6 års trots?
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    6 års trots?

    Vi har en son på 6 år (har ej börjat skolan). Han har alltid varit lugn i humöret genom åren och inte haft några riktiga trotsperioder. Nu är han ofta arg, sur och grinig. På hemmaplan fungerar allt ganska bra förutom att han kan vara arg... När vi är på gympan där jag är gympaledare kan han dock bete sig hur som helst. Hänger och klänger på mig, släcker lampor etc. Han söker uppmärksamhet antar jag. Vi har talat om detta och då kan han skärpa sig lite. Jag ger honom beröm då han har skött sig. Det är jobbigt för jag kan ju inte ta honom i örat och gå därifrån för då går ju fröken från alla andra barn. Vill dock inte ge upp denna kamp och hoppa av ledarskapet. Någon som har några bra tips på hur man hanterar en 6-åring?
  2. 1
    6 års trots? Vi har en son på 6 år (har ej börjat skolan). Han har alltid varit lugn i humöret genom åren och inte haft några riktiga trotsperioder. Nu är han ofta arg, sur och grinig. På hemmaplan fungerar allt ganska bra förutom att han kan vara arg... När vi är på gympan där jag är gympaledare kan han dock bete sig hur som helst. Hänger och klänger på mig, släcker lampor etc. Han söker uppmärksamhet antar jag. Vi har talat om detta och då kan han skärpa sig lite. Jag ger honom beröm då han har skött sig. Det är jobbigt för jag kan ju inte ta honom i örat och gå därifrån för då går ju fröken från alla andra barn. Vill dock inte ge upp denna kamp och hoppa av ledarskapet. Någon som har några bra tips på hur man hanterar en 6-åring?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Prata med honom om att du blir trött på hur han gör på gympan, att han förstör för de andra.
    Prata tillsammans om vad som gäller för de som (för)stör, t.ex. att om han håller på så så måste han sitta på en bänk tills han lugnat ner sig.

    Försök hitta på kul saker (spela spel, baka, läsa, rita...) med honom vid andra tillfällen, så att han får uppmärksamhet då istället.

    Han kan inte vara hemma med pappa när du är på gympan?
  4. 2
    Prata med honom om att du blir trött på hur han gör på gympan, att han förstör för de andra.
    Prata tillsammans om vad som gäller för de som (för)stör, t.ex. att om han håller på så så måste han sitta på en bänk tills han lugnat ner sig.

    Försök hitta på kul saker (spela spel, baka, läsa, rita...) med honom vid andra tillfällen, så att han får uppmärksamhet då istället.

    Han kan inte vara hemma med pappa när du är på gympan?

Liknande trådar

  1. Trots?!
    By Anonym in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 22:50
  2. detta trots,trots,trots.......
    By kattis,moa o gustav in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 12:50
  3. Trots?
    By paddan in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 20:04
  4. Det här med trots
    By anonymt namn in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 21:37
  5. 6-års trots???
    By Jenny_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar