lugn och ro råder så att det finns en chans att idka undervisning. Det är ju omöjligt att göra med 20-25 elever om det inte finns regler och att de efterföljs. I ärlighetens namn tycker jag många föräldrar är väldigt mesiga med sina ungar, de lurar dem att tro att allt ska vara lustfyllt men så är ju inte livet. Man måste ofta göra svåra och tråkiga saker och det är lika bra man lär sig det i skolan. No pain, no gain.
  14. 7
    Bestraffning och bestraffning, man kan ju kalla det konsekvens också... Självklart måste eleverna få ta adekvat och åldersrelevant ansvar för sina handlingar och läraren måste ju skapa en miljö där lugn och ro råder så att det finns en chans att idka undervisning. Det är ju omöjligt att göra med 20-25 elever om det inte finns regler och att de efterföljs. I ärlighetens namn tycker jag många föräldrar är väldigt mesiga med sina ungar, de lurar dem att tro att allt ska vara lustfyllt men så är ju inte livet. Man måste ofta göra svåra och tråkiga saker och det är lika bra man lär sig det i skolan. No pain, no gain.
  15. Liknande sits
    #8
    Men vad säger du om att det är _bara_ skarpa markeringar? Som i vårt fall?
  16. 8
    Men vad säger du om att det är _bara_ skarpa markeringar? Som i vårt fall?
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Instämmer. *imt*
  18. 9
    Instämmer. *imt*
  19. Medlem sedan
    Feb 2008
    #10

    Polisanmäla.

    Om någon skulle kvarsitta mitt barn eller på annat sätt använda 1800-talsbestraffningar som redogörs för i inlägget nedan skulle jag visa vad det blir för konsekvens för läraren och efter att först ha påtalat detta för läraren (och om det inte ändras) så skulle jag polisanmäla läraren/skolan för barnmisshandel. Mina barn ska inte bestraffas utan växa. Det innebär inte att man sockrar, flummar eller annat som folk då ofta tillskriver "såna som mig" utan att det finns helt andra vägar som funkar fint. Barn är mjuka och vuxna ofta alldeles för hårda.
  20. 10
    Polisanmäla. Om någon skulle kvarsitta mitt barn eller på annat sätt använda 1800-talsbestraffningar som redogörs för i inlägget nedan skulle jag visa vad det blir för konsekvens för läraren och efter att först ha påtalat detta för läraren (och om det inte ändras) så skulle jag polisanmäla läraren/skolan för barnmisshandel. Mina barn ska inte bestraffas utan växa. Det innebär inte att man sockrar, flummar eller annat som folk då ofta tillskriver "såna som mig" utan att det finns helt andra vägar som funkar fint. Barn är mjuka och vuxna ofta alldeles för hårda.
  21. Anonym
    #11
    Lycka till med att polisanmäla för kvarsittning. Poliserna lär skratta tills de ramlar av stolen. De har nämligen också problem med människor i samhället som har svårt att ta direktiv och senare, konsekvenserna av sitt handlande.
  22. 11
    Lycka till med att polisanmäla för kvarsittning. Poliserna lär skratta tills de ramlar av stolen. De har nämligen också problem med människor i samhället som har svårt att ta direktiv och senare, konsekvenserna av sitt handlande.
  23. Anonym
    #12
    öhhh, ja, det verkade så.
    Även om diskussionen inte handlade om jobben så är det kanske inte lika många som diskuterar ditt jobb i ordalag av att det är väl bara att... eller tror sig veta bättre hur det ska skötas.
    Det ursäktar in de som inte klarar av sitt jobb alls, men antalet skolbesserwissrar än nog fler än antalet som anser sig veta bättre om andra sorters jobb.
  24. 12
    öhhh, ja, det verkade så.
    Även om diskussionen inte handlade om jobben så är det kanske inte lika många som diskuterar ditt jobb i ordalag av att det är väl bara att... eller tror sig veta bättre hur det ska skötas.
    Det ursäktar in de som inte klarar av sitt jobb alls, men antalet skolbesserwissrar än nog fler än antalet som anser sig veta bättre om andra sorters jobb.
  25. Medlem sedan
    Jan 2000
    #13
    hm, nej jag råkar också ha ett sånt jobb, typ.
  26. 13
    hm, nej jag råkar också ha ett sånt jobb, typ.
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    #14
    men har inte era skolor också åtgärdstrappor, där det står vilket straffet blir för ett antal uppräknade regelbrott?
  28. 14
    men har inte era skolor också åtgärdstrappor, där det står vilket straffet blir för ett antal uppräknade regelbrott?
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Här parkerar jag *imt*
  30. 15
    Här parkerar jag *imt*
  31. Medlem sedan
    Feb 2008
    #16
    Vet du. Jag bryr mig inte om de skrattar så de ramlar av stolen. Jag bara beklagar att de som så många andra tycker att hårdare tag är en väg att gå när en hel jordglob uppvisar skador pga av detta tänkande och agerande. Jag tror att många människor är så maktskadade från barndomen att det sällan handlar om att kunna ta direktiv eller konsekvenser utan att man aldrig lärt sig att livet är till för mig och att lärande är för att JAG ska växa och att jag är en betydelsefull liten som ska skyddas så jag kan växa mig stor och stark. Inte för att andra ska utöva en viss typ av auktoritet och bestämma över mig på det sätt som kröker mig.
  32. 16
    Vet du. Jag bryr mig inte om de skrattar så de ramlar av stolen. Jag bara beklagar att de som så många andra tycker att hårdare tag är en väg att gå när en hel jordglob uppvisar skador pga av detta tänkande och agerande. Jag tror att många människor är så maktskadade från barndomen att det sällan handlar om att kunna ta direktiv eller konsekvenser utan att man aldrig lärt sig att livet är till för mig och att lärande är för att JAG ska växa och att jag är en betydelsefull liten som ska skyddas så jag kan växa mig stor och stark. Inte för att andra ska utöva en viss typ av auktoritet och bestämma över mig på det sätt som kröker mig.
  33. Medlem sedan
    Jun 2007
    #17
    De skrattar eftersom det inte finns någon anmälningsgrund. Det är ingen hård väg med kvarsittning - det är en mjuk väg att ta igen det eleven missat pga av att beteendet inte varit adekvat.
  34. 17
    De skrattar eftersom det inte finns någon anmälningsgrund. Det är ingen hård väg med kvarsittning - det är en mjuk väg att ta igen det eleven missat pga av att beteendet inte varit adekvat.
  35. Anonym
    #18
    Ruby, det kanske är så att det finns en gyllene medelväg trots allt. Den där man inser att det behövs både morot och - faktiskt - pisk till viss del, för att fostra. Idag är ju fostran ett fult ord, men det är precis vad som behövs för att fungera i ett mänskligt sammanhang där inte bara individen bestämmer, utan man även tar hänsyn till gruppens och kollektivets bästa.
  36. 18
    Ruby, det kanske är så att det finns en gyllene medelväg trots allt. Den där man inser att det behövs både morot och - faktiskt - pisk till viss del, för att fostra. Idag är ju fostran ett fult ord, men det är precis vad som behövs för att fungera i ett mänskligt sammanhang där inte bara individen bestämmer, utan man även tar hänsyn till gruppens och kollektivets bästa.
  37. Anonym
    #19
    Då vet du hur det är, typ.
  38. 19
    Då vet du hur det är, typ.
  39. Anonym
    #20
    Yes, yes. Även jag håller mig i denna zon.
  40. 20
    Yes, yes. Även jag håller mig i denna zon.
Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Barn och bestraffningar
    By Misell in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 16:26
  2. Bestraffningar hjälper inte våra barn!
    By Cherry Ames in forum Autismspektrum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 13:23
  3. är det tillåtet?
    By Yllopgirl in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 21:33
  4. Bestraffningar/konsekvenser
    By Linda A med busungar in forum _0112 Decemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 09:19
  5. Konsekvens och bestraffningar
    By Lina in forum Hemmaföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 07:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar