NY HÄR - synfel, hur gör man??
Synskador & nedsatt syn
  1. Medlem sedan
    Feb 2009
    #1

    NY HÄR - synfel, hur gör man??

    Hej
    Jag var med min son på 4-årskontroll och då fick vi besked att han i stort sett inte ser nått på ena ögat. Detta kom som en chock. Vi har märkt att han snubblat mycket i sitt liv, men tänkt att det är typiskt för barn i denna åldern... Ena ögat var perfekt, så han har kompenserat sin syn med detta friska öga.

    Nu ska vi utreda vad det är. Men oron finns verligen hos oss. Min mamma är blind på ena ögat, men det är inget ärftligt, skönt det.

    Hur gör man synkontroll på så här små barn? Dom kan ju inte berätta vad dom ser och inte. Någon som vet?
  2. 1
    NY HÄR - synfel, hur gör man?? Hej
    Jag var med min son på 4-årskontroll och då fick vi besked att han i stort sett inte ser nått på ena ögat. Detta kom som en chock. Vi har märkt att han snubblat mycket i sitt liv, men tänkt att det är typiskt för barn i denna åldern... Ena ögat var perfekt, så han har kompenserat sin syn med detta friska öga.

    Nu ska vi utreda vad det är. Men oron finns verligen hos oss. Min mamma är blind på ena ögat, men det är inget ärftligt, skönt det.

    Hur gör man synkontroll på så här små barn? Dom kan ju inte berätta vad dom ser och inte. Någon som vet?
  3. Medlem sedan
    Jul 1999
    #2
    Hej. Jag hoppas att när du var på 4-årskontrollen så skickade bvc en remiss till närmsta ögonmottagning, där din son får träffa en ögonläkare. Om inte så ring och påminn dem om det. för i tiden kunde man själv boka en tid hos en ögonläkare, men i alla fall hos oss ska man numera ha remiss om man inte redan är inne i systemet. Om de inte gör så hos dig, så får du sikkert veta hur du ska göra. Hoppas det går bra.
  4. 2
    Hej. Jag hoppas att när du var på 4-årskontrollen så skickade bvc en remiss till närmsta ögonmottagning, där din son får träffa en ögonläkare. Om inte så ring och påminn dem om det. för i tiden kunde man själv boka en tid hos en ögonläkare, men i alla fall hos oss ska man numera ha remiss om man inte redan är inne i systemet. Om de inte gör så hos dig, så får du sikkert veta hur du ska göra. Hoppas det går bra.
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Hejsan

    Din son kommer att få komma till en ögonmottagnng. Där kommer de förmodligen att droppa specilla ögondroppar (atropin) i ögonen. De svider lite i början, men de går över. De dropparna förstorar pupillen så att läkaren ska kunna undersöka sonen. De ska verka i ca 45 minuter, under tiden får han leka i väntrummet.

    Sen får han bl.a titta in i en liten maskin med "kikare". Där i ser han saker och på andra sidan sitter läkaren och ser en förstoring på ögat, ett i taget.

    Jag minns inte så mycket mer, men lite i alla fall. Min son hade knappt ingen syn alls på ena ögat, men han har lapptränat och haft atropindroppar i det friska ögat till och från. I dag ser han mycket bättre! Lycka till.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  6. 3
    Hejsan Din son kommer att få komma till en ögonmottagnng. Där kommer de förmodligen att droppa specilla ögondroppar (atropin) i ögonen. De svider lite i början, men de går över. De dropparna förstorar pupillen så att läkaren ska kunna undersöka sonen. De ska verka i ca 45 minuter, under tiden får han leka i väntrummet.

    Sen får han bl.a titta in i en liten maskin med "kikare". Där i ser han saker och på andra sidan sitter läkaren och ser en förstoring på ögat, ett i taget.

    Jag minns inte så mycket mer, men lite i alla fall. Min son hade knappt ingen syn alls på ena ögat, men han har lapptränat och haft atropindroppar i det friska ögat till och från. I dag ser han mycket bättre! Lycka till.
  7. Medlem sedan
    Oct 2008
    #4
    Hej jo man kollar bla syninpulser- hur ögat reagerar på ljusimpulser och mäter detta m hjälp av elektroder. Man har även en tavla likannde den vi som kan anv bokstäverna använder, fast här är det symboler: cirkel, hus, triangel osv som blir mindre och mindre. Barnet får då berätta vad det ser. Man har även ngn annan apparat som kollar ögonbotten på ögat man får då utvidgande ögondroppar, de svider! som gör att pupillen blir större, sen tittar man inuti ögat med en spec appart med ljus i- gör inte ont. Hoppas du blev klokare av detta. jag har en son med synnedsättning på ena ögat och frsikt på andra- han var precis som du beskriver din son, klarar sig obemärkt förutom att han snubblar ibland. Dock var min sons dåliga öga underutvecklat så jag märkte det redan när han var nyfödd.
    Lycka till
  8. 4
    Hej jo man kollar bla syninpulser- hur ögat reagerar på ljusimpulser och mäter detta m hjälp av elektroder. Man har även en tavla likannde den vi som kan anv bokstäverna använder, fast här är det symboler: cirkel, hus, triangel osv som blir mindre och mindre. Barnet får då berätta vad det ser. Man har även ngn annan apparat som kollar ögonbotten på ögat man får då utvidgande ögondroppar, de svider! som gör att pupillen blir större, sen tittar man inuti ögat med en spec appart med ljus i- gör inte ont. Hoppas du blev klokare av detta. jag har en son med synnedsättning på ena ögat och frsikt på andra- han var precis som du beskriver din son, klarar sig obemärkt förutom att han snubblar ibland. Dock var min sons dåliga öga underutvecklat så jag märkte det redan när han var nyfödd.
    Lycka till

Liknande trådar

  1. Ettåring med synfel.....
    By tomtefru in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 14:26
  2. Synfel
    By Stella* in forum Barnsjukdomar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 21:10
  3. Det här med syn och synfel
    By Zoégas in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 22:45
  4. Synfel
    By Nenneb in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 07:27
  5. Skillnad på synfel
    By imported_Alexandra in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 20:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar