Ok lämna på dagis vid förälders sjukdom?
Småbarn
  1. sjukasara
    #1

    Ok lämna på dagis vid förälders sjukdom?

    Jag har legat hela dagen med hög feber, halsont och snuva. Jag måste definitivt vara hemma imorgon men får jag lämna barnen som är friska på dagis eller ska de vara hemma med mig?
  2. 1
    Ok lämna på dagis vid förälders sjukdom? Jag har legat hela dagen med hög feber, halsont och snuva. Jag måste definitivt vara hemma imorgon men får jag lämna barnen som är friska på dagis eller ska de vara hemma med mig?
  3. Medlem sedan
    Feb 2009
    #2
    Hej!

    Vad trist att du är sjuk, hoppas det är på bättringsvägen!

    Du får absolut lämna barnen! Hos oss brukar vi säga till föräldrarna att hämta lite tidigare (innan mellis) om det nu inte är så att man ligger helt utslagen m.m.

    Krya på dig
  4. 2
    Hej!

    Vad trist att du är sjuk, hoppas det är på bättringsvägen!

    Du får absolut lämna barnen! Hos oss brukar vi säga till föräldrarna att hämta lite tidigare (innan mellis) om det nu inte är så att man ligger helt utslagen m.m.

    Krya på dig
  5. sjukasara
    #3

    Tack för ditt svar.

    Det blir bara några timmar ändå för de går bara halvtid.
  6. 3
    Tack för ditt svar. Det blir bara några timmar ändå för de går bara halvtid.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Det beror lite på hur man ser det. FK lär inte acceptera att du har barnen hemma, för kan du vårda barn så kan du jobba och då har du inte rätt till sjukpenning. Men i skollagen står inget om sjukskrivnas rätt till förskola för barnen, så principiellt skulle kommunen kunna neka... (Moment 22 för långtidssjukskrivna)

    De allra flesta kommuner låter barnen gå sina vanliga tider då föräldrarna är sjuka. Behöver man mer tid än enl. schema kan man behöva ett intyg, men knappast om det är någon enstaka dag.

    Hade det varit vinterkräkssjuka hade mitt svar varit annorlunda, då tycker jag att man ska försöka ha barnen hemma eftersom det bara är en tidsfråga innan även de blir sjuka.

    Krya på dig!
  8. 4
    Det beror lite på hur man ser det. FK lär inte acceptera att du har barnen hemma, för kan du vårda barn så kan du jobba och då har du inte rätt till sjukpenning. Men i skollagen står inget om sjukskrivnas rätt till förskola för barnen, så principiellt skulle kommunen kunna neka... (Moment 22 för långtidssjukskrivna)

    De allra flesta kommuner låter barnen gå sina vanliga tider då föräldrarna är sjuka. Behöver man mer tid än enl. schema kan man behöva ett intyg, men knappast om det är någon enstaka dag.

    Hade det varit vinterkräkssjuka hade mitt svar varit annorlunda, då tycker jag att man ska försöka ha barnen hemma eftersom det bara är en tidsfråga innan även de blir sjuka.

    Krya på dig!
  9. Medlem sedan
    Nov 2005
    #5
    varför måste de hämta innan mellis om de är sjuka?
    spelar det nån roll?
  10. 5
    varför måste de hämta innan mellis om de är sjuka?
    spelar det nån roll?
  11. Medlem sedan
    Feb 2009
    #6
    Hej igen!

    Nej det spelar absolut ingen roll för de barnen som skall vara på mellis är ju medräknade. Det är mest en rekommendation eftersom många barn har väldigt långa dagar idag och om man som förälder då har möjlighet att hämta lite tidigare så är det skönt för barnet också. Nu pratar jag inte om föräldrar som kanske ligger totlt däckade och ej heller sjukskrivna.

    Ha det bra!
  12. 6
    Hej igen!

    Nej det spelar absolut ingen roll för de barnen som skall vara på mellis är ju medräknade. Det är mest en rekommendation eftersom många barn har väldigt långa dagar idag och om man som förälder då har möjlighet att hämta lite tidigare så är det skönt för barnet också. Nu pratar jag inte om föräldrar som kanske ligger totlt däckade och ej heller sjukskrivna.

    Ha det bra!
  13. Medlem sedan
    Feb 2001
    #7
    nu måste jag undra sällan som jag är sjuk inser jag men
    de första 14 dagarna lägger sig väl inte fk i huruvida man har barnen hemme eller ej eller har jag helt missuppfattat.
    ersättningen de första 14 dagarna om man har en anställning är ju från företaget.
  14. 7
    nu måste jag undra sällan som jag är sjuk inser jag men
    de första 14 dagarna lägger sig väl inte fk i huruvida man har barnen hemme eller ej eller har jag helt missuppfattat.
    ersättningen de första 14 dagarna om man har en anställning är ju från företaget.
  15. Medlem sedan
    Dec 2002
    #8
    Fast man sjukskriver sig väl i allmänhet inte omman inte är ordentligt sjuk. Jag tycker f.ö att det har funkat så mycket bättre att hämta diretk efter mllis för både barnen och mig. De är mätta och vi kan böra med att leka eller med nån aktivitet istället för att fixa mat. För personalen är det förstås lättare med färre barn till mellis.
  16. 8
    Fast man sjukskriver sig väl i allmänhet inte omman inte är ordentligt sjuk. Jag tycker f.ö att det har funkat så mycket bättre att hämta diretk efter mllis för både barnen och mig. De är mätta och vi kan böra med att leka eller med nån aktivitet istället för att fixa mat. För personalen är det förstås lättare med färre barn till mellis.
  17. Medlem sedan
    Dec 2007
    #9
    Men din sjukskrivningsperiod börjar dag 1 och om du har barnen hemma de första 14 dagarna kan försäkringskassan anse att du är för frisk för att vara sjukskriven och därmed anse att sjukskrivningsperioden börjar den dagen du är hemma utan att ha barnen hemma. Då kan du få glapp när varken försäkringskassan eller arbetsgivaren vill betala din sjuklön.
  18. 9
    Men din sjukskrivningsperiod börjar dag 1 och om du har barnen hemma de första 14 dagarna kan försäkringskassan anse att du är för frisk för att vara sjukskriven och därmed anse att sjukskrivningsperioden börjar den dagen du är hemma utan att ha barnen hemma. Då kan du få glapp när varken försäkringskassan eller arbetsgivaren vill betala din sjuklön.
  19. Belina
    #10
    Håller med dig här. Tycker det är lite märkligt att uppmana föräldrarna att hämta tidigare när de är sjuka.
  20. 10
    Håller med dig här. Tycker det är lite märkligt att uppmana föräldrarna att hämta tidigare när de är sjuka.

Liknande trådar

  1. Apropå sjukdom och lämna...
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 13:21
  2. Lämna vid sjukdom
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 19:57
  3. Sjukdom och dagis
    By ~LisaMarie~ in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 21:30
  4. Lämna en hemma vid sjukdom
    By Nette-72 in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 18:18
  5. ang sjukdom på dagis
    By isa m L&C in forum Småbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 14:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar