Röda & gröna linser - vad är skillnaden?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    Röda & gröna linser - vad är skillnaden?

    Är den enda skillnaden mellan gröna och röda linser att de gröna håller ihop bättre? Hur är det med smakskillnad? Kan man ersätta röda linser med gröna i ett recept?
  2. 1
    Röda & gröna linser - vad är skillnaden? Är den enda skillnaden mellan gröna och röda linser att de gröna håller ihop bättre? Hur är det med smakskillnad? Kan man ersätta röda linser med gröna i ett recept?
  3. Medlem sedan
    Jun 1998
    #2
    Gröna linser är mycket mer hårdkokta och behöver blötläggas innan kokning. Röda linser kokar mjuka (och sönder...) direkt och är därför bättre om man är kass på att planera:-)
  4. 2
    Gröna linser är mycket mer hårdkokta och behöver blötläggas innan kokning. Röda linser kokar mjuka (och sönder...) direkt och är därför bättre om man är kass på att planera:-)
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    De gröna har skalet kvar, det har inte de röda. Smaken är mycket snarlik och i motsats till vad Betula säger så anser inte jag att gröna linser behöver blötläggas.
    Inga linser behöver blötläggas. De kokar ju på kort tid ändå...

    Jag brukar enbart använda gröna, bruna och svarta linser. Är det ett recept med röda linser i så petar jag i nån av de sorter jag har hemma istället. Enda tillfället som jag kan tänka mig att enbart röda (eller gula eller oranga eller andra skalade linser) funkar är om man verkligen siktar in sig på att göra lins-mos...
  6. 3
    De gröna har skalet kvar, det har inte de röda. Smaken är mycket snarlik och i motsats till vad Betula säger så anser inte jag att gröna linser behöver blötläggas.
    Inga linser behöver blötläggas. De kokar ju på kort tid ändå...

    Jag brukar enbart använda gröna, bruna och svarta linser. Är det ett recept med röda linser i så petar jag i nån av de sorter jag har hemma istället. Enda tillfället som jag kan tänka mig att enbart röda (eller gula eller oranga eller andra skalade linser) funkar är om man verkligen siktar in sig på att göra lins-mos...
  7. Medlem sedan
    Aug 1999
    #4
    förutom färgen så är nog de röda mjöligare i konsistensen har jag fått för mig - kan bero på att skalet är kvar på de gröna som skrevs ovan.

    De gröna behöver inte blötläggas men kokas nog lite längre än röda och det går utmärkt att byta ut.

    gjorde en grönsakssoppa häromdagen där det skulle vara röda linser. Jag hade gröna hemma och det blev alldeles utmärkt.
  8. 4
    förutom färgen så är nog de röda mjöligare i konsistensen har jag fått för mig - kan bero på att skalet är kvar på de gröna som skrevs ovan.

    De gröna behöver inte blötläggas men kokas nog lite längre än röda och det går utmärkt att byta ut.

    gjorde en grönsakssoppa häromdagen där det skulle vara röda linser. Jag hade gröna hemma och det blev alldeles utmärkt.

Liknande trådar

  1. Gröna linser
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 09:49
  2. Gröna Linser
    By Vittel in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 10:18
  3. Gröna linser
    By Susanne in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 08:28
  4. Gröna linser
    By Ballerina in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 16:00
  5. Röda/gröna linser???
    By jessica13 in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 13:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar