Ljus avföring på barn utan magsjuka??
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Ljus avföring på barn utan magsjuka??

    sonen har börjat äta Omega3kapslar (EyeQ) och ungeför i samma veva ändrades hans färg på avföringen till väldigt ljus, han äter mycket fibrer men han är rätt hård i magen.

    Gogglar man på ljus avföring blir man ju mörkrädd - då ska han typ ha cancer eller något.

    Har har inte ont och är inte påverkad för övrigt....

    Varför är det så här?
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre.

    Mañana är oftast den jobbigaste veckodagen.
    - Spanskt ordspråk
  2. 1
    Ljus avföring på barn utan magsjuka?? sonen har börjat äta Omega3kapslar (EyeQ) och ungeför i samma veva ändrades hans färg på avföringen till väldigt ljus, han äter mycket fibrer men han är rätt hård i magen.

    Gogglar man på ljus avföring blir man ju mörkrädd - då ska han typ ha cancer eller något.

    Har har inte ont och är inte påverkad för övrigt....

    Varför är det så här?
  3. Medlem sedan
    Oct 2008
    #2
    Det som ger färg åt bajset är bilirubinet och färgen förändras beroende på vad man äter. Den vanligaste åkomman som ger ljus avföring är glutenintolerans om det är så att man har ständigt ljus avföring, men då talar vi om kittfärgad - det är alltså för mycket fett i avföringen då.

    Så när du menar ljus är det intressant att veta _hur_ ljus den är. För färgen varierar mycket hos barn, likaså konsistensen och bägge är helt normalt just för barn.

    Så länge en person mår bra så bör man inte oroa sig för färgen.
  4. 2
    Det som ger färg åt bajset är bilirubinet och färgen förändras beroende på vad man äter. Den vanligaste åkomman som ger ljus avföring är glutenintolerans om det är så att man har ständigt ljus avföring, men då talar vi om kittfärgad - det är alltså för mycket fett i avföringen då.

    Så när du menar ljus är det intressant att veta _hur_ ljus den är. För färgen varierar mycket hos barn, likaså konsistensen och bägge är helt normalt just för barn.

    Så länge en person mår bra så bör man inte oroa sig för färgen.
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3
    Precis, min ena dotter med celiaki, hade väldigt ljus avföring då hennes celiaki änn u var oupptäckt..
  6. 3
    Precis, min ena dotter med celiaki, hade väldigt ljus avföring då hennes celiaki änn u var oupptäckt..
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    Färgen kan även bero på att avföringen passerar för snabbt i tarmarna, den hinner inte bli färgad. ( vid celiaki menar jag nu)
  8. 4
    Färgen kan även bero på att avföringen passerar för snabbt i tarmarna, den hinner inte bli färgad. ( vid celiaki menar jag nu)
  9. Medlem sedan
    Oct 2008
    #5
    Hade hon ont i magen då?
  10. 5
    Hade hon ont i magen då?
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Ja, jämt..
  12. 6
    Ja, jämt..
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7
    nä inte direkt kittfärgad utan lite mera färg men ändå väldigt ljust. Vid glutenintolerans har man inte väldigt lös avföring då?

    Hum...

    Han är mager som en sticka, eller inte så mager längre - man ser inte längre revbenen tror att han är rätt normal faktiskt. 27-28 kg till sina 135 cm.
  14. 7
    nä inte direkt kittfärgad utan lite mera färg men ändå väldigt ljust. Vid glutenintolerans har man inte väldigt lös avföring då?

    Hum...

    Han är mager som en sticka, eller inte så mager längre - man ser inte längre revbenen tror att han är rätt normal faktiskt. 27-28 kg till sina 135 cm.
  15. Medlem sedan
    Oct 2008
    #8
    Glutenintolerans brukar inte ge lös avföring. Men ont i magen och spinkighet. Vår dotter är glutenintolerant men ena sonen som är helspinkig gjorde jag blodtest på bara just därför och han har inget, han är bara smal ändå. Så oroar man sig för något så är det tillväxtkurvan och allmäntillståndet som räknas. Mår han bra och håller sina kurvor så är han frisk, trots annan färg på bajset
  16. 8
    Glutenintolerans brukar inte ge lös avföring. Men ont i magen och spinkighet. Vår dotter är glutenintolerant men ena sonen som är helspinkig gjorde jag blodtest på bara just därför och han har inget, han är bara smal ändå. Så oroar man sig för något så är det tillväxtkurvan och allmäntillståndet som räknas. Mår han bra och håller sina kurvor så är han frisk, trots annan färg på bajset
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9

    Kan göra

    min systedotter har konstaterad celiaki och hon hade svåra diarreer innan de visste varför. Ingen regel utan undantag
    Bara måste...... allt....
  18. 9
    Kan göra min systedotter har konstaterad celiaki och hon hade svåra diarreer innan de visste varför. Ingen regel utan undantag
  19. Medlem sedan
    Oct 2008
    #10
    Glutenintolerans är en väldigt "bred" åkomma, det finns i alla grader så att säga. En del är väldigt känsliga och blir väldigt dåliga och andra ligger i mellanlandet om de verkligen är glutenintoleranta eller inte.

    Man pratar alltid om toppen på isberget för man antar att det finns många som är glutenintoleranta men inte lider av det speciellt, fast även de skulle vinna på en glutenfri kost.

    Tarmen kan bete sig "lite hur som helst" när den är sjuk av glutenintolerans och framförallt har det betydelse för hur länge man varit sjuk, hur mycket av tarmen som är sjuk.
  20. 10
    Glutenintolerans är en väldigt "bred" åkomma, det finns i alla grader så att säga. En del är väldigt känsliga och blir väldigt dåliga och andra ligger i mellanlandet om de verkligen är glutenintoleranta eller inte.

    Man pratar alltid om toppen på isberget för man antar att det finns många som är glutenintoleranta men inte lider av det speciellt, fast även de skulle vinna på en glutenfri kost.

    Tarmen kan bete sig "lite hur som helst" när den är sjuk av glutenintolerans och framförallt har det betydelse för hur länge man varit sjuk, hur mycket av tarmen som är sjuk.
  21. Medlem sedan
    Jan 2002
    #11
    Du menar nog "glutenintolerans ger inte alltid lös avföring". Alla får inte det, men det är ett ganska vanligt symtom.
  22. 11
    Du menar nog "glutenintolerans ger inte alltid lös avföring". Alla får inte det, men det är ett ganska vanligt symtom.
  23. Medlem sedan
    Nov 2008
    #12
    Jo, det är det vanligaste.. svår diarré. Sedan kan vissa ha en speciell typ av förstoppning också. Två av våra barn hade såna diarréer att de gick ner i vikt ,den ena blev inlagd med dropp för allt rann rätt igenom ..hon var dessutom uttorkad..men den tredje hade denna speciella förstoppning.
  24. 12
    Jo, det är det vanligaste.. svår diarré. Sedan kan vissa ha en speciell typ av förstoppning också. Två av våra barn hade såna diarréer att de gick ner i vikt ,den ena blev inlagd med dropp för allt rann rätt igenom ..hon var dessutom uttorkad..men den tredje hade denna speciella förstoppning.
  25. Medlem sedan
    Oct 2008
    #13
    Som jag skrev ovan så tror jag att det också hör ihop med hur länge personen varit sjuk. En del går alldeles för lång tid odiagnosticerade.
  26. 13
    Som jag skrev ovan så tror jag att det också hör ihop med hur länge personen varit sjuk. En del går alldeles för lång tid odiagnosticerade.
  27. Medlem sedan
    Oct 2001
    #14
    Hum, tack för svaren! Kankse ska ta och kolla upp det då!
  28. 14
    Hum, tack för svaren! Kankse ska ta och kolla upp det då!
  29. Medlem sedan
    Oct 2008
    #15
    Det görs lätt genom ett blodprov.
  30. 15
    Det görs lätt genom ett blodprov.

Liknande trådar

  1. Kristallampa utan ljus...
    By GittanA in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 16:03
  2. barn med lös avföring
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 16:29
  3. Barn med lös avföring
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 14:03
  4. Ljus avföring
    By Hohelolenona in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 21:53
  5. Ljus avföring
    By Mamman in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 16:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar