Linser - lägst ålder?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2000
    #1

    Linser - lägst ålder?

    Läste längre ner att det tydligen är vanligt att barn har linser. Hur gammal ska man vara för att kunna använda dom? Min dotter är bara 9 än, så hon är väl för liten, men jag vet att hon vill byta ut sina glasögon samma dag hon får
    Sen Du var här har gatorna gått hem,
    nu är bitarna på plats...

    ~Winnerbäck~
  2. 1
    Linser - lägst ålder? Läste längre ner att det tydligen är vanligt att barn har linser. Hur gammal ska man vara för att kunna använda dom? Min dotter är bara 9 än, så hon är väl för liten, men jag vet att hon vill byta ut sina glasögon samma dag hon får
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    När man är runt 12 år så har ögonen vuxit klart. Och detta ska ju alltid kollas hos en leg. optiker om det är ok med linser.
  4. 2
    När man är runt 12 år så har ögonen vuxit klart. Och detta ska ju alltid kollas hos en leg. optiker om det är ok med linser.
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Min kompis har haft linser sen hon var 2 år... Fast hon hade inget val förståss...men det går alltså.
  6. 3
    Min kompis har haft linser sen hon var 2 år... Fast hon hade inget val förståss...men det går alltså.
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    När man klarar av att sköta hygienen runt det tycker jag man är tillräckligt gammal.
  8. 4
    När man klarar av att sköta hygienen runt det tycker jag man är tillräckligt gammal.
  9. Medlem sedan
    Sep 2008
    #5

    Kan ingen gräns

    men min äldsta skaffade dem som 12åring. Då sa optikern att det var individuellt hur de var mogna att ta det ansvaret att sköta sina ögon. Men vid köpet ingick en liten sätta ind em kurs och rengöringskurs.
    Tänkvärt:
    Jag kan inte ge något recept på framgång,
    men däremot ett på misslyckande;
    försök vara alla till lags.
    H.B Swope
  10. 5
    Kan ingen gräns men min äldsta skaffade dem som 12åring. Då sa optikern att det var individuellt hur de var mogna att ta det ansvaret att sköta sina ögon. Men vid köpet ingick en liten sätta ind em kurs och rengöringskurs.
  11. Medlem sedan
    Sep 2008
    #6
    Ögonen växer fram till 18-20. Därav dessa åldersgränser på operationerna. Dock har de flesta synfelen stabiliserat sig vid 12.
  12. 6
    Ögonen växer fram till 18-20. Därav dessa åldersgränser på operationerna. Dock har de flesta synfelen stabiliserat sig vid 12.
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7
    Vad i ögat är det som växer efter 12-årsålder?
  14. 7
    Vad i ögat är det som växer efter 12-årsålder?
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8

    När man kan sköta dom..

    ..och ta ansvar för hygien och skötsel tycker jag. Optikern brukar väl ha 12 år som ungefärlig riktlinje. jag vet dock ännu yngre som fått linser pga egna starka önskemål.
  16. 8
    När man kan sköta dom.. ..och ta ansvar för hygien och skötsel tycker jag. Optikern brukar väl ha 12 år som ungefärlig riktlinje. jag vet dock ännu yngre som fått linser pga egna starka önskemål.
  17. Medlem sedan
    Sep 2008
    #9
    Kan det vara självaste linsen ? Storleken på "globen" vi blev iaf nekade en operation av närsynthet pga minderårig (16)
  18. 9
    Kan det vara självaste linsen ? Storleken på "globen" vi blev iaf nekade en operation av närsynthet pga minderårig (16)
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10

    oj inget val?

    hur fick de in linserna...?

    stackars lilla tjej..
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  20. 10
    oj inget val? hur fick de in linserna...?

    stackars lilla tjej..
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11
    Samma säger min optiker. Tror jag var 13 när jag fick linser.
  22. 11
    Samma säger min optiker. Tror jag var 13 när jag fick linser.
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12
    Globen kanske? Nu blev jag nyfiken, måste kolla upp det där.
  24. 12
    Globen kanske? Nu blev jag nyfiken, måste kolla upp det där.
  25. Medlem sedan
    Sep 2003
    #13
    Han har ett ganska gravt synfel som krävde både linser och glasögon. I början fick hennes mamma sätta i dem...men hon vande sig väl ganska snart. Hon ville väl typ se nått.
  26. 13
    Han har ett ganska gravt synfel som krävde både linser och glasögon. I början fick hennes mamma sätta i dem...men hon vande sig väl ganska snart. Hon ville väl typ se nått.
  27. Medlem sedan
    Sep 2000
    #14

    Tack för svaren!

    Ingen medicinsk gräns alltså. Vi avvaktar nog nåt år till, men sen kan det vara ett bra alternativ till glasögonen. Har själv haft linser och vet hur smidigt det är.
    Sen Du var här har gatorna gått hem,
    nu är bitarna på plats...

    ~Winnerbäck~
  28. 14
    Tack för svaren! Ingen medicinsk gräns alltså. Vi avvaktar nog nåt år till, men sen kan det vara ett bra alternativ till glasögonen. Har själv haft linser och vet hur smidigt det är.
  29. Medlem sedan
    Sep 2008
    #15
    20 år var gränsen för op. av närsynthet. Vilket jag i sig kan köpa. Men då % legat samma i flera år hade barnet velat.
  30. 15
    20 år var gränsen för op. av närsynthet. Vilket jag i sig kan köpa. Men då % legat samma i flera år hade barnet velat.
  31. Medlem sedan
    Jan 2001
    #16
    Men kan inte det ha haft att göra med att närsyntheten för de flesta inte stabiliseras förrän i 20-årsåldern? De vill ju helst inte göra en operation för att korrigera närsynthet om man fortsätter att bli mer närsynt närmaste åren. Jag är närsynt och min syn förändrades lite för varje år fram tills jag var 20-23 år, därefter har den varit i stort sett oförändrad.
  32. 16
    Men kan inte det ha haft att göra med att närsyntheten för de flesta inte stabiliseras förrän i 20-årsåldern? De vill ju helst inte göra en operation för att korrigera närsynthet om man fortsätter att bli mer närsynt närmaste åren. Jag är närsynt och min syn förändrades lite för varje år fram tills jag var 20-23 år, därefter har den varit i stort sett oförändrad.
  33. Medlem sedan
    Jun 2005
    #17

    stackars tjej alltså

    skönt att hon vande sig snabbt dock
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  34. 17
    stackars tjej alltså skönt att hon vande sig snabbt dock
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    Min dotter började med linser när hon gick i sexan.
  36. 18
    Min dotter började med linser när hon gick i sexan.
  37. Medlem sedan
    Sep 2008
    #19
    Absolut men de sa också att ögat växte, men jag frågade inte så mycket mer. Mamma (jag) var mest lättad.
  38. 19
    Absolut men de sa också att ögat växte, men jag frågade inte så mycket mer. Mamma (jag) var mest lättad.

Liknande trådar

  1. När mamma är den lägst stående varlelsen
    By Anonym in forum Tonåringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 15:05
  2. Glocalnet, lägre än lägst?
    By Eko Logisk in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 13:51
  3. lägst nivå-dagar?
    By ~kina~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 12:33
  4. Lägst arb.löshet på 16 år
    By Christopher in forum Politik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 22:16
  5. Vem har lägst rörlig ränta?
    By Terese A in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 21:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar