Pausbild, testbild (TV förr)
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Pausbild, testbild (TV förr)

    Såg precis ett fascinerande inslag på SVT1 om lite TV-historik. De visade den första provsändningen 1954. Det togs upp att "man" var fascinerad av testbilden, och det minns jag ju faktiskt själv.

    Pausbilden som var innan och ibland efter alla programssändningar ser man ju aldrig längre. Jag mindes hur man slog på TVn i "god tid" före programmets början för att titta på testbilden. På de äldre apparaterna tog det ju lite tid också innan TVn hade värmts upp.

    Undrar hur mycket en TV från 50/60-talen drog i ström egentligen? Alltså de där jättegamla med minirutan.

    Jag kommer inte heller ihåg om det heter pausbild eller testbild längre. *s*
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  2. 1
    Pausbild, testbild (TV förr) Såg precis ett fascinerande inslag på SVT1 om lite TV-historik. De visade den första provsändningen 1954. Det togs upp att "man" var fascinerad av testbilden, och det minns jag ju faktiskt själv.

    Pausbilden som var innan och ibland efter alla programssändningar ser man ju aldrig längre. Jag mindes hur man slog på TVn i "god tid" före programmets början för att titta på testbilden. På de äldre apparaterna tog det ju lite tid också innan TVn hade värmts upp.

    Undrar hur mycket en TV från 50/60-talen drog i ström egentligen? Alltså de där jättegamla med minirutan.

    Jag kommer inte heller ihåg om det heter pausbild eller testbild längre. *s*
  3. Medlem sedan
    May 1999
    #2
    Jag skulle vilja veta hur tjejen på testbilden ser ut idag.. och om dockan finns kvar!
    Googla det, någon!
  4. 2
    Jag skulle vilja veta hur tjejen på testbilden ser ut idag.. och om dockan finns kvar!
    Googla det, någon!
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Den var ju ungefär det enda som sändes i färg, närde började med färgtv. olympiaden, pippi och testbilden. och eftersom vi var de första som fick färg-tv i vårt kvarter, så var det många som kom för att titta på testbilden :-)
  6. 3
    Den var ju ungefär det enda som sändes i färg, närde började med färgtv. olympiaden, pippi och testbilden. och eftersom vi var de första som fick färg-tv i vårt kvarter, så var det många som kom för att titta på testbilden :-)
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Vad? Det är väl ingen tjej på testbilden? Du får göra en i photoshop.
  8. 4
    Vad? Det är väl ingen tjej på testbilden? Du får göra en i photoshop.
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5
    Vi skaffade nog färg-tv runt 71-72 och jag minns hur besviken jag var. Det blev ju mycket sämre TV-bild på den TVn.

    Hehehe, tänk att en testbild kan göra sån succé. Lite läckert egentligen.
  10. 5
    Vi skaffade nog färg-tv runt 71-72 och jag minns hur besviken jag var. Det blev ju mycket sämre TV-bild på den TVn.

    Hehehe, tänk att en testbild kan göra sån succé. Lite läckert egentligen.
  11. Medlem sedan
    Jan 2008
    #6
    Tösen i rött med sin docka var (och är väl fortfarande) lillasyster till en av mina klasskamrater. Vi bodde grannar dessutom! En riktig "jag mötte LAssie".. Det är många år sedan jag såg henne nu, så jag skulle nog inte känna igen henne.
  12. 6
    Tösen i rött med sin docka var (och är väl fortfarande) lillasyster till en av mina klasskamrater. Vi bodde grannar dessutom! En riktig "jag mötte LAssie".. Det är många år sedan jag såg henne nu, så jag skulle nog inte känna igen henne.
  13. Medlem sedan
    May 1999
    #7
    Den där första i färg?
    Kom igen nu!
    Vakna!!!
  14. 7
    Den där första i färg?
    Kom igen nu!
    Vakna!!!
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #8
    Hihi, den flickan med nallen och ajg gick på samma lekskola eller var det fritids.... (eller eftis som vi kallade det för)
  16. 8
    Hihi, den flickan med nallen och ajg gick på samma lekskola eller var det fritids.... (eller eftis som vi kallade det för)
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #9
    Men du, bodde du också i Farsta?
  18. 9
    Men du, bodde du också i Farsta?
  19. Medlem sedan
    Dec 1998
    #10
    Jag tyckte inte testbilden blev intressant förrän morfar skaffade färg-TV så den kom i färg :-D
  20. 10
    Jag tyckte inte testbilden blev intressant förrän morfar skaffade färg-TV så den kom i färg :-D
  21. Medlem sedan
    Oct 2007
    #11
    Ja jag kollar, ska du ha färgbild eller?
  22. 11
    Ja jag kollar, ska du ha färgbild eller?
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12
    Docka, det är en "Skrållan", en sån hade jag.
  24. 12
    Docka, det är en "Skrållan", en sån hade jag.
  25. Medlem sedan
    Oct 2007
    #13
    Det gick inge' bra.
    http://www.rtpk.org/minnen/gamla%20bilder/testbild.pdf
    Hon har nog bytt efternamn.
  26. 13
    Det gick inge' bra.
    http://www.rtpk.org/minnen/gamla%20bilder/testbild.pdf
    Hon har nog bytt efternamn.
  27. Medlem sedan
    Oct 2007
    #14
    Både du och stockholmsmamma är ju nästan riktiga kändisar då.

    Jag vad hette det? Jag gick inte på fritids, hade mamma hemma.
  28. 14
    Både du och stockholmsmamma är ju nästan riktiga kändisar då.

    Jag vad hette det? Jag gick inte på fritids, hade mamma hemma.
  29. Medlem sedan
    Jan 2008
    #15
    Nej, vi bodde i Skogås
  30. 15
    Nej, vi bodde i Skogås
  31. Medlem sedan
    Oct 2007
    #16
    Tyckte du om färgTV direkt? Jag och lillsyrran tyckte att man sabbade färgerna från den svartvita TVn.
  32. 16
    Tyckte du om färgTV direkt? Jag och lillsyrran tyckte att man sabbade färgerna från den svartvita TVn.
  33. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #17
    Konstigt, men jag vet med all säkerhet att vi gick på samma eftis, hennes pappa arbetade på TV. Men å andra sidan, Skogås och Farst ligger inte så långt ifrån varandra.
  34. 17
    Konstigt, men jag vet med all säkerhet att vi gick på samma eftis, hennes pappa arbetade på TV. Men å andra sidan, Skogås och Farst ligger inte så långt ifrån varandra.
  35. Medlem sedan
    Dec 1998
    #18
    Nä, rödsticket var fruktansvärt. Jag var mest fascinerad... Efter morfar skaffade grannen färg-TV och inbjöd ett hänfört grannskap att titta på hockey-VM i färg.

    Sovjetunionens tappra hjältar hade sina illröda dräkter tre millimeter utanför gubbarna. Gick ju ut över tydligheten men var det modernt så var det!
  36. 18
    Nä, rödsticket var fruktansvärt. Jag var mest fascinerad... Efter morfar skaffade grannen färg-TV och inbjöd ett hänfört grannskap att titta på hockey-VM i färg.

    Sovjetunionens tappra hjältar hade sina illröda dräkter tre millimeter utanför gubbarna. Gick ju ut över tydligheten men var det modernt så var det!
  37. Medlem sedan
    Oct 2007
    #19
    Jag var på Hockeymatch (Kanada mot något) innan jag såg en match i färg på TV, och jag minns än i dag vilken upplevelse det var med alla färger på banan och ljudet.

    Nu kan man ju faktiskt gissa sig till hur en match är live.
  38. 19
    Jag var på Hockeymatch (Kanada mot något) innan jag såg en match i färg på TV, och jag minns än i dag vilken upplevelse det var med alla färger på banan och ljudet.

    Nu kan man ju faktiskt gissa sig till hur en match är live.
  39. Medlem sedan
    May 1999
    #20
    Det gick jättebra!
    Tack, Rutan!
  40. 20
    Det gick jättebra!
    Tack, Rutan!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. T-shirt med tv:s testbild på?
    By myran m K&W in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 09:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar