Kroppstemperatur 35,5 C farligt?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    okt 2003

Kroppstemperatur 35,5 C farligt?

Hejsan

Min son fick feber natten den 24:e temperaturen var hög cirka 40 grader, nu dom senaste två dagarna har temperaturen pendlat lite men varit ganska konstant mellan 38-39. Innan han skulle gå och lägga sig ikväll tog jag tempen den var på 38.9, han var jättetrött och ville redan gå och lägga sig klockan sex. Jag gav honom flytande alvedon och nu när jag skulle gå och lägga mig tyckte jag han såg blek ut, kännde på hans kropp och han känndes kall. Tog tempen och den låg på 35,5. Har tagit den flera gånger och den låg verkligen där. Är det farligt?
  2. 1
    Kroppstemperatur 35,5 C farligt? Hejsan

Min son fick feber natten den 24:e temperaturen var hög cirka 40 grader, nu dom senaste två dagarna har temperaturen pendlat lite men varit ganska konstant mellan 38-39. Innan han skulle gå och lägga sig ikväll tog jag tempen den var på 38.9, han var jättetrött och ville redan gå och lägga sig klockan sex. Jag gav honom flytande alvedon och nu när jag skulle gå och lägga mig tyckte jag han såg blek ut, kännde på hans kropp och han känndes kall. Tog tempen och den låg på 35,5. Har tagit den flera gånger och den låg verkligen där. Är det farligt?
  3. Medlem sedan
    okt 2003
    Han är fyra år om det gör någon skillnad...
  4. 2
    Han är fyra år om det gör någon skillnad...
  5. Medlem sedan
    jun 2002
    Det låter alldeles för lågt i mina öron.
  6. 3
    Det låter alldeles för lågt i mina öron.
  7. Medlem sedan
    okt 2007
    Finns personer som har det som normaltemperatur. Kolla när han är frisk sedan vad han har för normaltemp.
  8. 4
    Finns personer som har det som normaltemperatur. Kolla när han är frisk sedan vad han har för normaltemp.
  9. Medlem sedan
    nov 2008

Vad brukar han ha ?

Det beror ju mycket på det.
    Fast det låter onekligen lågt...jag skulle nog ha ringt sjukvårdsupplysningen och hört vad dom säger.
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe

Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  10. 5
    Vad brukar han ha ? Det beror ju mycket på det.
    Fast det låter onekligen lågt...jag skulle nog ha ringt sjukvårdsupplysningen och hört vad dom säger.
  11. Medlem sedan
    nov 2001
    Nånstans har jag hört att det är inte konstigt med undertemp som du förklarar. Men är du orolig så hör med sjukvårsupplysningen.
  12. 6
    Nånstans har jag hört att det är inte konstigt med undertemp som du förklarar. Men är du orolig så hör med sjukvårsupplysningen.
  13. Medlem sedan
    mar 2006
    Låter farligt lågt, allrahelst med tanke på att barn normalt har högre temperatur än vuxna.

Hittade det här på nätet:
    http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3301

Ring sjukvårdsupplysningen!
  14. 7
    Låter farligt lågt, allrahelst med tanke på att barn normalt har högre temperatur än vuxna.

Hittade det här på nätet:
    http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3301

Ring sjukvårdsupplysningen!
  15. Medlem sedan
    okt 2002
    Nog inte farligt, om det är tillfälligt
    Men bör kollas upp om det går ner ännu mer eller fortsätter över ett dygn
    Själv hade jag låg temnp som liten, 4-5-årsåldern, en av gångerna var det dock dåliga njurar inblandade
    Var kring 34,5 och 35
    Har haft så vid två tillfällen även senare efter att ha haft flunsan (vuxen), någon timme om morgonen
    Brukar ha låg temp, 36,3 på morgonen, så har jag 37 har jag nästan feber...
    Hoppas det går bra. Andra symptom?
  16. 8
    Nog inte farligt, om det är tillfälligt
    Men bör kollas upp om det går ner ännu mer eller fortsätter över ett dygn
    Själv hade jag låg temnp som liten, 4-5-årsåldern, en av gångerna var det dock dåliga njurar inblandade
    Var kring 34,5 och 35
    Har haft så vid två tillfällen även senare efter att ha haft flunsan (vuxen), någon timme om morgonen
    Brukar ha låg temp, 36,3 på morgonen, så har jag 37 har jag nästan feber...
    Hoppas det går bra. Andra symptom?
  17. Medlem sedan
    aug 2000
    Ring sjukvårdsupplysningen och lämna honom inte utan uppsikt. Det är väl nära hypotermi tycker jag. Har du någon möjlighet att värma honom lite? (Typ kropp mot kropp.)
    Tror inte att hans egen kroppstemperatur kommer hjälpa upp värmen under täcket just nu...
    Ta på sockar på fossingarna och om det går kanske du kan få i honom lite varm dryck.
  18. 9
    Ring sjukvårdsupplysningen och lämna honom inte utan uppsikt. Det är väl nära hypotermi tycker jag. Har du någon möjlighet att värma honom lite? (Typ kropp mot kropp.)
    Tror inte att hans egen kroppstemperatur kommer hjälpa upp värmen under täcket just nu...
    Ta på sockar på fossingarna och om det går kanske du kan få i honom lite varm dryck.
  19. Medlem sedan
    okt 2002
    Alvedonet kan ju ha verkat...
    Eller så är batteriet i termometern på väg att ge upp
    Han kan ha hunnit bli frisk, hjärnans "termostatcentrum" har väl ännu inte utveckalts i den åldern, kanhända
    Som ses här bredvid är det inte en onormal temp, under 35 skulle jag nog se upp med.
    Men ring sjukvårdsupplysningen i morgon förmiddag, om det fortsätter. Och kolla om ni har fler termometrar att jämföra med...
    Eller låt denna ligga i 39-gradigt vatten (delen som känner av tempen, alltså) och se om den går upp till det.
    Allvarligare saker som dåsighet, yrsel, bortavaro, ännu lägre temp - ring 112 och fråga senast i morgon bitti - men annars Sjukvårdsupplysningen (finns ju flera sådana)
  20. 10
    Alvedonet kan ju ha verkat...
    Eller så är batteriet i termometern på väg att ge upp
    Han kan ha hunnit bli frisk, hjärnans "termostatcentrum" har väl ännu inte utveckalts i den åldern, kanhända
    Som ses här bredvid är det inte en onormal temp, under 35 skulle jag nog se upp med.
    Men ring sjukvårdsupplysningen i morgon förmiddag, om det fortsätter. Och kolla om ni har fler termometrar att jämföra med...
    Eller låt denna ligga i 39-gradigt vatten (delen som känner av tempen, alltså) och se om den går upp till det.
    Allvarligare saker som dåsighet, yrsel, bortavaro, ännu lägre temp - ring 112 och fråga senast i morgon bitti - men annars Sjukvårdsupplysningen (finns ju flera sådana)
  21. Medlem sedan
    okt 2002
    Men varm dryck gör ju att kroppen själv sänker tempen ytterligare, eller?
    Man ska ju inte ge varm dryck till sådana som håller på att förfrysa...
  22. 11
    Men varm dryck gör ju att kroppen själv sänker tempen ytterligare, eller?
    Man ska ju inte ge varm dryck till sådana som håller på att förfrysa...
  23. Medlem sedan
    okt 2007
    Ja så har jag fått lära mig också. Ett glas iskallt vatten förbränner 10Kcal. Alltså tar upp temperaturen.
  24. 12
    Ja så har jag fått lära mig också. Ett glas iskallt vatten förbränner 10Kcal. Alltså tar upp temperaturen.
  25. Medlem sedan
    okt 2003
    Tack alla för svaren. RIngde sjukvårdsupplysningen de gjorde mig inte så mycket klokare. De ville att jag skulle ta tempen en gång till och sedan ringa tillbaka om den är lika låg...

Kännde på honom nu och han känndes inte lika kall, har dragit på honom täcket nu. Tog tempen igen och den hade också gått upp till 35,8 grader. Innan hade han tagit av sig täcket, men kan de bli så kalla på grund av det? Känns lite läskigt, till saken hör att han hade fått cocillana också, nu vågar jag inte ge honom det hur mycket han än hostar. Han sover i vår säng inatt så att vi kan hålla koll på honom och se att han inte kastar av sig täcket.

*Puuuh* ibland är det oroligt att vara mamma...
  26. 13
    Tack alla för svaren. RIngde sjukvårdsupplysningen de gjorde mig inte så mycket klokare. De ville att jag skulle ta tempen en gång till och sedan ringa tillbaka om den är lika låg...

Kännde på honom nu och han känndes inte lika kall, har dragit på honom täcket nu. Tog tempen igen och den hade också gått upp till 35,8 grader. Innan hade han tagit av sig täcket, men kan de bli så kalla på grund av det? Känns lite läskigt, till saken hör att han hade fått cocillana också, nu vågar jag inte ge honom det hur mycket han än hostar. Han sover i vår säng inatt så att vi kan hålla koll på honom och se att han inte kastar av sig täcket.

*Puuuh* ibland är det oroligt att vara mamma...
  27. Medlem sedan
    aug 2000
    Nu håller han inte på att förfrysa, han är nära gränsen för hypotermi (nedkylning). Inte riktigt samma sak.

Uppvärmning både utifrån och inifrån är nog det som får upp hans temp snabbast skulle jag tro.
  28. 14
    Nu håller han inte på att förfrysa, han är nära gränsen för hypotermi (nedkylning). Inte riktigt samma sak.

Uppvärmning både utifrån och inifrån är nog det som får upp hans temp snabbast skulle jag tro.
  29. Medlem sedan
    okt 2007
    Det är förändringar man ska ha koll på och hur allmäntillståndet är. Att ha så låg temperatur är inte jättefarligt, däremot om det synbart sjunker.

Försök att ha honom högt med huvudet, många kuddar alltså.
  30. 15
    Det är förändringar man ska ha koll på och hur allmäntillståndet är. Att ha så låg temperatur är inte jättefarligt, däremot om det synbart sjunker.

Försök att ha honom högt med huvudet, många kuddar alltså.
  31. Medlem sedan
    okt 2002
    Våga inte uttala mig eftersom din son endast är 4 år gammal, men min normala kroppstemperatur är 35 grader. Jag har aldrig hört att det skulle vara farligt (min morfar hade samma), men ring sjukvårdsupplysningen!
  32. 16
    Våga inte uttala mig eftersom din son endast är 4 år gammal, men min normala kroppstemperatur är 35 grader. Jag har aldrig hört att det skulle vara farligt (min morfar hade samma), men ring sjukvårdsupplysningen!
  33. Medlem sedan
    okt 2008
    Det är NORMALT.
  34. 17
    Det är NORMALT.
  35. Medlem sedan
    maj 2004
    Hur mår han nu?
    Vår dotter blev när hon gick på dagis alldeles slö, dom tog tempen hon hade 35,3, dagis ringde efter mig. Jag ringde barnakuten vi blev tillsagda att åka in genast!
    Dom förklarade det med att ibland får man en adrenalinkick, men detta är tvärt om (kommer inte ihåg vad det heter) man går ner i medvetandegrad, kroppen går ner i viloläge på sparlåga.
    Detta bör övervakas av medicinsk personal för det kan bli farligt sa dom på barnakuten när vi var där. Vi fick vara på akuten i 10 timmar för övervakning. För dottern rättade det sedan till sig.

Hoppas att han piggar på sig!
  36. 18
    Hur mår han nu?
    Vår dotter blev när hon gick på dagis alldeles slö, dom tog tempen hon hade 35,3, dagis ringde efter mig. Jag ringde barnakuten vi blev tillsagda att åka in genast!
    Dom förklarade det med att ibland får man en adrenalinkick, men detta är tvärt om (kommer inte ihåg vad det heter) man går ner i medvetandegrad, kroppen går ner i viloläge på sparlåga.
    Detta bör övervakas av medicinsk personal för det kan bli farligt sa dom på barnakuten när vi var där. Vi fick vara på akuten i 10 timmar för övervakning. För dottern rättade det sedan till sig.

Hoppas att han piggar på sig!
  37. Medlem sedan
    sep 2005

Hej Jennie

Hur ligger det nu?
    Jag skulle nog inte sova denna natt utan vaka vid honom eller åka in.
    ja bäst att ni kollar med sjukhuset.
    kram från oss!
    Lena med Nadja
    ~Lena med CJ, Malin och Nadja~
    Norrbo, Hudiksvall
    Blogg: http://iminlillalilla.blogspot.com/
  38. 19
    Hej Jennie Hur ligger det nu?
    Jag skulle nog inte sova denna natt utan vaka vid honom eller åka in.
    ja bäst att ni kollar med sjukhuset.
    kram från oss!
    Lena med Nadja
  39. Medlem sedan
    nov 2006
    Är du orolig lägg dig hos honom och ge honom av din kroppsvärme,att bara ha ett täcka på hjälper inte om inte kroppen själv har överskottsvärme som täcket ska försöka behålla
  40. 20
    Är du orolig lägg dig hos honom och ge honom av din kroppsvärme,att bara ha ett täcka på hjälper inte om inte kroppen själv har överskottsvärme som täcket ska försöka behålla
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

1. Kroppstemperatur - feber - frisk?
    By Pernilla_utan_röv in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 20:06
  2. Hur farligt är det
    By **Emilia** in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 19:46
  3. Varierande kroppstemperatur
    By feber in forum Barnsjukdomar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 00:07
  4. hur farligt är det
    By 4-mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 18:22
  5. FARLIGT????
    By Emelie_ in forum _0806 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 12:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar