Ang högskoleprov
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2008
    #1

    Ang högskoleprov

    Kan man få göra provet utan tidspress och enskillt så att man kan koncentrera sig bättre? Det är svårt för mig att fokusera när jag sitter i en stor sal med mass människor, jag störs av alla ljuden som blir. Nu tror jag inte att jag har problem att göra det på den tiden snarare att jag gör den mycket fortare men då slipper jag stressen och kan koncentrerar mig bättre.
    OM jag skulle utbilda mig så blir jag väl inte sämre som "vad det nu är jag blir" om jag får göra proven enskillt och utan tidspress. Jag ska inte bli något där man har hela tiden tighta deadlines.
  2. 1
    Ang högskoleprov Kan man få göra provet utan tidspress och enskillt så att man kan koncentrera sig bättre? Det är svårt för mig att fokusera när jag sitter i en stor sal med mass människor, jag störs av alla ljuden som blir. Nu tror jag inte att jag har problem att göra det på den tiden snarare att jag gör den mycket fortare men då slipper jag stressen och kan koncentrerar mig bättre.
    OM jag skulle utbilda mig så blir jag väl inte sämre som "vad det nu är jag blir" om jag får göra proven enskillt och utan tidspress. Jag ska inte bli något där man har hela tiden tighta deadlines.
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Nej, vitsen är att det är samma villkor för alla. Vad jag känner till så är det bara synskadade som kan _ansöka_ om att få göra provet anpassat, men det är begränsat även där.

    Högskoleprovet är utformat på det här viset för att det ska bli så exakt jämförbart som möjligt. Annars är det ju ingen vits.
    /Högskolsprovledare.
  4. 2
    Nej, vitsen är att det är samma villkor för alla. Vad jag känner till så är det bara synskadade som kan _ansöka_ om att få göra provet anpassat, men det är begränsat även där.

    Högskoleprovet är utformat på det här viset för att det ska bli så exakt jämförbart som möjligt. Annars är det ju ingen vits.
    /Högskolsprovledare.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    Nej, det har jag aldrig hört talas om att man skulle få. Det ska ju vara lika för alla...

    Det har varit knäpptyst när jag har varit på högskoleprov, alla är ju koncentrerade på vad de gör. Man kan ju ta med sig öronproppar också.
  6. 3
    Nej, det har jag aldrig hört talas om att man skulle få. Det ska ju vara lika för alla...

    Det har varit knäpptyst när jag har varit på högskoleprov, alla är ju koncentrerade på vad de gör. Man kan ju ta med sig öronproppar också.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Ang tiden så är det ju en del av kunskapsbedömningen - att man ska kunna svara på frågorna utan att ha en massa betänketid.
  8. 4
    Ang tiden så är det ju en del av kunskapsbedömningen - att man ska kunna svara på frågorna utan att ha en massa betänketid.
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5
    Utan tidsgräns har jag väldigt svårt att tänka mig att någon får göra det.Det är ju tyst och kontrollerat,men skulle man ha särskilda behov av att göra det ensam så kanske det går,men utan tidspress,nej,det kan jag aldrig tänka mig.
  10. 5
    Utan tidsgräns har jag väldigt svårt att tänka mig att någon får göra det.Det är ju tyst och kontrollerat,men skulle man ha särskilda behov av att göra det ensam så kanske det går,men utan tidspress,nej,det kan jag aldrig tänka mig.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Jag tror att det de tar hänsyn till är om man har dyslexi, men dyslexin måste vara stärkt och man får et anpassat högskoleprov. Jag tror det är väldigt tyst där man skriver provet det sa i alla fall min dotter att det var, jag själv har aldrig gjort det och kommer aldrig att göra det.
  12. 6
    Jag tror att det de tar hänsyn till är om man har dyslexi, men dyslexin måste vara stärkt och man får et anpassat högskoleprov. Jag tror det är väldigt tyst där man skriver provet det sa i alla fall min dotter att det var, jag själv har aldrig gjort det och kommer aldrig att göra det.
  13. Medlem sedan
    Dec 2008
    #7
    Jag tänkte på iomed mina funktionshinder som är dokumenterade. Man kan ju få specialanpassade studier pga ADHD under terminerna så varför inte under högskoleprovet. Jag vet att man kan få skriva tentorna enskillt eller ge dem muntligt om man t.ex ha ADHD, dyslexi eller liknande.
  14. 7
    Jag tänkte på iomed mina funktionshinder som är dokumenterade. Man kan ju få specialanpassade studier pga ADHD under terminerna så varför inte under högskoleprovet. Jag vet att man kan få skriva tentorna enskillt eller ge dem muntligt om man t.ex ha ADHD, dyslexi eller liknande.
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    ADHD räcker inte som "handikapp" för högskoleprovet.
  16. 8
    ADHD räcker inte som "handikapp" för högskoleprovet.
  17. Medlem sedan
    Mar 2006
    #9
    Ang högskoleprovet så är jag tämligen säker på att det inte finns möjlighet till att göra provet någonannanstans eller under andra tidsförhållanden.

    Vad du ska tänka på är ett om du studerar så kommer du att utsättas för tidspress och deadlines och saltentor, lika bra att börja öva på högskoleprovet.
  18. 9
    Ang högskoleprovet så är jag tämligen säker på att det inte finns möjlighet till att göra provet någonannanstans eller under andra tidsförhållanden.

    Vad du ska tänka på är ett om du studerar så kommer du att utsättas för tidspress och deadlines och saltentor, lika bra att börja öva på högskoleprovet.
  19. Medlem sedan
    Apr 2004
    #10
    Ja,det är väl det som är poängen,att man ska kunna lösa uppgifter under tidspress.Jag vet däremot inte vad som gäller vid olika diagnoser,eller vad som krävs för handikapp för att få dispens att göra det ensam osv.
  20. 10
    Ja,det är väl det som är poängen,att man ska kunna lösa uppgifter under tidspress.Jag vet däremot inte vad som gäller vid olika diagnoser,eller vad som krävs för handikapp för att få dispens att göra det ensam osv.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Har några förslag:

    1. Sätt målet realistiskt (visst antal poäng).
    2. Träna på gamla prov, med klocka, så du vet hur lång tid de tar.
    3. Lägg upp taktik med tid
    4. Ta med dig klocka och följ ditt tidsschema moment för moment.
  22. 11
    Har några förslag:

    1. Sätt målet realistiskt (visst antal poäng).
    2. Träna på gamla prov, med klocka, så du vet hur lång tid de tar.
    3. Lägg upp taktik med tid
    4. Ta med dig klocka och följ ditt tidsschema moment för moment.

Liknande trådar

  1. högskoleprov
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-08-08, 21:45
  2. Off to bed Högskoleprov
    By Persikan in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 21:51
  3. Ang högskoleprov
    By Es mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 03:02
  4. ang högskoleprov
    By Linda in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 09:19
  5. Högskoleprov
    By Pluggar på in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 21:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar