Bråk, bråk, bråååk......
Föräldraskap
  1. anonymt namn
    #1

    Bråk, bråk, bråååk......

    Har två viljestarka barn, 7(pojke) & 5(flicka) år, med en enorm "syskonkärlek". Det bråkas från morgon till kväll. Om ALLT och då menar jag verkligen om ALLT, både verbalt & fysiskt... Vi pratar & pratar om hur viktigt det är att man måste kunna lösa konflikter genom att *prata* istället för att slåss & skrika. Om & om igen påpekar vi att om en bråkar så ska den andra komma till oss och säga till istället för att klösa ögonen ur den andre osv. Men INGENTING hjälper. Ibland känner jag bara för att lägga mig ner och dö (lätt överdrivet!) för att jag inte orkar med längre. Min kraft & mitt tålamod sinar för varje dag & jag undrar bara när den tar helt slut...
    Tilläggas bör att *mellan* alla sjuttioelva bråk så leker dom hur bra som helst.... Så vad gör man (eller vad gör man för fel?)?
  2. 1
    Bråk, bråk, bråååk...... Har två viljestarka barn, 7(pojke) & 5(flicka) år, med en enorm "syskonkärlek". Det bråkas från morgon till kväll. Om ALLT och då menar jag verkligen om ALLT, både verbalt & fysiskt... Vi pratar & pratar om hur viktigt det är att man måste kunna lösa konflikter genom att *prata* istället för att slåss & skrika. Om & om igen påpekar vi att om en bråkar så ska den andra komma till oss och säga till istället för att klösa ögonen ur den andre osv. Men INGENTING hjälper. Ibland känner jag bara för att lägga mig ner och dö (lätt överdrivet!) för att jag inte orkar med längre. Min kraft & mitt tålamod sinar för varje dag & jag undrar bara när den tar helt slut...
    Tilläggas bör att *mellan* alla sjuttioelva bråk så leker dom hur bra som helst.... Så vad gör man (eller vad gör man för fel?)?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Har inga svar...

    ...jag har 3 barn pojke 5 år, flicka 7 år och pojke 9 år . Och det bråkas hemma hela tiden. Det är ingen bra stämning, och jag känner ofta en ånger för att jag inte nöjde mig med ett barn. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men dina barn är inte ensamma om att slåss hela tiden.
    http://www.tjock-till-smal.bloggplatsen.se

    Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst,för då behöver jag det mest.
  4. 2
    Har inga svar... ...jag har 3 barn pojke 5 år, flicka 7 år och pojke 9 år . Och det bråkas hemma hela tiden. Det är ingen bra stämning, och jag känner ofta en ånger för att jag inte nöjde mig med ett barn. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men dina barn är inte ensamma om att slåss hela tiden.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Vi har nog tur, för barnen leker riktigt bra med varandra. Dock ryker de ihop 1-2 gånger om dagen, men (ta i trä) mest verbalt.
    Vi försöker göra klart för dem att INGEN av dem tjänar på att bråka. Tror du det skulle funka för er med? Dvs om de bråkar om vem som ska ha "den bästa studbollen" så talar ni om att om de bråkar så får INGEN av dem ha den och föreslå att de turas om.
    Lär dem singla slant om vem som ska börja och att om den andra då gnäller så blir det inget alls...

    Jag tror det är bra att barn bråkar, så länge de lär sig något av det. Samtidigt som man lär dem att dela med sig och vara rättvisa, måste man ju även lära dem att det inte är "att vara snäll" om man låter sig bli överkörd. (Som min dotter som inte ville berätta för läraren att de andra retade henne "för man ska vara snäll").
  6. 3
    Vi har nog tur, för barnen leker riktigt bra med varandra. Dock ryker de ihop 1-2 gånger om dagen, men (ta i trä) mest verbalt.
    Vi försöker göra klart för dem att INGEN av dem tjänar på att bråka. Tror du det skulle funka för er med? Dvs om de bråkar om vem som ska ha "den bästa studbollen" så talar ni om att om de bråkar så får INGEN av dem ha den och föreslå att de turas om.
    Lär dem singla slant om vem som ska börja och att om den andra då gnäller så blir det inget alls...

    Jag tror det är bra att barn bråkar, så länge de lär sig något av det. Samtidigt som man lär dem att dela med sig och vara rättvisa, måste man ju även lära dem att det inte är "att vara snäll" om man låter sig bli överkörd. (Som min dotter som inte ville berätta för läraren att de andra retade henne "för man ska vara snäll").
  7. Anonym
    #4

    jag känner igen mig rejält

    Det där känner jag igen. Jag har två döttrar på 5 och 3 år och de bråkar hela tiden. Vi håller på att bli helt knäckta som föräldrar. De är helt underbara när man särar på dem och gör egna saker med var och en av dem, men så fort de hamnar i samma rum blir det fula knep, fula ord, och elakheter:-( Sen finns det förstås stunder när det funkar bra och det är helt underbart, men de är inte så många. Tips någon? HJÄLP!!
  8. 4
    jag känner igen mig rejält Det där känner jag igen. Jag har två döttrar på 5 och 3 år och de bråkar hela tiden. Vi håller på att bli helt knäckta som föräldrar. De är helt underbara när man särar på dem och gör egna saker med var och en av dem, men så fort de hamnar i samma rum blir det fula knep, fula ord, och elakheter:-( Sen finns det förstås stunder när det funkar bra och det är helt underbart, men de är inte så många. Tips någon? HJÄLP!!
  9. Anonym
    #5
    Jaaa... precis så är det, kunde inte skrivet det bättre själv.
    Man slits mellan irritation och ledsamhet och står där som ett frågeteckan som ropar på hjälp!

    Vansinnigt jobbigt!!
  10. 5
    Jaaa... precis så är det, kunde inte skrivet det bättre själv.
    Man slits mellan irritation och ledsamhet och står där som ett frågeteckan som ropar på hjälp!

    Vansinnigt jobbigt!!
  11. Anonym
    #6
    Kommer någon ihåg sin egen uppväxt? Om man bråkade med eventuella syskon?
    Jag har tre syskon och huga så vi bråkade, vi slogs och hade oss. Jag minns det så väldigt tydligt.

    Vad jag vill säga är, som du var inne på, att det nog hör till. Men det är superjobbigt att höra på.

    Vad som hjälper mina barn, är, konstigt nog, att de är mycket med varandra. För då är det som om de kommer på att de måste kompromissa och hålla sams för att det ska bli nån lek av.

    Jag håller alltid den ena hemma då den andra är sjuk. Låter dem vara ihop ofta, fast då min man är hemma, han jobbar i en annan stad under veckorna, gör vi ofta saker på tu man hand med barnen, tar ett var och gör saker med dem.

    Jag vet inte om detta kan hjälpa.

    Annars är det säkert bara en sån där hemsk fas man måste gå igenom, och bara försöka överleva o härda ut!

    Jag hoppas det vänder snart!

    Kramar mamma till en 6 åring och en 3 åring.
  12. 6
    Kommer någon ihåg sin egen uppväxt? Om man bråkade med eventuella syskon?
    Jag har tre syskon och huga så vi bråkade, vi slogs och hade oss. Jag minns det så väldigt tydligt.

    Vad jag vill säga är, som du var inne på, att det nog hör till. Men det är superjobbigt att höra på.

    Vad som hjälper mina barn, är, konstigt nog, att de är mycket med varandra. För då är det som om de kommer på att de måste kompromissa och hålla sams för att det ska bli nån lek av.

    Jag håller alltid den ena hemma då den andra är sjuk. Låter dem vara ihop ofta, fast då min man är hemma, han jobbar i en annan stad under veckorna, gör vi ofta saker på tu man hand med barnen, tar ett var och gör saker med dem.

    Jag vet inte om detta kan hjälpa.

    Annars är det säkert bara en sån där hemsk fas man måste gå igenom, och bara försöka överleva o härda ut!

    Jag hoppas det vänder snart!

    Kramar mamma till en 6 åring och en 3 åring.
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7
    Låt dem bråka!?!

    Våra barn, 3 och 6 år, har också haft bråkiga perioder. Det vi märkt är att om vi inte lägger oss i så mycket, utan finns där för tröst om någon behöver det, och i övrigt litar på att de löser konflikerna själva, så minskar bråkandet, och det bråk som uppstår klarar de jättebra att lösa själva numera.

    Men det blev ju inte förändring från en dag till en annan när vi ändrade förhållningssätt. Jag skulle gissa att det tagit kanske ett halvår eller längre för dem att förstå att de har egen förmåga.

    Det vi gör när de ryker ihop är att vi har is i magen, lär oss som vuxna att lyssna på hur de slåss och skriker, och verkligen anstränger oss att inte bryta in med våra vuxenlösningar. Hittills har vi inte behövt uppsöka akuten, men jag kan faktiskt säga att jag är beredd att ta att de skadar varandra fysiskt utan att jag hindrar det. Galet? Tja, nu när de vet att de kan lösa sina egna konflikter blir det faktiskt inga allvarliga skador, inte innan heller förresten.

    Om någon blir ledsen och får ont eller känner sig orättvist behandlad kommer de till oss och söker tröst och medkänsla. Vi tröstar det ledsna barnet, och fokuserar inte på vad som orsakat det, utan när barnet känner sig bättre säger vi att nu ska ni nog prata med varandra och lösa det här själva. Det barn som orsakat "skadan" blir ibland lika upprört, och kommer rusande och "skyller ifrån sig", och då lyssnar vi och tröstar, men läxar inte upp (ofta vet vi ju faktiskt inte vad som egentligen hänt, så att då skälla ut ett av barnen borgar ju för orättvisa).

    Däremellan, när alla är glada och nöjda, pratar vi om hur kul det är när de leker tillsammans, hur duktiga de är på att lösa konflikter. Och ibland tar vi, under lugna former, upp att man så klart inte ska slåss. Men vi pratar väldigt lite om det just när de slåss. Vi tror fullt och fast på att barnen vet att de inte ska slåss, men att det är svårt för dem att komma ihåg när humöret rinner över. Och när de redan är upprörda och vet att de gjort fel ger det inget posisitvt att vi börjar skälla. De mår nog redan dåligt över att de gjort något fel.

    Numera har vi två fina syskon, som ryker ihop ibland (mest on de är trötta eller hungriga, eller har umgåtts för intensivt ett tag), men större delen av tiden leker så himla fint tillsammans och tar hand om varandra så mammahjärtat blir alldeles översvämmat!!!
  14. 7
    Låt dem bråka!?!

    Våra barn, 3 och 6 år, har också haft bråkiga perioder. Det vi märkt är att om vi inte lägger oss i så mycket, utan finns där för tröst om någon behöver det, och i övrigt litar på att de löser konflikerna själva, så minskar bråkandet, och det bråk som uppstår klarar de jättebra att lösa själva numera.

    Men det blev ju inte förändring från en dag till en annan när vi ändrade förhållningssätt. Jag skulle gissa att det tagit kanske ett halvår eller längre för dem att förstå att de har egen förmåga.

    Det vi gör när de ryker ihop är att vi har is i magen, lär oss som vuxna att lyssna på hur de slåss och skriker, och verkligen anstränger oss att inte bryta in med våra vuxenlösningar. Hittills har vi inte behövt uppsöka akuten, men jag kan faktiskt säga att jag är beredd att ta att de skadar varandra fysiskt utan att jag hindrar det. Galet? Tja, nu när de vet att de kan lösa sina egna konflikter blir det faktiskt inga allvarliga skador, inte innan heller förresten.

    Om någon blir ledsen och får ont eller känner sig orättvist behandlad kommer de till oss och söker tröst och medkänsla. Vi tröstar det ledsna barnet, och fokuserar inte på vad som orsakat det, utan när barnet känner sig bättre säger vi att nu ska ni nog prata med varandra och lösa det här själva. Det barn som orsakat "skadan" blir ibland lika upprört, och kommer rusande och "skyller ifrån sig", och då lyssnar vi och tröstar, men läxar inte upp (ofta vet vi ju faktiskt inte vad som egentligen hänt, så att då skälla ut ett av barnen borgar ju för orättvisa).

    Däremellan, när alla är glada och nöjda, pratar vi om hur kul det är när de leker tillsammans, hur duktiga de är på att lösa konflikter. Och ibland tar vi, under lugna former, upp att man så klart inte ska slåss. Men vi pratar väldigt lite om det just när de slåss. Vi tror fullt och fast på att barnen vet att de inte ska slåss, men att det är svårt för dem att komma ihåg när humöret rinner över. Och när de redan är upprörda och vet att de gjort fel ger det inget posisitvt att vi börjar skälla. De mår nog redan dåligt över att de gjort något fel.

    Numera har vi två fina syskon, som ryker ihop ibland (mest on de är trötta eller hungriga, eller har umgåtts för intensivt ett tag), men större delen av tiden leker så himla fint tillsammans och tar hand om varandra så mammahjärtat blir alldeles översvämmat!!!

Liknande trådar

  1. Bråk och PB
    By MrsHyde in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 21:13
  2. Bråk bråk och åter bråk
    By Il_Capitana in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 10:57
  3. Mat = Bråk?
    By Gia. in forum _0407 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 11:30
  4. bråk....
    By Anonym in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 14:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar