Specialintressen?
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Dec 2008
    #1

    Specialintressen?

    Hej och god fortsättning på er!
    Jag är nyfiken på det här med specialintressen, vad har era barn för nåt?
    14-åriga sonens största intresse är geografi och han samlar på kartor, har flera hundra, inklusive 5 jordglober. Kartintresset kommer vara hela livet, men det har passerat: reg.plåtar, tunnelbanor, skyskrapor, svordomar(lyckligtvis passé), kyrilliska alfabetet, afrikas länder och städer. När han var 6 år byggde han en tvättstuga i sitt rum och vi fick boka tider för tvätt :-) Intresset då var elektriska maskiner och proppskåp.
  2. 1
    Specialintressen? Hej och god fortsättning på er!
    Jag är nyfiken på det här med specialintressen, vad har era barn för nåt?
    14-åriga sonens största intresse är geografi och han samlar på kartor, har flera hundra, inklusive 5 jordglober. Kartintresset kommer vara hela livet, men det har passerat: reg.plåtar, tunnelbanor, skyskrapor, svordomar(lyckligtvis passé), kyrilliska alfabetet, afrikas länder och städer. När han var 6 år byggde han en tvättstuga i sitt rum och vi fick boka tider för tvätt :-) Intresset då var elektriska maskiner och proppskåp.
  3. Medlem sedan
    Sep 2008
    #2
    Oj,vilka häftiga intressen! Det mest utpräglade för våra barn är femåringens tvättmaskinsintressen. Han tvättar hela tiden,snurrar tvätt i skåp och gör egna tvättmaskiner. Han har en utomhus som han tvättar "allt" i och skulle gärna använda våran riktiga inomhus,men dom går sönder. Han får alltid en leksaks i julklapp. Dom brukar vara rosa (diskriminerande). Han är även intresserad av avloppen,rör i källaren.
    Stora sonen är Pokemonexpert. Det ringer yngre barn och frågar när dom fastnat och det löser han på en grisblink.
  4. 2
    Oj,vilka häftiga intressen! Det mest utpräglade för våra barn är femåringens tvättmaskinsintressen. Han tvättar hela tiden,snurrar tvätt i skåp och gör egna tvättmaskiner. Han har en utomhus som han tvättar "allt" i och skulle gärna använda våran riktiga inomhus,men dom går sönder. Han får alltid en leksaks i julklapp. Dom brukar vara rosa (diskriminerande). Han är även intresserad av avloppen,rör i källaren.
    Stora sonen är Pokemonexpert. Det ringer yngre barn och frågar när dom fastnat och det löser han på en grisblink.
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3
    Våra söner hör till dem som inte har några ovanliga specialintressen alls. Men båda är väldigt duktiga på datorer o dataspel. Men det är å andra sidan sonen som INTE har något NPF. Men då är skillnaden den id de sitter vid datorerna. 15-åringen kan uppslukas han med men är ju med kompisarna emellanåt. De åker snowboard, går på bio eller annat. Han har många kompisar. De andra killarna har inga kompisar utan är mkt mera uppslukad i datavärlden..De har också båda, ADHD, så de är dessvärre väldigt uppfinningsrika. Men är enbart hemma, så man har ju koll..
  6. 3
    Våra söner hör till dem som inte har några ovanliga specialintressen alls. Men båda är väldigt duktiga på datorer o dataspel. Men det är å andra sidan sonen som INTE har något NPF. Men då är skillnaden den id de sitter vid datorerna. 15-åringen kan uppslukas han med men är ju med kompisarna emellanåt. De åker snowboard, går på bio eller annat. Han har många kompisar. De andra killarna har inga kompisar utan är mkt mera uppslukad i datavärlden..De har också båda, ADHD, så de är dessvärre väldigt uppfinningsrika. Men är enbart hemma, så man har ju koll..
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    id=tid
  8. 4
    id=tid
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5
    Vår 5-åring är otroligt intresserad av biltvättar. Vill gärna stanna och titta på dem men ej köra in. Har två leksaksbiltvättar och favoritsysselsättningen är att kolla filmer på youtube där det finns inspelade biltvättar. Annars är han väldigt intresserad av trafikljus, tunnelbanor och tåg också.
  10. 5
    Vår 5-åring är otroligt intresserad av biltvättar. Vill gärna stanna och titta på dem men ej köra in. Har två leksaksbiltvättar och favoritsysselsättningen är att kolla filmer på youtube där det finns inspelade biltvättar. Annars är han väldigt intresserad av trafikljus, tunnelbanor och tåg också.
  11. Medlem sedan
    Dec 1998
    #6
    13-åringen är uppslukad av data- och TV-spel men av varierande slag. Han spelar mest strategispel på datorn. På PS spelar han exvis guitar hero, vilket ju är en helt annan typ av spel. Och på Wii är det exvis boxning eller bowling.

    I yngre år var han besatt av dinosauirier. I fyraårsåldern kunde han namnen på ett otal och de är ju inte helt triviala ;-)
  12. 6
    13-åringen är uppslukad av data- och TV-spel men av varierande slag. Han spelar mest strategispel på datorn. På PS spelar han exvis guitar hero, vilket ju är en helt annan typ av spel. Och på Wii är det exvis boxning eller bowling.

    I yngre år var han besatt av dinosauirier. I fyraårsåldern kunde han namnen på ett otal och de är ju inte helt triviala ;-)
  13. Medlem sedan
    Oct 2008
    #7
    Min sjuåring har ett mycket stort intresse för böcker och allra helst faktaböcker, några favoriter är världsatlas, guinnes rekordbok, respons årsbok(har flera årgångar) samt djurböcker av alla de slag. Stora tunga böcker ska det vara, han syns knappt bakom boken när han läser.
    Han har läst flytande i några år nu och läser snabbare än vad både jag och pappan gör. Samt återberättar gärna allt han har läst, så vi kan nog klassa oss som ganska allmänbildade nu...
    Att sitta med ansiktet intryck mot glaset på tvättmaskinen har också varit en favorit,men det kommer mest i de dåliga perioderna(självstimuli av nåt slag??)
  14. 7
    Min sjuåring har ett mycket stort intresse för böcker och allra helst faktaböcker, några favoriter är världsatlas, guinnes rekordbok, respons årsbok(har flera årgångar) samt djurböcker av alla de slag. Stora tunga böcker ska det vara, han syns knappt bakom boken när han läser.
    Han har läst flytande i några år nu och läser snabbare än vad både jag och pappan gör. Samt återberättar gärna allt han har läst, så vi kan nog klassa oss som ganska allmänbildade nu...
    Att sitta med ansiktet intryck mot glaset på tvättmaskinen har också varit en favorit,men det kommer mest i de dåliga perioderna(självstimuli av nåt slag??)
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8

    Olika ....

    spel på ps2, DS och dator är största intresset. Kalle Anka på andra plats. Lego har han länge gillat, men det har lugnat ner sig. En period var det Pokemon. Han har alltså haft ganska "normala" intressen, och det har varit praktiskt i kontakten med kompisar. Då han var yngre gillade han varningstexter på lantbruksmaskiner och traktorer.
  16. 8
    Olika .... spel på ps2, DS och dator är största intresset. Kalle Anka på andra plats. Lego har han länge gillat, men det har lugnat ner sig. En period var det Pokemon. Han har alltså haft ganska "normala" intressen, och det har varit praktiskt i kontakten med kompisar. Då han var yngre gillade han varningstexter på lantbruksmaskiner och traktorer.
  17. Medlem sedan
    Dec 2004
    #9
    Emils har varierat. Just nu kan jag komma på...

    * vägskyltar
    * bokstäver
    * grävmaskiner
    * mat, matlagning, bakning, kryddor, ingredienser
    * rör, ledningar
  18. 9
    Emils har varierat. Just nu kan jag komma på...

    * vägskyltar
    * bokstäver
    * grävmaskiner
    * mat, matlagning, bakning, kryddor, ingredienser
    * rör, ledningar
  19. Medlem sedan
    Sep 2008
    #10
    Här laddar vi hem tvättmaskinsfilmer:-) Youtube är perfekt!
  20. 10
    Här laddar vi hem tvättmaskinsfilmer:-) Youtube är perfekt!
  21. Medlem sedan
    Sep 2008
    #11
    Jag tolkar det också så. Min gillar tvättmaskiner i allmänhet,det är väl snurrandet. Det spolar och tömmer vatten i ledningarna.
    Men när han sitter tryckt med näsan mot glaset så tror jag det för min son handlar om det enda sättet att koppla av just då = en mindre bra period. Andra kan slappa vid tv:n men inte sonen. Som tur är har han det mest som specialintresse men perioderna när han "måste" kolla när det tvättar finns.
  22. 11
    Jag tolkar det också så. Min gillar tvättmaskiner i allmänhet,det är väl snurrandet. Det spolar och tömmer vatten i ledningarna.
    Men när han sitter tryckt med näsan mot glaset så tror jag det för min son handlar om det enda sättet att koppla av just då = en mindre bra period. Andra kan slappa vid tv:n men inte sonen. Som tur är har han det mest som specialintresse men perioderna när han "måste" kolla när det tvättar finns.
  23. Medlem sedan
    Aug 2008
    #12
    Nisse har inget udda specialintresse förut datorspel, fn WoW som spelas hämningslöst helst dygnet runt.
    Han är även oerhört fixerad vid sitt utseende och satsar på att bli den "perfekta människan"
    När han var yngre var han inte intresserad av ngt som stack ut, det var Pokemon, Lego och Warhammergubbar. När han var liten var det dinosaurier.
    Pelle, 20 har stuckit mera ut. Historieprofessor redan i fyran (historiska krig mest)
    Pengar och att bli rik. Donald Trumps alla böcker finns i bokhyllan i hans rum
    Killarna har även varit tokiga i Sagan om ringen, filmerna och böckerna och prylar.
    Nisse även i Harry Potter
  24. 12
    Nisse har inget udda specialintresse förut datorspel, fn WoW som spelas hämningslöst helst dygnet runt.
    Han är även oerhört fixerad vid sitt utseende och satsar på att bli den "perfekta människan"
    När han var yngre var han inte intresserad av ngt som stack ut, det var Pokemon, Lego och Warhammergubbar. När han var liten var det dinosaurier.
    Pelle, 20 har stuckit mera ut. Historieprofessor redan i fyran (historiska krig mest)
    Pengar och att bli rik. Donald Trumps alla böcker finns i bokhyllan i hans rum
    Killarna har även varit tokiga i Sagan om ringen, filmerna och böckerna och prylar.
    Nisse även i Harry Potter
  25. Medlem sedan
    Oct 2008
    #13
    Vår son, 5 år har för tillfället spårvagnslinjer, linjekartor och hållplatser som sitt stora intresse.

    Men har tidigare haft, adresser, gatunamn, bokstäver(har läst sen han var 3 år), siffror, andra människors längd, vikt, ålder, födelsedagar, namnsdagar osv
  26. 13
    Vår son, 5 år har för tillfället spårvagnslinjer, linjekartor och hållplatser som sitt stora intresse.

    Men har tidigare haft, adresser, gatunamn, bokstäver(har läst sen han var 3 år), siffror, andra människors längd, vikt, ålder, födelsedagar, namnsdagar osv
  27. Medlem sedan
    Aug 2003
    #14

    Bokstäver & siffror!

    Oliver har bokstäver och siffror som sitt specialintressen. Han är nyss fyllda 6 år och läser och skriver helt flytande sen år tillbaka. Löser korsord gör han med.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  28. 14
    Bokstäver & siffror! Oliver har bokstäver och siffror som sitt specialintressen. Han är nyss fyllda 6 år och läser och skriver helt flytande sen år tillbaka. Löser korsord gör han med.
  29. Medlem sedan
    Nov 2006
    #15

    Skor skor skor :-)

    Min son som är 9 är sååå intresserad av skor.. Det började när han började på dagis, då var han ca 1,5 år. Han radade upp skor i halvmånar och hade full koll på vems skor som var vems. Kommenterar väldigt gärna andras skor, som han tycker är fina hur dom än ser ut. Inte så kul i alla lägen... tex när man kanske står i affären o han kommenterar någon helt främmandes skor. Även om det är ett par många år gamla joggingskor :-) Dom senaste åren bor vi mittemot preem och därinne finns ju massor av skor på sportavdelningen. Där kan han tillbringa mycket tid till att prova skor och titta på dom och önskar sej alla..... Personalen tycker det är jättekul när han kommer dit, jag tycker väl inte det är så kul alla gånger... Det kan bli mycket tjaffs över att han inte får gå in dit och han blir förtvivlad många gånger om jag säger nej :-( Så här är det SKOR som gäller...
  30. 15
    Skor skor skor :-) Min son som är 9 är sååå intresserad av skor.. Det började när han började på dagis, då var han ca 1,5 år. Han radade upp skor i halvmånar och hade full koll på vems skor som var vems. Kommenterar väldigt gärna andras skor, som han tycker är fina hur dom än ser ut. Inte så kul i alla lägen... tex när man kanske står i affären o han kommenterar någon helt främmandes skor. Även om det är ett par många år gamla joggingskor :-) Dom senaste åren bor vi mittemot preem och därinne finns ju massor av skor på sportavdelningen. Där kan han tillbringa mycket tid till att prova skor och titta på dom och önskar sej alla..... Personalen tycker det är jättekul när han kommer dit, jag tycker väl inte det är så kul alla gånger... Det kan bli mycket tjaffs över att han inte får gå in dit och han blir förtvivlad många gånger om jag säger nej :-( Så här är det SKOR som gäller...
  31. Medlem sedan
    Mar 1998
    #16
    Inte heller här tycker vi att specialintressen är något som förekommit...
  32. 16
    Inte heller här tycker vi att specialintressen är något som förekommit...
  33. Medlem sedan
    Feb 2008
    #17
    Tror man lätt missar specialintressen om man inte tänker på att det kan vara sånt som är "normalt" att intressera sig för, som Bratz, msn, skvaller osv. Det är bara att det tar sig andra former.

    Har läst och hört om många flickor med människor, deras intressen, psykologi och självhjälpsböcker som specialintresse. De har tett sig oerhört normalare än om de intresserat sig för ormbunkar eller svetsfogar... (Jag är nog en av dem misstänker jag.)

    Därmed inte sagt att det är fallet med din tös, tänkte bara på det när jag läste ditt inlägg.
  34. 17
    Tror man lätt missar specialintressen om man inte tänker på att det kan vara sånt som är "normalt" att intressera sig för, som Bratz, msn, skvaller osv. Det är bara att det tar sig andra former.

    Har läst och hört om många flickor med människor, deras intressen, psykologi och självhjälpsböcker som specialintresse. De har tett sig oerhört normalare än om de intresserat sig för ormbunkar eller svetsfogar... (Jag är nog en av dem misstänker jag.)

    Därmed inte sagt att det är fallet med din tös, tänkte bara på det när jag läste ditt inlägg.
  35. Medlem sedan
    Feb 2008
    #18
    Åh vad roligt att läsa om!

    Min stora tös är just nu tämligen besatt av Real Madrid (fotbollslaget), teveserien True Blood och så "skvallerinfo" om kompisar (han ba han bo, som jag kallar det).

    Den lilla ritar ritar ritar, mest fantasivärldar och fantasifigurer. Hon tittar väldigt mkt på vissa teveprogram och bygger vidare på det ibland. Sen är hon som alltid väldigt glad i saker som glittrar, blänker, blinkar och skiner, som dioder och halvädelstenar. (Det delar hon med mig...)
  36. 18
    Åh vad roligt att läsa om!

    Min stora tös är just nu tämligen besatt av Real Madrid (fotbollslaget), teveserien True Blood och så "skvallerinfo" om kompisar (han ba han bo, som jag kallar det).

    Den lilla ritar ritar ritar, mest fantasivärldar och fantasifigurer. Hon tittar väldigt mkt på vissa teveprogram och bygger vidare på det ibland. Sen är hon som alltid väldigt glad i saker som glittrar, blänker, blinkar och skiner, som dioder och halvädelstenar. (Det delar hon med mig...)
  37. Medlem sedan
    Mar 1998
    #19
    Jag tycker hon är intresserad av saker i samma grad som andra barn. Eller jag själv eller hennes pappa...
    Jo, jag är medveten om att man kan kalla det specialintresse, men jag tycker ju inte hon är så himla "konstig" så...
    Hon höll på mycket med sina kaniner några år, hon har ridit också några år. Ett tag var hon lite EMO/Lolita-aktig och nu är ju allt skit-o-åt-helvete och jag vill inte tänka på vad hennes i-så-fall-specialintresse är nu...
    Just idag vill jag bara höra från Soc. och få henne ur huset och inte ha med henne att göra förrän hon och/eller nån annan har "straightened her up". Sen får jag se... och igen...
  38. 19
    Jag tycker hon är intresserad av saker i samma grad som andra barn. Eller jag själv eller hennes pappa...
    Jo, jag är medveten om att man kan kalla det specialintresse, men jag tycker ju inte hon är så himla "konstig" så...
    Hon höll på mycket med sina kaniner några år, hon har ridit också några år. Ett tag var hon lite EMO/Lolita-aktig och nu är ju allt skit-o-åt-helvete och jag vill inte tänka på vad hennes i-så-fall-specialintresse är nu...
    Just idag vill jag bara höra från Soc. och få henne ur huset och inte ha med henne att göra förrän hon och/eller nån annan har "straightened her up". Sen får jag se... och igen...
  39. Medlem sedan
    Sep 2003
    #20
    Åhh då har jag ett intresse gemensamt med din stora - jag ÄLSKAR True Blood! Jag är helt knäckt för att säsong två inte kommer förrän till sommaren. Och nu känner jag mig som värsta fjortisen som har sådana böjelser
  40. 20
    Åhh då har jag ett intresse gemensamt med din stora - jag ÄLSKAR True Blood! Jag är helt knäckt för att säsong två inte kommer förrän till sommaren. Och nu känner jag mig som värsta fjortisen som har sådana böjelser
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Specialintressen
    By tvättmadam in forum Autismspektrum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 20:26
  2. Specialintressen?
    By Lilla Blå in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 21:20
  3. Specialintressen?
    By lindel0u in forum Autismspektrum
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 10:59
  4. Specialintressen
    By Annika in forum Autismspektrum
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 22:00
  5. Specialintressen!?
    By Mamicka in forum Autismspektrum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar