Naken
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Naken

    Vår son ,snart 13,kom hem i går och sa att han ville inte att jag och hans syster skall gå omking nakna hemma eller visa oss för honom utan kläder. Nu vet jag inte hur andra familjer gör och detta har kanske jag funderat på ibland: när slutar man att visa sig naken för sin son? Han sa att om han ser oss nakna jämt så kanske han inte blir intresserad och tycker det är "mystiskt" med nakna tjejer. jag sa att jag visst trodde det och att det är ju väldig skilnad på sin mamma o syster och en tjej som han kanske är intresserad av. han sa även att du såg väl aldrig din mamma o pappa nakna när du var liten och det är ju sant men det är ju 30 år sedan!! Hur gör ni? Eller är vi en "annurlunda" familj som tycker det är ok att visa sig naken när man är hemma? Börjar undra ju?
  2. 1
    Naken Vår son ,snart 13,kom hem i går och sa att han ville inte att jag och hans syster skall gå omking nakna hemma eller visa oss för honom utan kläder. Nu vet jag inte hur andra familjer gör och detta har kanske jag funderat på ibland: när slutar man att visa sig naken för sin son? Han sa att om han ser oss nakna jämt så kanske han inte blir intresserad och tycker det är "mystiskt" med nakna tjejer. jag sa att jag visst trodde det och att det är ju väldig skilnad på sin mamma o syster och en tjej som han kanske är intresserad av. han sa även att du såg väl aldrig din mamma o pappa nakna när du var liten och det är ju sant men det är ju 30 år sedan!! Hur gör ni? Eller är vi en "annurlunda" familj som tycker det är ok att visa sig naken när man är hemma? Börjar undra ju?
  3. Medlem sedan
    Oct 2008
    #2
    mja.. jag går inte runt naken hemma. Min äldsta son skulle nog tycka det var jättepinsamt. därmot kan jag segla runt lite halvklädd på mornar och kvällar.

    För hans skull har jag börjat ha handuk i bastun när han är med och bastar. Just därför att han tycker det är pinigt.

    När de var små bastade vi alla nakna.. äldsta sonen är snart 15 och han vill inte heller visa sig naken för oss... ev, bastar han näck med sin pappa men inte med mig.

    jag tror det är naturligt att barnen väljer att inte visa sig eller se sina föräldrar nakna någon gång under tonåren.

    själv skulle jag aldrig drömma om att visa mig naken inför min pappa.
  4. 2
    mja.. jag går inte runt naken hemma. Min äldsta son skulle nog tycka det var jättepinsamt. därmot kan jag segla runt lite halvklädd på mornar och kvällar.

    För hans skull har jag börjat ha handuk i bastun när han är med och bastar. Just därför att han tycker det är pinigt.

    När de var små bastade vi alla nakna.. äldsta sonen är snart 15 och han vill inte heller visa sig naken för oss... ev, bastar han näck med sin pappa men inte med mig.

    jag tror det är naturligt att barnen väljer att inte visa sig eller se sina föräldrar nakna någon gång under tonåren.

    själv skulle jag aldrig drömma om att visa mig naken inför min pappa.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Det där är svårt. Jag är själv uppvuxen i en familj där man självklart gick naken mellan t.ex. badrum och sovrum, badade nakna om det inte var andra människor på stranden, m.m. Som jag minns det hade jag inte problem med det ens i tonåren. Men många tonåringar tycker att det är pinsamt med nakenhet och eftersom min man inte trivs med att gå naken i lägenheten så försöker även jag ta hänsyn till våra ungdomar och ha åtminstone trosor på mig. Men jag är inte benhård, att jag någon gång går naken, när jag t.ex. glömt ta med rena trosor in i badrummet, får de stå ut med. Och jag tycker att din sons förklaring var dålig. Det är väl snarare bra att vänja sig vid att kvinnokroppar kan se ut på alla möjliga sätt och kvinnokroppar ska inte vara något "mystiskt". Risken är ju då att han bara ser (halv-)nakna kvinnor på MTV och i tidningar som har helt overkliga, tillfixade kroppar.
  6. 3
    Det där är svårt. Jag är själv uppvuxen i en familj där man självklart gick naken mellan t.ex. badrum och sovrum, badade nakna om det inte var andra människor på stranden, m.m. Som jag minns det hade jag inte problem med det ens i tonåren. Men många tonåringar tycker att det är pinsamt med nakenhet och eftersom min man inte trivs med att gå naken i lägenheten så försöker även jag ta hänsyn till våra ungdomar och ha åtminstone trosor på mig. Men jag är inte benhård, att jag någon gång går naken, när jag t.ex. glömt ta med rena trosor in i badrummet, får de stå ut med. Och jag tycker att din sons förklaring var dålig. Det är väl snarare bra att vänja sig vid att kvinnokroppar kan se ut på alla möjliga sätt och kvinnokroppar ska inte vara något "mystiskt". Risken är ju då att han bara ser (halv-)nakna kvinnor på MTV och i tidningar som har helt overkliga, tillfixade kroppar.
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4

    Det är en fas.

    Det är stor skillnad om man ser sina föräldrar och syskon nakna som barn eller som tonåring. För barn är nakenhet något naturligt, men tonåringar kan upptäcka att det finns mycket laddningar kring nakenheten.
    Bry dig inte om hans förklaringar, utan respektera hans önskningar. Om fem år eller så är det säkert över igen.
  8. 4
    Det är en fas. Det är stor skillnad om man ser sina föräldrar och syskon nakna som barn eller som tonåring. För barn är nakenhet något naturligt, men tonåringar kan upptäcka att det finns mycket laddningar kring nakenheten.
    Bry dig inte om hans förklaringar, utan respektera hans önskningar. Om fem år eller så är det säkert över igen.
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5
    Vi går inte omkring nakna. Alla tre tonåringarna skulle tycka att det var jobbigt. De går inte heller omkring nakna. De tycker tom det är "äckligt" ( deras uttryck) när småtjejerna springer runt utan kläder, även fast vi förklarat att de är små, och det inte är nåt konstigt med det. Jag skulle inte heller känna mig bekväm att visa mig naken för min tonårsgrabb.
  10. 5
    Vi går inte omkring nakna. Alla tre tonåringarna skulle tycka att det var jobbigt. De går inte heller omkring nakna. De tycker tom det är "äckligt" ( deras uttryck) när småtjejerna springer runt utan kläder, även fast vi förklarat att de är små, och det inte är nåt konstigt med det. Jag skulle inte heller känna mig bekväm att visa mig naken för min tonårsgrabb.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    När man lever tillsammans är det ett givande och tagande. Han kan ju inte bestämma över hur ni är (o)klädda. Men ni måste ju också respektera om han känner sig obekväm med att ni är nakna. Så ni får väl komma fram till något typ att det är ok att gå från sängen till badrummet utan kläder, att det är ok att springa runt halvnaken när man håller på att klä sig men att man i övrigt faktiskt får dra på sig en morgonrock. Han behöver ju inte titta så ingående på er när ni är nakna om han inte vill det.
  12. 6
    När man lever tillsammans är det ett givande och tagande. Han kan ju inte bestämma över hur ni är (o)klädda. Men ni måste ju också respektera om han känner sig obekväm med att ni är nakna. Så ni får väl komma fram till något typ att det är ok att gå från sängen till badrummet utan kläder, att det är ok att springa runt halvnaken när man håller på att klä sig men att man i övrigt faktiskt får dra på sig en morgonrock. Han behöver ju inte titta så ingående på er när ni är nakna om han inte vill det.
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7
    Har en likadan här och denne har även ljudligt protesterat mot div porrurfande på skolans datorer.
    Alltså en som inte gillar nakenhet så värst.

    Oavsett vad _jag_ tycker måste jag faktiskt respektera detta, det vore faktiskt inte rätt att påtvinga min nakenhet på mitt barn som helst vill slippa. Jag menar om man ger sig in i ett nudiostläger lär man kunna förvänta sig en viss nakenhet men nu har ju inte mina barn froivilligt valkt mig som förälder. Alltså måste även jag anpassa mig...

    Naken kan jag gå i mitt rum där jag vet att ingen störs.
  14. 7
    Har en likadan här och denne har även ljudligt protesterat mot div porrurfande på skolans datorer.
    Alltså en som inte gillar nakenhet så värst.

    Oavsett vad _jag_ tycker måste jag faktiskt respektera detta, det vore faktiskt inte rätt att påtvinga min nakenhet på mitt barn som helst vill slippa. Jag menar om man ger sig in i ett nudiostläger lär man kunna förvänta sig en viss nakenhet men nu har ju inte mina barn froivilligt valkt mig som förälder. Alltså måste även jag anpassa mig...

    Naken kan jag gå i mitt rum där jag vet att ingen störs.
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8

    Om han signalerar att det är

    obehagligt så tycker jag det bör respekteras... Tonåren är en turbulent och känslig tid ändå.

    Så.. jag kan springa omkring i bh och trosor men där går gränsen

    Hm.. emellanåt har de tagit hem kompisar som sovit över utan min vetskap också och jag är inte helt säker på att jag.. eller kompisarna skulle vara helt bekväm med en nattlig (eller daglig ) kollission om jag var näck..
    Bara måste...... allt....
  16. 8
    Om han signalerar att det är obehagligt så tycker jag det bör respekteras... Tonåren är en turbulent och känslig tid ändå.

    Så.. jag kan springa omkring i bh och trosor men där går gränsen

    Hm.. emellanåt har de tagit hem kompisar som sovit över utan min vetskap också och jag är inte helt säker på att jag.. eller kompisarna skulle vara helt bekväm med en nattlig (eller daglig ) kollission om jag var näck..
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9
    Samma här. Min son bad mig klä mig mer eftersom han tyckte det var pinsamt. Det tog inte lång tid innan jag vande mig vid att dra på mig morgonrocken.
  18. 9
    Samma här. Min son bad mig klä mig mer eftersom han tyckte det var pinsamt. Det tog inte lång tid innan jag vande mig vid att dra på mig morgonrocken.
  19. Mamma S
    #10
    Här parkerar jag!
    Sonen brukar komma krypande på natten ibland och i en viss ålder så reagerade han på att jag sov i bara trosor och då kilade jag upp och tog på mig en t-shirt för hans skull och det tyckte han var skönt. Han tycker det är lite pinigt och fjantar när han ska in i duschen och håller för och så, men jag har märkt att det håller på att gå över. Jag tror det är en period i början av puberteten, kanske 12-15 års ålder. Vid 18 tror jag han kommer att våga visa sig igen. För familjen i alla fall. Tyvärr håller dock hela samhället på att få nakenskräck och ungdomarna vågar ju inte ens duscha på skolan längre! Det är tragiskt dock, men kanske något vi måste acceptera i framtidens samhälle.
  20. 10
    Här parkerar jag!
    Sonen brukar komma krypande på natten ibland och i en viss ålder så reagerade han på att jag sov i bara trosor och då kilade jag upp och tog på mig en t-shirt för hans skull och det tyckte han var skönt. Han tycker det är lite pinigt och fjantar när han ska in i duschen och håller för och så, men jag har märkt att det håller på att gå över. Jag tror det är en period i början av puberteten, kanske 12-15 års ålder. Vid 18 tror jag han kommer att våga visa sig igen. För familjen i alla fall. Tyvärr håller dock hela samhället på att få nakenskräck och ungdomarna vågar ju inte ens duscha på skolan längre! Det är tragiskt dock, men kanske något vi måste acceptera i framtidens samhälle.
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11
    Tack för alla svar! Nu har jag i alla fall respekterat det han vill och har alltid på mig morgonrock mellan sovrum o badrum. När hans kompisar har sovit över har vi ju självklart inte sprungit runt nakna . Men lite merkligt är det för i går ville han bada med mig och hans syster. kanse han inte vill släppa in tonnåren riktigt än.
  22. 11
    Tack för alla svar! Nu har jag i alla fall respekterat det han vill och har alltid på mig morgonrock mellan sovrum o badrum. När hans kompisar har sovit över har vi ju självklart inte sprungit runt nakna . Men lite merkligt är det för i går ville han bada med mig och hans syster. kanse han inte vill släppa in tonnåren riktigt än.
  23. Medlem sedan
    Jun 1998
    #12
    Ja hos oss är vi allt annat än blyga. Ingen av barnen har ens rest frågan än mindre tror jag funderat på det.

    Däremot vet jag att när de bor hos sin mor så är det mer skyling, stör inte jag duschar och ut du får inte komma in på mitt rum jag är naken. Något som jag aldrig hört här oss mig. Här har det snarare varit jag som sagt till sonen att snälla tänk på att vi kan ha gäster som kanske inte är så vana att se en ung naken man spatsera förbi från duschen till sitt rum (via kylskåpet för att ta något att äta).

    Jag skulle möjligen ta upp den tråd som han uppenbarligen lämnar kvar i sin frågeställning nämligen vad det är han är rädd för rörande intresset för det motsatta könet?
  24. 12
    Ja hos oss är vi allt annat än blyga. Ingen av barnen har ens rest frågan än mindre tror jag funderat på det.

    Däremot vet jag att när de bor hos sin mor så är det mer skyling, stör inte jag duschar och ut du får inte komma in på mitt rum jag är naken. Något som jag aldrig hört här oss mig. Här har det snarare varit jag som sagt till sonen att snälla tänk på att vi kan ha gäster som kanske inte är så vana att se en ung naken man spatsera förbi från duschen till sitt rum (via kylskåpet för att ta något att äta).

    Jag skulle möjligen ta upp den tråd som han uppenbarligen lämnar kvar i sin frågeställning nämligen vad det är han är rädd för rörande intresset för det motsatta könet?
  25. Medlem sedan
    Mar 2009
    #13

    samma sits,annan reaktion

    Har oxå son på 13 blir 14 senare i år .Han har en yngre 12 o en äldre 15 syrra.Precis som hos dej är vi ju ofta nakna hemma Men sonen verkar tycka det är helt lika naturligt o självklart som jag o båda hans syrror.När jag läst ditt inlägg så fråga jag va han tyckte men han sa bara "äsch det e väl inget" Så det kan kanske ha att göra oxå med vilka signaler han får från andra håll Min kille har ju varit på ridläger o där fick han dusch i hop m tjejkompisar o det brydde han sej lika lite om.Och när vi var i fjällen med min syster o hans 2 tjekusiner.så delade dom rum o duscha o basta ihop utan att någon sa ngn kommentar precis Så kanske beror det på vad man är van vid.Så länge barn/ungdomar kan ta nakenhet på ett naturligt sätt utan undertoner så är det väl bara positivt Kanske är det skillnad på att vara naken och vara avklädd
  26. 13
    samma sits,annan reaktion Har oxå son på 13 blir 14 senare i år .Han har en yngre 12 o en äldre 15 syrra.Precis som hos dej är vi ju ofta nakna hemma Men sonen verkar tycka det är helt lika naturligt o självklart som jag o båda hans syrror.När jag läst ditt inlägg så fråga jag va han tyckte men han sa bara "äsch det e väl inget" Så det kan kanske ha att göra oxå med vilka signaler han får från andra håll Min kille har ju varit på ridläger o där fick han dusch i hop m tjejkompisar o det brydde han sej lika lite om.Och när vi var i fjällen med min syster o hans 2 tjekusiner.så delade dom rum o duscha o basta ihop utan att någon sa ngn kommentar precis Så kanske beror det på vad man är van vid.Så länge barn/ungdomar kan ta nakenhet på ett naturligt sätt utan undertoner så är det väl bara positivt Kanske är det skillnad på att vara naken och vara avklädd
  27. Medlem sedan
    Jul 2018
    #14
    Jag tyckte det var obehagligt att bli sedd av mamma när jag var 11 och kände flera andra killar som fick skyla sig. Pappa märkte min blygsel så han talade med mamma som slutade titta. Sedan dess har hon aldrig sett mig naken.
  28. 14
    Jag tyckte det var obehagligt att bli sedd av mamma när jag var 11 och kände flera andra killar som fick skyla sig. Pappa märkte min blygsel så han talade med mamma som slutade titta. Sedan dess har hon aldrig sett mig naken.

Liknande trådar

  1. Nu e man naken
    By M@ckan in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 21:38
  2. Naken, sol och bad
    By Jaeck in forum Sex & erotik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 21:09
  3. Naken?
    By Mackan in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 08:43
  4. Naken på jobbet??
    By anonymt namn in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 17:43
  5. Naken
    By jenka6 in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 11:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar