Börjar växa ur bilbarnstolen?
_0604 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Börjar växa ur bilbarnstolen?

    Hur har ni det med plats i era bilbarnstolar? Vi har en BeSafe iZi Kid som är jättebra men det känns som om Adam börjar växa ur den. får int eså bra plats med benen och huvudet sticker snart upp ovanför kanten, och då är den väl inte lika säker? Han är ju inte extremlång med sina 92 cm direkt...
    Har kikat på alternativ idag men då måste de sitta framåtvända och det ska ju inte vara lika säkert. SÅ hur gör ni andra? Har ni stolar bakåt eller framåt?
    Tidigare "Vovven med Adam" med 2 valpar:
    Prinsen Adam 060425 och prinsessan Linnéa 070818
  2. 1
    Börjar växa ur bilbarnstolen? Hur har ni det med plats i era bilbarnstolar? Vi har en BeSafe iZi Kid som är jättebra men det känns som om Adam börjar växa ur den. får int eså bra plats med benen och huvudet sticker snart upp ovanför kanten, och då är den väl inte lika säker? Han är ju inte extremlång med sina 92 cm direkt...
    Har kikat på alternativ idag men då måste de sitta framåtvända och det ska ju inte vara lika säkert. SÅ hur gör ni andra? Har ni stolar bakåt eller framåt?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Bakåt

    Pontus har nu en actagraco duoflex. Den största stolen man kan ha bakåt är nog Britax twoway. Jag vet normalstora 5 åringar som åkt bakåt i dem.

    Som jag förstått det så får huvudet sticka upp lite men bara det som är ovanför öronen.

    Jag siktar på att ha Pontus bakåt tills han fyller 4
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  4. 2
    Bakåt Pontus har nu en actagraco duoflex. Den största stolen man kan ha bakåt är nog Britax twoway. Jag vet normalstora 5 åringar som åkt bakåt i dem.

    Som jag förstått det så får huvudet sticka upp lite men bara det som är ovanför öronen.

    Jag siktar på att ha Pontus bakåt tills han fyller 4
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3
    Bakåtvänt är det som gäller här ... och så får Ebba sitta tills hon blir minst fyra år ... Det har hennes storasyskon gjort.. Det blev lite trångt om fötterna mot slutet men då tog jag av skorna/kängorna om vi skulle åka längre sträckor .. Ebba sitter i en akta graco duoflex.. Hon är ca 95 cm lång och har fortfarande rätt gott om plats i stolen .. Hoppas ni hittar nån bra stol så Adam kan sitta bakåtvänt länge till..
  6. 3
    Bakåtvänt är det som gäller här ... och så får Ebba sitta tills hon blir minst fyra år ... Det har hennes storasyskon gjort.. Det blev lite trångt om fötterna mot slutet men då tog jag av skorna/kängorna om vi skulle åka längre sträckor .. Ebba sitter i en akta graco duoflex.. Hon är ca 95 cm lång och har fortfarande rätt gott om plats i stolen .. Hoppas ni hittar nån bra stol så Adam kan sitta bakåtvänt länge till..
  7. Medlem sedan
    Jul 2006
    #4
    Cornelia är ganska lång så det är krångligt för oss det där. Har en Acta Graco Cosmic XTP och den funkar hyfsat på längden än så länge. Värre med vikten faktiskt... man får bara ha den i baksätet upp till 17-18 kg eller något i den stilen, efter det håller inte stödbenet för en kollision. Cornelia ligger på ca 16 kg har jag för mig och är nog runt 97-98 cm lång nu (gissar).

    Köpte ny bil i somras så vi har två nu. Till den bilen skaffade vi en Britax Muliti-tec som var den största stolen vi hittade och som klarade högst vikt bakåtvänd i baksätet. Den funkar än så länge... vill inte vända henne innan hon fyllt 4 år om möjligt, men vi får väl se hur det går... växer som ogräs gör hon, ungen.

    Svårt med stolar tycker jag...
  8. 4
    Cornelia är ganska lång så det är krångligt för oss det där. Har en Acta Graco Cosmic XTP och den funkar hyfsat på längden än så länge. Värre med vikten faktiskt... man får bara ha den i baksätet upp till 17-18 kg eller något i den stilen, efter det håller inte stödbenet för en kollision. Cornelia ligger på ca 16 kg har jag för mig och är nog runt 97-98 cm lång nu (gissar).

    Köpte ny bil i somras så vi har två nu. Till den bilen skaffade vi en Britax Muliti-tec som var den största stolen vi hittade och som klarade högst vikt bakåtvänd i baksätet. Den funkar än så länge... vill inte vända henne innan hon fyllt 4 år om möjligt, men vi får väl se hur det går... växer som ogräs gör hon, ungen.

    Svårt med stolar tycker jag...
  9. Medlem sedan
    Jul 2006
    #5
    Såg att Cornelia var 96,5 cm lång vid 2,5 års kontrollen och vet att hon vuxit mycket sedan dess så hon är nog uppe i nästan en meter vid det här laget gissar jag. En cm / månad har hon legat på den senaste tiden vet jag att min man kommenterade (hon har måttsticka på sitt rum och älskar att mäta sig själv och oss)...
  10. 5
    Såg att Cornelia var 96,5 cm lång vid 2,5 års kontrollen och vet att hon vuxit mycket sedan dess så hon är nog uppe i nästan en meter vid det här laget gissar jag. En cm / månad har hon legat på den senaste tiden vet jag att min man kommenterade (hon har måttsticka på sitt rum och älskar att mäta sig själv och oss)...
  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6
    Vi bytte precis stol till Hugo, fast ff bakåtvänd. Vi köpte bara en som var rymligare och hade en annan typ av fästanordning i bilen, så att stolen inte behöver sitta så nära ryggstödet. Ellen fick ju ta över hans gamla bilstol, så det blev ett smidigt byte.

    Vet tyvärr inte så här på rak arm vad den nya bilstolen heter.
  12. 6
    Vi bytte precis stol till Hugo, fast ff bakåtvänd. Vi köpte bara en som var rymligare och hade en annan typ av fästanordning i bilen, så att stolen inte behöver sitta så nära ryggstödet. Ellen fick ju ta över hans gamla bilstol, så det blev ett smidigt byte.

    Vet tyvärr inte så här på rak arm vad den nya bilstolen heter.
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7
    Jag tyckte Besafen var ganska rymlig när vi hade den. Som någon ovan skrev, så är det ju inte förrän öronen växt över kanten som den är för liten på längden så att säga. Sedan så får de ju sitta knöligt med benen ibland (och då tror jag ändå att Besafen är ganska rymlig jämfört med till exempel Britax twowayen, där då min dotter fått böja ihop dem bra för att sitta, men det kanske beror på vilken bil man använder?). Lukas sitter bakåtvänt, mest i en Britax freeway, men även i en Brio Zento. Han väger ca 17kg och är runt 96-97cm lång.
  14. 7
    Jag tyckte Besafen var ganska rymlig när vi hade den. Som någon ovan skrev, så är det ju inte förrän öronen växt över kanten som den är för liten på längden så att säga. Sedan så får de ju sitta knöligt med benen ibland (och då tror jag ändå att Besafen är ganska rymlig jämfört med till exempel Britax twowayen, där då min dotter fått böja ihop dem bra för att sitta, men det kanske beror på vilken bil man använder?). Lukas sitter bakåtvänt, mest i en Britax freeway, men även i en Brio Zento. Han väger ca 17kg och är runt 96-97cm lång.
  15. Medlem sedan
    Jul 2006
    #8
    Men ojdå... då ska jag nog ta det lugnt, för jag märker att min Adam är kortare än era barn Jag tror att han bara är 92 cm...

    Men du - 2,5 års kontroll?? Var det något du blev kallad till eller?? För vi har inte kallats på ett år! ?
    Tidigare "Vovven med Adam" med 2 valpar:
    Prinsen Adam 060425 och prinsessan Linnéa 070818
  16. 8
    Men ojdå... då ska jag nog ta det lugnt, för jag märker att min Adam är kortare än era barn Jag tror att han bara är 92 cm...

    Men du - 2,5 års kontroll?? Var det något du blev kallad till eller?? För vi har inte kallats på ett år! ?
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9
    Det är väl lite olika på olika ställen? Här kallas man vid 2,5 år, men jag vet att på andra ställen så är det en 3-årskontroll istället. Så hör du inget framåt våren så kanske du ska ringa och kolla?
  18. 9
    Det är väl lite olika på olika ställen? Här kallas man vid 2,5 år, men jag vet att på andra ställen så är det en 3-årskontroll istället. Så hör du inget framåt våren så kanske du ska ringa och kolla?
  19. Medlem sedan
    Jul 2006
    #10
    Ja, i Lund kallar de till 2,5 års kontroll... men det kan nog vara olika.
  20. 10
    Ja, i Lund kallar de till 2,5 års kontroll... men det kan nog vara olika.
  21. Medlem sedan
    Jan 2005
    #11
    Hej, vi har en Britax (vet inte vilken), men V sitter bakåt i den och han är 1,00m. Huvudet sticker lite ovanför kanten, men det är ingen fara, så länge inte öronen sticker över kanten.
    Det där med att de får vika benen, det är nog mest vi föräldrar som har ont av det. Inte barnen...
    Så, behåll honom bakåt ett tag till!
  22. 11
    Hej, vi har en Britax (vet inte vilken), men V sitter bakåt i den och han är 1,00m. Huvudet sticker lite ovanför kanten, men det är ingen fara, så länge inte öronen sticker över kanten.
    Det där med att de får vika benen, det är nog mest vi föräldrar som har ont av det. Inte barnen...
    Så, behåll honom bakåt ett tag till!

Liknande trådar

  1. hoppet börjar växa
    By annapanna82 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 12:55
  2. Börjar hornen växa ut, eller kan man få
    By _annae_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 10:10
  3. Bilbarnstolen
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 20:14
  4. Min sambo börjar växa upp:0)
    By anna83 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 14:36
  5. Nu börjar Michelle växa....
    By LenaH in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 00:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar