pratar era barn?
_0703 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    pratar era barn?

    Min kille som är född 9 mars är ganska sen.
    Inte blir det bättre av att storasyster var väldigt tidig, man jämför fast man inte ska.
    Han kan inga riktiga ord/meningar, han säger tex "il" om bil och "iii-a" om Mira..
    Han sa "åka iiil" häromveckan.

    Han kanske har för fullt upp med att vara aktiv och överallt?!
    Någon mer som är sen?
    Han förstår ju det mesta vi säger till honom, men klart man undrar ändå.. 21 månader och pratar som syster gjorde när hon var 9-10 månader..

    hälsningar Possan
    mamma till prinessa 04 och småprinsar 07 och 08
  2. 1
    pratar era barn? Min kille som är född 9 mars är ganska sen.
    Inte blir det bättre av att storasyster var väldigt tidig, man jämför fast man inte ska.
    Han kan inga riktiga ord/meningar, han säger tex "il" om bil och "iii-a" om Mira..
    Han sa "åka iiil" häromveckan.

    Han kanske har för fullt upp med att vara aktiv och överallt?!
    Någon mer som är sen?
    Han förstår ju det mesta vi säger till honom, men klart man undrar ändå.. 21 månader och pratar som syster gjorde när hon var 9-10 månader..

    hälsningar Possan
    mamma till prinessa 04 och småprinsar 07 och 08
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2
    Nä här pratas de inte !
    inte äns il... utan han började prata för ett tag sen, men slutade med de för att som du säger han rör sej aldeles för mycke, är igen stanns och överallt på en gång !
    stora syter va tidig i allt och ja nu har man en som är " sen " i allt
    han förstår säkert om han vill...

    ampa va de till lampa förut, men pa är de nu...
    och b är bil kan vara buss, boll och blöja oxå, beroende på vad man pratar med honom om!

    men vi får se när han börjar prata... nån gång så, å då kommer han nog inte gå att få tyst på
  4. 2
    Nä här pratas de inte !
    inte äns il... utan han började prata för ett tag sen, men slutade med de för att som du säger han rör sej aldeles för mycke, är igen stanns och överallt på en gång !
    stora syter va tidig i allt och ja nu har man en som är " sen " i allt
    han förstår säkert om han vill...

    ampa va de till lampa förut, men pa är de nu...
    och b är bil kan vara buss, boll och blöja oxå, beroende på vad man pratar med honom om!

    men vi får se när han börjar prata... nån gång så, å då kommer han nog inte gå att få tyst på
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Salomon har fullt upp med att springa omkring, leka med storebror och spela fotboll så han har inte tid att prata
    Han säger mamma, pappa, va är dä, titta, bollen, etc.. så det är oftast enstaka ord men han börjar komma igång mer och mer
  6. 3
    Salomon har fullt upp med att springa omkring, leka med storebror och spela fotboll så han har inte tid att prata
    Han säger mamma, pappa, va är dä, titta, bollen, etc.. så det är oftast enstaka ord men han börjar komma igång mer och mer
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Nja, han pratar ungefär som du beskriver och jag har tyckt det känts rätt normalt och lagom, ungefär som dom andra barnen i samma ålder. Fram till för en vecka sedan använde han bara enstaviga ord tex bi eller bl för bil, ma för mamma, pa för pappa och mlö för mjölk. Nu är det paka för sparka, Tilla för Matilda osv och det går framåt då och då om än inte jättesnabbt.

    Vi brukar ha lekträffar med en jämnårig pojke som redan säger 5-6 ords meningar!! DET är tidigt! De är otroligt olika våra pojkar men samtidigt väldigt lika, framför allt precis lika krävande som små .
  8. 4
    Nja, han pratar ungefär som du beskriver och jag har tyckt det känts rätt normalt och lagom, ungefär som dom andra barnen i samma ålder. Fram till för en vecka sedan använde han bara enstaviga ord tex bi eller bl för bil, ma för mamma, pa för pappa och mlö för mjölk. Nu är det paka för sparka, Tilla för Matilda osv och det går framåt då och då om än inte jättesnabbt.

    Vi brukar ha lekträffar med en jämnårig pojke som redan säger 5-6 ords meningar!! DET är tidigt! De är otroligt olika våra pojkar men samtidigt väldigt lika, framför allt precis lika krävande som små .
  9. Medlem sedan
    Apr 2006
    #5
    ja det tycker jag våran tjej gör! Hon säger MASSOR av ord, även om de uttalen är bebisiga. Bamse och Lille skutt tex är "Bajsen o Dutt" Hon sätter ihop meningar med 2 och 3 ord och jag förvånas över att det kommer nya ord nästan varje dag, de har t.om kommenterat det på dagis, att språker exploderar. Igår t.ex var vi ute och jag gjorde något som hon inte ville, då sa hon plötsligt med en väldigt bestämd röst "Nej mamma, tuta" (som förstås betydde sluta) Det har jag aldrig hört förut! jag tror Lova är tidig, men jag vet inte så noga.
  10. 5
    ja det tycker jag våran tjej gör! Hon säger MASSOR av ord, även om de uttalen är bebisiga. Bamse och Lille skutt tex är "Bajsen o Dutt" Hon sätter ihop meningar med 2 och 3 ord och jag förvånas över att det kommer nya ord nästan varje dag, de har t.om kommenterat det på dagis, att språker exploderar. Igår t.ex var vi ute och jag gjorde något som hon inte ville, då sa hon plötsligt med en väldigt bestämd röst "Nej mamma, tuta" (som förstås betydde sluta) Det har jag aldrig hört förut! jag tror Lova är tidig, men jag vet inte så noga.
  11. Medlem sedan
    Jul 2001
    #6

    Nej

    inte pratas det speciellt mycket här heller, men jag är van. Alla tre barnen har varit "sena" och har börjat prata mycket först när de har varit en bra bit över 2 år. Sedan har det gått desto fortare...
    Emmy säger mamma, pappa, vovve, dä, mja (mer) och så har hon ett ljud som betyder att saken är hennes, kan inte ens skriva det fonetiskt...
    Hur är det med ordförståelsen? Vi pratar mycket med våra barn och ger dem ganska komplicerade uppmaningar/övningar även när de är i den här åldern. Ber jag Emmy gå och hämta de rosa vantarna i lådan i hallen kommer hon tillbaka med rätt vantar. Den typen av flerledade uppmaningar ska de klara tills 4-årskontrollen, så det är bonus att hon kan det redan nu.
    *kram*
    Kristina med 3♥
  12. 6
    Nej inte pratas det speciellt mycket här heller, men jag är van. Alla tre barnen har varit "sena" och har börjat prata mycket först när de har varit en bra bit över 2 år. Sedan har det gått desto fortare...
    Emmy säger mamma, pappa, vovve, dä, mja (mer) och så har hon ett ljud som betyder att saken är hennes, kan inte ens skriva det fonetiskt...
    Hur är det med ordförståelsen? Vi pratar mycket med våra barn och ger dem ganska komplicerade uppmaningar/övningar även när de är i den här åldern. Ber jag Emmy gå och hämta de rosa vantarna i lådan i hallen kommer hon tillbaka med rätt vantar. Den typen av flerledade uppmaningar ska de klara tills 4-årskontrollen, så det är bonus att hon kan det redan nu.
    *kram*
  13. Medlem sedan
    Jan 2006
    #7
    Hej, det var längesen jag var här. Nä, Adam pratar inte. Han säger tacktack och det är väl allt ;-). Men nu så har vi satt in rör i öronen på honom och då verkar han höra bättre, och nu kommer det lite härmningar i alla fall.
  14. 7
    Hej, det var längesen jag var här. Nä, Adam pratar inte. Han säger tacktack och det är väl allt ;-). Men nu så har vi satt in rör i öronen på honom och då verkar han höra bättre, och nu kommer det lite härmningar i alla fall.
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8
    Vi har upplevt samma sak, att vår A både är bättre på att lyssna och härmar mer sedan han fick sina rör och infektionen efteråt la sig.

    Helt OT men nu skämtar sambon om att jag också borde skaffa rör i öronen sedan jag fick öronkatarr för någon vecka sedan och går runt och säger "Va?" hela tiden .
  16. 8
    Vi har upplevt samma sak, att vår A både är bättre på att lyssna och härmar mer sedan han fick sina rör och infektionen efteråt la sig.

    Helt OT men nu skämtar sambon om att jag också borde skaffa rör i öronen sedan jag fick öronkatarr för någon vecka sedan och går runt och säger "Va?" hela tiden .
  17. Medlem sedan
    Jan 2006
    #9
    Jadu, min sambo tyckte jag skulle fråga om jag också kunde få rör .

    Hade A mycket öroninflammationer? Adam hade 7 i år, innan rören. Dom fick han för en vecka sen. Hoppas det blir bättre nu.
  18. 9
    Jadu, min sambo tyckte jag skulle fråga om jag också kunde få rör .

    Hade A mycket öroninflammationer? Adam hade 7 i år, innan rören. Dom fick han för en vecka sen. Hoppas det blir bättre nu.
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    Ta det lugnt! Det kommer så småningom. Min dotter har sagt sin första tvåordsmening nu jul och det råkade bli mamma bort... så hon är i samma läge som din son i så fal.. HOn har många ord i sitt förråd men säger dem ett i taget. Det är bara att gilla läget och ge dem möjligheten att prata så kommer det nog ska du se!

    Lycka till!
    Kram
  20. 10
    Ta det lugnt! Det kommer så småningom. Min dotter har sagt sin första tvåordsmening nu jul och det råkade bli mamma bort... så hon är i samma läge som din son i så fal.. HOn har många ord i sitt förråd men säger dem ett i taget. Det är bara att gilla läget och ge dem möjligheten att prata så kommer det nog ska du se!

    Lycka till!
    Kram
  21. Medlem sedan
    Feb 2003
    #11
    Jo, han hade 5st under våren och sommaren vilket blir en i månaden ungefär. Han hann knappt sluta en penicellinkur innan det blev dags för nästa..
  22. 11
    Jo, han hade 5st under våren och sommaren vilket blir en i månaden ungefär. Han hann knappt sluta en penicellinkur innan det blev dags för nästa..
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12
    TACK för alla lugnande svar

    Sedan jag var här sist, 2 veckor sedan, har det börjat lossna mer och mer men han talar inte så tydligt så svårt för andra att förstå.

    En morgon sa han "iii-a! ämta en annan gok!" (Mira! hämta en annan bok..)
    Jag tappade nästan öronen!! VA!!! Ungen kan prata!! Han stod i sin säng och storasyster var på sitt rum så han var helt enkelt TVUNGEN att göra sig förstådd!
    "Huuu tallt!" säger han när vi går ut (Hu kallt!)
    Idag sa han "Di-da åka iiil me mamma!" (Vidar vill åka bil med mamma)

    Så på 14 dagar har jag helt plöstligt fått en liten kille som inte ENBART klättrar överallt, kastar mat, slår lillebror, biter storasyster, river ner allt i sin väg och kör över våra tår med sin bobbycar! Han hinner faktiskt slänga ur sig ett och annat i förbifarten, mellan sina hemska illvrål och sitt dreglande.

    Kram Possan
    mamma till Mira 0401, Vidar 0703 och Silas 0808
  24. 12
    TACK för alla lugnande svar

    Sedan jag var här sist, 2 veckor sedan, har det börjat lossna mer och mer men han talar inte så tydligt så svårt för andra att förstå.

    En morgon sa han "iii-a! ämta en annan gok!" (Mira! hämta en annan bok..)
    Jag tappade nästan öronen!! VA!!! Ungen kan prata!! Han stod i sin säng och storasyster var på sitt rum så han var helt enkelt TVUNGEN att göra sig förstådd!
    "Huuu tallt!" säger han när vi går ut (Hu kallt!)
    Idag sa han "Di-da åka iiil me mamma!" (Vidar vill åka bil med mamma)

    Så på 14 dagar har jag helt plöstligt fått en liten kille som inte ENBART klättrar överallt, kastar mat, slår lillebror, biter storasyster, river ner allt i sin väg och kör över våra tår med sin bobbycar! Han hinner faktiskt slänga ur sig ett och annat i förbifarten, mellan sina hemska illvrål och sitt dreglande.

    Kram Possan
    mamma till Mira 0401, Vidar 0703 och Silas 0808
  25. Medlem sedan
    Jan 2006
    #13
    Har det gått bra med rören för honom?
  26. 13
    Har det gått bra med rören för honom?
  27. Medlem sedan
    Dec 2002
    #14
    David är jättesen! Men det var hans storebror också så jag är inte orolig. David föddes 12 mars. Han säger bara titta, pappa, mamma, oj, nä-nä och kanske några få saker till. Inga tvåordsmeningar alls. Men massor av ljud och "pludder" som vi kallar det.

    Dididi, buddabuddabudda, bullebulle, a-da, dada, nää...
  28. 14
    David är jättesen! Men det var hans storebror också så jag är inte orolig. David föddes 12 mars. Han säger bara titta, pappa, mamma, oj, nä-nä och kanske några få saker till. Inga tvåordsmeningar alls. Men massor av ljud och "pludder" som vi kallar det.

    Dididi, buddabuddabudda, bullebulle, a-da, dada, nää...
  29. Medlem sedan
    Feb 2003
    #15
    Det har gått bra! Vi var på kontroll här om dagen och allt såg fint ut. Ibland har det runnit lite men aldrig blivit några riktiga inflamationer som innan.

    Hur går det med Adams rör? Har det blivit bättre sedan han fick dom?
  30. 15
    Det har gått bra! Vi var på kontroll här om dagen och allt såg fint ut. Ibland har det runnit lite men aldrig blivit några riktiga inflamationer som innan.

    Hur går det med Adams rör? Har det blivit bättre sedan han fick dom?
  31. Medlem sedan
    Jan 2006
    #16
    Ja, det har gått bra med rören, än så länge. Det är ju inte så längesen dom satte in dom. Hoppas det går bra.
  32. 16
    Ja, det har gått bra med rören, än så länge. Det är ju inte så längesen dom satte in dom. Hoppas det går bra.
  33. Medlem sedan
    Mar 2004
    #17

    Bara enstaka ord...

    men det oroar mig inte det minsta. Våra barn har varit väldigt olika med talet. Äldsta sonen kom inte igång och pratade ordentligt förrän han var 4 år, men då kom i stället allt på en gång. Innan dess var det enstaka ord och en massa oförståelig rappakalja däremellan och en himla massa pekande. Mellankillen började i stället prata en massa redan som 1-1½-åring och då i meningar som var förståeliga redan från 1½ år. Rikard är lite senare, men inte alls så sen som äldsta brorsan. Pekar och säger enstaka ord, men inte så mycket rappakalja däremellan *skratt*.
  34. 17
    Bara enstaka ord... men det oroar mig inte det minsta. Våra barn har varit väldigt olika med talet. Äldsta sonen kom inte igång och pratade ordentligt förrän han var 4 år, men då kom i stället allt på en gång. Innan dess var det enstaka ord och en massa oförståelig rappakalja däremellan och en himla massa pekande. Mellankillen började i stället prata en massa redan som 1-1½-åring och då i meningar som var förståeliga redan från 1½ år. Rikard är lite senare, men inte alls så sen som äldsta brorsan. Pekar och säger enstaka ord, men inte så mycket rappakalja däremellan *skratt*.
  35. Medlem sedan
    Feb 2003
    #18
    Oavbrutet!
    Det är mycket två-ords-grejer av typen åka bil, dockan kissa, sitta pottan, äta banan etc
    Hon sjunger också längre rader som Blinka-lilla-stjärna klart och tydligt.
    Av våra fyra så har två varit tidiga och två sena. De som väntar längre med pratet brukar oftast lägga energin på det motoriska i stället. Eller så passar de bara på att ta det lugnt medan de kan :-)
  36. 18
    Oavbrutet!
    Det är mycket två-ords-grejer av typen åka bil, dockan kissa, sitta pottan, äta banan etc
    Hon sjunger också längre rader som Blinka-lilla-stjärna klart och tydligt.
    Av våra fyra så har två varit tidiga och två sena. De som väntar längre med pratet brukar oftast lägga energin på det motoriska i stället. Eller så passar de bara på att ta det lugnt medan de kan :-)

Liknande trådar

  1. Pratar era barn?
    By Emelie_ in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 19:59
  2. Hur pratar era barn?
    By suzx in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 18:09
  3. pratar era barn?
    By Helene Noella Moltas in forum _0505 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 09:41
  4. pratar era barn?
    By Millan med 4 in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 22:31
  5. Hur pratar era barn?
    By 1-barnsmamman in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar