Örontermometer
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2006
    #1

    Örontermometer

    jobbar på en förskola och vi har en örontemp braun thermoscan och häromdagen slog det mig att de alltid lägger på 0,5 grad . Bruksanvisningen är väck och jag funderar på om man verkligen ska lägga på någon grad . Är det nån som är bekant med den termometern och vet hur man skall göra. Kollade på nätet efter en bruksanvisning men det verkar inte finnas.
  2. 1
    Örontermometer jobbar på en förskola och vi har en örontemp braun thermoscan och häromdagen slog det mig att de alltid lägger på 0,5 grad . Bruksanvisningen är väck och jag funderar på om man verkligen ska lägga på någon grad . Är det nån som är bekant med den termometern och vet hur man skall göra. Kollade på nätet efter en bruksanvisning men det verkar inte finnas.
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2

    Vi gör inte det....

    på mitt jobb.....däremot om man tempar i munnen eller under armen med en digital termometer. Kan nån ha blandat ihop det?
  4. 2
    Vi gör inte det.... på mitt jobb.....däremot om man tempar i munnen eller under armen med en digital termometer. Kan nån ha blandat ihop det?
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    När min stora var hos doktorn sist så sa läkaren att man skulle lägga på 0,5 på örontempens mätning.
  6. 3
    När min stora var hos doktorn sist så sa läkaren att man skulle lägga på 0,5 på örontempens mätning.
  7. Medlem sedan
    Jun 2006
    #4
    ja jag blev själv fundersam när jag började jobba här eftersom barne hade feber titt som tätt. Visserligen blir de ju sjuka mkt på förskola men feber typ en gång i veckan verkar ju inte klokt.
  8. 4
    ja jag blev själv fundersam när jag började jobba här eftersom barne hade feber titt som tätt. Visserligen blir de ju sjuka mkt på förskola men feber typ en gång i veckan verkar ju inte klokt.
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5

    Lägger inte till..

    ..något när jag använder örontemp.
  10. 5
    Lägger inte till.. ..något när jag använder örontemp.
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Man ska lägga på med örontermometer. Kan vara 0,5 grader. Känns bekant.
  12. 6
    Man ska lägga på med örontermometer. Kan vara 0,5 grader. Känns bekant.
  13. Medlem sedan
    Jun 2006
    #7
    okej då kan det ju vara så iaf. Klart vi har ju inte skickat hem dem i onödan eller så men det känns ju bäst att vara på säkra sidan.Allmäntillståndet får ju ändå tala.
  14. 7
    okej då kan det ju vara så iaf. Klart vi har ju inte skickat hem dem i onödan eller så men det känns ju bäst att vara på säkra sidan.Allmäntillståndet får ju ändå tala.
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    För många år sedan när vi använde braun på jobbet så la vi inte till, kanske något nytt isåfall?
    Men just örontempar är så luriga de visade så ofta fel så vi slutade med dem.
  16. 8
    För många år sedan när vi använde braun på jobbet så la vi inte till, kanske något nytt isåfall?
    Men just örontempar är så luriga de visade så ofta fel så vi slutade med dem.
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9

    Med tanke på de andra svaren..

    ..du fått så måste jag väl påtala att jag arbetar på sjukhus. Man ska inte lägga till på vare sig den vi har på jobbet eller den jag har hemma (båda örontermometrar) men det kanske kan vara olika på olika modeller???
  18. 9
    Med tanke på de andra svaren.. ..du fått så måste jag väl påtala att jag arbetar på sjukhus. Man ska inte lägga till på vare sig den vi har på jobbet eller den jag har hemma (båda örontermometrar) men det kanske kan vara olika på olika modeller???
  19. Medlem sedan
    Jul 2008
    #10
    Örontermometer är inte tillförlitlig att använda för de kan lätt visa fel, det är mycket bättre att använda en digital termometer i armhålan istället på förskolan.
  20. 10
    Örontermometer är inte tillförlitlig att använda för de kan lätt visa fel, det är mycket bättre att använda en digital termometer i armhålan istället på förskolan.
  21. Medlem sedan
    Jul 2002
    #11
    Håller med. Vet nån karl som hade 32 grader i temp nä rjag jobbade på sjukhus. Han var vare sig kall eller mådde dåligt. Tempen bara visade heltokigt.
  22. 11
    Håller med. Vet nån karl som hade 32 grader i temp nä rjag jobbade på sjukhus. Han var vare sig kall eller mådde dåligt. Tempen bara visade heltokigt.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Har ni termometer på förskolan. Det har jag aldrig hört talas om från våra barns förskola. De ringer om barnen är hängiga och är varma... Ingen definitiv temp, utan snarare allmäntillståndet avgör.
  24. 12
    Har ni termometer på förskolan. Det har jag aldrig hört talas om från våra barns förskola. De ringer om barnen är hängiga och är varma... Ingen definitiv temp, utan snarare allmäntillståndet avgör.
  25. Medlem sedan
    Jun 2007
    #13
    De är helt värdelösa! när vi testade på paienter för många år sedan så kunde det skilja nästan en hel grad mellan vänster o höger öra!!
    Varken hos oss eller på närliggande avdelningar får dessa användas längre då de är så otillförlitliga!
  26. 13
    De är helt värdelösa! när vi testade på paienter för många år sedan så kunde det skilja nästan en hel grad mellan vänster o höger öra!!
    Varken hos oss eller på närliggande avdelningar får dessa användas längre då de är så otillförlitliga!
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14

    Fast även..

    ..vid mätning i armhålan så är det mycket felkällor. Jag var ganska nyligen på en föreläsning om detta och då rekommenderade man i första hand rektal temp (om det är praktiskt möjligt) och i andra hand örontemp. Har man rätt teknik så är det säkrare än axillartemp har jag fått lära mig. Där jag arbetar så har vi inte använt de temparna på ca 5-6 år.
  28. 14
    Fast även.. ..vid mätning i armhålan så är det mycket felkällor. Jag var ganska nyligen på en föreläsning om detta och då rekommenderade man i första hand rektal temp (om det är praktiskt möjligt) och i andra hand örontemp. Har man rätt teknik så är det säkrare än axillartemp har jag fått lära mig. Där jag arbetar så har vi inte använt de temparna på ca 5-6 år.
  29. Medlem sedan
    Mar 2003
    #15

    På vår förskola..

    ..har de temp men jag är inte säker på vilken sort dock
  30. 15
    På vår förskola.. ..har de temp men jag är inte säker på vilken sort dock
  31. Medlem sedan
    Nov 2001
    #16
    Inte lägga på på våran braun örontermometer. Vet inte om det är samma men den vi har ska man inte lägga på.
  32. 16
    Inte lägga på på våran braun örontermometer. Vet inte om det är samma men den vi har ska man inte lägga på.
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    På förskolan jag jobbar har vi bara örontermometer och den litar jag inte ett skvatt på. Jag har testat på mig själv när jag vetat att jag haft feber och det har skiljt på över en grad och SÅ mycket ska man i alla fall inte lägga till.
  34. 17
    På förskolan jag jobbar har vi bara örontermometer och den litar jag inte ett skvatt på. Jag har testat på mig själv när jag vetat att jag haft feber och det har skiljt på över en grad och SÅ mycket ska man i alla fall inte lägga till.
  35. Medlem sedan
    Nov 2001
    #18
    Jag har insett att det beror helt på hur ens örongång och öron är konstruerade. Vi är 4 i familjen. På mig funkar örontermometern alltid. Spelar ingen roll om jag har feber eller ej.
    PÅ maken kan den funka men han tycker det gör så ont. Ibland funkar den inte och inte alltför sällan har han för mycket vax .
    På stora sonen funkar den ibland men han tycker också det gör ont.
    På dottern har jag bara fått den att funka då hon har riktigt hög feber. Hur rätt den visar spelar iof inte så stor roll då jag inte går så mkt på febern.

    Tydligen ska man inte ha tendens till stor produktion av vax, man ska ha mjuka öron där gången är lite följsam och så kanske ska gången var rak-vad vet jag. Att det är olika är helt klart.
  36. 18
    Jag har insett att det beror helt på hur ens örongång och öron är konstruerade. Vi är 4 i familjen. På mig funkar örontermometern alltid. Spelar ingen roll om jag har feber eller ej.
    PÅ maken kan den funka men han tycker det gör så ont. Ibland funkar den inte och inte alltför sällan har han för mycket vax .
    På stora sonen funkar den ibland men han tycker också det gör ont.
    På dottern har jag bara fått den att funka då hon har riktigt hög feber. Hur rätt den visar spelar iof inte så stor roll då jag inte går så mkt på febern.

    Tydligen ska man inte ha tendens till stor produktion av vax, man ska ha mjuka öron där gången är lite följsam och så kanske ska gången var rak-vad vet jag. Att det är olika är helt klart.
  37. Medlem sedan
    Mar 2018
    #19
    Denna 10 år gamla tråd har felaktiga svar. Tyvärr kommer tråden fram högt på Google när man googlar "örontermometer". Alla svaren är fel, rätt svar finns på Vårdguiden 1177

    https://www.1177.se/Jonkopings-lan/T...empen-pa-barn/
  38. 19
    Denna 10 år gamla tråd har felaktiga svar. Tyvärr kommer tråden fram högt på Google när man googlar "örontermometer". Alla svaren är fel, rätt svar finns på Vårdguiden 1177

    https://www.1177.se/Jonkopings-lan/T...empen-pa-barn/

Liknande trådar

  1. Örontermometer???
    By Ginis in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 07:51
  2. Örontermometer?
    By fridilina in forum _1006 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 15:17
  3. Örontermometer?
    By Jannan in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 10:25
  4. Örontermometer -
    By Jannan in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 19:26
  5. Bra örontermometer?
    By myrra in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 08:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar