Molusker?
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #1

    Molusker?

    HUR ska man bli av med molusker?
    Min son har haft det i snart 3 år och min dotter har haft det i 1 år.
    Sonen har några på benen och magen och dottern har alldeles fullt på halsen :-(

    Har varit till läkare med dom några ggr ang detta men hon säger att det är inte mycket att göra, det är ett virus, att det smittar så man ska inte klia på dom, ta kortison på om dom blir inflammerade.

    Någon som har något super duper bra husmorsrecept?
    Plesae?
    läste på nåtet om några som testat Lacacyd på blåsorna, men jag fattar inte om det ska vara så att mant vättar dom med det eller att man tar det direkt från flaskan och baddar på blåsorna?

    Hälsningar
    Eva
    40-årig rödhårig.... fast nu mera röd-brun...:-) ensamstående 2-barnsmor som försöker få livet att gå ihop på bästa sätt.
    http://evabilling.weebly.com
    Välkomna!
  2. 1
    Molusker? HUR ska man bli av med molusker?
    Min son har haft det i snart 3 år och min dotter har haft det i 1 år.
    Sonen har några på benen och magen och dottern har alldeles fullt på halsen :-(

    Har varit till läkare med dom några ggr ang detta men hon säger att det är inte mycket att göra, det är ett virus, att det smittar så man ska inte klia på dom, ta kortison på om dom blir inflammerade.

    Någon som har något super duper bra husmorsrecept?
    Plesae?
    läste på nåtet om några som testat Lacacyd på blåsorna, men jag fattar inte om det ska vara så att mant vättar dom med det eller att man tar det direkt från flaskan och baddar på blåsorna?

    Hälsningar
    Eva
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    Jag har inget husmorsknep, men dottern hade det i 1,5 år. Vi provade allt men ingenting hjälpte. Plötsligt bara försvann utslagen. På några dagar så var allt borta. Läkaren sa att det inte fanns något han kunde skriva ut, mer än medicin ifall det kliade för mycket. Gick dock till en hälsokostaffär och fick någon salva som jag inte minns namnet på. Vet inte om den hjälpte men vi använde den då utslagen försvann. Lycka till, vet hur jobbigt detta är...
  4. 2
    Jag har inget husmorsknep, men dottern hade det i 1,5 år. Vi provade allt men ingenting hjälpte. Plötsligt bara försvann utslagen. På några dagar så var allt borta. Läkaren sa att det inte fanns något han kunde skriva ut, mer än medicin ifall det kliade för mycket. Gick dock till en hälsokostaffär och fick någon salva som jag inte minns namnet på. Vet inte om den hjälpte men vi använde den då utslagen försvann. Lycka till, vet hur jobbigt detta är...
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3
    Har aldrig hört talas om att man kan ha Lactacyd på mollusker men vi fick tipset att torka ut dem med något bakteriedödande. Det finns salva på apoteket som är receptfri och heter microcid.
  6. 3
    Har aldrig hört talas om att man kan ha Lactacyd på mollusker men vi fick tipset att torka ut dem med något bakteriedödande. Det finns salva på apoteket som är receptfri och heter microcid.
  7. Medlem sedan
    Oct 2005
    #4
    Hej, jag hade på asolsprit på plåster och bytte varje dag. Kanske inte så roligt att ha plåster överallt men molluskerna försvann på en månad. Min son hade haft dom i 2 år innan.
  8. 4
    Hej, jag hade på asolsprit på plåster och bytte varje dag. Kanske inte så roligt att ha plåster överallt men molluskerna försvann på en månad. Min son hade haft dom i 2 år innan.
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5
    Jag fick tipset av en arabisk läkare att man kan skala en aubergine och gnida insidan av skalet på moluskerna.
  10. 5
    Jag fick tipset av en arabisk läkare att man kan skala en aubergine och gnida insidan av skalet på moluskerna.
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6
    Finns inget, tyvärr.
    Vår son hade detta i över 2 år, innan de äntligen försvann, och jag letade runt överallt efter tips och provade många olika saker. Han hade främst på låren men även på och i stjärten vilket inte var så kul när de blev infekterade.
    Finns en salva som heter Microcid att ta på de infekterade ställena. Sedan är det bara att härda ut, förr eller senare försvinner det.
  12. 6
    Finns inget, tyvärr.
    Vår son hade detta i över 2 år, innan de äntligen försvann, och jag letade runt överallt efter tips och provade många olika saker. Han hade främst på låren men även på och i stjärten vilket inte var så kul när de blev infekterade.
    Finns en salva som heter Microcid att ta på de infekterade ställena. Sedan är det bara att härda ut, förr eller senare försvinner det.
  13. Anonym
    #7
    Å, jag hade när jag var liten! Skolsköterskan tog fram en kniv och jag grät, sen skar hon och det gjorde inte så ont och jag fick världens största plåster att stoltsera med. Sen kom de aldrig tillbaka.
  14. 7
    Å, jag hade när jag var liten! Skolsköterskan tog fram en kniv och jag grät, sen skar hon och det gjorde inte så ont och jag fick världens största plåster att stoltsera med. Sen kom de aldrig tillbaka.
  15. Medlem sedan
    Apr 2000
    #8
    Lite svårt när det är 50 st över hela benen och baken, men en och annan har jag också hört att de skar bort förr...
    Livet blir vad du gör det till.....
    www.camilla.svgo.com
  16. 8
    Lite svårt när det är 50 st över hela benen och baken, men en och annan har jag också hört att de skar bort förr...
  17. Medlem sedan
    Sep 2004
    #9

    inte heller ngn lösning : (

    Min 4-åring har haft mollusker under ett par år, de är många så det finns alltid nya när någon försvinner. Även vi har frågat på BVC och fått råd om hydrocortisonsalva och miniderm - runt molluskerna blir det liksom eksem och jättetorrt så vi måste smörja ofta. Och det känns ju inget bra om man tror att man smetar ut viruset så att de sprider sig när man smörjer...
    Jag hoppas på att de försvinner snart. Och dina barns moll:er oxå!
  18. 9
    inte heller ngn lösning : ( Min 4-åring har haft mollusker under ett par år, de är många så det finns alltid nya när någon försvinner. Även vi har frågat på BVC och fått råd om hydrocortisonsalva och miniderm - runt molluskerna blir det liksom eksem och jättetorrt så vi måste smörja ofta. Och det känns ju inget bra om man tror att man smetar ut viruset så att de sprider sig när man smörjer...
    Jag hoppas på att de försvinner snart. Och dina barns moll:er oxå!
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    Microcid

    är jättebra. Det fick vi bort sonens mollusker med, han hade med torr hud i samma område, då sprider de sig lättare.
  20. 10
    Microcid är jättebra. Det fick vi bort sonens mollusker med, han hade med torr hud i samma område, då sprider de sig lättare.
  21. Medlem sedan
    Aug 2004
    #11
    Jag läser själv till distriktssköterska och vi hade en föreläsning ang hudsjukdomar. Läkaren som höll i föreläsningen sa att man kan klämma ut dom precis som en finne och det kommer ut lite vitgul massa. Han sa att mollusken sedan försvinner. Det gör förstås ont på barnet men man kan prova med Xylocain salva eller Emla 1 h innan "klämdax". Min pojke har också molluskor i mungipan och den har jag klämt, får se om den kommer tillbaka. Alltid värt att prova. Lycka till!
  22. 11
    Jag läser själv till distriktssköterska och vi hade en föreläsning ang hudsjukdomar. Läkaren som höll i föreläsningen sa att man kan klämma ut dom precis som en finne och det kommer ut lite vitgul massa. Han sa att mollusken sedan försvinner. Det gör förstås ont på barnet men man kan prova med Xylocain salva eller Emla 1 h innan "klämdax". Min pojke har också molluskor i mungipan och den har jag klämt, får se om den kommer tillbaka. Alltid värt att prova. Lycka till!
  23. Anonym
    #12
    Det tror jag inte, jag hade hela insidorna på låren och hela magen täckta! Säkert många fler än 50!
  24. 12
    Det tror jag inte, jag hade hela insidorna på låren och hela magen täckta! Säkert många fler än 50!
  25. Medlem sedan
    Sep 2007
    #13

    låter

    ju bra men fungerar det då?
  26. 13
    låter ju bra men fungerar det då?
  27. Anonym
    #14
    Aloeveragel funkar superbra.

    Fick tipset när barnen var lite mindre och köpte trots viss tvekan gelen. Det tog en vecka så var alla molusker borta.
    Innan jag fick det superbra tipset så röck jag bort moluskerna och torkade ordentligt bort blodet så att det inte skulle smitta mer. Tyvärr en smärtsam metod men den fungerar också.
  28. 14
    Aloeveragel funkar superbra.

    Fick tipset när barnen var lite mindre och köpte trots viss tvekan gelen. Det tog en vecka så var alla molusker borta.
    Innan jag fick det superbra tipset så röck jag bort moluskerna och torkade ordentligt bort blodet så att det inte skulle smitta mer. Tyvärr en smärtsam metod men den fungerar också.
  29. Medlem sedan
    Jan 1999
    #15
    Ringblommesalva prövade jag på min dotter. Tror att jag läste om en som tipsade om det här. Min dotter hade Molusker 1/2 år innan dom försvann.
    Asolsprit använde jag om en molusk blödde.
    Ringblommesalva kan användas tex. böjvecksexsem, hudirritation, skrubbsår, exem m.m
    En salva som är bra att ha hemma.
  30. 15
    Ringblommesalva prövade jag på min dotter. Tror att jag läste om en som tipsade om det här. Min dotter hade Molusker 1/2 år innan dom försvann.
    Asolsprit använde jag om en molusk blödde.
    Ringblommesalva kan användas tex. böjvecksexsem, hudirritation, skrubbsår, exem m.m
    En salva som är bra att ha hemma.
  31. Medlem sedan
    Jul 2015
    #16
    Medel mot mollusker - http://shytobuy.se
  32. 16
    Medel mot mollusker - http://shytobuy.se

Liknande trådar

  1. MOLUSKER
    By gabbelina in forum Barnsjukdomar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 15:21
  2. Molusker
    By anonymt namn in forum _0807 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 08:59
  3. Molusker?
    By MrsW in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 09:56
  4. molusker
    By minica in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 20:41
  5. Molusker
    By resel in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 08:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar