Leka med kompisar?
_0209 Septemberbarn
  1. Lillys
    #1

    Leka med kompisar?

    Hej på er, jag har en liten fråga till er som börjar göra mig lite stressad..

    Hur mycket leker era barn med andra barn? Alltså efter förskola o på helgerna?

    Min tjej på snart 7 år är lite blyg av sig och frågar inte så mycket på helgerna att hon vill leka med sina nya klasskompisar. Jag vet att det leks en del mellan andra klasskompisar på helgerna.

    Ska man puscha henne att hon ska bjuda hem någon att leka med på helgerna eller ska man avvakta och låta henne ta initiativet till lek med andra när hon själv vill och frågar efter det?

    Är rädd att hon ska bli utanför i klassen när de andra kanske lär känna varandra bättre eftersom de leker mer efter skoltid så att säga..

    Hur resonerar ni? Jag känner lite oro inför detta eftersom jag själv var likadan som barn och var lite ensam..
  2. 1
    Leka med kompisar? Hej på er, jag har en liten fråga till er som börjar göra mig lite stressad..

    Hur mycket leker era barn med andra barn? Alltså efter förskola o på helgerna?

    Min tjej på snart 7 år är lite blyg av sig och frågar inte så mycket på helgerna att hon vill leka med sina nya klasskompisar. Jag vet att det leks en del mellan andra klasskompisar på helgerna.

    Ska man puscha henne att hon ska bjuda hem någon att leka med på helgerna eller ska man avvakta och låta henne ta initiativet till lek med andra när hon själv vill och frågar efter det?

    Är rädd att hon ska bli utanför i klassen när de andra kanske lär känna varandra bättre eftersom de leker mer efter skoltid så att säga..

    Hur resonerar ni? Jag känner lite oro inför detta eftersom jag själv var likadan som barn och var lite ensam..
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Min dotter...

    ....leker inte med någon från sin klass på fritiden, fast har hon flera kompisar i klassen som hon leker med under skoltid (de har följts åt sedan förskolan). Däremot så bor vi i ett radhusområde som gränsar till skolan och här på gården finns massor av barn som går på skolan och som hon leker med här hemma ständigt och jämt.
    Så här är det lite tvärtom, kompisarna (många 1 år äldre) som finns här hemma på gården är basen och dem leker hon gärna med på fritids när de träffas där. Förmodligen blir det förändringar redan till nästa läsår då de inte går på samma fritids längre, men det tar vi då.
    Vi, jag och maken, har hjälpt Wilma jättemycket i kontakten med kompisar. Hon hade det också svårt i början, en liten blygis om man så vill, och eftersom vi båda var lika som barn så kändes det viktigt att hjälpa henne att överbrygga sina svårigheter tidigt.

    Vi har aktivt tagit kontakt med kompisarnas föräldrar, både här hemma på gården och på förskolan då hon gick där. Alltså, har vi märkt att hon leker mycket med ett par barn, så har vi knytit kontakt med föräldrarna. Att överlåta kontakten och initiativet helt på barnet är nog alldeles övermäktigt och kan nog skapa ångest, tror jag.
    Jag skulle vilja påstå att vi har mer eller mindre god kontakt med föräldrarna till samtliga av Wilmas kompisar. Inte så många i hennes klass då, men när hon visar intresse för någon där så kommer vi nog vara aktiva.
    Om jag var du skulle jag fråga dottern om hon har någon hon tycker särskilt mycket om att leka med i skolan (och som du vet hon verkligen leker med) och sedan tala om att du kan ringa det barnets mamma och prata lite och så får ni vuxna komma överens.

    Barn är ju så olika, en del har svärmar av kompisar runt sig hela tiden, medan andra får jobba lite hårdare och behöver kanske mer hjälp. Det är inget konstigt eller märkvärdigt, det bara är så.
    Gunilla med Wilma -02, Oskar -06, Emma -09 & ängeln William -97

    http://familjenbrann.blogspot.com/
  4. 2
    Min dotter... ....leker inte med någon från sin klass på fritiden, fast har hon flera kompisar i klassen som hon leker med under skoltid (de har följts åt sedan förskolan). Däremot så bor vi i ett radhusområde som gränsar till skolan och här på gården finns massor av barn som går på skolan och som hon leker med här hemma ständigt och jämt.
    Så här är det lite tvärtom, kompisarna (många 1 år äldre) som finns här hemma på gården är basen och dem leker hon gärna med på fritids när de träffas där. Förmodligen blir det förändringar redan till nästa läsår då de inte går på samma fritids längre, men det tar vi då.
    Vi, jag och maken, har hjälpt Wilma jättemycket i kontakten med kompisar. Hon hade det också svårt i början, en liten blygis om man så vill, och eftersom vi båda var lika som barn så kändes det viktigt att hjälpa henne att överbrygga sina svårigheter tidigt.

    Vi har aktivt tagit kontakt med kompisarnas föräldrar, både här hemma på gården och på förskolan då hon gick där. Alltså, har vi märkt att hon leker mycket med ett par barn, så har vi knytit kontakt med föräldrarna. Att överlåta kontakten och initiativet helt på barnet är nog alldeles övermäktigt och kan nog skapa ångest, tror jag.
    Jag skulle vilja påstå att vi har mer eller mindre god kontakt med föräldrarna till samtliga av Wilmas kompisar. Inte så många i hennes klass då, men när hon visar intresse för någon där så kommer vi nog vara aktiva.
    Om jag var du skulle jag fråga dottern om hon har någon hon tycker särskilt mycket om att leka med i skolan (och som du vet hon verkligen leker med) och sedan tala om att du kan ringa det barnets mamma och prata lite och så får ni vuxna komma överens.

    Barn är ju så olika, en del har svärmar av kompisar runt sig hela tiden, medan andra får jobba lite hårdare och behöver kanske mer hjälp. Det är inget konstigt eller märkvärdigt, det bara är så.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Nästan inget...

    Eftersom mina barn har ganska långa dagar på dagis/skola vill jag ha dem för mig själv på fritiden Jag hämtar ofta 5 eller stax efter, och tiden fram till läggdags går så fort så i veckorna hinns det inte med. På helgen vill jag göra saker med mina barn själv, åka iväg och handla, gå ut i parken eller bara skrota runt hemma tillsammans. Jag vill ju knappt lämna bort dem till farmor över dagen, jag får säga nej ibland, för jag tycker vi träffats för lite.

    Fröknarna i skolan har haft önskemål om att jag ska få Mika att leka mer med andra barn på fritiden för att försöka splittra upp de "gäng" och "roller" som barnen haft med sig från dagis (bl a har hon en kompis som inte vill låta henne leka med andra, mest därför) men vi har bara lyckats med det en gång.

    JHag tror det kommer med tiden av sig självt, ju äldre det blir, och att det inte är något man måste fixa som förälder.
    *Sara m M&Z*
  6. 3
    Nästan inget... Eftersom mina barn har ganska långa dagar på dagis/skola vill jag ha dem för mig själv på fritiden Jag hämtar ofta 5 eller stax efter, och tiden fram till läggdags går så fort så i veckorna hinns det inte med. På helgen vill jag göra saker med mina barn själv, åka iväg och handla, gå ut i parken eller bara skrota runt hemma tillsammans. Jag vill ju knappt lämna bort dem till farmor över dagen, jag får säga nej ibland, för jag tycker vi träffats för lite.

    Fröknarna i skolan har haft önskemål om att jag ska få Mika att leka mer med andra barn på fritiden för att försöka splittra upp de "gäng" och "roller" som barnen haft med sig från dagis (bl a har hon en kompis som inte vill låta henne leka med andra, mest därför) men vi har bara lyckats med det en gång.

    JHag tror det kommer med tiden av sig självt, ju äldre det blir, och att det inte är något man måste fixa som förälder.
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    Så gott som...

    varje dag. Ofta är de flera tjejer saom leker. Vi har fördelen att bo väldigt nära kompisarna, så de springer emellan helt själva, och vi har med oss nån hem från fritis i snitt 3 dagar/vecka skulle jag tro...

    Men jag skulle inte puscha, utan låta henne själv ta initiativet...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  8. 4
    Så gott som... varje dag. Ofta är de flera tjejer saom leker. Vi har fördelen att bo väldigt nära kompisarna, så de springer emellan helt själva, och vi har med oss nån hem från fritis i snitt 3 dagar/vecka skulle jag tro...

    Men jag skulle inte puscha, utan låta henne själv ta initiativet...
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5

    Ett tillägg.

    Du känner ditt barn bäst! Verkar det som att hon _vill_ leka med kompisar? Pratar hon om sina andra kompisar som leker?
    Det jag menar är att man måste utgå från sitt eget barn, det finns inga givna svar tror jag. För oss har det varit viktigt att hjälpa Wilma, då vi sett att hon behövt det. Vi har läst mellan raderna och försökt tolka henne så gott det går.
    Olika barn (och familjer) har olika behov och förutsättningar.
    Gunilla med Wilma -02, Oskar -06, Emma -09 & ängeln William -97

    http://familjenbrann.blogspot.com/
  10. 5
    Ett tillägg. Du känner ditt barn bäst! Verkar det som att hon _vill_ leka med kompisar? Pratar hon om sina andra kompisar som leker?
    Det jag menar är att man måste utgå från sitt eget barn, det finns inga givna svar tror jag. För oss har det varit viktigt att hjälpa Wilma, då vi sett att hon behövt det. Vi har läst mellan raderna och försökt tolka henne så gott det går.
    Olika barn (och familjer) har olika behov och förutsättningar.
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    forts.

    Satt på jobbet och skrev och hann inte klart innan jag var tvungen att rusa. Vad hjag ville säga var att jag tror inte det är någto konstigt att barnen inte leker med kompisar på fritiden, det beror ju lite på hur man bor, hur nära man har kompisar och ofta oxå hur man kommer överens med de andra föräldrarna. Jag har exempel där min dotter skulle kunna leka med vissa barn, men det finns liksom inget sätt för mig att närma mig de föräldrarna som skulle kännas rätt.

    Om man däremot som du, är orolig, att hon kanske vill, men inte riktigt vågar, så kanske man kan "putta" i rätt riktning. Fråga litegrann i skolan kanske, om det är någon hon verkar komma extra bra överens med, kolla om hon skulle vilja leka lite men den och bjuda över någon lördagförmiddag på lite lek. och sedan se hur det går. Sen har alla barn olika behov. Sjävl lekte jag sällan med kompisar på fritiden förrens jag kom upp i 3:an 4:an , men jag kände mig aldrig ensam eller utanför, jag var helt enkelt inte så intresserad.
    *Sara m M&Z*
  12. 6
    forts. Satt på jobbet och skrev och hann inte klart innan jag var tvungen att rusa. Vad hjag ville säga var att jag tror inte det är någto konstigt att barnen inte leker med kompisar på fritiden, det beror ju lite på hur man bor, hur nära man har kompisar och ofta oxå hur man kommer överens med de andra föräldrarna. Jag har exempel där min dotter skulle kunna leka med vissa barn, men det finns liksom inget sätt för mig att närma mig de föräldrarna som skulle kännas rätt.

    Om man däremot som du, är orolig, att hon kanske vill, men inte riktigt vågar, så kanske man kan "putta" i rätt riktning. Fråga litegrann i skolan kanske, om det är någon hon verkar komma extra bra överens med, kolla om hon skulle vilja leka lite men den och bjuda över någon lördagförmiddag på lite lek. och sedan se hur det går. Sen har alla barn olika behov. Sjävl lekte jag sällan med kompisar på fritiden förrens jag kom upp i 3:an 4:an , men jag kände mig aldrig ensam eller utanför, jag var helt enkelt inte så intresserad.
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7
    En del...

    Christelle var väldigt blyg och tillbakadragen förut. Jag ska inte säga att jag puschade henne, men jag sa att det nästan alltid går bra att bjuda hem kompisar och så, det är bara att hon säger till.

    Efter en termin har hon kommit in i klassen bättre (de andra i klassen gick på dagis tillsammans nästan allihopa, Christelle var hos dagmamma) och då och då ringer någon kompis på dörren.

    Nu på senaste tiden har C och hennes "bästis" följt med varandra hem efter skolan ett par gånger, vi bor bara ett par hundra meter från varandra så det är bra.

    Dock känner jag att flera av klasskompisarna inte direkt är kontrollerade hemifrån. De springer omkring hur som haver på bostadsområdet, föräldrarna har ingen riktig koll på var de här (jag har ringt och fått höra "Jaså, är det dääär han är!?"), är ute sent på kvällarna (sent för en sexåring iaf, tycker jag) och jag är orolig över att C ska ta efter och bara springa iväg. Så jag förmanar henne stenhårt att hon får hålla sig på gården, vill de gå någon annanstans får de fråga innan, bryter hon mot den regeln får hon inte gå ut själv med kompisarna längre.
  14. 7
    En del...

    Christelle var väldigt blyg och tillbakadragen förut. Jag ska inte säga att jag puschade henne, men jag sa att det nästan alltid går bra att bjuda hem kompisar och så, det är bara att hon säger till.

    Efter en termin har hon kommit in i klassen bättre (de andra i klassen gick på dagis tillsammans nästan allihopa, Christelle var hos dagmamma) och då och då ringer någon kompis på dörren.

    Nu på senaste tiden har C och hennes "bästis" följt med varandra hem efter skolan ett par gånger, vi bor bara ett par hundra meter från varandra så det är bra.

    Dock känner jag att flera av klasskompisarna inte direkt är kontrollerade hemifrån. De springer omkring hur som haver på bostadsområdet, föräldrarna har ingen riktig koll på var de här (jag har ringt och fått höra "Jaså, är det dääär han är!?"), är ute sent på kvällarna (sent för en sexåring iaf, tycker jag) och jag är orolig över att C ska ta efter och bara springa iväg. Så jag förmanar henne stenhårt att hon får hålla sig på gården, vill de gå någon annanstans får de fråga innan, bryter hon mot den regeln får hon inte gå ut själv med kompisarna längre.

Liknande trådar

  1. Leka med kompisar?
    By anonymt namn in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 08:56
  2. Leka hemma med kompisar
    By anonymt namn in forum _02 Vårbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 17:03
  3. Leka med kompisar? Hur ofta?
    By Max mamma11 in forum _02 Vårbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 09:19
  4. Leka med kompisar?
    By Villrådig in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 18:28
  5. Leka med kompisar?
    By Marie m Hanna o Lina in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 21:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar