Byta efternamn...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Byta efternamn...

    Läste på Aftonbladet att efternamnsbyte är en het trend och att allt fler svenskar väljer att byta efternamn. De flesta väljer att byta från vanligt son- namn till något tjusigt, typ Havsstierna. Och då en del som vill ha efternamn som klingar mer svenskt.

    Jag tycker att det är lite fånigt och högtravande... Vad tycker ni? Skulle ni byta eller inte, varför?
    "There´s a special place in hell for women who don´t help each other."
    MADELEINE ALBRIGHT
  2. 1
    Byta efternamn... Läste på Aftonbladet att efternamnsbyte är en het trend och att allt fler svenskar väljer att byta efternamn. De flesta väljer att byta från vanligt son- namn till något tjusigt, typ Havsstierna. Och då en del som vill ha efternamn som klingar mer svenskt.

    Jag tycker att det är lite fånigt och högtravande... Vad tycker ni? Skulle ni byta eller inte, varför?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Icke sa nicke att jag skulle byta. Mitt namn är helt fint! T ska ta mitt namn när vi gifter oss för jag blåvägrar att byta.
  4. 2
    Icke sa nicke att jag skulle byta. Mitt namn är helt fint! T ska ta mitt namn när vi gifter oss för jag blåvägrar att byta.
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3
    Men om du hette typ Andersson? Skulle du vara av samma åsikt då?
  6. 3
    Men om du hette typ Andersson? Skulle du vara av samma åsikt då?
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4
    Irpesmurr skulle jag kunna heta, men vill inte...
    Kan de inte bara byta med varann, i dessa spar-tider?
  8. 4
    Irpesmurr skulle jag kunna heta, men vill inte...
    Kan de inte bara byta med varann, i dessa spar-tider?
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
    Ha. Jag har bytt efternamn. Jag fick BETALA för att slippa mitt tillgifta namn och ta tillbaka mitt egna namn. Jag har ju skiljt mig, vad vill jag med hans namn då....?
  10. 5
    Ha. Jag har bytt efternamn. Jag fick BETALA för att slippa mitt tillgifta namn och ta tillbaka mitt egna namn. Jag har ju skiljt mig, vad vill jag med hans namn då....?
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6
    hade min man haft ett vanligt -sson namn som karlsson, svensson johansson då had evi tagit hans mamams flicknamn(jättefint)elelr skapat ett nytt, men min man hade ett lite mindre vanligt -sson som passar mig fint, jag älskar det så nöjd att heta **-sson
  12. 6
    hade min man haft ett vanligt -sson namn som karlsson, svensson johansson då had evi tagit hans mamams flicknamn(jättefint)elelr skapat ett nytt, men min man hade ett lite mindre vanligt -sson som passar mig fint, jag älskar det så nöjd att heta **-sson
  13. Medlem sedan
    Oct 1999
    #7

    Jag har haft trist sson- namn

    men vet inte om jag skulle orka engagera mig i att byta...Nu har jag vanligt svensk-namn, inte särskilt alls men roligare än -sson. Jag kan väl tycka det är ok att byta om man nu vill, men att hitta på nåt som ska låta "fiiiint" blir bara urlöjligt.
  14. 7
    Jag har haft trist sson- namn men vet inte om jag skulle orka engagera mig i att byta...Nu har jag vanligt svensk-namn, inte särskilt alls men roligare än -sson. Jag kan väl tycka det är ok att byta om man nu vill, men att hitta på nåt som ska låta "fiiiint" blir bara urlöjligt.
  15. Medlem sedan
    Jul 2007
    #8

    Ja jag skulle kunna tänka mig

    att byta min -sonnamn eftersom det är tillskansast via giftermål. Mitt eget namn är inget vanligt namn.... och om jag bytte skulle jag ta farmors efternamn. Eller hitta på ett eget som passar mig som person.
    t.ex. ~holy~ Handsome
  16. 8
    Ja jag skulle kunna tänka mig att byta min -sonnamn eftersom det är tillskansast via giftermål. Mitt eget namn är inget vanligt namn.... och om jag bytte skulle jag ta farmors efternamn. Eller hitta på ett eget som passar mig som person.
    t.ex. ~holy~ Handsome
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #9
    Om JAG får svara, så kan jag säga att om jag hette Andersson skulle jag ha varit någon annan och då vet jag ju inte...
  18. 9
    Om JAG får svara, så kan jag säga att om jag hette Andersson skulle jag ha varit någon annan och då vet jag ju inte...
  19. Medlem sedan
    Mar 1998
    #10
    Aldrig. Däremot vill en dotter byta till mitt istället för pappans som hon heter nu. Hon har mitt som mellannamn och istället vill hon ha ett par vanliga förnamn som mellannamn. Vet inte om hon tänker heta sitt nuvarande efternamn öht.... tror inte det.
  20. 10
    Aldrig. Däremot vill en dotter byta till mitt istället för pappans som hon heter nu. Hon har mitt som mellannamn och istället vill hon ha ett par vanliga förnamn som mellannamn. Vet inte om hon tänker heta sitt nuvarande efternamn öht.... tror inte det.
  21. Medlem sedan
    Jul 2001
    #11
    Det finns ingen anledning för mig att byta. Mitt efternamn är ett gammalt gårdsnamn från Dalarna så det är ovanligt så det räcker.

    En gammal klasskompis från gymnasiet hette Johansson men det dög inte när han blev advokat så nu heter han något mer högtravande.
  22. 11
    Det finns ingen anledning för mig att byta. Mitt efternamn är ett gammalt gårdsnamn från Dalarna så det är ovanligt så det räcker.

    En gammal klasskompis från gymnasiet hette Johansson men det dög inte när han blev advokat så nu heter han något mer högtravande.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Inte!

    Och då har jag redan bytt från ett ovanligare till ett -son efternamn. Är lika lycklig för det. För mig är det just _bara_ ett efternamn..
    /PIllan
  24. 12
    Inte! Och då har jag redan bytt från ett ovanligare till ett -son efternamn. Är lika lycklig för det. För mig är det just _bara_ ett efternamn..
    /PIllan
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    Hur mycket då?

    Vill nämligen göra detsamma.
  26. 13
    Hur mycket då? Vill nämligen göra detsamma.
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14
    Alltså, Silverstierna är ju bara att glömma.
    Jag skull emöjligen kunna tänka mig att slå ihop mitt och min makes efternamn till nåt hittepånamn kankse? Men jag tror inte att det då skull ekännas lika viktigt. Tror, jag kan ju inte VETA.
  28. 14
    Alltså, Silverstierna är ju bara att glömma.
    Jag skull emöjligen kunna tänka mig att slå ihop mitt och min makes efternamn till nåt hittepånamn kankse? Men jag tror inte att det då skull ekännas lika viktigt. Tror, jag kan ju inte VETA.
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #15
    Jag har bytt en gång i tiden, från ett son-namn till min mammas flicknamn.
  30. 15
    Jag har bytt en gång i tiden, från ett son-namn till min mammas flicknamn.
  31. Medlem sedan
    Mar 1998
    #16
    Anledningen är att jag redan HAR ett ovanligt efternamn. Däremot är det INTE svenskklingande eftersom det inte är svenskt. Som jag. Officiellt.
  32. 16
    Anledningen är att jag redan HAR ett ovanligt efternamn. Däremot är det INTE svenskklingande eftersom det inte är svenskt. Som jag. Officiellt.
  33. Medlem sedan
    Apr 2008
    #17
    Nix. har ett utmärkt efternamn, rddan som det är. Tänker inte byta, omjag så gifte mej.

    Son-namnen kommer att bli rariteter, som vittnar om en stark självkänsla och stolthet för sina rötter. Alla tagna underliga namn kommer att finna att deras barn och barnbarn byter tillbaka
  34. 17
    Nix. har ett utmärkt efternamn, rddan som det är. Tänker inte byta, omjag så gifte mej.

    Son-namnen kommer att bli rariteter, som vittnar om en stark självkänsla och stolthet för sina rötter. Alla tagna underliga namn kommer att finna att deras barn och barnbarn byter tillbaka
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Om jag gifter mig kan jag ev tänka mig att ta sambons namn. Men det är inget jag bekymrar mig om
  36. 18
    Om jag gifter mig kan jag ev tänka mig att ta sambons namn. Men det är inget jag bekymrar mig om
  37. Medlem sedan
    Jan 2005
    #19
    De flesta som byter gör ddet för att det ska klinga fint. Har inte sett ett byte från Svensson till Lindgren, precis. Därför tycker jag att det är fånigt och fisförnämt.
  38. 19
    De flesta som byter gör ddet för att det ska klinga fint. Har inte sett ett byte från Svensson till Lindgren, precis. Därför tycker jag att det är fånigt och fisförnämt.
  39. Medlem sedan
    Dec 2003
    #20
    Kommer inte att byta efternamn. Har ett efternamn som slutat på -son, och det har jag inte bytt ens när jag gifte mig. Det är dessutom ett taget namn av min morfars far, så det räcker att byta för nu i vår släkt
  40. 20
    Kommer inte att byta efternamn. Har ett efternamn som slutat på -son, och det har jag inte bytt ens när jag gifte mig. Det är dessutom ett taget namn av min morfars far, så det räcker att byta för nu i vår släkt
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. byta efternamn?
    By -jenna- in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 16:16
  2. Byta efternamn?
    By abc123 in forum Singelmingel
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 18:17
  3. byta efternamn
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 22:21
  4. byta efternamn?
    By Melodie in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 21:21
  5. Byta efternamn?
    By Melodie in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 18:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar