Boktips önskas!
_04 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Boktips önskas!

    Är det någon som har bra tips på kapitelböcker att läsa högt? Vi har hittills läst Loranga, Masarin och Dartanjang, böckerna om Sandvargen, Lillebror och Nalle, Madicken-böckerna, Emil, Nils Karlsson Pyssling och lite annat. Bullerbyn har vi testat men de funkar nog bättre om ett halvår tror jag. Vad läser ni för era barn?
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  2. 1
    Boktips önskas! Är det någon som har bra tips på kapitelböcker att läsa högt? Vi har hittills läst Loranga, Masarin och Dartanjang, böckerna om Sandvargen, Lillebror och Nalle, Madicken-böckerna, Emil, Nils Karlsson Pyssling och lite annat. Bullerbyn har vi testat men de funkar nog bättre om ett halvår tror jag. Vad läser ni för era barn?
  3. Medlem sedan
    Jul 2001
    #2

    Vi läser olika

    böcker, de får välja en var (de kvällar vi läser, gör det bara om klockan inte är för mycket). E brukar välja en Max-bok, A gillar Barbapapa, Castor med flera och L gillar böcker om pirater, dinosaurier med mera. Kapitelböcker tycker A är lite för tråkiga (för lite bilder), så vi gör så här i stället. Vi sitter tillsammans i soffan och läser, jättemysigt, och alla tre gillar att lyssna på varandras sagor. Och så slipper vi tjafs om vem som ska välja bok...
    Så jag har inget riktigt bra tips, men ser fram emot att läsa vad andra tipsar om!
    Kristina med 3♥
  4. 2
    Vi läser olika böcker, de får välja en var (de kvällar vi läser, gör det bara om klockan inte är för mycket). E brukar välja en Max-bok, A gillar Barbapapa, Castor med flera och L gillar böcker om pirater, dinosaurier med mera. Kapitelböcker tycker A är lite för tråkiga (för lite bilder), så vi gör så här i stället. Vi sitter tillsammans i soffan och läser, jättemysigt, och alla tre gillar att lyssna på varandras sagor. Och så slipper vi tjafs om vem som ska välja bok...
    Så jag har inget riktigt bra tips, men ser fram emot att läsa vad andra tipsar om!
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3
    Eva Eriksson har skrivit böckerna om Bella "Om en liten vecka" heter en första. Jag har dem som alla fyra böcker om Bella i samma bok, och då blir de lagom långa kapitel med mycket text. Och jag lovar att du inte blir lika uttråkad som av mammamu!

    Böckerna om Pippi, alltså de gamla med mest text, är ju lagom. Men de är svåra att förstå för dagens barn, som inte ens vet vad strumpeband och vedlår är för något, men Elsa kanske förstår sånt?

    Parvel är inte alls så "stor" ännu. Men jag har ju Skruttan också förståss. Jul i Bullerbyn är fin, men den är en bilderbok, fast ganska lång. Barnens dag i Bullerbyn gillar jag också.

    Muminböckerna då? Tex "Pappan och havet" och "Sent i November"... Men det här är ju böcker från när jag var liten. Det måste ju finnas massor med nya bra böcker, men jag känner inte till dem. Än.

    Tänkte säga "fråga gruppen med äldre barn", för Elsa är ju rätt mogen för sin ålder, men jag inser att vi är ju äldst! Hjääälp, hur ska jag klara mig utan AFF?!? Eller kommer vi sitta på våra ålderdomshem och fortfarande skriva till varandra om våra små barn som fyller femtitvå år?
  6. 3
    Eva Eriksson har skrivit böckerna om Bella "Om en liten vecka" heter en första. Jag har dem som alla fyra böcker om Bella i samma bok, och då blir de lagom långa kapitel med mycket text. Och jag lovar att du inte blir lika uttråkad som av mammamu!

    Böckerna om Pippi, alltså de gamla med mest text, är ju lagom. Men de är svåra att förstå för dagens barn, som inte ens vet vad strumpeband och vedlår är för något, men Elsa kanske förstår sånt?

    Parvel är inte alls så "stor" ännu. Men jag har ju Skruttan också förståss. Jul i Bullerbyn är fin, men den är en bilderbok, fast ganska lång. Barnens dag i Bullerbyn gillar jag också.

    Muminböckerna då? Tex "Pappan och havet" och "Sent i November"... Men det här är ju böcker från när jag var liten. Det måste ju finnas massor med nya bra böcker, men jag känner inte till dem. Än.

    Tänkte säga "fråga gruppen med äldre barn", för Elsa är ju rätt mogen för sin ålder, men jag inser att vi är ju äldst! Hjääälp, hur ska jag klara mig utan AFF?!? Eller kommer vi sitta på våra ålderdomshem och fortfarande skriva till varandra om våra små barn som fyller femtitvå år?
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Muminböckerna

    läser vi just nu de är mycket populära båda hos min 4,5-åring och hans tre år äldre storebror.

    Folk och rövare i Kamomilla stad och Klas Klättermus har länge varit favoriter, så har ni inte läst dem gör det. Om du inte kan alla visorna så finns det skivor så att man kan lära sig alla melodierna.

    Tsatsikiböckerna tänker jag läsa härnäst för de läste jag för storebror i samma ålder och han gillade dem skarpt.

    Jag frågade Erik och han kom på att han gillar Pippi-böckerna också. Men har ni lästa annat av Astrid Lindgren så har ni väl läst dem också.
    Annika m. Emil & Erik
  8. 4
    Muminböckerna läser vi just nu de är mycket populära båda hos min 4,5-åring och hans tre år äldre storebror.

    Folk och rövare i Kamomilla stad och Klas Klättermus har länge varit favoriter, så har ni inte läst dem gör det. Om du inte kan alla visorna så finns det skivor så att man kan lära sig alla melodierna.

    Tsatsikiböckerna tänker jag läsa härnäst för de läste jag för storebror i samma ålder och han gillade dem skarpt.

    Jag frågade Erik och han kom på att han gillar Pippi-böckerna också. Men har ni lästa annat av Astrid Lindgren så har ni väl läst dem också.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Vi har gjort likadant tidigare, men jag hittar knappt några bilderböcker som Elsa gillar längre. Böckerna som lillebror väljer (spöket Laban typ) tycker hon är döööötråååkiga på ett mycket utstuderat sätt
  10. 5
    Vi har gjort likadant tidigare, men jag hittar knappt några bilderböcker som Elsa gillar längre. Böckerna som lillebror väljer (spöket Laban typ) tycker hon är döööötråååkiga på ett mycket utstuderat sätt
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Både "Jul i Bullerbyn" och "Barnens dag i Bullerbyn" finns i ett trevligt hus nära Norrtälje som du en gång har besökt De har gillats skarpt, men nu har hon tröttnat lite. Muminböckerna var ett bra tips, dem ska jag kolla upp!
  12. 6
    Både "Jul i Bullerbyn" och "Barnens dag i Bullerbyn" finns i ett trevligt hus nära Norrtälje som du en gång har besökt De har gillats skarpt, men nu har hon tröttnat lite. Muminböckerna var ett bra tips, dem ska jag kolla upp!
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Tack, det var många bra tips! Muminböckerna ska jag som jag skrev till Karin kolla upp, har allihop liggandes hos mamma. Tsatsiki, Kamomilla Stad och Klas Klättermus får biblioteket bistå med under våren
  14. 7
    Tack, det var många bra tips! Muminböckerna ska jag som jag skrev till Karin kolla upp, har allihop liggandes hos mamma. Tsatsiki, Kamomilla Stad och Klas Klättermus får biblioteket bistå med under våren
  15. Medlem sedan
    Mar 2007
    #8
    Här läser vi Böckerna om hästen Sigge och böckerna om katten Fräs (tror katten heter så). Sen läser vi ur Barnens Bibel också. Det finns så många olika varianter av den så man kan hitta den som passar barnet bäst. Sen är det ju så olika saker som den handlar om så den går ju bra att anpassa.
    http://www.youtube.com/watch?v=IoiY-_twSFs&NR=1

    Så sant så.

    Lycklig mamma till R -04, Z-06, I -07, J -10 Och till stora syster i himmelen född -03
  16. 8
    Här läser vi Böckerna om hästen Sigge och böckerna om katten Fräs (tror katten heter så). Sen läser vi ur Barnens Bibel också. Det finns så många olika varianter av den så man kan hitta den som passar barnet bäst. Sen är det ju så olika saker som den handlar om så den går ju bra att anpassa.
  17. Medlem sedan
    Oct 2006
    #9

    Några boktips:)

    De älskar när vi läser och vi har därför läst ganska mycket

    LasseMajas detektivbyrå hel serie
    Nelly Rapp monsteragent hel serie
    Hemligheten Moa och Pelle mfl av Gull Åkerblom
    Blåbärshäxan.
    Om jag bara inte råkat... serie
    Mamman som tjatade så att hon dog.
    Sandvargen och Sandvargen återkommer
    Edvard Tulanes fantastiska resa.
    och just nu Harry Potter.

    Kommer inte på fler just nu
  18. 9
    Några boktips:) De älskar när vi läser och vi har därför läst ganska mycket

    LasseMajas detektivbyrå hel serie
    Nelly Rapp monsteragent hel serie
    Hemligheten Moa och Pelle mfl av Gull Åkerblom
    Blåbärshäxan.
    Om jag bara inte råkat... serie
    Mamman som tjatade så att hon dog.
    Sandvargen och Sandvargen återkommer
    Edvard Tulanes fantastiska resa.
    och just nu Harry Potter.

    Kommer inte på fler just nu
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    Ops gammal tråd
  20. 10
    Ops gammal tråd

Liknande trådar

  1. Boktips önskas!
    By wila in forum _1103 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 17:07
  2. Boktips önskas
    By Nettikan in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 00:29
  3. Boktips önskas
    By EmEd in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:51
  4. boktips önskas
    By sockertass in forum Föräldraskap
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 10:18
  5. Boktips önskas
    By Vildes mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 16:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar