Delad vårdnad - fullmakt ?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 1999
    #1

    Delad vårdnad - fullmakt ?

    Hej!

    Barnens pappa ska flytta ca 80 mil bort och vi har delad vårdnad. Hur gör man exempelvis när man ska skriva under papper och/eller ta andra beslut där båda vårdnadshavare ska vara inblandade ? Kan han skriva någon slags fullmakt till mig? Finns det färdiga formulär för detta?! Känns inte riktigt som ett bra alternativ att ha ensam vårdnad eftersom det då känns som om han inte längre har något ansvar.
  2. 1
    Delad vårdnad - fullmakt ? Hej!

    Barnens pappa ska flytta ca 80 mil bort och vi har delad vårdnad. Hur gör man exempelvis när man ska skriva under papper och/eller ta andra beslut där båda vårdnadshavare ska vara inblandade ? Kan han skriva någon slags fullmakt till mig? Finns det färdiga formulär för detta?! Känns inte riktigt som ett bra alternativ att ha ensam vårdnad eftersom det då känns som om han inte längre har något ansvar.
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    Jag vet inte det går att få igenoma tt det verkligen är juridisk riktigt, men vet att mitt ex ringde till skolan och pratade med dem om att allt jag bestämde blev jättebra och han var helt överens med mig om detta. Det räckte för dem, men det var helt säkert inte rätt.
  4. 2
    Jag vet inte det går att få igenoma tt det verkligen är juridisk riktigt, men vet att mitt ex ringde till skolan och pratade med dem om att allt jag bestämde blev jättebra och han var helt överens med mig om detta. Det räckte för dem, men det var helt säkert inte rätt.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Jag antar att det är gemensam vårdnad ni har.
    NI kan ju komma överens om att han skriver under de saker som kan bli aktuella inom en tid, säg upp till ett år (kan läggas till, vartefter).
    Då bör det gälla, helst med bevittnande av två personer, som om han själv var närvarande.
    Annars finns ju fortfarande fax, etc. som ibland gäller...
    imt
  6. 3
    Jag antar att det är gemensam vårdnad ni har.
    NI kan ju komma överens om att han skriver under de saker som kan bli aktuella inom en tid, säg upp till ett år (kan läggas till, vartefter).
    Då bör det gälla, helst med bevittnande av två personer, som om han själv var närvarande.
    Annars finns ju fortfarande fax, etc. som ibland gäller...
    imt
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4

    Ni kan...

    skriva på ett papper på Familjerätten, har för mig de kan hjälpa en med sådant där. D blir ju även vittne till er underskrift.

    Sen tycker jag ditt resonemang är en aningens liiiite konstigt...
    GV betyder ju inte per automatik att pappan fortsätter ta ansvar. Han flyttar 80 mil från sina barn- hur ansvarsfullt är det........*retorisk fråga*

    Tycker du ska se på HUR pappan är istället. Är han ansvarfull, kan ni kommunicera osv osv. Om svaret är nej på det så bör du kanske ha EV i alla fall. Ev utesluter ändå inte umgänge med barnen utan det är bara det juridiska ansvaret som ändras.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  8. 4
    Ni kan... skriva på ett papper på Familjerätten, har för mig de kan hjälpa en med sådant där. D blir ju även vittne till er underskrift.

    Sen tycker jag ditt resonemang är en aningens liiiite konstigt...
    GV betyder ju inte per automatik att pappan fortsätter ta ansvar. Han flyttar 80 mil från sina barn- hur ansvarsfullt är det........*retorisk fråga*

    Tycker du ska se på HUR pappan är istället. Är han ansvarfull, kan ni kommunicera osv osv. Om svaret är nej på det så bör du kanske ha EV i alla fall. Ev utesluter ändå inte umgänge med barnen utan det är bara det juridiska ansvaret som ändras.
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5
    Ett papper per sak som kan komma upp, sjukvård, skolval, bankärende... imt
  10. 5
    Ett papper per sak som kan komma upp, sjukvård, skolval, bankärende... imt
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    Nej det finns

    ingen fullmakt man kan använda utan det som behövs skrivas på av bägge föräldrarna får man skicka till varandra då.
    Tex har vi gjort så med skolan att skolan skickar papprena direkt till pappan om det är något som behövs skrivas på.
    Och skolan har skyldighet att informera den andre föräldern som inte bor med barnet hur skolgången ser ut för barnet.
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som flugit in i huvudet på dem av misstag/Nalle Puh
  12. 6
    Nej det finns ingen fullmakt man kan använda utan det som behövs skrivas på av bägge föräldrarna får man skicka till varandra då.
    Tex har vi gjort så med skolan att skolan skickar papprena direkt till pappan om det är något som behövs skrivas på.
    Och skolan har skyldighet att informera den andre föräldern som inte bor med barnet hur skolgången ser ut för barnet.
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7
    Fast man kanske vill att pappan fortfarande ska vara det självklara valet om nåt händer mamman? Annars är ju risken att de blir familjehemsplacerade istället.
  14. 7
    Fast man kanske vill att pappan fortfarande ska vara det självklara valet om nåt händer mamman? Annars är ju risken att de blir familjehemsplacerade istället.
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8
    Ja, umgäånge ska han ju alltid ha (barnets rättighet), och _teoretiskt_ skulle ni ju till och med kunna ha delad vård, dvs boenden typ varannan vecka - även om det är opraktiskt.
    Men gemensam _vårdnad_ är bra, tänk om det skulle hända dig något, tillfälligt eller långvarigt? imt
  16. 8
    Ja, umgäånge ska han ju alltid ha (barnets rättighet), och _teoretiskt_ skulle ni ju till och med kunna ha delad vård, dvs boenden typ varannan vecka - även om det är opraktiskt.
    Men gemensam _vårdnad_ är bra, tänk om det skulle hända dig något, tillfälligt eller långvarigt? imt
  17. Medlem sedan
    Jun 2006
    #9
    jag vet att ex banken kräver båda vårdnadshavarnas namnteckning vid ex öppning av konto, ung visa kort mm
    Många tycker det är trassligt just det där med att båda måste skriva under. Är själv ensamvårdnadshavare men måste i vissa fall medtaga personbevis där det står att jag är ensam vårdnadshavare . Iof enklare än att försöka få tag på pappan som bor långt bort.
  18. 9
    jag vet att ex banken kräver båda vårdnadshavarnas namnteckning vid ex öppning av konto, ung visa kort mm
    Många tycker det är trassligt just det där med att båda måste skriva under. Är själv ensamvårdnadshavare men måste i vissa fall medtaga personbevis där det står att jag är ensam vårdnadshavare . Iof enklare än att försöka få tag på pappan som bor långt bort.
  19. Medlem sedan
    Apr 2007
    #10
    finns inga såna fullmakter vad jag vet men jag har klarat mig bra ändå trots frånvarande pappa och GV, ibland har det tagit längre tid att få papper igenomklubbade men det har gått ändå. Särskilt som jag periodvis inte ens haft nån adress till fadern och heller då inte kunnat skicka papper för underskrift.
  20. 10
    finns inga såna fullmakter vad jag vet men jag har klarat mig bra ändå trots frånvarande pappa och GV, ibland har det tagit längre tid att få papper igenomklubbade men det har gått ändå. Särskilt som jag periodvis inte ens haft nån adress till fadern och heller då inte kunnat skicka papper för underskrift.
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    #11

    Nej...

    händer d mamman något så försvinner inte pappan och barnen blir placerade i fosterfamilj på direkten.

    Självklart kontaktas pappan eftersom han står som fader men det som händer är oxå att det blir utredning om var barnen/et ska bo i framtiden.
    Bor sen pappan 80 mil från barnens trygghet (släktingar, skola osv) så kanske det blir bestämt att barnen kanske ska bo hos sina morbror/moster/farbror/faster istället.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  22. 11
    Nej... händer d mamman något så försvinner inte pappan och barnen blir placerade i fosterfamilj på direkten.

    Självklart kontaktas pappan eftersom han står som fader men det som händer är oxå att det blir utredning om var barnen/et ska bo i framtiden.
    Bor sen pappan 80 mil från barnens trygghet (släktingar, skola osv) så kanske det blir bestämt att barnen kanske ska bo hos sina morbror/moster/farbror/faster istället.
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    #12

    Vv-boende..

    med ett avstånd på 80 mil kommer aldrig att funka. Förskolebarn kan ha två dagisplatser men hur rörigt blir inte d för de små...

    Sen får man bara gå i en skola så där försvinner d vv på en gång.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  24. 12
    Vv-boende.. med ett avstånd på 80 mil kommer aldrig att funka. Förskolebarn kan ha två dagisplatser men hur rörigt blir inte d för de små...

    Sen får man bara gå i en skola så där försvinner d vv på en gång.
  25. Medlem sedan
    Jul 2002
    #13
    Ja och har man gemensam vårdnad så är det bara för pappan att åka och hämta sina barn eller flytta hem till dem vilket han än bestämmer sig för. HAr mamman EV så är det inte han som bestämmer vart de ska bo.
  26. 13
    Ja och har man gemensam vårdnad så är det bara för pappan att åka och hämta sina barn eller flytta hem till dem vilket han än bestämmer sig för. HAr mamman EV så är det inte han som bestämmer vart de ska bo.
  27. mezz
    #14
    Jag har helt enkelt skickat papperen som ska ha underskrift och det har funkat bra. Under alla år har det bara varit flyttanmälan för oss samt passansökan som har behövts skrivits på. Bankkonto får man öppna själv åt barn men inte ta ut från det utan bådas underskrift.
  28. 14
    Jag har helt enkelt skickat papperen som ska ha underskrift och det har funkat bra. Under alla år har det bara varit flyttanmälan för oss samt passansökan som har behövts skrivits på. Bankkonto får man öppna själv åt barn men inte ta ut från det utan bådas underskrift.
  29. Medlem sedan
    Oct 2002
    #15
    Inte så imt
  30. 15
    Inte så imt
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16
    Just vad jag skrev...
    Ville bara peka på skillnaden mellan vårdnad och vård imt
  32. 16
    Just vad jag skrev...
    Ville bara peka på skillnaden mellan vårdnad och vård imt
  33. Medlem sedan
    Oct 2002
    #17
    Mamman fick inte öppna bankkonto utan att jag skrev under, de snodde snabbt papperet efteråt...
    Avsikten var att skaffa ett id-kort, man måste ha konto på den banken för att få ett sådant (gratis?).
    Dock vet jag nu att de mot vad som sagts har börjat nyttja kontot (inte mig emot) men också att fullmakten tydligen skulle gälla gemensamt ansvarstagande för uttagna belopp - skulle jag alltså kunna krävas på pengar om de drar över kontot?
    Utan att detta var avsikten...
    Banken svara inte på detta via brev, e-post eller telefon...
    Jag vet alltså inte vad som gäller för det kontot
  34. 17
    Mamman fick inte öppna bankkonto utan att jag skrev under, de snodde snabbt papperet efteråt...
    Avsikten var att skaffa ett id-kort, man måste ha konto på den banken för att få ett sådant (gratis?).
    Dock vet jag nu att de mot vad som sagts har börjat nyttja kontot (inte mig emot) men också att fullmakten tydligen skulle gälla gemensamt ansvarstagande för uttagna belopp - skulle jag alltså kunna krävas på pengar om de drar över kontot?
    Utan att detta var avsikten...
    Banken svara inte på detta via brev, e-post eller telefon...
    Jag vet alltså inte vad som gäller för det kontot
  35. Medlem sedan
    Jan 2000
    #18

    ok!

    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  36. 18
    ok!

Liknande trådar

  1. Delad vårdnad
    By Anonym in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 07:46
  2. Delad vårdnad - delad kostnad?
    By Molle11 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 22:18
  3. Delad vårdnad?
    By housewife in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 23:05
  4. Delad vårdnad
    By Vårdbidrag? in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 22:00
  5. delad vårdnad..
    By sessa79 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 21:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar