Ensam eller kompisar
  1. Medlem sedan
    Feb 2009
    #1

    Ensam eller kompisar

    Hej!
    jag och är ny här, och har en dotter Tindra som är 6 år,
    Hon är väldigt glad och fantasifull som dom flesta barn är,men är också en väldigt bestämd ung dam som vill ha sin vilja fram. inget konstigt med det
    dock hon har lite svårt för att leka med andra barn om dom är fler än 2st,
    Hon väljer hellre att vara ensam då. detta gäller mest på förskolan (frågan är om hon verkligen vill vara själv.)
    Jag har inte tyckt att det varit ett problem eftersom hon valt det själv, och är duktig på att sysselsätta sig.
    Men, idag var hon på kalas hos en i klassen och när jag frågar om hon haft kul svara hon nej.
    Hon berättar att när hon kommit in i rummet där dom andra är, har dom valt att gå därifrån, hon har följt efter men då händer samma sak.

    Nu blir jag orolig eftersom jag börjar se ett mönster som jag tycker går åt fel håll,
    hur ska jag göra för att få någon rätsida på det här? är det månne bara jag som är orolig mamma

    väldigt glad för tips
  2. 1
    Ensam eller kompisar Hej!
    jag och är ny här, och har en dotter Tindra som är 6 år,
    Hon är väldigt glad och fantasifull som dom flesta barn är,men är också en väldigt bestämd ung dam som vill ha sin vilja fram. inget konstigt med det
    dock hon har lite svårt för att leka med andra barn om dom är fler än 2st,
    Hon väljer hellre att vara ensam då. detta gäller mest på förskolan (frågan är om hon verkligen vill vara själv.)
    Jag har inte tyckt att det varit ett problem eftersom hon valt det själv, och är duktig på att sysselsätta sig.
    Men, idag var hon på kalas hos en i klassen och när jag frågar om hon haft kul svara hon nej.
    Hon berättar att när hon kommit in i rummet där dom andra är, har dom valt att gå därifrån, hon har följt efter men då händer samma sak.

    Nu blir jag orolig eftersom jag börjar se ett mönster som jag tycker går åt fel håll,
    hur ska jag göra för att få någon rätsida på det här? är det månne bara jag som är orolig mamma

    väldigt glad för tips
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Jag tycker att du ska prata med lärarna, de har säkert varit med om detta en miljon gånger och har kanske tips hur hon ska komma in i gruppen. Sen tycker jag även att du ska prata med din dotter om hur man är en bra kompis, att man inte alltid kan bestämma osv.
    Sonen hade också lite svårt att komma in i 6-års gruppen i höstas, han kom själv från ett dagis, de andra kände varandra väl. Det vart rätt mycket bråk och vi fick sätta oss ner och ta det med honom, hur är man en bra kompis men också självklart att man inte ska finna sig i att andra är dumma. Det är ju en balansgång det där, men man får försöka ta det på en lämplig nivå som de kan ta in.
    Hoppas det löser sig!
  4. 2
    Jag tycker att du ska prata med lärarna, de har säkert varit med om detta en miljon gånger och har kanske tips hur hon ska komma in i gruppen. Sen tycker jag även att du ska prata med din dotter om hur man är en bra kompis, att man inte alltid kan bestämma osv.
    Sonen hade också lite svårt att komma in i 6-års gruppen i höstas, han kom själv från ett dagis, de andra kände varandra väl. Det vart rätt mycket bråk och vi fick sätta oss ner och ta det med honom, hur är man en bra kompis men också självklart att man inte ska finna sig i att andra är dumma. Det är ju en balansgång det där, men man får försöka ta det på en lämplig nivå som de kan ta in.
    Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

  1. Ensam pappa i Enskede söker kompisar
    By Johan0227 in forum Ensamförälder
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 23:35
  2. Leva ensam eller ensam
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 20:17
  3. Ensam hemma med kompisar
    By anonymt namn in forum Stora barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 10:22
  4. Kompisar eller inte?
    By lundsabin in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 18:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar