Söt jäst istället för vanlig?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Dec 1998
    #1

    Söt jäst istället för vanlig?

    Kan man använda jäst för söta degar till en pizzadeg (som inte innehåller annat än salt, olja, vatten och mjöl)? Eller måste det tvunget vara den blå/vanliga jästen?
    Kronjästs hemsida gav inget svar, där står bara att den söta ska användas till deg med minst 3 msk socker/sirap
    Men vi vill laga pizza NU, har 1 mil till affären och endast denna hemma *suck*

    Tips nån?
  2. 1
    Söt jäst istället för vanlig? Kan man använda jäst för söta degar till en pizzadeg (som inte innehåller annat än salt, olja, vatten och mjöl)? Eller måste det tvunget vara den blå/vanliga jästen?
    Kronjästs hemsida gav inget svar, där står bara att den söta ska användas till deg med minst 3 msk socker/sirap
    Men vi vill laga pizza NU, har 1 mil till affären och endast denna hemma *suck*

    Tips nån?
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2

    Det går lika bra!

    Jästen för söta degar är det mer "jäskraft" i till skillnad mot vanlig jäst. Den tål mer socker än vanlig jäst.

    Du måste alltså tillsätta socker för att den söta jästen ska få utlopp för sitt namn, annars fungerar den precis som vanlig jäst!
    "Ett lyckligt äktenskap kräver att man förälskar
    sig många gånger och varje gång i samma person"


    // HEMSIDA // BLOGG // HUSBYGGE // BRÖLLOP // BARN // HUND //
    http://devilleplace.se/

    // MATBLOGGEN //
    http://kryddburken.wordpress.com/
  4. 2
    Det går lika bra! Jästen för söta degar är det mer "jäskraft" i till skillnad mot vanlig jäst. Den tål mer socker än vanlig jäst.

    Du måste alltså tillsätta socker för att den söta jästen ska få utlopp för sitt namn, annars fungerar den precis som vanlig jäst!
  5. Medlem sedan
    Dec 1998
    #3
    Fick svar på oöf, jag spammade i akut behov av hjälp
  6. 3
    Fick svar på oöf, jag spammade i akut behov av hjälp
  7. Medlem sedan
    Dec 1998
    #4
    Aha, nu blev jag lite klokare, det visste jag inte
    Då kommer pizzan mao att smaka som den brukar då, det var ju tur när vi nu var så akut pizzasugna efter skridskoåkning på sjön
  8. 4
    Aha, nu blev jag lite klokare, det visste jag inte
    Då kommer pizzan mao att smaka som den brukar då, det var ju tur när vi nu var så akut pizzasugna efter skridskoåkning på sjön
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5

    Låter som en

    god avslutning på skridskoåkningen! Va mysigt! Här väntar vi på att vår lilla insjö nedanför huset ska få riktigt tjock is, vi har ju bara haft minusgrader i en vecka, men idag kom t om. snö fallande så vi ser framåt! Snart får vi kanske plocka fram skidskorna från vinden! Trevlig Kväll!
    "Ett lyckligt äktenskap kräver att man förälskar
    sig många gånger och varje gång i samma person"


    // HEMSIDA // BLOGG // HUSBYGGE // BRÖLLOP // BARN // HUND //
    http://devilleplace.se/

    // MATBLOGGEN //
    http://kryddburken.wordpress.com/
  10. 5
    Låter som en god avslutning på skridskoåkningen! Va mysigt! Här väntar vi på att vår lilla insjö nedanför huset ska få riktigt tjock is, vi har ju bara haft minusgrader i en vecka, men idag kom t om. snö fallande så vi ser framåt! Snart får vi kanske plocka fram skidskorna från vinden! Trevlig Kväll!

Liknande trådar

  1. Byta ut torrjäst till vanlig jäst?
    By alle in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 13:30
  2. Jäst
    By mia* in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 14:48
  3. Använda söt jäst istället för blå?
    By Minama in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 18:21
  4. 3 msk jäst?
    By cat m Vilgot o Molly in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 14:43
  5. Ang. jäst
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 16:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar