Rak arm igen?
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Rak arm igen?

    Lukas hoppade från en gunga i mitten av november och bröt då sin högra armbågsled, det var ett komplicerat brott som krävde ett par timmars operation. Gipset togs bort vid Lucia och vi fick remiss till en sjukgymnast för att få övningar för att få upp rörligheten igen.
    Fick cokså med en broshyr där det fanns lite bilde rpå övningar och en beskrvning p att 6-8 veckor efter avgipsning så bör barnet ha full rörlighet i armen.

    Det har nu gått 6 veckor och den är långt ifrån fullt rörlig. Han har 30 grader kvar ned till rak arm och ca 20 grader kvar till full böjning (jämfört med vänstern). Låååångt från vad det borde vara med andra ord.

    I remissen stod det inte så mycket så det var först när sjukgymnasten för 2 veckor sedan tyckte att det inte hade hänt tillräckligt mycket sen sist som hon bad om att få operationsberättesen och dessutom tog kontakt med en än mer erfaren sjukgymnast för att be om råd. Det hon hela tiden säger att det är nu i början som det är viktigast att vi får förbättring hela tiden - Hallå det hade gått 4 veckor innan ho n ens reagerade. Idag när vi var där så hade det inte förbättrats något alls sedan förra veckan så nu skulle hon ringa Ortopedmottagningen där han opererades för att få mer råd om hur vi går vidare.

    Vid avgipsningen sa läkaren att den risk som fanns var att tillväxtzon en skulle bli lite rubbad och ev skulle överarmen växa lite i otkat så de skulle kalla oss varje halvår för att hålla koll. Inte ett ljud om att rörligheten ev skulle kunna bli sämre, inte ett ord!

    Jag börjar tro att han aldrig kommer få full rörlighet igen *gråter* men försöker hela tiden tänka att det här ska gå - Hans arm ska bli rak igen, hans arm ska bli rak igen.... Vi övar med hans arm 2 gånger per dag och det sliter rätt hårt på både hans och vårt tålamod att behöva tjata om detta varje dag.

    Någon som har någon erfarenhet av något liknande??

    Tack för att du läste enda hit, det blev långt jag vet.
    Carin m grabbarna (Lukas mars 04, Simon sept 05)
  2. 1
    Rak arm igen? Lukas hoppade från en gunga i mitten av november och bröt då sin högra armbågsled, det var ett komplicerat brott som krävde ett par timmars operation. Gipset togs bort vid Lucia och vi fick remiss till en sjukgymnast för att få övningar för att få upp rörligheten igen.
    Fick cokså med en broshyr där det fanns lite bilde rpå övningar och en beskrvning p att 6-8 veckor efter avgipsning så bör barnet ha full rörlighet i armen.

    Det har nu gått 6 veckor och den är långt ifrån fullt rörlig. Han har 30 grader kvar ned till rak arm och ca 20 grader kvar till full böjning (jämfört med vänstern). Låååångt från vad det borde vara med andra ord.

    I remissen stod det inte så mycket så det var först när sjukgymnasten för 2 veckor sedan tyckte att det inte hade hänt tillräckligt mycket sen sist som hon bad om att få operationsberättesen och dessutom tog kontakt med en än mer erfaren sjukgymnast för att be om råd. Det hon hela tiden säger att det är nu i början som det är viktigast att vi får förbättring hela tiden - Hallå det hade gått 4 veckor innan ho n ens reagerade. Idag när vi var där så hade det inte förbättrats något alls sedan förra veckan så nu skulle hon ringa Ortopedmottagningen där han opererades för att få mer råd om hur vi går vidare.

    Vid avgipsningen sa läkaren att den risk som fanns var att tillväxtzon en skulle bli lite rubbad och ev skulle överarmen växa lite i otkat så de skulle kalla oss varje halvår för att hålla koll. Inte ett ljud om att rörligheten ev skulle kunna bli sämre, inte ett ord!

    Jag börjar tro att han aldrig kommer få full rörlighet igen *gråter* men försöker hela tiden tänka att det här ska gå - Hans arm ska bli rak igen, hans arm ska bli rak igen.... Vi övar med hans arm 2 gånger per dag och det sliter rätt hårt på både hans och vårt tålamod att behöva tjata om detta varje dag.

    Någon som har någon erfarenhet av något liknande??

    Tack för att du läste enda hit, det blev långt jag vet.
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Ingen erfarenhet

    Ville bara peppa dig lite, det kommer säkert att gå bra. Barns kroppar är ju fantastiska på att "laga" sig.

    Stor kram från mig!
  4. 2
    Ingen erfarenhet Ville bara peppa dig lite, det kommer säkert att gå bra. Barns kroppar är ju fantastiska på att "laga" sig.

    Stor kram från mig!
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Jag har ingen

    som helst erfarenhet av brutna ben eller leder. Varken jag eller mina barn har råkat ut för det som tur är. Så jag kan inte råda dig. det var ju en hemsk brytning (heter det så?) han hade! Det låter inte som en vanlig bruten arm. Stackars lille Lucas! Men kämpa på med träningen och ligg på läkarna för de ska kolla honom regelbundet! Barn läker sig ju bättre än vuxna i alla fall.
    Kram!
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  6. 3
    Jag har ingen som helst erfarenhet av brutna ben eller leder. Varken jag eller mina barn har råkat ut för det som tur är. Så jag kan inte råda dig. det var ju en hemsk brytning (heter det så?) han hade! Det låter inte som en vanlig bruten arm. Stackars lille Lucas! Men kämpa på med träningen och ligg på läkarna för de ska kolla honom regelbundet! Barn läker sig ju bättre än vuxna i alla fall.
    Kram!
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    TAck - ja barnskroppar växer ju hela tiden så det ordanr sig säkert - kan inte annat än att hoppas på det.

    Tack för peppen - behövde den idag
  8. 4
    TAck - ja barnskroppar växer ju hela tiden så det ordanr sig säkert - kan inte annat än att hoppas på det.

    Tack för peppen - behövde den idag
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Tack - ja ligger man inte på själv så händer väl inget antar jag. Kram! Det är väl för väl att ni sluppit brutna ben, ni går ju igenom så mycket annat...
  10. 5
    Tack - ja ligger man inte på själv så händer väl inget antar jag. Kram! Det är väl för väl att ni sluppit brutna ben, ni går ju igenom så mycket annat...
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Vad tokigt att det tog sån tid innan de förstod hur det låg till med armen! Jag hoppas innerligt att den rätar ut sig. Enligt ortopeden vi träffade så sa han att det ofta blir bra med tiden hos barn. Att armar (och skelett generellt) rätar ut sig när barnen växer. Och jag hoppas att det gäller armbågsleder också!

    Vi har inte kommit så långt ännu, bara bytt gipset en gång förra veckan och enligt röntgen då hade inte armen börjat läka något alls. Men den hade heller inte blivit sned, vilket tydligen var huvudsyftet med röntgen. Nu fick han ett smidigare gips den här gången (de har en tendens att bara slänga på gips på akuten, utan en tanke på att man ska kunna klä på sig mitt i vintern...) så nu funkar det rätt bra med kläder, även om jag fick akutköpa några tröjor i strl 116 (han har 104 annars).

    Jag hoppas verkligen det går bra med Lucas arm och träningen! Skickar lite tålamod till er också, jag vet hur det tär på vardagsorken som är knapp ändå ibland!
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  12. 6
    Vad tokigt att det tog sån tid innan de förstod hur det låg till med armen! Jag hoppas innerligt att den rätar ut sig. Enligt ortopeden vi träffade så sa han att det ofta blir bra med tiden hos barn. Att armar (och skelett generellt) rätar ut sig när barnen växer. Och jag hoppas att det gäller armbågsleder också!

    Vi har inte kommit så långt ännu, bara bytt gipset en gång förra veckan och enligt röntgen då hade inte armen börjat läka något alls. Men den hade heller inte blivit sned, vilket tydligen var huvudsyftet med röntgen. Nu fick han ett smidigare gips den här gången (de har en tendens att bara slänga på gips på akuten, utan en tanke på att man ska kunna klä på sig mitt i vintern...) så nu funkar det rätt bra med kläder, även om jag fick akutköpa några tröjor i strl 116 (han har 104 annars).

    Jag hoppas verkligen det går bra med Lucas arm och träningen! Skickar lite tålamod till er också, jag vet hur det tär på vardagsorken som är knapp ändå ibland!
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7
    Tack, vi har en tid hos Ortopeden i morgon så får vi se vad de säger.
    Fick han ett sånt där bandagegips som finns i flera färger?? Vilken färg valde han??
  14. 7
    Tack, vi har en tid hos Ortopeden i morgon så får vi se vad de säger.
    Fick han ett sånt där bandagegips som finns i flera färger?? Vilken färg valde han??
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8
    Han har blått nu! Första gipset var ett vanligt vitt, tror att de sätter såna på akuten. Men andra gången var vi ju hos gipsteknikerna (också ett yrke!!) på Ortopeden.

    Lycka till imorgon!
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  16. 8
    Han har blått nu! Första gipset var ett vanligt vitt, tror att de sätter såna på akuten. Men andra gången var vi ju hos gipsteknikerna (också ett yrke!!) på Ortopeden.

    Lycka till imorgon!

Liknande trådar

  1. Hemma igen efter KUB o inlagd igen
    By sussiesan in forum _1111 Novemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 05:12
  2. Känner igen mig själv igen
    By camilla_73 in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 18:18
  3. amma igen efter tre dygn?(igen)
    By mor till nea och xerxes in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 22:15
  4. Barn igen-igen efter ängel
    By Mamma till ängel in forum Änglabarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 07:22
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 19:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar