Nappavvänjning...
_0602 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Nappavvänjning...

    Hur har ni gjort eller hur planerar ni att sluta med nappknarkandet hos era barn?

    Vilma är helt galen i sina nappar och vi lyckas hyfsat med att ha det nappfritt på dagtid... men hon går då och suger på annat, t ex någon gosedjur eller sina fingrar eller mitt hår(!). Vi vet ju att vi måste sluta snart med tanke på tänder och så, det finns väl ingen riktigt lämplig tidpunkt men jag antar att det blir några tunga nätter med gråt och tandagnisslan?!
    Storebrorsan hade aldrig napp så vi har aldrig behövt brottas med det här problemet innan...

    Ha det gott alla!
    och grattis i förskott och efterskott till alla 3-åringar
    FRÄCK, FRÄN OCH FRAMÅT!

    Mamma till Gustav 0205 och Vilma 0602
  2. 1
    Nappavvänjning... Hur har ni gjort eller hur planerar ni att sluta med nappknarkandet hos era barn?

    Vilma är helt galen i sina nappar och vi lyckas hyfsat med att ha det nappfritt på dagtid... men hon går då och suger på annat, t ex någon gosedjur eller sina fingrar eller mitt hår(!). Vi vet ju att vi måste sluta snart med tanke på tänder och så, det finns väl ingen riktigt lämplig tidpunkt men jag antar att det blir några tunga nätter med gråt och tandagnisslan?!
    Storebrorsan hade aldrig napp så vi har aldrig behövt brottas med det här problemet innan...

    Ha det gott alla!
    och grattis i förskott och efterskott till alla 3-åringar
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Hej!
    Jag kände mig manad att svara.. =)
    Vi har två tjejer som bara ÄLSKADE sina nappar, men insåg att det eg inte finns ett behov och att, som du säger, tänderna förstörs,, vi körde stenhårt med att när man fyller 3 år då är man stor och då behöver man inte napparna, då skulle vi skicka dom till andra bebisar som behöver dom mera, och att dom då börjar smaka illa för stora barn.

    Sagt och gjort, dagen dom fyllde tre (i dec) så satte jag lite stopp och väx på några nappar och tog bort alla andra, och den ena tjejen hon ville inte testa alls, hon bara accepterade att dom numera smakade illa och ville posta dom till bebisar, den andra tjejer var lite osäker och testade en gång, men aldrig mera! ha ha det smakar ju verkligen inte gott med stopp och väx!

    Sen så stoppade vi dom i ett kuvert och dom "postades" och därmed var det över, dom frågade bara en gång efter nappar när dom skulle lägga sig första kvällen men det var det!!

    Helt över förväntan, drar slutsatsen att dom måste ha varit redo och att det så att säga var "väntat" iom att vi sagt det så himla länge!

    Så det är det tipset som jag kan ge, storebror hade ingen napp så vi hade ingen koll hur vi skulle göra heller!

    Lycka till!
  4. 2
    Hej!
    Jag kände mig manad att svara.. =)
    Vi har två tjejer som bara ÄLSKADE sina nappar, men insåg att det eg inte finns ett behov och att, som du säger, tänderna förstörs,, vi körde stenhårt med att när man fyller 3 år då är man stor och då behöver man inte napparna, då skulle vi skicka dom till andra bebisar som behöver dom mera, och att dom då börjar smaka illa för stora barn.

    Sagt och gjort, dagen dom fyllde tre (i dec) så satte jag lite stopp och väx på några nappar och tog bort alla andra, och den ena tjejen hon ville inte testa alls, hon bara accepterade att dom numera smakade illa och ville posta dom till bebisar, den andra tjejer var lite osäker och testade en gång, men aldrig mera! ha ha det smakar ju verkligen inte gott med stopp och väx!

    Sen så stoppade vi dom i ett kuvert och dom "postades" och därmed var det över, dom frågade bara en gång efter nappar när dom skulle lägga sig första kvällen men det var det!!

    Helt över förväntan, drar slutsatsen att dom måste ha varit redo och att det så att säga var "väntat" iom att vi sagt det så himla länge!

    Så det är det tipset som jag kan ge, storebror hade ingen napp så vi hade ingen koll hur vi skulle göra heller!

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Aug 2001
    #3

    Här går det trögt!

    Vi hälsade på katterna på skansen i somras för att visa Edvin att man kunde skicka napparna dit. Edvin hade inte alls lust att ge katterna några nappar, men han ville gärna ta några med sig hem. SÅ mycket gillar han nappar!!

    Vi har hintat lite smått att han börjar bli stor kille nu och att det snart är dags att sluta med nappar. Och jag har sagt ibland på kvällarna att vi kanske kunde prova att sova med bara snutten. Men varje gång blir han alldeles blank i ögonen och man riktigt ser hur ledsen och förstörd han blir så jag har inte hjärta att fullfölja.

    Jag tycker verkligen att han börjar bli för stor för nappar och min gräns går väl egentligen också vid tre år (vilket är på fredag!!). Men jag tycker det är jättesvårt. Vi har begränsat användandet till när man ska sova, och vi drar ut nappen innan vi lägger oss så att han inte ligger och suger hela natten men helst vill jag ju att vi kastar dom helt.

    Så jag har inga tips alls. Jag har kompisar som skickat barnens nappar till tomten och doppat dem i ättika och allt möjligt och det har funkat. Men jag tror vi måste vänta ett tag eller komma på nån riktigt bra "story" för Edvin älskar verkligen sina nappar!!
    Veronica, mamma till världens goaste Edvin!
  6. 3
    Här går det trögt! Vi hälsade på katterna på skansen i somras för att visa Edvin att man kunde skicka napparna dit. Edvin hade inte alls lust att ge katterna några nappar, men han ville gärna ta några med sig hem. SÅ mycket gillar han nappar!!

    Vi har hintat lite smått att han börjar bli stor kille nu och att det snart är dags att sluta med nappar. Och jag har sagt ibland på kvällarna att vi kanske kunde prova att sova med bara snutten. Men varje gång blir han alldeles blank i ögonen och man riktigt ser hur ledsen och förstörd han blir så jag har inte hjärta att fullfölja.

    Jag tycker verkligen att han börjar bli för stor för nappar och min gräns går väl egentligen också vid tre år (vilket är på fredag!!). Men jag tycker det är jättesvårt. Vi har begränsat användandet till när man ska sova, och vi drar ut nappen innan vi lägger oss så att han inte ligger och suger hela natten men helst vill jag ju att vi kastar dom helt.

    Så jag har inga tips alls. Jag har kompisar som skickat barnens nappar till tomten och doppat dem i ättika och allt möjligt och det har funkat. Men jag tror vi måste vänta ett tag eller komma på nån riktigt bra "story" för Edvin älskar verkligen sina nappar!!
  7. Medlem sedan
    Aug 2007
    #4

    Ja du

    Det är skitsvårt. Julia älskar sina nappar. Men vi har kört med stilen att inte ta ifrån henne napparna "med våld" utan istället har vi berömt henne jättemycket när hon lägger nappen självmant och sagt "ja den behöver du ju inte nu. Den kan ligga här så hämtar vi den när du ska sova" och det har hon köpt! Ju mer beröm hon får, dessto oftare lägger hon själv ifrån sig sin napp och säger "höver inte nu, hämta sen".
    Jag vet inte om det är rätt eller fel men nappanvändandet har i alla fall gått från 20 timmar/dygn (hon har verkligen haft napp ALLTID) till kanske 10 timmar/dygn så det går ju på rätt håll.

    Vi fick en broscyr från tandis där det stod att det inte är förrän de permanenta tänderna kommer som de verkligen behöver ha slutat helt för att inte få överbett. Så vi skyndar långsamt....
  8. 4
    Ja du Det är skitsvårt. Julia älskar sina nappar. Men vi har kört med stilen att inte ta ifrån henne napparna "med våld" utan istället har vi berömt henne jättemycket när hon lägger nappen självmant och sagt "ja den behöver du ju inte nu. Den kan ligga här så hämtar vi den när du ska sova" och det har hon köpt! Ju mer beröm hon får, dessto oftare lägger hon själv ifrån sig sin napp och säger "höver inte nu, hämta sen".
    Jag vet inte om det är rätt eller fel men nappanvändandet har i alla fall gått från 20 timmar/dygn (hon har verkligen haft napp ALLTID) till kanske 10 timmar/dygn så det går ju på rätt håll.

    Vi fick en broscyr från tandis där det stod att det inte är förrän de permanenta tänderna kommer som de verkligen behöver ha slutat helt för att inte få överbett. Så vi skyndar långsamt....
  9. Medlem sedan
    Jun 2000
    #5
    Agnes har slutat med nappen i julas. När dem är så stora som 3 kan man förbereda dem på att då och då tar vi bort nappen då är du stor tjej osv. Sen när dagen är inne tar man bort nappen och talar om det för barnet. Sen är det bara som förälder att vara konsekvent. Det kan bli en del gnäll i början men för oss har det inte varit mycket att tala om. Här tog det bara nån dag innan jag märkte att hon inte saknade nappen. Frågade efter den gjorde hon inte en gång.

    Har tre barn och gjort samma varje gång och det har funkat klockrent. Även om man kan känna sig some n bov själv.

    Har andra bekanta som har velat fram och tillbaka. Det lär sig barnet och då blir det tjut och gråt för att mamma eller pappa tar fram nappen. Det vet dem de är ju smarta de små grynen.
  10. 5
    Agnes har slutat med nappen i julas. När dem är så stora som 3 kan man förbereda dem på att då och då tar vi bort nappen då är du stor tjej osv. Sen när dagen är inne tar man bort nappen och talar om det för barnet. Sen är det bara som förälder att vara konsekvent. Det kan bli en del gnäll i början men för oss har det inte varit mycket att tala om. Här tog det bara nån dag innan jag märkte att hon inte saknade nappen. Frågade efter den gjorde hon inte en gång.

    Har tre barn och gjort samma varje gång och det har funkat klockrent. Även om man kan känna sig some n bov själv.

    Har andra bekanta som har velat fram och tillbaka. Det lär sig barnet och då blir det tjut och gråt för att mamma eller pappa tar fram nappen. Det vet dem de är ju smarta de små grynen.
  11. Medlem sedan
    Sep 2007
    #6

    Alla mina

    3 barn har visat själva när de ville sluta med nappen.
    Fast vi har hjälpt till lite med.

    Gör ex så här...
    Ha inga xtranappar på dagis.
    Glöm nappan medvetet hemma och säg
    att den har det bättre hos dockan eller någon annan favoritleksak.
    Nappen finns kvar när du kommer hem.
    Eller åk till Skansen och ge ALLA napparna till kattungarna.
    Det är en kul grej. Mina 2 stora barn har gjort det och de var inga problem.
    Låt barnet själv kasta in napparna till katterna.
    Eller ge napparna till tomten eller gräv ner napparna i jorden i skogen så trollen
    kan få dem.
    Gör en lite saga om det. Använd fantasin.

    Min 3-åring har visat själv när hon inte vill ha nappen.
    På dagis har vi 1 extranapp men hon ber aldrig efter den.
    Till våren ska vi till Skansen när det finns extra mycket bebisdjur där och hälsa på kattungarna.

    Lycka till.
  12. 6
    Alla mina 3 barn har visat själva när de ville sluta med nappen.
    Fast vi har hjälpt till lite med.

    Gör ex så här...
    Ha inga xtranappar på dagis.
    Glöm nappan medvetet hemma och säg
    att den har det bättre hos dockan eller någon annan favoritleksak.
    Nappen finns kvar när du kommer hem.
    Eller åk till Skansen och ge ALLA napparna till kattungarna.
    Det är en kul grej. Mina 2 stora barn har gjort det och de var inga problem.
    Låt barnet själv kasta in napparna till katterna.
    Eller ge napparna till tomten eller gräv ner napparna i jorden i skogen så trollen
    kan få dem.
    Gör en lite saga om det. Använd fantasin.

    Min 3-åring har visat själv när hon inte vill ha nappen.
    På dagis har vi 1 extranapp men hon ber aldrig efter den.
    Till våren ska vi till Skansen när det finns extra mycket bebisdjur där och hälsa på kattungarna.

    Lycka till.

Liknande trådar

  1. Nappavvänjning då
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 12:40
  2. Nappavvänjning?
    By -ASA- in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 06:24
  3. Nappavvänjning
    By Jool in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 15:34
  4. Nappavvänjning.
    By Läskburken in forum _0507 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 17:55
  5. Nappavvänjning...
    By gosinga in forum _0307 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 14:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar