Vad göra med all kallrökt å gravad lax?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Vad göra med all kallrökt å gravad lax?

    Snälla hjälp mig... jag har nästan 1 kg kallrökt och gravad lax som går ut nu i dagarna, vad ska man göra med det?? Tips tas tacksamt imot
  2. 1
    Vad göra med all kallrökt å gravad lax? Snälla hjälp mig... jag har nästan 1 kg kallrökt och gravad lax som går ut nu i dagarna, vad ska man göra med det?? Tips tas tacksamt imot
  3. anonymt namn
    #2

    Laxpudding

    Varva potatis, laxarna i bitar med dill och ev lök, häll äggstanning över och in i ugnen.
    Gott!
  4. 2
    Laxpudding Varva potatis, laxarna i bitar med dill och ev lök, häll äggstanning över och in i ugnen.
    Gott!
  5. Medlem sedan
    Feb 2004
    #3
    Min mamma brukar göra en laxpannkaka som är god - det är typ en ungspannkaka med massa hackad dill och sedan strimlad rökt lax.

    Sen kan man ju alltid göra en pastasås, eller en paj eller en laxlasagne. Eller en gucka att lägga i bakad potatis.
  6. 3
    Min mamma brukar göra en laxpannkaka som är god - det är typ en ungspannkaka med massa hackad dill och sedan strimlad rökt lax.

    Sen kan man ju alltid göra en pastasås, eller en paj eller en laxlasagne. Eller en gucka att lägga i bakad potatis.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4
    Något som är gott är att blanda naturell färskost med getost och bre på kallrökt lax som lagts ut i skivor så det bildat en fyrkant. Strö gärna på italiensk sallad typ ruccola och rulla sedan ihop och skär som sushibitar. Gott drinktilltugg eller om man har en buffé, eller också äter man bara som det är för att det är så gott!

    Just ja, innan du skär bitar, så rulla rullen i sesamfrön.
  8. 4
    Något som är gott är att blanda naturell färskost med getost och bre på kallrökt lax som lagts ut i skivor så det bildat en fyrkant. Strö gärna på italiensk sallad typ ruccola och rulla sedan ihop och skär som sushibitar. Gott drinktilltugg eller om man har en buffé, eller också äter man bara som det är för att det är så gott!

    Just ja, innan du skär bitar, så rulla rullen i sesamfrön.
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5
    Ska jag svara idag så säger jag:släng skiten! Men det svaret baserar jag bara på att familjen precis varit rejält matförgiftade efter att vi åt gravad lax från en förpackning som inte ens varit öppnad innan

    Men annars så skulle jag gjort laxpudding eller pastasås! Det kan också vara gott med en laxpaj:
    Laxpaj
    250 gr gravlax, skär i kuber om en cm
    6 st potatisar, helst Asterix, i cm kuber
    Minst 2 dl nedklippt dill
    3-4 ägg
    1 stor citron, ciselera skalet använd det & all juice
    Babyspenat ca 200 gr
    Mjölk/grädde ca 1 dl -
    Salt & Peppar

    Blanda ihop & låt stå minst i en timme
    Förgrädda
    Häll i blandningen i skalet
    Grädda tills klart
  10. 5
    Ska jag svara idag så säger jag:släng skiten! Men det svaret baserar jag bara på att familjen precis varit rejält matförgiftade efter att vi åt gravad lax från en förpackning som inte ens varit öppnad innan

    Men annars så skulle jag gjort laxpudding eller pastasås! Det kan också vara gott med en laxpaj:
    Laxpaj
    250 gr gravlax, skär i kuber om en cm
    6 st potatisar, helst Asterix, i cm kuber
    Minst 2 dl nedklippt dill
    3-4 ägg
    1 stor citron, ciselera skalet använd det & all juice
    Babyspenat ca 200 gr
    Mjölk/grädde ca 1 dl -
    Salt & Peppar

    Blanda ihop & låt stå minst i en timme
    Förgrädda
    Häll i blandningen i skalet
    Grädda tills klart

Liknande trådar

  1. Ett paket lax gravad eller kallrökt..
    By oja39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 10:32
  2. Vad göra av gravad lax?
    By Akleja in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 18:53
  3. Vad göra med gravad lax?
    By Lilla Chili in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 14:41
  4. Frysa gravad/kallrökt lax??
    By esser in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 14:39
  5. Vad göra med gravad lax
    By cat m Vilgot o Molly in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 14:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar