Trygghetsnarkomaner.....
Resesnack
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Trygghetsnarkomaner.....

    ...ska ni verkligen åka till thailand???

    Taxin har inga krockkuddar å tuk-tuken inga bälten....övergångställena har inga rödljus och linjerna har bara målats för dom hade en burk över å nån hade sett sånna linjer i en amerikansk film....kan man ta med sig en rödljusstolpe på flyget???
    Nobody dies a virgin....life fucks everyone
  2. 1
    Trygghetsnarkomaner..... ...ska ni verkligen åka till thailand???

    Taxin har inga krockkuddar å tuk-tuken inga bälten....övergångställena har inga rödljus och linjerna har bara målats för dom hade en burk över å nån hade sett sånna linjer i en amerikansk film....kan man ta med sig en rödljusstolpe på flyget???
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2

    Du har en poäng..

    ..men i detta fallet håller jag inte med dig (för jag gissar att du syftar på flytvästfrågorna som cirkulerat ). Jag tycker det är snudd på dumdristigt att ge sig ut på längre resor på öppet hav utan flytväst till små barn som så enkelt går att packa med sig. Då prioriterar jag hellre bort något annat i packningen.
  4. 2
    Du har en poäng.. ..men i detta fallet håller jag inte med dig (för jag gissar att du syftar på flytvästfrågorna som cirkulerat ). Jag tycker det är snudd på dumdristigt att ge sig ut på längre resor på öppet hav utan flytväst till små barn som så enkelt går att packa med sig. Då prioriterar jag hellre bort något annat i packningen.
  5. Anonym
    #3
    Exakt min synpunkt. För mig spelar det ingen roll om man befinner sig i Thailand, Sverige, Grekland eller USA. Flytvästen ska på när vi ska ut på havet/sjön.
  6. 3
    Exakt min synpunkt. För mig spelar det ingen roll om man befinner sig i Thailand, Sverige, Grekland eller USA. Flytvästen ska på när vi ska ut på havet/sjön.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Att ha flytväst det är inte trygghetsnarkomani för mig, för mig kännetecknar en trygghets narkoman en person som får ångest av at lösa om Fågelinfluensan och inte vågar äta fryst kyckling, eller en person som reser utomlads men vill ha venskt kött... Flytväst är sunt förnuft...
  8. 4
    Att ha flytväst det är inte trygghetsnarkomani för mig, för mig kännetecknar en trygghets narkoman en person som får ångest av at lösa om Fågelinfluensan och inte vågar äta fryst kyckling, eller en person som reser utomlads men vill ha venskt kött... Flytväst är sunt förnuft...
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    ASG!

    Precis vad jag tänkte när jag läste att folk tar med sina flytvÄstar till Thailand!!
    För att komma till Paris sâ mâste man prata franska för INGEN här pratar engelska och ta helst med egen mat för det finns salmonella i allt.
  10. 5
    ASG!

    Precis vad jag tänkte när jag läste att folk tar med sina flytvÄstar till Thailand!!
    För att komma till Paris sâ mâste man prata franska för INGEN här pratar engelska och ta helst med egen mat för det finns salmonella i allt.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    För dig är det kanske sunt förnuft men inte för alla.
    Vi har rest i Asien med vâra tvâ barn, och tagit bât UTAN att ha med sig flytväst!
    Och vi reser utan egna bilstolar ocksâ.
  12. 6
    För dig är det kanske sunt förnuft men inte för alla.
    Vi har rest i Asien med vâra tvâ barn, och tagit bât UTAN att ha med sig flytväst!
    Och vi reser utan egna bilstolar ocksâ.
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7
    Ligger så mycket i det du säger, jag är lite av en trygghetsnarkoman, när det gäller mitt barn, men jag skulle inte våga dra ut honom på öar långt ifrån "civilisationen" där sjukvården är mindre bra, han blir inte lättare sjuk, det är nåt jag undrar hur andra barnfamiljer vågar. Vi åkte minibuss från Hua Hin till Bangkok airport utan bälte, det kändes inte bra alls, men så var det åka båt med honom skulle jag inte göra, men själv skulle jag kunna det... men jag håller med dig i ditt inlägg..
  14. 7
    Ligger så mycket i det du säger, jag är lite av en trygghetsnarkoman, när det gäller mitt barn, men jag skulle inte våga dra ut honom på öar långt ifrån "civilisationen" där sjukvården är mindre bra, han blir inte lättare sjuk, det är nåt jag undrar hur andra barnfamiljer vågar. Vi åkte minibuss från Hua Hin till Bangkok airport utan bälte, det kändes inte bra alls, men så var det åka båt med honom skulle jag inte göra, men själv skulle jag kunna det... men jag håller med dig i ditt inlägg..
  15. Medlem sedan
    Aug 2005
    #8

    Att ge sig ut på

    vatten med barn och utan flytväst kallar jag korkat och fattar inte att det är något att asgarva åt. Drunknande ungar...skitkul. När det är så lätt att ha med ett hjälpmedel som kan göra att barnen klarar sig i vattnet....Jag kallar inte det att vara trygghetsnarkoman att ta med en flytväst, men jag kallar det korkat att inte göra det för sina barn.

    Man måste inte ta varenda risk som finns här i livet och man måste inte göra sig lustig över att folk är rädda om sina barn. Vi var nog närmare döden på andra ställen än just på havet ( för det är ju verkligen rena rama high chaparell i den thailändska trafiken som jag såg...) men flytväst kan vi ha med oss, men givetvis inte en bil med bälte eller en rödljusstolpe.
  16. 8
    Att ge sig ut på vatten med barn och utan flytväst kallar jag korkat och fattar inte att det är något att asgarva åt. Drunknande ungar...skitkul. När det är så lätt att ha med ett hjälpmedel som kan göra att barnen klarar sig i vattnet....Jag kallar inte det att vara trygghetsnarkoman att ta med en flytväst, men jag kallar det korkat att inte göra det för sina barn.

    Man måste inte ta varenda risk som finns här i livet och man måste inte göra sig lustig över att folk är rädda om sina barn. Vi var nog närmare döden på andra ställen än just på havet ( för det är ju verkligen rena rama high chaparell i den thailändska trafiken som jag såg...) men flytväst kan vi ha med oss, men givetvis inte en bil med bälte eller en rödljusstolpe.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Nytt med barnen...

    Jag kan känna igen mig i resonemanget. Innan vi fick barn var vi relativt "orädda". Vi åkte runt i Afrika och Sydostasien utan vare sig hängslen eller livrem. Nu när vi reser med barnen tänker jag igenom alla praktiska detaljer både tre och fyra gånger...

    Jag känner att min gamla livsstil och det nya livet med barnen krockar. Jag är oerhört sugen på en ny Afrikaresa när barnen blir något större (nu är de 4 och 6) men vill samtidigt göra allt för att t ex göra bilkörningen så säker som möjligt. Om vi åker till Johannesburg VET jag att risken för rån är stor, hur skulle mina grabbar klara det? Är det värt att chansa?

    Mitt eget liv och min egen hälsa kan jag ta vissa risker med, men barnens, nej det är en helt annan sak.
  18. 9
    Nytt med barnen... Jag kan känna igen mig i resonemanget. Innan vi fick barn var vi relativt "orädda". Vi åkte runt i Afrika och Sydostasien utan vare sig hängslen eller livrem. Nu när vi reser med barnen tänker jag igenom alla praktiska detaljer både tre och fyra gånger...

    Jag känner att min gamla livsstil och det nya livet med barnen krockar. Jag är oerhört sugen på en ny Afrikaresa när barnen blir något större (nu är de 4 och 6) men vill samtidigt göra allt för att t ex göra bilkörningen så säker som möjligt. Om vi åker till Johannesburg VET jag att risken för rån är stor, hur skulle mina grabbar klara det? Är det värt att chansa?

    Mitt eget liv och min egen hälsa kan jag ta vissa risker med, men barnens, nej det är en helt annan sak.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10

    haha

    Jo visst finns det många trygghetsnarkomaner som kanske borde hålla sig hemma... men då tänker jag ffa på folk som tar med egen mat, nojjar över vaccinationer, släpar otympliga bilstolar över hela världen...

    Flytvästar är så otroligt lätt att ta med, och kan ju användas till så mycket. Att snorkla i, som huvudkudde vid en lång bil eller båtfärd etc etc. De väger ju inget!

    På tal om trygghet, så var vi några familjer i Thailand sist vi reste som myntade utrycket "inte nudda mark bebis", dvs små barn som absolut inte fick smutsas ned av "ohygieniska thailänska förhållande"... Stackars barn
  20. 10
    haha Jo visst finns det många trygghetsnarkomaner som kanske borde hålla sig hemma... men då tänker jag ffa på folk som tar med egen mat, nojjar över vaccinationer, släpar otympliga bilstolar över hela världen...

    Flytvästar är så otroligt lätt att ta med, och kan ju användas till så mycket. Att snorkla i, som huvudkudde vid en lång bil eller båtfärd etc etc. De väger ju inget!

    På tal om trygghet, så var vi några familjer i Thailand sist vi reste som myntade utrycket "inte nudda mark bebis", dvs små barn som absolut inte fick smutsas ned av "ohygieniska thailänska förhållande"... Stackars barn
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11
    Nix! Jag är trygghetsnarkoman och det är inget jag skäms för. Jag har satt fyra barn till världen att ansvara för och jag överväger alltid risker. Men just därför åker vi inte till Thailand. Det vi söker kan vi hitta på annat håll. På den här sidan verkar de flesta haussa Thailand så nu får jag väl smäll, men jag tycker personligen att riskerna är för stora (trafik och sjukdomar) och att det under en stor del av året är för hett för att vara bekvämt för stora och nyttigt för små.
  22. 11
    Nix! Jag är trygghetsnarkoman och det är inget jag skäms för. Jag har satt fyra barn till världen att ansvara för och jag överväger alltid risker. Men just därför åker vi inte till Thailand. Det vi söker kan vi hitta på annat håll. På den här sidan verkar de flesta haussa Thailand så nu får jag väl smäll, men jag tycker personligen att riskerna är för stora (trafik och sjukdomar) och att det under en stor del av året är för hett för att vara bekvämt för stora och nyttigt för små.
  23. Medlem sedan
    Jun 1998
    #12
    Det är helt ok att inte vara sugen på Thailand:-) Jag har heller aldrig känt någon längtan just dit.
  24. 12
    Det är helt ok att inte vara sugen på Thailand:-) Jag har heller aldrig känt någon längtan just dit.
  25. Medlem sedan
    Nov 2008
    #13
    Men är inte hela livet, särskilt livet som förälder, kantat av riskbedömningar? Många, eller de flesta, bedömningarna gör vi automatiskt, som när är det OK att gå över gatan. Andra kräver nogsamt övervägande, som huruvida vi vågar åka till ett främmande land som kanske bjuder på okända faror...
    Är det coolast att ta störst risker, att chansa när magkänslan säger att semestern blir mest njutbar om jag slipper ens fundera på båtåkningsrisker? Om släpandet på en flytväst (sååå tunga är de inte) gör att jag kan slappna av mer på min semester, är det inte min ensak?

    Att raljera över var andra familjer sätter gränserna för sitt risktagande tycker jag är fånigt och onödigt.
  26. 13
    Men är inte hela livet, särskilt livet som förälder, kantat av riskbedömningar? Många, eller de flesta, bedömningarna gör vi automatiskt, som när är det OK att gå över gatan. Andra kräver nogsamt övervägande, som huruvida vi vågar åka till ett främmande land som kanske bjuder på okända faror...
    Är det coolast att ta störst risker, att chansa när magkänslan säger att semestern blir mest njutbar om jag slipper ens fundera på båtåkningsrisker? Om släpandet på en flytväst (sååå tunga är de inte) gör att jag kan slappna av mer på min semester, är det inte min ensak?

    Att raljera över var andra familjer sätter gränserna för sitt risktagande tycker jag är fånigt och onödigt.
  27. anonymt namn
    #14

    och tjatigt :)

    Har läst identiskt inlägg av TS tidigare
  28. 14
    och tjatigt :) Har läst identiskt inlägg av TS tidigare
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15

    Att vara trygghetsnarkoman...

    får man gärna vara om man känner för det.

    Det jag blir lite nyfiken på är att om man skippar Thailand pga nån befarad risk; vart kan man åka då? Jag menar, vad tycjker du är mer tryggt än Thailand och ok att åka till? För mig personligen är Thailand bland de mest trygga man kan åka till (om man genom sina resor vill komma utanför Sveriges gränser ibland).
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  30. 15
    Att vara trygghetsnarkoman... får man gärna vara om man känner för det.

    Det jag blir lite nyfiken på är att om man skippar Thailand pga nån befarad risk; vart kan man åka då? Jag menar, vad tycjker du är mer tryggt än Thailand och ok att åka till? För mig personligen är Thailand bland de mest trygga man kan åka till (om man genom sina resor vill komma utanför Sveriges gränser ibland).
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16

    Tillägg:

    Att ha med flytvästar är inget konstigt utan ganska självklart (apropå några andra trådar om just det) och inget som har med trygghetsnarkoman att göra (vilket by the way är en urfånig benämning som trådstartaren använde, alla tänker olika om risker).
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  32. 16
    Tillägg: Att ha med flytvästar är inget konstigt utan ganska självklart (apropå några andra trådar om just det) och inget som har med trygghetsnarkoman att göra (vilket by the way är en urfånig benämning som trådstartaren använde, alla tänker olika om risker).
  33. Medlem sedan
    Oct 2001
    #17
    Ja, alla har ju sina laster. En del har svårt att vänja sig vid att människor tänker och tycker olika, andra har svårt att vänja sig vid skillnader mellan olika länder. Personligen tycker jag att det senare är charmigare.
  34. 17
    Ja, alla har ju sina laster. En del har svårt att vänja sig vid att människor tänker och tycker olika, andra har svårt att vänja sig vid skillnader mellan olika länder. Personligen tycker jag att det senare är charmigare.
  35. Medlem sedan
    Dec 1999
    #18
    måste då bara fråga?? hur ställer ni er att ta era barn upp i flygplanet
  36. 18
    måste då bara fråga?? hur ställer ni er att ta era barn upp i flygplanet
  37. Medlem sedan
    Aug 2005
    #19

    Till det ställer

    jag mig positiv.
    Skulle man ställa sig annorlunda menar du?
  38. 19
    Till det ställer jag mig positiv.
    Skulle man ställa sig annorlunda menar du?
  39. Medlem sedan
    Sep 2002
    #20
    Klokt. Jag kan fascineras över att man åker till andra sidan jordklotet och sedan förväntar sig att allt ska vara som hemma?!?
  40. 20
    Klokt. Jag kan fascineras över att man åker till andra sidan jordklotet och sedan förväntar sig att allt ska vara som hemma?!?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hej trygghetsnarkomaner!
    By johannajo in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 09:21
  2. Är vi fega Trygghetsnarkomaner?
    By kentulla in forum Politik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 22:46
  3. Apropå trygghetsnarkomaner
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 16:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar