Räkna ut semesterlön på timlön?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. anonymt namn
    #1

    Räkna ut semesterlön på timlön?

    Hej!

    Behöver veta hur mkt semesterlönen är på mitt frilansarvode, alltså på timbasis.

    Räknar man ändå med 12 % ( som är semesterersättningen) gånger timersättningen?
    Te x min timersättning på dagtid är 240 kr/timme , om jag räknar 240 gånger 12 % = 28,80 kr.

    Stämmer det då att det kostar arbetsgivaren 28,80 kr i semesterersättning på varje frilanstimme som jag jobbat åt dem? Eller tänker jag fel?

    Har sett uträkningar på internet kring semesterersättning men då räknar de med månadslön, jag vill veta vad semesterersättningen är per timme, alltså vad arb.givaren betalar ut i ersättning..

    Ojoj, undrar om jag rörde till det nu, hoppas ni fattar och kan hjälpa mig!
  2. 1
    Räkna ut semesterlön på timlön? Hej!

    Behöver veta hur mkt semesterlönen är på mitt frilansarvode, alltså på timbasis.

    Räknar man ändå med 12 % ( som är semesterersättningen) gånger timersättningen?
    Te x min timersättning på dagtid är 240 kr/timme , om jag räknar 240 gånger 12 % = 28,80 kr.

    Stämmer det då att det kostar arbetsgivaren 28,80 kr i semesterersättning på varje frilanstimme som jag jobbat åt dem? Eller tänker jag fel?

    Har sett uträkningar på internet kring semesterersättning men då räknar de med månadslön, jag vill veta vad semesterersättningen är per timme, alltså vad arb.givaren betalar ut i ersättning..

    Ojoj, undrar om jag rörde till det nu, hoppas ni fattar och kan hjälpa mig!
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Det är svårt att svara på eftersom du blandar begreppen. Semesterlön har man bara som anställd, inte som uppdragstagare. Ett frilansarvode har aldrig semesterlön, däremot ingår där en viss procent som frilansen själv bestämt sig för att ta ut för att fondera för semester. Hur mycket man tar är upp till var och en (såvida man inte i sitt uppdrags avtal hänvisar till något allmänt avtal i sin bransch).
    Som uppdragstagare har du heller aldrig någon arbetsgivare, utan bara en uppdragsgivare, och vad som gäller för ett visst uppdrag regleras i det avtal muntligt eller (helst) skriftligt som ni har er emellan.
  4. 2
    Det är svårt att svara på eftersom du blandar begreppen. Semesterlön har man bara som anställd, inte som uppdragstagare. Ett frilansarvode har aldrig semesterlön, däremot ingår där en viss procent som frilansen själv bestämt sig för att ta ut för att fondera för semester. Hur mycket man tar är upp till var och en (såvida man inte i sitt uppdrags avtal hänvisar till något allmänt avtal i sin bransch).
    Som uppdragstagare har du heller aldrig någon arbetsgivare, utan bara en uppdragsgivare, och vad som gäller för ett visst uppdrag regleras i det avtal muntligt eller (helst) skriftligt som ni har er emellan.
  5. Medlem sedan
    Aug 2008
    #3
    Hos oss betalar vi ut 12% på timlönen för tex dom som är sommarjobbare och jobbar extra övriga året.
  6. 3
    Hos oss betalar vi ut 12% på timlönen för tex dom som är sommarjobbare och jobbar extra övriga året.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Ja, 12% och 28,80 ska vara rätt tänkt.
  8. 4
    Ja, 12% och 28,80 ska vara rätt tänkt.

Liknande trådar

  1. räkna ut månadslön på timlön?
    By norpan1978 in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 20:02
  2. Räkna ut semesterlön
    By tintin03 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 13:34
  3. Semesterlön...
    By rian81 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 13:14
  4. Räkna ut timlön?
    By _Marie_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 08:10
  5. Gå ner i tid/semesterlön?!
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 20:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar