Klimakteriet?
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Klimakteriet?

    När brukar man eg komma i det? Och få sista mensen? Får lite panik när jag läser här... är 42 och börjar närma mig...:-P
  2. 1
    Klimakteriet? När brukar man eg komma i det? Och få sista mensen? Får lite panik när jag läser här... är 42 och börjar närma mig...:-P
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Min BM rekommenderade mig att fråga min mamma när hon kom i klimakteriet. Ofta kommer man själv i klimakteriet i ung samma ålder. För det varierar kraftigt.

    Fast när jag funderade äver det när jag var i runda slängar 46 så sa BM att det var rätt tidigt. De flesta har passerat 50. Så du har ett tag kvar :-))
  4. 2
    Min BM rekommenderade mig att fråga min mamma när hon kom i klimakteriet. Ofta kommer man själv i klimakteriet i ung samma ålder. För det varierar kraftigt.

    Fast när jag funderade äver det när jag var i runda slängar 46 så sa BM att det var rätt tidigt. De flesta har passerat 50. Så du har ett tag kvar :-))
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Vad jag förstått kommer det ofta smygande. Jag är nu snart 48 och har de senare åren fått lite mer oregelbunden och lite kraftigare mens. Ofta varm på nätterna just under mensperioden. Ibland domnar fingrarna på natten (kan hänga ihop med hormonomställningen, vad jag förstått). Men i övrigt inga andra tecken, så jag räknar nog inte med att komma in i klimakteriet på allvar förrän jag är uppåt 50, som min mamma var. Och vad jag förstått är även hur stora besvär man får av klimakteriet starkt ärftligt och min mamma hade inte så stora besvär så jag hoppas att det blir detsamma för mig.
  6. 3
    Vad jag förstått kommer det ofta smygande. Jag är nu snart 48 och har de senare åren fått lite mer oregelbunden och lite kraftigare mens. Ofta varm på nätterna just under mensperioden. Ibland domnar fingrarna på natten (kan hänga ihop med hormonomställningen, vad jag förstått). Men i övrigt inga andra tecken, så jag räknar nog inte med att komma in i klimakteriet på allvar förrän jag är uppåt 50, som min mamma var. Och vad jag förstått är även hur stora besvär man får av klimakteriet starkt ärftligt och min mamma hade inte så stora besvär så jag hoppas att det blir detsamma för mig.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    De flesta jag känner till har varit en bit över 50-55 iaf. Någon enstaka över 40. Vet en som är 46 som börjar känna av det nu, men hon fick också en sladdis nyligen som säkert kan ha påverkat det hela. *gissar lite*
  8. 4
    De flesta jag känner till har varit en bit över 50-55 iaf. Någon enstaka över 40. Vet en som är 46 som börjar känna av det nu, men hon fick också en sladdis nyligen som säkert kan ha påverkat det hela. *gissar lite*
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5

    Var precis på en föreläsning

    av en kvinnoläkare om österogen, klimakteriet och allt runt omkring. Mellan 45-55 är vanligast att klimakteriet inträder. Vanliga symptom är: vallningar, sömnsvårigheter, torra slemhinnor. Ofta hör man ju att dåligt humör och irritabilitet hör till men den här läkaren sa att detta inte är effekter av själva klimakteriet utan bieffekter till dom andra symptomen såsom sömnrubbningarna.
    Själv har jag inte känt av något klimakterium ännu och jag har bestämt mig för att skippa det helt och hållet, men vi får se :-)
  10. 5
    Var precis på en föreläsning av en kvinnoläkare om österogen, klimakteriet och allt runt omkring. Mellan 45-55 är vanligast att klimakteriet inträder. Vanliga symptom är: vallningar, sömnsvårigheter, torra slemhinnor. Ofta hör man ju att dåligt humör och irritabilitet hör till men den här läkaren sa att detta inte är effekter av själva klimakteriet utan bieffekter till dom andra symptomen såsom sömnrubbningarna.
    Själv har jag inte känt av något klimakterium ännu och jag har bestämt mig för att skippa det helt och hållet, men vi får se :-)
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6
    En sån föreläsning skulle jag vilja gå på. Får kolla om det finns någon öppen för allmänheten. Det blir väl på KI för min del, skulle jag gissa på.
  12. 6
    En sån föreläsning skulle jag vilja gå på. Får kolla om det finns någon öppen för allmänheten. Det blir väl på KI för min del, skulle jag gissa på.
  13. Medlem sedan
    Dec 1998
    #7
    Vad menas egentligen med "vallningar"? Jag har aldrig lyckats få grepp m det.
    Jag har fattat att man kan svettas mycket, men vad är skillnaden på vallningar och att svettas i största allmänhet?
  14. 7
    Vad menas egentligen med "vallningar"? Jag har aldrig lyckats få grepp m det.
    Jag har fattat att man kan svettas mycket, men vad är skillnaden på vallningar och att svettas i största allmänhet?
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Jag tror det är som att jämföra med om du badar i en insjö, så kan det komma en kall ström rätt som det är på kroppen.

    Jag har bara haft andra hormonproblem och då är det ju lite mer konstant värme eller kyla, möjligen lite längre mellan känslan i kroppen. Så jag bara tror att det kanske känns ungefär så.

    Som jag förstår, så blir det ju obalans med _andra_ hormoner också. Många producerar ju från samma ställe och krockar, vilket gör att det rubbas i de körtlar som används. Tänker på t.ex hypofysen som skickar en massa hormoner till olika körtlar för annan produktion av hormoner. Rubbas det så blir det liksom rörigt i hela kroppen.
  16. 8
    Jag tror det är som att jämföra med om du badar i en insjö, så kan det komma en kall ström rätt som det är på kroppen.

    Jag har bara haft andra hormonproblem och då är det ju lite mer konstant värme eller kyla, möjligen lite längre mellan känslan i kroppen. Så jag bara tror att det kanske känns ungefär så.

    Som jag förstår, så blir det ju obalans med _andra_ hormoner också. Många producerar ju från samma ställe och krockar, vilket gör att det rubbas i de körtlar som används. Tänker på t.ex hypofysen som skickar en massa hormoner till olika körtlar för annan produktion av hormoner. Rubbas det så blir det liksom rörigt i hela kroppen.
  17. Medlem sedan
    Dec 1998
    #9
    Aha. Som en värmevåg alltså. Jag har jättelätt för att svettas öht. Brukar ansluta till teorin att ju mer vältränad man är desto lättare svettas man, för det låter ju bra :-)
  18. 9
    Aha. Som en värmevåg alltså. Jag har jättelätt för att svettas öht. Brukar ansluta till teorin att ju mer vältränad man är desto lättare svettas man, för det låter ju bra :-)
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10
    så här... rätt som det är har man feber och man undrar om man har ont i halsen och när förkylningen skall bryta ut.
    sen har man inte feber längre....rätt som det är.
    det tar ett tag innan man liksom förstår sammanhanget.
    så var det för mig. det var inte kul kan jag säga.
  20. 10
    så här... rätt som det är har man feber och man undrar om man har ont i halsen och när förkylningen skall bryta ut.
    sen har man inte feber längre....rätt som det är.
    det tar ett tag innan man liksom förstår sammanhanget.
    så var det för mig. det var inte kul kan jag säga.
  21. Medlem sedan
    Apr 2008
    #11
    Det värsta var att vakna av en vallning varannan timme under nattten när det var som värst. Piss, rent ut sagt.
  22. 11
    Det värsta var att vakna av en vallning varannan timme under nattten när det var som värst. Piss, rent ut sagt.
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12
    Men fy, så får man vara vaken på nätterna som under småbarnsåren alltså. *s*
  24. 12
    Men fy, så får man vara vaken på nätterna som under småbarnsåren alltså. *s*
  25. tant_A
    #13

    Undrar ...

    Jag har också funderat på det lite mer på allvar under det senaste året (jag är 47 år). Hittade efter lite letande denna information:

    http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=30624
  26. 13
    Undrar ... Jag har också funderat på det lite mer på allvar under det senaste året (jag är 47 år). Hittade efter lite letande denna information:

    http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=30624
  27. Medlem sedan
    Nov 2008
    #14
    Visst är det deprimerande läsning..? Man kämpar ett losing battle även om man skulle börja knapra östrogen i god tid före klimakteriet, som många amerikanska kvinnor gör. (Och då tar man också risken att få bröstcancer och dö i förtid i stället för att hålla sig ung...)

    Det där med depressionerna, ja. Enligt den där texten så beror de på hormonförändringarna - något kemiskt i hjärnan, alltså. Men nog sjutton räcker vetskapen om att man måste gå igenom den där försämrings- och förfulningsprocessen, för att man ska bli deprimerad av helt rationella skäl..?

    Jag har, för att gå till mig själv, mycket, mycket svårt att acceptera att jag måste igenom detta inom bara några få år nu... Hade jag inte barnen så skulle jag nog inte vilja leva igenom det.
  28. 14
    Visst är det deprimerande läsning..? Man kämpar ett losing battle även om man skulle börja knapra östrogen i god tid före klimakteriet, som många amerikanska kvinnor gör. (Och då tar man också risken att få bröstcancer och dö i förtid i stället för att hålla sig ung...)

    Det där med depressionerna, ja. Enligt den där texten så beror de på hormonförändringarna - något kemiskt i hjärnan, alltså. Men nog sjutton räcker vetskapen om att man måste gå igenom den där försämrings- och förfulningsprocessen, för att man ska bli deprimerad av helt rationella skäl..?

    Jag har, för att gå till mig själv, mycket, mycket svårt att acceptera att jag måste igenom detta inom bara några få år nu... Hade jag inte barnen så skulle jag nog inte vilja leva igenom det.
  29. tant_A
    #15
    Deprimerande? Njä, jag är nog mer inne på Annika60s linje längre ner. Ska bli skönt att komma vidare.
  30. 15
    Deprimerande? Njä, jag är nog mer inne på Annika60s linje längre ner. Ska bli skönt att komma vidare.
  31. Medlem sedan
    Nov 2008
    #16
    Jaha, ja då är det väl bara att gratulera till att ha sett ljuset, då...
  32. 16
    Jaha, ja då är det väl bara att gratulera till att ha sett ljuset, då...
  33. Medlem sedan
    Jun 1998
    #17
    Du får väl ägna dig åt barnbarnen sen. Logisk överväxling för en kvinna med en biologistisk och konservativ syn på tillvaron och könen.
  34. 17
    Du får väl ägna dig åt barnbarnen sen. Logisk överväxling för en kvinna med en biologistisk och konservativ syn på tillvaron och könen.
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18
    kanske inte. för så var det inte för mig, t.ex. jag sover fortfarande bra.
  36. 18
    kanske inte. för så var det inte för mig, t.ex. jag sover fortfarande bra.
  37. Medlem sedan
    May 2002
    #19
    som så mycket annat i livet så får vi ta det som det är. det är inget vi styr över, det är en naturlig process. vi föds, vi får barn och vi dör. jag tycker det hela är rätt vackert.
  38. 19
    som så mycket annat i livet så får vi ta det som det är. det är inget vi styr över, det är en naturlig process. vi föds, vi får barn och vi dör. jag tycker det hela är rätt vackert.
  39. Medlem sedan
    Nov 2008
    #20
    Ja, och det hade jag väl tänkt också. Det är inte fel att ägna sig åt barnbarnen. Jag trodde bara inte att den fertila fasen skulle gå förbi så fort..!
  40. 20
    Ja, och det hade jag väl tänkt också. Det är inte fel att ägna sig åt barnbarnen. Jag trodde bara inte att den fertila fasen skulle gå förbi så fort..!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Klimakteriet
    By 49 år in forum Mammasnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2023-07-24, 08:59
  2. Klimakteriet
    By anonymt namn in forum Medelålders 45+
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2022-05-22, 07:10
  3. Klimakteriet.
    By Daga in forum Medelålders 45+
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 18:23
  4. Klimakteriet vid 38??
    By Klimakteriehäxa? in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 11:49
  5. Klimakteriet
    By Susanne in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 07:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar