Bortskämd...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Bortskämd...

    Läste längre ner att ni diskuterade innebörden av bortskämd. Det är ett intressant begrepp. Jag hoppas att mina barn inte är bortskämda på det sätt som jag gärna associerar (hur sjutton stavas det?) till. Personer som är arroganta, otacksamma och tar div service för givet. Behöver inte anstränga sig och tycker det är självklart.

    Jag brukar tänka på att en av mina uppgifter som förälder är att uppfostra mina barn så att andra runt omkring kan tycka om dem. Det är viktigt att bli vänligt bemött av omgivningen, att ha positiva förväntningar. Jag tror man får bättre självkänsla på köpet.
    Det är också min uppgift att lära dem ansvar. Olika grader av ansvar anpassat efter ålder och mognad. När de flyttar hemifrån (äldsta är 13) ska de bl a kunna sköta sin ekonomi och hålla reda på tider. Det är främst för deras skull som jag inte "curlar" dem i den omfattning som jag kanske skulle kunna. Jag vill att de ska växa till självständiga och starka individer.
  2. 1
    Bortskämd... Läste längre ner att ni diskuterade innebörden av bortskämd. Det är ett intressant begrepp. Jag hoppas att mina barn inte är bortskämda på det sätt som jag gärna associerar (hur sjutton stavas det?) till. Personer som är arroganta, otacksamma och tar div service för givet. Behöver inte anstränga sig och tycker det är självklart.

    Jag brukar tänka på att en av mina uppgifter som förälder är att uppfostra mina barn så att andra runt omkring kan tycka om dem. Det är viktigt att bli vänligt bemött av omgivningen, att ha positiva förväntningar. Jag tror man får bättre självkänsla på köpet.
    Det är också min uppgift att lära dem ansvar. Olika grader av ansvar anpassat efter ålder och mognad. När de flyttar hemifrån (äldsta är 13) ska de bl a kunna sköta sin ekonomi och hålla reda på tider. Det är främst för deras skull som jag inte "curlar" dem i den omfattning som jag kanske skulle kunna. Jag vill att de ska växa till självständiga och starka individer.
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2
    Många idag tycker ju om att köpa dyra märkeskläder till sina barn tillexempel.Det är ju en hel industri.Det är betydligt vanligare än när jag var barn om inte annat.Är det att curla och skämma bort?Eller är det en slags behov som föräldrarna själva har bara?
    Men visst,jag håller med dig.
  4. 2
    Många idag tycker ju om att köpa dyra märkeskläder till sina barn tillexempel.Det är ju en hel industri.Det är betydligt vanligare än när jag var barn om inte annat.Är det att curla och skämma bort?Eller är det en slags behov som föräldrarna själva har bara?
    Men visst,jag håller med dig.

Liknande trådar

  1. Vem är bortskämd?
    By kerstimärta in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 17:51
  2. Jag är bortskämd!
    By k m E *E* & E in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 11:31
  3. Bortskämd
    By Nema in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 11:16
  4. Bortskämd
    By Nema in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 14:50
  5. Bortskämd ?
    By Laila/Electra in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 08:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar