Öm i knölen i bakhuvudet, farligt?
Kropp & hälsa
  1. Väldigt orolig
    #1

    Öm i knölen i bakhuvudet, farligt?

    Jag har i sen igår varit öm i den vänstra knölen man har i på bakhuvudet,
    kan det vara nått farligt?
    Den är inte större än den andra men ömmar endel nu har jag iof klämt
    och kännt på den så det kanske har gjort den mera öm.
  2. 1
    Öm i knölen i bakhuvudet, farligt? Jag har i sen igår varit öm i den vänstra knölen man har i på bakhuvudet,
    kan det vara nått farligt?
    Den är inte större än den andra men ömmar endel nu har jag iof klämt
    och kännt på den så det kanske har gjort den mera öm.
  3. Medlem sedan
    Aug 2004
    #2
    Lite irritation i muskelfästet, låt bli att pilla på det så blir det inte värre och går över efter ett tag!
  4. 2
    Lite irritation i muskelfästet, låt bli att pilla på det så blir det inte värre och går över efter ett tag!
  5. Anonym
    #3
    Kanske en svullen lymfkörtel? Varit förkyld?
  6. 3
    Kanske en svullen lymfkörtel? Varit förkyld?
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4
    Det har jag varit många gånger. Tycker det är lika obehagligt varje gång. Brukar dock gå över på en dag eller två. Ett tag fick jag ont så fort jag skrattade mycket eller på annat sätt ansträngde den delen av huvudet, men så illa är det inte nu för tiden.
  8. 4
    Det har jag varit många gånger. Tycker det är lika obehagligt varje gång. Brukar dock gå över på en dag eller två. Ett tag fick jag ont så fort jag skrattade mycket eller på annat sätt ansträngde den delen av huvudet, men så illa är det inte nu för tiden.
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5
    Jaså är det irriterat muskelfäste det beror på....? Som jag svarar nedan så får jag det lite titt som tätt. Är det så att vissa får det lättare än andra? Varför i så fall?
  10. 5
    Jaså är det irriterat muskelfäste det beror på....? Som jag svarar nedan så får jag det lite titt som tätt. Är det så att vissa får det lättare än andra? Varför i så fall?
  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6
    Mest troligt så är det det. Där är inte så mycket annat du kan få problem med just där och ju mer du "pillar" på det, ju mer ömt blir det.
    Jovisst, man är olika känslig för hur delar av kroppen blir belastade, själv har jag besvär från de regionerna för jämnan, det har lite olika orsaker som jag känner väl till så jag kan hantera det men inte få det att gå över helt.
    Ta dig en funderare på hur du rör dig, sitter, ligger, om du nån gång utan att vara medveten om det håller huvudet i en belastande ställning. Det behövs inte så mkt ibland och har man väl fått problem så kommer det lätt tillbaka, särskilt om man inte kommit underfund med orsaken så man kan göra något åt det.
  12. 6
    Mest troligt så är det det. Där är inte så mycket annat du kan få problem med just där och ju mer du "pillar" på det, ju mer ömt blir det.
    Jovisst, man är olika känslig för hur delar av kroppen blir belastade, själv har jag besvär från de regionerna för jämnan, det har lite olika orsaker som jag känner väl till så jag kan hantera det men inte få det att gå över helt.
    Ta dig en funderare på hur du rör dig, sitter, ligger, om du nån gång utan att vara medveten om det håller huvudet i en belastande ställning. Det behövs inte så mkt ibland och har man väl fått problem så kommer det lätt tillbaka, särskilt om man inte kommit underfund med orsaken så man kan göra något åt det.
  13. Medlem sedan
    Aug 2004
    #7
    Mmmm, också detta tyder på vad jag sagt. Vid skratt anstränger du många muskelgrupper samtidigt och om något är "skadat" så känns det ibland ganska ordentligt.
  14. 7
    Mmmm, också detta tyder på vad jag sagt. Vid skratt anstränger du många muskelgrupper samtidigt och om något är "skadat" så känns det ibland ganska ordentligt.
  15. Medlem sedan
    Feb 2002
    #8
    Tack för ditt intressanta svar både här och nedan.
  16. 8
    Tack för ditt intressanta svar både här och nedan.
  17. Medlem sedan
    Aug 2004
    #9
    Jo en sak till, alla kloka tankar kommer ju inte på en gång....
    Det muskelfästet som sitter där är ju för den stora muskeln på baksidan av halsen, en på varje sida. Om du böjer huvet lite framåt så känner du den som en ås som går ner till skuldran. Det är en muskel som ofta blir mycket belastad och eftersom smärtorna oftast inte kommer förrän kanske ett dygn efter så förstår man inte varför man plötsligt har ont. Så tänk igenom hur du håller huvud o hals! Där finns sannolikt lösningen.
  18. 9
    Jo en sak till, alla kloka tankar kommer ju inte på en gång....
    Det muskelfästet som sitter där är ju för den stora muskeln på baksidan av halsen, en på varje sida. Om du böjer huvet lite framåt så känner du den som en ås som går ner till skuldran. Det är en muskel som ofta blir mycket belastad och eftersom smärtorna oftast inte kommer förrän kanske ett dygn efter så förstår man inte varför man plötsligt har ont. Så tänk igenom hur du håller huvud o hals! Där finns sannolikt lösningen.
  19. Väldigt orolig
    #10
    Tack för svaren är lugnare nu .
  20. 10
    Tack för svaren är lugnare nu .
  21. Medlem sedan
    Feb 2002
    #11
    Jag har alltid trott att dessa knölar på bakhuvudet är skallbenen. Men det är det alltså inte? Tack för mer info.
  22. 11
    Jag har alltid trott att dessa knölar på bakhuvudet är skallbenen. Men det är det alltså inte? Tack för mer info.
  23. Medlem sedan
    Aug 2004
    #12
    Jodå, de två knölarna är en utbuktning på skallen, men benen i vår kropp är bl a till för att musklerna ska ha nånstans att sitta fast. Benet i sig gör nog inte ont, utan det är muskelfästet som sitter där som känns när det blir överansträngt. Det är som du själv kan känna, en stor muskelgrupp som har sitt översta fäste på denna knölaktiga benknöl! Och då kan det fästet lätt få för mycket belastning.
  24. 12
    Jodå, de två knölarna är en utbuktning på skallen, men benen i vår kropp är bl a till för att musklerna ska ha nånstans att sitta fast. Benet i sig gör nog inte ont, utan det är muskelfästet som sitter där som känns när det blir överansträngt. Det är som du själv kan känna, en stor muskelgrupp som har sitt översta fäste på denna knölaktiga benknöl! Och då kan det fästet lätt få för mycket belastning.

Liknande trådar

  1. Knöl på bakhuvudet?
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 21:42
  2. KNÖL i bakhuvudet..
    By Norrlands-mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 22:30
  3. Jack i bakhuvudet
    By Pallasita in forum _0404 Aprilbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 12:29
  4. Slå i bakhuvudet
    By Punktster + liten 8/11 in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 20:16
  5. Knölar i bakhuvudet?
    By -Nike- in forum _0507 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 08:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar