Ytterkläder!
_0209 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Ytterkläder!

    Alltså, jag trodde jag hade tänkt på allt i klädväg för att Wilma skulle vara rustad för alla väder. Vind- och vattentät overall (varm), vind- och vattenavvisande överdragsbyxa (lätt fodrad) med tillhörande jacka vid plusgrader, samt täckjacka att ha hyfsat kalla dagar med överdragsbyxorna till.
    Så idag när jag hämtar henne, i ösregn och iskyla, så visar det sig att överdragsbyxorna bokstavligen sugit åt sig vatten så att hon blivit blöt inpå trosorna. Täckjackan likaså. Förmodligen hade även overallen haft problem att stå emot allt vatten.
    Vanliga galonbyxor går bort då de är för krångliga och dessutom för kalla.
    Funderar nu på att köpa ett sk. gummiställ som är fleecefodrat att ha dagar som denna. Vad har era barn? Har hittat ett på Linus & Lotta som verkar OK, men jag vet inte hur deras kvalitet är riktigt.
    Har någon nåt tips?
    Gunilla med Wilma -02, Oskar -06, Emma -09 & ängeln William -97

    http://familjenbrann.blogspot.com/
  2. 1
    Ytterkläder! Alltså, jag trodde jag hade tänkt på allt i klädväg för att Wilma skulle vara rustad för alla väder. Vind- och vattentät overall (varm), vind- och vattenavvisande överdragsbyxa (lätt fodrad) med tillhörande jacka vid plusgrader, samt täckjacka att ha hyfsat kalla dagar med överdragsbyxorna till.
    Så idag när jag hämtar henne, i ösregn och iskyla, så visar det sig att överdragsbyxorna bokstavligen sugit åt sig vatten så att hon blivit blöt inpå trosorna. Täckjackan likaså. Förmodligen hade även overallen haft problem att stå emot allt vatten.
    Vanliga galonbyxor går bort då de är för krångliga och dessutom för kalla.
    Funderar nu på att köpa ett sk. gummiställ som är fleecefodrat att ha dagar som denna. Vad har era barn? Har hittat ett på Linus & Lotta som verkar OK, men jag vet inte hur deras kvalitet är riktigt.
    Har någon nåt tips?
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Alla mina barn har varsitt fodrat gummiställ, det är helt oslagbart Förra året så hade de sina gummikläder i stort sett hela vintern - det vart ju knappt kallt här i sthlm. I år har de H&Ms, de funkar ok. Förra året hade de Pippilottas (de sålde en annan version förra året) och de var varma och bra och höl säsongen ut. Men inte så att de klarar en säsong till.
  4. 2
    Alla mina barn har varsitt fodrat gummiställ, det är helt oslagbart Förra året så hade de sina gummikläder i stort sett hela vintern - det vart ju knappt kallt här i sthlm. I år har de H&Ms, de funkar ok. Förra året hade de Pippilottas (de sålde en annan version förra året) och de var varma och bra och höl säsongen ut. Men inte så att de klarar en säsong till.
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3
    Sk "dagisset" har jag köpt till Jonathan sen han var ett år! Vi kan inte leva utan det! Som du säger, regnställen är för tunna och de kläder som ska vara vattentåliga kanske klarar en lätt regnskur men mer är det inte!
    Gummistället som jag köper är fleeceklätt på insidan och är jättevarmt och skönt. Inte så varma dagar räcker det med vanliga mjukisar och bomullströja under annars drar vi på med tjockare grejer. Funkar bra i snölek oxå eftersom all snön stannar utonhus och inte på kläderna
  6. 3
    Sk "dagisset" har jag köpt till Jonathan sen han var ett år! Vi kan inte leva utan det! Som du säger, regnställen är för tunna och de kläder som ska vara vattentåliga kanske klarar en lätt regnskur men mer är det inte!
    Gummistället som jag köper är fleeceklätt på insidan och är jättevarmt och skönt. Inte så varma dagar räcker det med vanliga mjukisar och bomullströja under annars drar vi på med tjockare grejer. Funkar bra i snölek oxå eftersom all snön stannar utonhus och inte på kläderna
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4
    Glömde: Jag har köpt kläderna på Gekås, OBS! eller på vår lokala lågprisbutik. Inga märkeskläder här inte
  8. 4
    Glömde: Jag har köpt kläderna på Gekås, OBS! eller på vår lokala lågprisbutik. Inga märkeskläder här inte
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5

    Tack för snabba svar!

    Då vet jag att jag har tänkt rätt .
    Beställde faktiskt ett fleecefodrat regnställ från pippilotta idag. De hade turligt nog rea just nu så för 249 kr fick vi ett sjysst ställ. Ett fynd mao!
    De närmaste dagarna nu är det väll overallväder, men med den stockholmsvinter man är van vid så dröjer det nog inte länge innan vi får användning av "gummikläderna".
    Gunilla med Wilma -02, Oskar -06, Emma -09 & ängeln William -97

    http://familjenbrann.blogspot.com/
  10. 5
    Tack för snabba svar! Då vet jag att jag har tänkt rätt .
    Beställde faktiskt ett fleecefodrat regnställ från pippilotta idag. De hade turligt nog rea just nu så för 249 kr fick vi ett sjysst ställ. Ett fynd mao!
    De närmaste dagarna nu är det väll overallväder, men med den stockholmsvinter man är van vid så dröjer det nog inte länge innan vi får användning av "gummikläderna".
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6
    Hoppas du och Wilma blir nöjda med gummikläderna. Jag har köpt flera jackor och byxor åt mina barn under åren men de gillar dem inte - vet inte riktigt varför. Synd för jag tycker de verkar himla smidiga. De flesta andra barn har dem ju så så obekväma kan de väl inte vara. Vi kör Reima Tec overaller, på dagis drar de ibland på galonisar över när det är riktigt blött. Hanna har hittills i år klarat sig med galonisar när det varit regnigt, annars har hon ärvda smidiga täckbyxor och tunn skal-täckjacka med fleece tröja inuti.
  12. 6
    Hoppas du och Wilma blir nöjda med gummikläderna. Jag har köpt flera jackor och byxor åt mina barn under åren men de gillar dem inte - vet inte riktigt varför. Synd för jag tycker de verkar himla smidiga. De flesta andra barn har dem ju så så obekväma kan de väl inte vara. Vi kör Reima Tec overaller, på dagis drar de ibland på galonisar över när det är riktigt blött. Hanna har hittills i år klarat sig med galonisar när det varit regnigt, annars har hon ärvda smidiga täckbyxor och tunn skal-täckjacka med fleece tröja inuti.
  13. Medlem sedan
    Apr 2003
    #7
    Håller med annzi att fleecat gummiställ är oslagbart, speciellt eftersom dom Skånska vintrarna sällan är vita utan oftast gråa, ganska milda och BLÖTA.
    Hoppas du blir nöjd med ditt nyinköpta ställ.
  14. 7
    Håller med annzi att fleecat gummiställ är oslagbart, speciellt eftersom dom Skånska vintrarna sällan är vita utan oftast gråa, ganska milda och BLÖTA.
    Hoppas du blir nöjd med ditt nyinköpta ställ.

Liknande trådar

  1. Ytterkläder?
    By Mollsan in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 16:38
  2. pop ytterkläder
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 10:35
  3. vår ytterkläder
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 22:45
  4. Hur mkt ytterkläder
    By Aniara_ in forum Småbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 09:16
  5. Vad har ni för ytterkläder?
    By AM med L in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 12:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar